2.019 visninger
|
Oprettet:
Skal der være TÜV godkendelse? {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Min Galant trænger til to nye støddæmpere og i den forbindelse kan jeg jo lige så godt skifte alle støddæmpere og fjedre.
Har været i dialog med Billig-gevindundervogn, men de har desværre ikke et sæt med TÜV godkendelse, så nu kommer mit spørgsmål:
Skal der være TÜV godkendelse til undervogn? Kan se der er mange forskellige meninger, nogen mener der altid skal være det, andre mener at der kun skal være TÜV hvis det er en justerbar undervogn.
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.632
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
I forhold til sænkning er det en myte at man kun må sænke 40mm.
Følgende regler skal være overholdt:
1. Bilens fjedre må ikke slippe fjederskålen når bilen er hejst op og hjulene er aflastet.
2. Der skal være 0,5 meter fra jorden og op til underkant af forlygten.
3. Der skal være 0,25 meter fra jorden og op til evt tågelygter.
Ovenstående SKAL overholdes uanset hvad også selvom der er tüv på.
feb 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 4 Emner: 23 Svar: 169
https://www.billig-gevindundervogn.dk/shop/ta-technix-sportsundervogn-mitsubishi-galant--108228p.html
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
feb 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 4 Emner: 23 Svar: 169
Men må ud med et målebånd så
jun 2007
Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 231
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=10&t=118228
Så tjek med den side du vil købe på, at TÜV papirene indeholder dette KBA nummer, ellers vil du måske få problemer med syn, og det gælder uanset hvilket mærke du kigger på
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 606
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
varebiler N1 gælder følgende retningslinier ved montering af ændrede fjedre:
1. Ændringer, der kan foretages uden syn
1.1 Udskiftning til andre fjedre (samme type, f.eks. skruefjedre), der af bil- eller
fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil, og som giver bilen lavere
frihøjde, anses ikke som en konstruktiv ændring, der medfører pligt til syn
og registrering. Det er en betingelse, at den af bil- eller fjederfabrikanten
oplyste sænkning i forhold til den originale bil højst er 40 mm i ubelæsset
stand, og at der ikke er forbehold for bilens originalt garanterede totalvægt
og akseltryk. Fjedrene skal monteres efter fjederfabrikantens anvisning
(f.eks. som sæt, sammenhørende fjedre for og bag). Fjedrene skal sidde
spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene. Alle tekniske
bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være opfyldt (fx
min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning, men dog ikke bestemmelser
vedrørende højde af R-punktet).
Regler om syn af køretøjer side 317
http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-koeretoejer/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx
Skal der være TÜV godkendelse?