{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.923 visninger | Oprettet:

Jakob R
Jakob R
Tilmeldt:
13. maj 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Led dioder til nærlys/fjernlys {{forumTopicSubject}}

Hej BG.
Da jeg er ny herinde og dette er mit første forum post, håber jeg i vil tage godt imod det.

Jeg har i noget tid været på udkig efter andre pærer til min Kia ceed (12/2012), da de originale pærer har et meget gulligt skær (tis-gult), hvilket jeg ikke finder særlig kønt. Jeg har søgt længe på eBay, dog uden held da jeg simpelthen ikke ved, hvad jeg skal kigge efter og lægge vægt på. Derudover har jeg ladet mig fortælle at med andre LED dioder får jeg også en bedre oplyst vej end med de originale.

Da jeg købte bilen havde forhandleren monteret en LED stribe under forlygterne til kørelys, og jeg kunne hertil godt tænkte mig at finde nogle dioder har samme temperatur som LED striben, så det hele spiller.
Et skud vil være at LED striben ligger på 6000k.

Men, hvad skal jeg vælge? Kan jeg bare finde nogle på eBay? Er canbus en nødvendighed? Hvilke passer til min type bil? Og er alle dioder lovlige så længe det ikke er xenon? Osv. Osv. smiley

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Led dioder til nærlys/fjernlys
  • #1   13. maj 2016 LED dioderne, der ikke er monteret som LED forlygter ab. fabrik er lige så ulovlige som ulovligt xenon.

    Deslige ikke e-godkendte halogen pære, er lige så ulovlige som det jeg lige har skrevet.

    Kartoffel kartoffel, så er begge dele lige ulovligt.
    Du kan enten være heldig eller uheldig at led pærene både lyser nok, men også at dioderne sidder placeret så du for den rigtige lyskegle. (det er der sjovt nok ikke tænkt på når man køber kina LED).


  • Jakob R
    Jakob R Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   13. maj 2016 Vil det sige at jeg ikke må købe led pærer og udskifte dem med de originale halogen pærer for derved at køre med dem? smiley

  • #3   13. maj 2016 Det koster x antal tusinde for "2. ulovlige forlygter", hvis du bliver taget og de opdager det.
    Dine halogen forlygter er ikke lavet til andet end halogen i linsen, så du kan få problemer med at få den rette lygteindstilling/lyskegle også.

    Diode pærene har oftest kun 2. dioder som lyser i to modsatte sider, hvor der i virkeligheden burde være 4 for at lyse til alle sider.

    Der er dog nogle firmaer, der lavet rigtige LED forlygter til eftermontering som er e-godkendt, men så går du heller ikke ind og ændre på lygten, som du ville gøre ved at gå fra halogen, til LED eller xenon.


  • Jakob R
    Jakob R Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   13. maj 2016 Okay mht. det sidste du skriver så snakker vi vel også en helt anden pris end måske 200kr for et par led dioder? smiley

  • #5   13. maj 2016 tjek lige disse:-) 50usd fra aliexpress.

    profilbillede
  • #6   13. maj 2016

    profilbillede
  • Jakob R
    Jakob R Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #7   13. maj 2016 De ser meget fancy ud, men må jeg overhovedet køre med dem? smiley

  • #9   13. maj 2016 Ja, eftermontering af rigtige LED lygter koster ofte 12.000.-, såfremt der er lavet e-godkendte til din bil.

    Men nej, 200.- for led til nær/fjernlys, er ulovligt.


  • Jakob R
    Jakob R Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   13. maj 2016 Nej den er ikk født med led pærer.. Men, hvilken temperatur har nightbreaker eller coolblue?

  • Jakob R
    Jakob R Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #12   13. maj 2016 Okay må lige prøve at Google det.. Men spørgsmålet er så om 4500k vil være nok når LED striben er 6000k

  • Jakob R
    Jakob R Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #14   14. maj 2016 Okay helt i orden og tak for de brugbare svar smiley sidste ting.. Nu har jeg læst om noget HID. Hvordan forholder det sig ift. Halogen kontra LED, og ikke mindst Lovgivningen?

  • #15   14. maj 2016 Alt ud over e-godkendte halogenpærer i dine forlygter er ulovligt! Længere er den ikke.

  • #16   28. maj 2016 Lidt forsent.. Men sidste uge har jeg snakket med en synsmand personligt fra applus+ angående led pærer. Han siger alt led pærer er lovligt OGSÅ positionslys udover nærlys/langlys..

  • #17   28. maj 2016 I_ipek

    Det er Kun lovligt, hvis lygten er godkendt til LED pære, som også skal være godkendte. Den del har du ikke fået med fra Synsmanden.


  • #18   28. maj 2016 6.02.001

    Det er ikke tilladt at anvende anden lampe (lyskilde) end den, som lygten er
    beregnet til eller »E«- eller »e«-godkendt med.
    En halogenlampe kan skelnes fra en gasudladningslampe (»xenonlampe«) ved,
    at halogenlampen har glødetråd, mens gasudladningslampen har gnist-gab. En
    gasudladningslampe er derudover tilsluttet en højspændingsenhed (transformer/ballast)
    til frembringelse af lysbuen over gnistgabet.
    En halogenlampe og en gasudladningslampe har ikke samme dimensioner. En
    gasudladningslampe i en halogenlygte passer derfor ikke til lygtens brændpunkt,
    hvorfor lygten får en forkert lysfordeling. Enten blænder lygten (har ikke
    en klar lys/mørkegrænse og udsender strølys over lys/mørkegrænsen), eller
    den oplyser ikke vejen tilstrækkeligt.
    For ikke-e-/E-godkendte lygter, der ikke umiddelbart ses beregnet til gasudladningslampe,
    er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe, hvis der
    foreligger oplysning fra lygtefabrikanten om, at lygten er beregnet til gasudladningslampe.
    For e-/E-godkendte lygter er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe,
    hvis lygten er godkendt hertil. Såvel nær- som fjernlyslygte (til gasudladningslampe)
    er »D«-mærket (hvor en halogenlygte er »H«-mærket). Derudover
    skal gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe være »E«- eller »e«-
    mærket. De fleste øvrige lygter er E-godkendt, og så skal lampen være »E«-
    mærket.
    En »E«- eller »e«-mærket nærlys- og fjernlyslampe har dog forskellig fatning
    afhængig af, om den er en halogen eller gasudladningslampe. En »E«- eller
    »e«-mærket gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe kan derfor ikke monteres i
    en »E«- eller »e«-mærket halogenlygte (og omvendt).
    En del biler med »E«- eller »e«-mærkede halogenlygter er imidlertid eftermonteret
    med uoriginale gasudladningslamper. Dette er ikke lovligt, da lygten ikke
    er godkendt hertil, og lampen ikke er »E«- eller »e«-godkendt/mærket (bemærk,
    at når ulovlige, uoriginale gasudladningslamper oplyses at være »E«- eller »e«-
    godkendt/mærket, er det kun højspændingsenheden, der er »E«- eller »e«-godkendt/mærket;
    og det for EMC, jf. pkt. 6.01.002)


Kommentér på:
Led dioder til nærlys/fjernlys

Annonce