{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
22.561 visninger | Oprettet:

TPMS-Dæktryk Sensor, hvordan!? {{forumTopicSubject}}

Hey, min hustru og jeg har netop bestilt en Renault Clio Sport Tourer(åbenbart et fancy ord for stationcar)

Hvorom alting er, så er vi super glade for alt det ekstra udstyr som følger med bilen, én enkelt ting kunne jeg dog godt have været foruden, nemlig deres TPMS system, altså det her med overvågning af dæktryk, via sensorer på ventilerne.

Jeg har altid selv foretaget hjulskift, da 500kr. for noget der tager mig en halv time i indkørslen er en no-brainer og normalt ikke noget jeg kunne drømme om at betale for.

Men grundet den her fantastiske EU forordning, så er men nu tvunget til det, for sensorerne skal kodes til bilen!

Kan man ikke ordne sådan noget selv, rykke sensorerne mellem to sæt sommer/vinterhjul, måske købe et system, som er fast kodet til to sæt hjul eller noget i den stil! Merudgiften pr. år er alligevel 1400kr. ved at de skal gøre noget, som jeg selv før brugte en time på om året - Så det er en pæn timeløn! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TPMS-Dæktryk Sensor, hvordan!?
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #1   14. maj 2016 Har du vaeret inde paa et par Renault forums og tjekke om det er muligt selv at goere det via menuen i dit instrumentbord eller maaske med en billig tester ? Paa min BMW E92 kan jeg selv nulstille vaedien til daektryks tjek naar jeg skifter daek og faelge.
    Kunne vaere en mulighed.


  • #2   14. maj 2016 RSP 36: Det har du ret i, det ville være et godt sted at starte, må lige google og se hvad jeg kan finde af REnault forums, klubber e.lign. smiley

    Tak igen!


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #3   14. maj 2016 Hvis det ikke loeser problemet kunne et saet brugte faelge til vinterdaekkene maaske ogsaa vaere en mulighed.
    Det var saa lidt smiley


  • Johnny P
    Johnny P Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #5   14. maj 2016 Jeg har en Nissan Note fra 2014, det er en Renault Clio under metallet... smiley jeg købte et sæt vinterhjul med da jeg købte bilen... Første gang du skifter, eller hvis de har været tømt for luft skal du resette systemet, som en anden skrev, står det i instruktionsbogen.. Hvis du så piller dem af og sætter dem på igen uden du har skiftet dæk, skal de ikke engang nulstilles... Jeg har skiftet dem selv 4 gange uden problemer... smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #7   14. maj 2016 Det er ikke så svært at nulstille på renualt..
    Har gjort det på et par stykker, og det er bare ind i "kørecom" over på noget med dæk tryk, så holder man knappen inde (Samme som kører igennem menuen) efter ca 5sek skriver "Learing pressure" og så skulle alt være klar til brug smiley


  • #8   14. maj 2016 Du skal have en tpms tester. Så kopirer du koderne fra det ene hold hjul over på de andre

  • #9   14. maj 2016 https://www.youtube.com/watch?v=upC_lOJjF2g se om det virker.

    2015 Renault Megane Coupe Tyre Pressure Reset Procedure:

    If you replaced a wheel, tire, TPMS sensor etc. and are now getting a warning light on your car, then the sensor need to be reset. To relearn turning off or reset the Tire Pressure Monitoring System (TPMS) light on your 2016 2015 Renault Megane, follow these steps:

    Make sure the vehicle is at a complete stop
    Turn the engine switch off
    Adjust the tire inflation pressure recommended on the tire placard located on the door panel.
    Turn the ignition to position On without starting the engine.
    Hit the up arrow button on the wash wipe switch and select Tyre Pressure Monitor
    Press and Hold the up arrow button again to launch the reset.


  • #10   14. maj 2016 Det er ingen problem du køber bare 8 sensor og programmere de 4 af dem til bilen og kopier dataene over i de 4 andre sensor så skal de ikke programmeres hver gang du skifter smiley

  • #11   14. maj 2016 Perfekt, mange tak for svarene!

    Michael, ved du hvordan jeg retn praktisk gør det, altså kopierer og overfører, er det som Nikolaj beskriver!?
    Min svigerinde er ved Renault og hun siger de programmerer nede ved selve sensoren på hjulet og derfor kan man ikke selv skifte - Men det burde jeg så være ude over, ved at de fik ens kodesæt!


  • #12   14. maj 2016 som jeg skriver. Der skal en tpms tester på så kopirer du koderne fra de gamle hjul og ligger over i de nye.

  • #13   14. maj 2016 Stor set alle TPMS tester kan kopier koderne. Og ja det er nede ved hjulet man gør, man holder bare testeren hen mod ventilen 1 cm fra den. Den vi har på arbejdet skal vi kopier alle 4 sensor på bilen og bagefter overføre dem til de 4 nye. Men alle tester skriver hvordan man skal gøre smiley

  • #14   14. maj 2016 Nogle biler kan faktis huske op til 9 koder så skal man ikke kopier dem men bare indlæse de alle 9 på engang ind i ecu'en

  • #15   15. maj 2016 Perfekt! Igen, mange tak for svarene gutter, super pænt af jer!

    Har lige tjekket priser på sådan en TPMS tester og selvom prisen gør at en sådan bestemt er inde for rækkevidde, så tænker jeg at man da må kunne få et værksted til at udføre en sådan opgave!

    Er en sådan TPMS tester ikke at regne for standard værktøj/udstyr på et hvilket som helst værksted idag!?

    Et lille tillæg spørgsmål, er der forskel på de sensorer de forskellige bilmærker bruger, er dem som Renault bruger samme type/standard som f.eks. Ford eller Vw!? Mere om der er forskel på hvilken tester man skal bruge og om jeg skal købe dæk med sensorer ved Renault sammen med bilen, eller om jeg kan købe dæk med en hvilken som helst sensor, f.eks. fra "super-dæk" eller lignende selskab!?


  • #16   15. maj 2016 Kender ikke til hvad mærkeværkstedet har af udstyr for de kan tit ikke finde ud af og lave andet hvis der ikke står det mærke de lavet ude i snuden af bilen. Du kan købe det hvor du ville. Sensorne behøver heller ikke være ens du kan godt kode 3 orginale sammen med 1 u orginale. Plejer og bruge dem fra Ftz de har lidt forskellige sensor

  • #17   2. nov 2016 Jeg har samme problem. Hvad fandt du ud af her??? Kørte du på værksted? Hvilken tester kan evt bruges osv osv. Jeg har 2 sæt hjul med orignal sensor i begge sæt. Men renault siger jeg skal ned og ha den programmeret ved hvert skfit.

  • Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 66
    #18   2. nov 2016 Jeg har lige skiftet til vinterdæk på min 2016 Clio st.car. Skulle bare resette inde i køre computeren med at holde en knap inde, og den finder selv ud af det. Har kørt en tur på knap 20 km, og den opfører sig som før. Ingen lamper lyser eller andet.Ingen tur på værkstedet for mig.

  • #19   2. nov 2016 Jeg må hjem og prøve det samme.

  • #20   4. nov 2016 Jeg skiftede alle 4 hjul selv og uden programmering. Ikke så meget som en advarsel, selvom jeg skulle fylde 0,2bar på alle 4. Må være under bagetelgrænsen.

  • #22   16. mar 2017 Jesper H hver sensor har jo en id som bilen skal kende. Så det er det eneste der skal laves. Så du kan godt have flere sæt fælge med samme 4 id koder. Så slipper du for at skulle lave det om hele tiden med ny id koder.

  • #24   16. mar 2017 Mine nye til clio 2015 skulle kodes. Efter de er kodet har der ikke været problemer med at skifte fra sommer til vinter.

  • #25   16. mar 2017 har du bare selv skiftet mellem sommer og vinterdæk derhjemme, uden at få kodet om hver gang!?

  • #26   17. mar 2017 Ja. Vinterdæk skulle kun kodes første gang. Det er originale ventiler

Kommentér på:
TPMS-Dæktryk Sensor, hvordan!?

Annonce