{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.708 visninger | Oprettet:

Batteri aflader sig selv under kørsel, Dynamo er OK {{forumTopicSubject}}

Har en ældre veteranbil, så der er ikke meget der kan bruge strømmen udover lys og horn...

Da jeg fik bilen, glemte jeg på et tidspunkt lyset i en times tid, Skyndte mig og slukke, det var dog forsent, og en kammerat måtte starte den med håndsving,

Da jeg kom hjem ladede jeg den op med min oplader som har display og fortæller mig om batteriet er død eller ej, den ladede fint batteriet op, Siden har den brugt lidt mere end den modtog,

Besluttede mig for at tage en laaaang køretur, op til noget familie omkring 100km væk

Batteriet var tom da jeg skulle derfra nul power, kun nok til horn, Der er ladelampe i bilen, og den slukker som den skal, tidligere ejer satte nye kul i Dynamoen,

hvis jeg kører med nærlyset tændt, gir batteriet op, kører jeg med positionslys holder den bedre på strømmen,

Satte min lader på her til morgen, Lige under 12.7volt den kunne kun lige slæbe sig igang, .. Så batteriet lader godt nok, hvis jeg ikke har for stort forbrug igang, under kørsel, Men kan ladelampe give korrekt udslag selvom den måske er defekt? eller har det 10år gamle batteri givet op? det er et batteri med propper, og væskestand er ok, altså over ribberne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri aflader sig selv under kørsel, Dynamo er OK
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #2   3. aug 2016 Ja kunne godt lyde som et batteri der ikke vil lade op laengere,isaer hvis det er 10 aar gammelt,det er daelme godt gaaet.
    Men du skriver ogsaa at dynamoen er ok,men ingenting om hvordan du har fundet ud af at den er ok ?


  • #4   3. aug 2016 Når bilen står i tomgang så prøv lige at tage et multimeter og mål på batteriet for at se om den lader ordenligt på batteriet

  • #6   3. aug 2016 de 12.7volt blev målt af laderen, mens bilen bare stod og var slukket, det er iøvrigt den sorte Morris under min profil der er snak om, jeg kan lave testen senere, ved at tænde lyset, DOG står den pt og oplader, jeg skal nemlig bruge bilen senere, ..

  • #7   3. aug 2016 Ringede til tidligere ejer, som sagde at for 3-4mdr siden fik den nye kul, og at batteriet nok var 8-12år hvis han overhovedet havde skiftet, han har haft bilen i 15år,.. Ved tomgang Lyser ladelampen ganske svagt, men kun ved meget meget lave omdrejninger, med det samme den stiger en smule slukker den helt, Går ud fra at Dynamo må være ok når den for nylig har fået nye kul, Har ikke forstand på det, men ved godt godt at lade lampen kan være misvisende, det er jeg blevet fortalt tidligere,

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #8   3. aug 2016 At den har faaet nye kul er ikke ensbetydende med at den er 100% ok,men hvis batteriet er saa gammelt ville jeg nok skifte det foerst uanset hvad.
    Fin vogn ioevrigt smiley


  • #9   3. aug 2016 http://dr-morris.dk/admin/filer/1347268395_Parts-029.JPG

    Så der kan være tale om den der?

    Dynamoen må jeg hellere få målt ud, inden, da en ny koster 500,- Laderelæ er noget dyrer


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #10   3. aug 2016 Som sagt ville jeg starte med et nyt betteri da det er meget usandsynligt at et 10 aar gammelt batteri er 100%,hvis det saa ikke afhjaelper problemet saa faa den maalt ud.

  • #11   3. aug 2016 Min bil oplader er ret godt til at meddele om batteriet er dødt, og den melder ingen fejl, og det er lidt kult at batteriet er med propper, som de jo også var dengang, hvor bilen var ny, dog var det 6volt dengang, nu er den konverteret til 12volt, Så batteriet er det sidste jeg vil pille ved, Men skal ha målt dynamo og laderelæ,

    På min første veteranbil sagde mekanikeren godt nok at det var batteriet, og der var efterfølgende heller ikke flere problemer, ..


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #13   3. aug 2016 Kan godt forstaa at du gerne vil beholde et batteri med det rigtige udseende,men du risikerer at hvis det er daarligt saa kan du blive ved med at koebe ny dynamo eller laderelae da de skal lade det konstant.
    Du maa da kunne finde et batteri med propper et eller andet sted ?


  • #14   3. aug 2016 Jeg vil få det målt ud nu her når jeg kommer hjem, hvis jeg kan finde mit multimeter, og hvis udstyret tjekker ok, så må jeg købe et nyt batteri, ..


  • #15   3. aug 2016 Bilen har ingen radio, og kører jeg med de små lys tændt uden forlys lader den fint nok, den kørte helt flad fredag, og jeg kørte omkring 20km kun med de små tændt, fredag, Slukkede bilen og startede uden kvaler om søndagen, Så ud fra det kan jeg konkludere, at der lades, men ikke nok når forlyset er tændt, hvis den information kan hjælpe, .. har ikke forstand biler, .. og deres fysik, .. Dog minder motor kontruktionen om en gammel knallert,


  • #16   3. aug 2016 Ja okay
    Men det ville jo også være fedt for dig at du kan køre med fuld power på din veteran istedet for hele tiden at skulle tænke hov " jeg må hellere lige slukke for lyset " for ellers aflader den
    Bilen er jo bygget til at skal kunne slæbe det den har af standart div ting uden at bilen laver ballade smiley men kan jo så altid lave noget ekstra strøm hvis du evt har eftermonteret noget hvor man kan konkludere den skal have noget ekstra strøm for at kunne køre optimalt med det hvilket jeg personligt selv ville syntes at ville være synd på sådan en go gammel sag smiley fed vogn ellers du har


  • #17   3. aug 2016 Mange tak for de pæne ord om min gamle bil,,, Problemet med lyset er nu ikke om man husker og tænde det, for det ska man, der er ingen automatik af nogen art, det er mere om man husker og slukke,

    Denne bil er ikke designet til 12volt, men derimod 6volt, dette er dog skiftet for mange mange år siden, og for 15år siden fik den monteret en 1275 motor, med tilhørende elektronik, Så den er 12volt,

    Har overvejet generator opgraderingen, Det betyder ikke så meget nu da motoren ikke er original for bilen, Så jeg vil ha målt grejet ud, og få batteriet testet professionelt, .. da batteriet i sig selv er det sidste Charme fra en svunden tid der er tilbage i motorrummet


  • #18   3. aug 2016 Tror dit batteri er dårligt. Min amazon kunne køre ligegodt 100 km med en dynamo der ikke ladede, og stadig havde den rigeligt strøm til lys radio og at starte bilen. Men som der står Længere oppe er det meget normalt at ladelampen lyser svagt i tomgang. Du skal op på 2000 -2500 omdrejninger før den rigtig lader som den skal. Så frem med multimeter og se hvad det viser.

  • #19   3. aug 2016 Og hvis du er øm over at batteriet skal se originalt ud, kan du jo overveje et af disse.

    http://www.sahl-akku.dk/veteranbil-batteri-oversigt.aspx


  • #20   3. aug 2016 Perfekt, kunne ikke huske hvad firmaet hed, Jeg vil få målt, og få taget kontakt, til det firma, ...

    Min bil har også strøm til lyset, men ikke nok til at starte bagefter, Jo på en måde,. Da jeg fandt ud af der ikke var strøm nok, var fordi jeg havde glemt og dreje nøglen helt til on, trak i starteren ca 1½sekund .. uden den startede, da jeg drejede helt til on, og trak starteren ud, var der ikke nok tilbage på batteriet, Havde nøglen været til On første gang var den startet, uden tvivl, .. så det kan være de såkaldte Cranking Amps der er smuttet, .. eller hvad?


  • #21   3. aug 2016 Du kan jo pille batteriet fra lade det op lad det stå 24 timer. Der der ingen strøm på ja så er det klappet.

    Så pil stel og plus kabel fra og lad det op mål efter 24 timer om der er strøm på hvor den ikke har stået med noget tilsluttet.


  • #22   3. aug 2016 er lige kommet hjem, piller lader af og starter, og nu lyser lade lampen konstant,.. Så det må blive en ny dynamo,

  • #23   3. aug 2016 Det kan også være dit Laderelæ der skal justeres. Jeg valgte at smide det hele over skulderen og montere en generator. Købte en lille universal generator i Biltema. Så nu ka amazonen også blinke i tomgang. smiley

  • #25   4. aug 2016 Jeg bruger altid en lignende denne her, for at tjekke om batteriet virker optimalt...
    Kender en der har købt en rimelig dyr batteritester ved FTZ og den skriver altid at batterierne er ok, men den jeg har kan belaste batteriet og man kan se om det virker optimalt...

    Din dynamo laver jo nok jævnstrøm, og den bruger jo ikke kun strøm på lys, men også på tænding, men derfor kan den jo godt levere strøm nok til tænding mens du kører, men derfor behøver den ikke at kunne lade nok...
    Du kan nok finde en der kan tjekke den for dig, ved noget auto elektro...

    Vi havde en gammel gut i kolding der kun reperaede disse dynamoer, og han mente at der ikke fandtes noget mere holdbart og godt...
    Han lavede engang en til mig fra en båd, og da jeg fik den spillede den optimalt, men ved de fine auto elektrikkere i kolding, kunne de ikke lave den påstod de...


    http://www.ajengros.dk/shop/batteri-tester-3178p.html


  • #26   4. aug 2016 Og nu melder min lader defekt batteri, kan et knaldet batteri melde lade fejl, .,. Om ikke andet har jeg opgivet og finde ud af om det er det ene eller det andet, .. det er billigere og få den til mekaniker, og det kommer den fredag, ... så bliver den defekte del skiftet


  • #27   4. aug 2016 Hvis dit batteri er fist af, så laderen ikke kan lade på det, så vil din batteri lampe i bilen også lyse. Har du ikke et batteri fra en anden bil du kan prøve med.

  • #28   6. aug 2016 Bilen røg på værksted, Dynamoen var ultra defekt, døde kul døde lejer, dn kunne næsten ikke være mere død, Havde godt nok en 7 - 8 Dynamoer på lager adskilt og stand ukendt, men en ny kom på idag, og nu ser det ud til at problemet er løst, ... BAtteri melder ingen fejl men vil ud til Sahl og have et af de "gamle modeller"

    Takker for hjælpen og insiderviden, Sku godt man kan komme her og læsse af når bilen driller,


Kommentér på:
Batteri aflader sig selv under kørsel, Dynamo er OK

Annonce