{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.738 visninger | Oprettet:

VW Passat 1.9 TDI, 2001, km/l? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Hvor langt kører jeres andres på literen?. Jeg kan ikke klemme min over 14,1-14,2 i snit og har trods alt snart kørt 11k kilometer :/. Synes det er træls når at man så kan hører andre kører 16-18 literen.

Og det er ikke fordi at jeg giver den en masse øre, eller kører aggressivt i det daglige. Min primære kørsel er pendling til og fra arbejde, samt at mig og kæresten til tider er både i odense, århus og sønderjylland så den får godt med gode ture.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VW Passat 1.9 TDI, 2001, km/l?
  • #1   17. feb 2017 Hmm.. min A8 4.2 TDI kan jeg på længere turer få op i nærheden af de 14 km/l så undre mig da lidt over hvis en 1.9TDI ikke engang kan køre længere, der må være noget galt med enten bilen eller din kørestil smiley

  • #2   17. feb 2017 Så mødes vi igen Søren:)
    Ja, min mistanke er også en meget tung højre fod.


  • #3   17. feb 2017 joh, verden er lille smiley

  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 669
    #4   17. feb 2017 Nok fordi den ikke bliver forvarmet smiley smiley

  • #5   17. feb 2017 min Audi 1.9 tdi fra 96 kan jeg da op på næsten 20

  • #6   17. feb 2017 Hvor stærkt kører du på motorvej ?

  • #7   17. feb 2017 Hvad er kørsel mønster i det daglige hvor langt er der hver vej osv osv.
    Hvis du kører landevej 80-90 og kun kører 8 km hver vej, passer det nok meget godt,,,, da jeg havde min, kærte jeg landevej 18km hver vej, og kørte 17-18km/l. På langtur, motorvej med 110-125km/t og strækning på 300km, gik den 19-20km/l.

    Det kan også være der er fejl på motor/styring eller lign. Vandtempføler, luftmassemåler eller total kokset til


  • #8   17. feb 2017 Som sagt før så tror jeg det din pumpe der stå forkert min. Enige kunne ikke få sin over 15 men efter en justering af pumpen kom hun op på 19 motoren gik super godt i tomgang og lød rigtig før justering

  • #9   17. feb 2017 Søpropel. En 2001 passat kan ikke justeres i pumpen. Det en pumpedyse. Så skal alle 4 pumpedyse enheder grunjusteres, og knast/krump sync justeres hvis mAn skal noget.

  • #10   17. feb 2017 Prøv evt at rense motoren med Bell add aditiver

  • #11   17. feb 2017 Min Veninde var en Octavia 90hk. Fra 02-03 så det var min antagelse at det var muligt at ikke alle var PD'ere men også kunne. Være fordeler blok

  • #12   17. feb 2017 Hvad med luftfilter? Er det rent?
    Jeg køre selv en Octavia 2.0tdi fra 2007. Jeg har 58 km til arbejde. (Landevej og motorvej.) den ligger på 18-20 km/l total gennemsnit.


  • #13   17. feb 2017 luftmasse måler....
    virker din fart pilot??


  • #14   17. feb 2017 Jeg har en 1998 1.9 stationcar
    Landevej 80-90km/t - 20-25 km/l

    Motorvej 110-120 - 20km/L

    Sidst jeg tankede efter 167 kilometer havde den kørt 16 km/l

    Tror dog jeg har haft den på 18-19 styks over flere kilometer smiley


  • #15   18. feb 2017 De gamle 1.9 tdi 90hk tdi og 110hk tdi gik også altid mellem 18 og 20 dem skal man ikke sammenligne med de nyere 1.9 pd tdi 100-150hk tdier det en helt anden type motor og de går ikke lige så lang som de gamle kan men få stille knasten helt ind med vdrs og en ny luftmængdemåler så kan de godt komme op på mellem 16 og 18 på literen

  • #16   18. feb 2017 Kører faktisk ikke med så tung en højrefod og kører normalt 120-140 på motorvej. Samtlige filtre er skiftet for Ca 11k Kilometer siden og bliver skiftet igen om 4.

    Men hvordan grundjusterer man pumpen?

    Og angående det pjat med forvarmer Kim, så slukker glødelampen efter 1 sekund så tvivler på det store behov for forvarmning, da jeg formoder den så ville lyse længere tid.


  • #17   18. feb 2017 Du kan ikke grundjustere pumpen på sådan en motor som din da det er en pd du kan justere knasten ind så den står på 0.0 grader med vag com eller vdrs det alt og vis knasten er lidt slidt kan du justere hver trykdyserne ind igen ved at skruge den i bund og 2.5 omgang op igen vis jeg husker rigtig skal lige tjekke det i bogen for at være sikker

  • #18   18. feb 2017 Freeway, det må du meget gerne smiley

  • #19   18. feb 2017 180 grader ud. 1/2 runde,,, så laaaangt fra 2.5 runder. Men det skal gøres ved max pumpeslag.

  • #20   20. feb 2017 Johan P, hvad skal du have for at kigge på min og se om der er noget at gøre på/ved min

  • #21   20. feb 2017 Jeg laver ikke noget efter arbejde mere, kun mit eget... Men en lokal mekker ved dit område burde kunne justere dyserne på 2 timer... Men tror nu ikke du henter km/l ved det.

  • #22   20. feb 2017 Og så koster det sikkert desværre en krig hvis jeg skal forbi det værksted hvor du arbejder eller?. Men hvad fanden kan jeg så gøre for at jeg kan få lidt mere km/l ud af øsen

  • #23   20. feb 2017 Vi tager 496 plus mormor, så det ender jo snildt i 1500, plus 200 for diagnoseudstyret.

    Jamen hvis der er en behjælpelig sjæl inde på passat gruppen i facebook, mange af dem har vcds kabel,, jamen, man er nød til at være sikker på den ikke har elektroniske fejl(temp følere, luftmasse/ladetryk osv. ). Og så skal den være mekanisk sund( ikke sodet til, som mange af dem er..
    Egr kan du koble fra, ved bare at tage vacumslangen af og blænde slangen af med en 6mm bolt eller lign


  • #24   22. feb 2017 Johan P, jeg har selv VCDS, ved bare ikke hvad jeg skal kigge efter :). og min EGR er kodet fra i motorstyringen. Den står dog pt med en fejl i motoren pga af noget med ladetryk, men den kørte stadig ikke ret langt på literen før det :/. Og skal have fundet en der gider hjælpe mig med at få skummet turboen osv.

  • #25   22. feb 2017 Start med parameter måling, find luftmasse værdien. Med lukket egr SKAL den vise 430-450mg/h.
    Og igen hvis egr er lukket, kan du kontrollere om motorens indsug/tryksystem er tæt, ved at tage slangen af ved luftmassemåler, sætte hånden på, så du kvæler motor, så SKAL den holde din hånd godt tæt til i minimum 3sekunder efter motor er gået ud. Start med det


  • #26   24. feb 2017 Jeg fik ny LMM i min Octavia 1.9 i går, håber den stadig er økonomisk, hvor den jo med defekt LMM kørte ufatteligt langt på literen, men nu er trækket blevet bedre på de helt lave omdr.

  • #27   24. feb 2017 Johan P, har faktisk en måling fra LMM med fejlen som jeg lige kigger efter. Men det med hånden det prøver jeg sq lige ved førstkommende lejlighed *thumbs up*

  • #28   15. dec 2017 Noget feedback fra original poster?

    Hvad var løsningen?

    Har en Golf 1,9 TDi der umiddelbart har samme problem. Motorgang og trækkræft virker til at være ok, men den kører bare kun 12-14km/l.


  • #30   16. dec 2017 Nicklas, jeg er den oprindelige poster og jeg har endnu ikke fundet løsningen smiley

  • #31   17. dec 2017 Sgu da noget lort!
    Et diesel værksted må sgu da kunne komme med et skud på hvad der er galt?

    Har du prøvet en ny LMM?


  • #32   24. maj 2020 Nogen løsning endnu ?? (ved godt det er lidt gammelt) men står med samme problem...

  • #33   24. maj 2020 Har snart prøvet alt uden det har hjulpet. Har fået den sneget op på 15 literen

  • #34   24. maj 2020 Okay... Hmm... Er sku underligt, burde gå langt længere... Min er blevet optimeret, så burde snilt gå 19-20, men nope 14 km. pr l....

  • #35   24. maj 2020 Ja det er for lidt.


  • #36   24. maj 2020 Er det en PD motor?
    Min gamle 150hk golf IV TDI gik 14-17km/l aldrig over 17!! Og Så skulle man tænke meget over hvordan man kørte.
    Min fars gamle A4 1.9 TDI 90hk kørte 16-18km/l, han kørte kun 80km/t 40km hver vej på arbejde.
    Jeg ved folk skriver at de NEMT går 25km/l men jeg tror det er meget optimistisk og på kørecomputeren.
    Hvis det er en PD motor er kamvinklen meget vigtig for performance og km/l!!!


  • #37   25. maj 2020 Årh det ved jeg skutte... :D, det er en sharan 1,9 TDI fra 2002, med normalt 115 hk...

  • #38   25. maj 2020 115hk er en Pumpe Dyse motor.
    Det er vigtigt efter et tandrems skifte at man kontrollere/justere kamvinklen ellers kan det påvirke km/l og eller performance.
    Det kan kontrolleres men bla. VCDS og justeres på knastakselhjulet.
    Dog er en Sharan en større kasse så jeg tænker ikke 14-16 km/l er unormalt eller urimeligt ved pæn kørsel.
    Jeg går ud fra at det er målt ved km divideret med antal liter der er påfyldt for kørecomputeren kan du ikke være sikker på viser korrekt.


  • #39   25. maj 2020 Fedt sådan en gl tråd bliver genoplivet. Jeg har haft 3 stk 1.9 PD.
    1. Superb 130 hk, gik aldrig under 17, og gerne 19-20 literen på langtur motorvej 120-130km/t
    2 passat 101hk, ligesom superb, dog på langtur max 19 literen.
    3. Octavia mk2. 101hk, 16-18km/l
    ALLE målinger, er standermålinger, ved tom til fuld tank, og ikke sjatpisseri med påfyldning af 5-10 liter, eller den naive tro på infodisplay..


  • #40   26. maj 2020 Ja alt er målt efter liter forbrug.. smiley Okay, jeg skal have skiftet rem alligevel, da jeg ikke aner hvornår den er skiftet sidst... Må få tjekket om den står rigtigt.. Syns dog at andre jeg kender med samme bil, har kørt væsentligt længere og det var uden øko tuning.. Tjekker om knasten står som den skal, når jeg får skiftet remmen og vender tilbage smiley Takker


  • #41   26. maj 2020 #40, ja så ville jeg også få den skiftet.. skifte interval på sådan en er kun 60kkm!
    Er din med automatgear? Jeg har selv en Galaxy, (skiltetunet Sharan) 115hk 1.9pd med manuel gear, den er rullet til 169hk og den har gået 16,8km/l i snit over de 140kkm jeg har kørt i den nu.. det bedste den har præsteret var 19,5km/l og har aldrig været under 15..
    det hele er regnet ud på km og liter og er blandet kørsel, korte ture på få minutter, længere ture på flere timer, tom bil og fuldt læsset til randen. Også længere ture med trailer..


  • #42   26. maj 2020 #41
    Den er manuel, hvilket gør det endnu mere underligt... og ja den skal skiftes og gerne i går smiley
    Wow har du fået den rullet op på 169?? Hvor har de lavet det ???

    "Skilte tunet" LOL smiley


  • #43   26. maj 2020 Den er kørt ind ved DRS-performance og ved kun at det er std turbo, for den har jeg selv skiftet ud fra en std, til “ny” renoveret std turbo da den gav op. Om der ellers er skiftet noget ved jeg ikke, første rulning viste omkring de 150hk.. Så den må som minimum have være chippet i forvejen.. men AUY motoren som min, 115hk pd har samme str indsugning som 130pd.. jeg har kørt 90kkm siden den blev rullet nu uden problemer smiley

    profilbillede
  • #44   27. maj 2020 Er en 2001 101 Hestes AVB også en PD'er??. For kan simpelthen ikke snige min over 15 i snit uanset hvad jeg gør.

    Og remmen på min 3BG er da sat til 90.000 så vidt jeg ved og ikke kun 60k


  • #45   27. maj 2020 En 101 hk er en PD, det burde være 90000km på 1.9 tdi PD.
    Det kunne være interessant at hører hvad jeres kamvinkel står på.
    Nogle PD motorer lider af slidt knastaksel og det påvirker brændstoføkonomien i starten.
    Dog kan man til hører den får "fiskekutter lyden" fra indsugningen, sådan en dok dok dok lyd når knastakslen bliver dårlig.
    Har i set på dyse korrigeringen?


  • #46   27. maj 2020 De første med 60kkm interval har hydraulisk strammer og dem efter, vidst, 2003 har mekanisk strammer og kører 90kkm interval. Om min er ændret eller ej ved jeg ikke, men den har mekanisk strammer selvom den er reg i dec 02, så sidst lod jeg den køre 90kkm på remmen og det holdt den da til smiley justerer altid synkro vinklen med VCDS når jeg skifter rem.

  • #47   27. maj 2020 #46 Henrik jeg skriver nok lige privat til dig... Skal lige høre hvordan jeg justerer syncro vinklen med VCDS, når jeg nu snart skifter remmen smiley er lidt blank der smiley LOL

  • #48   27. maj 2020 Må lige smide tester på min og se hvad vinklen er.

  • #49   27. maj 2020 Skal bare være så tæt på 0.0 som muligt, bare den står 0.5+/- kan man få følger, som økonomi, og svær start. Og så skriger folk, HOTSTARTFIX. Arghhm alle de biler jeg har lavet det på, bare ved en sync justering. 15-30 min. Arbejde. Kontra en kodning til 1-2000, hvor man reelt bare pisser i bukserne

  • #50   27. maj 2020 Hotstartfix har jeg så ikke problemer med på min, er det ikke mest 3c'erme det påvirker?.

  • #51   28. maj 2020 ALLE PD motorer

  • #52   28. maj 2020 Johan, har så indtil videre aldrig haft start problemer. Den springer igang med det samme uanset vind, vejr og temperatur.

  • #53   28. maj 2020 Så fik jeg tjekket knast vinkel og den står på 0 grader præcist...

    Flere har nævnt at den helst skal stå på -0,5 til -1,0 og at det skulle passe bedre mht. brændstof økonomi osv.. ?? smiley
    Er det bare fis eller er der noget om snakken??


    profilbillede
  • #54   28. maj 2020 Jeg ville ikke rette på det da det er perfekt.
    Hvordan ser dit dyse billede ud? jeg tænker på korrektionen på hver dyse?


  • #55   28. maj 2020 bliver den 90 grader varm?
    Det kan også betyde meget


  • #56   28. maj 2020 Simon, jeg mener den ligger omkring de 85-90 grader, målte to gange, første var den ikke helt oppe og anden gang gik varmeblæseren igang, så der har den været oppe i temp.. Hvilket måle punkt skal jeg vælge for at se dyserne??? smiley

  • #57   28. maj 2020 Det var ærgerligt det kunne lige ha været en billig nem en hvis den nu ikke blev mere end de 62 grader.
    Jeg mener det er gruppe 13, det skal måles ved driftvarm motor.
    Hvor langt har din bil kørt og har du set på din luft mængde måler?


  • #58   28. maj 2020 Den har gået 230.000.. Har ikke tjekket den fysisk, laver dog ingen fejl... Men har en anden og ligge, kunne være jeg skulle forsøge med den og se om det laver nogen ændringer smiley


  • #59   28. maj 2020 Jeg fik at vide af et anerkendt optimerings firma at de der bosch llm der sidder div. PD motorer holder ca 160000km.
    Den melder ikke fejl hvis den begynder at blive dårlig, den måler bare upræcist og resulterer i øget brændstofforbrug og dårligere performance.
    Jeg nåede at skifte 3 på min golf iv tdi mens jeg havde den.
    Jeg ville KUN købe den org fra bosch da det er en meget vital del.


  • #60   2. jun 2020 Nå fik målt mine dyser og ser ikke vildt godt ud.... Har nu kørt 150 km. med ventilrens i tanken og er næsten kun blevet værre... (tallet skal være så lavt som muligt ikk?? eller tager jeg fejl... smiley

    profilbillede
  • #61   2. jun 2020 Jeg så en video hvor de pillede dyser ud og lagde ganske lidt dyserens på spidsen af dysen, det hjalp med det samme, de var sodet til.

    Kent laver noget som er rigtig godt, ring til Sjernvej 1 i Skjern, der ligger en mekaniker som sælger det produkt, husker ikke hvad det hedder.


  • #62   2. jun 2020 De tal ser ikke urimelige ud, det er på cyl 4 den er værst.
    Prøv og byt dyse 2 og 4 rundt, hvis tallene flytter med, er det dyse , hvis tal er uændret, er det mekanisk træt på den cyl


  • #63   16. jun 2020 Min ser noget værre ud. Må lige se om jeg kan finde min lader til min lille bærbare og få smækket testeren på bilen.

  • #64   23. jun 2020 Nååh, har haft tester på min og umiddelbart er kamvinklen 0.0 selvom at den i et split sekund godt kan skrive -1.1 eller 0.6.

    Til gengæld ser min dysser noget funky ud ??.

    Men det med LLM, skal specified og actual gerne være det samme?. For har specified på 850 men ligger på en 4-500 stykker i actual


  • #65   23. jun 2020 Hvad motor er der idin. 1.9???
    Du tager bare motorvo,umen, i deler med antal cyllindre, og ganger med manifoldtryk, så har du den værdi som lmm skal vise


  • #66   23. jun 2020 Hvis de 4-500 er ved fuld gas i en 3-4 gear så er din lmm defekt.
    Den skal gerne ligge på de 8-900 ved fuld gas i 3 eller 4 gear.
    Husk kun at købe en Bosch lmm da det er de org monteret og det er træls at spare penge på din lmm og så ha et svært problem at finde bagefter.


    De bedste dyse korrektions tal er self 0 og ellers så tæt på som muligt.
    Men er de under 100 er det generelt ok over 100 kan det indikere et problem.
    Det “sjove” ved dine tal er at du har cyl. 1, 2 og 3 i minus og cyl. 4 i plus.
    Det betyder at den skruer ned på brændstof mængden på de første 3 cyl og en del op på cyl 4 for at få en så jævn motorgang som muligt.
    De tal du har kunne meget nemt være ringere kompression på cyl 4 da den øger mængden af brændstof for at få en kraftigere eksplosion og skruer ned for de andre 3 så effekten af de 4 cyl bliver nogenlunde ens på krumtappen.
    Det kan også være en slidt knast på inds på cyl 4 som giver en dårlig fyldning eller som nævnt en dyse der ikke er optimal.


  • #67   23. jun 2020 #66 Simonj,

    Den kommer ikke højere op end 4-500 uanset hvor meget "gas" den så får. Men nu døjer jeg også med at den går i nødprogram med 17964 så ved ikke om den også spiller ind der?. Eller LLM ikke har noget som helst med det at gøre.

    Og det dysebillede der er lagt op er ikke mit, mit ser således ud


    profilbillede
  • #68   23. jun 2020 #67...
    Hvis den går i nødprogram pga for højt turbo tryk, har jeg nok løsningen til dig smiley


  • #69   23. jun 2020 Den skal op og runde 8-900 eller er den defekt.
    Skaf en ny org Bosch det er det bedste på de vag motorer.

    Jeg ved ikke om lmm er skyld i at den går i nødprogram men du er nød til at få lavet de ting du ved der er i stykker inden du kan fejlsøge på det andet.

    Motoren skal være driftvarm inden du kan regne med dyse korrektionen.
    Jeg syntes ikke dine tal er meget værre end de andre der er vist herinde og går den pænt og jævnt i tomgang tror jeg ikke det er et problem.

    Den typiske overlade fejl på VAG skyldes N75 ventilen eller sod på VNT vingerne på turboen men jeg ville få styr på lmm inden jeg ville rode med det andet


  • #70   23. jun 2020 Morten L, omvendt, den laver for lidt

  • #71   23. jun 2020 Hvis den laver dor lidt, er der nok en lækage et sted. Du skal holde tallene opmod hinanden dor at snævre dig ind hvor du skal starte fejlsøgningen..
    Høj luftmasse, og lavt ladetryk indikerer typiskutæt trykrør, intercooler, eller lign.
    Lav luftmasse, og højt ladetryk, stoppet indsugning, eller lort på LMM.. Bare som eks.
    Vi er nød til og have nogle faste data, for og kunne pejle ind.

    Prøv på gulvet, kun tænding på, hvad siger ladetryksføler der?? Kontra ved tomg?
    Igen på gulv, giv gasstød, og tag data, mens motor er på vej op i rpm
    Så på landevej.
    Højt gear, lave rpm, lad lorten sejtrække, også ved f.eks 3-3500rpm, tag data

    Data jeg søger er. Rpm, lmm..og ladetryk, til en start


  • #72   3. aug 2020 Så er jeg tilbage... Efter en måneds kørsel med rens en hel del og "full throttle" way to often :D, så målte jeg lige dyserne igen... Kæft en forskel....
    Kører dog ikke meget længere pr. liter, men de er de betydelige renere smiley


    profilbillede
  • #73   3. aug 2020 Hvad har du renset med?

  • #74   3. aug 2020 Brugte Bell ray.. Den første måned blev det nærmest værre, men nu to jeg en test igen efter et par måneder og vupti.... Tænker at man skal give den rigeligt og køre normalt et par gange og så skal den bare have pedal.... Virkede på mine smiley Om det er tilfældighed eller ej, aner jeg ikke... smiley Men det er jo altid en god ting at lade ting sidde og virke smiley

  • #75   3. aug 2020 Glæder mig lidt til at se hvad jeg kan få min "nye" passat fra 98 til st køre på literen. Det er den gode gamle traktor 110kh VE motor.

  • #76   4. aug 2020 Det har desværre ikke hjulpet på. hvorlangt den kører pr. liter... Men rene dyser må man sige smiley

Kommentér på:
VW Passat 1.9 TDI, 2001, km/l?

Annonce