{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.406 visninger | Oprettet:

Toppakning peugeot 106... Den er gal igen... {{forumTopicSubject}}

Hej... Jeg skiftede for nylig toppakning, men sprang en planslibning over da jeg mente topstykket var lige nok.... Efter kort tid var den så gal igen.. og olie i vand og vand i olie... Så fik jeg topstykke slebet og samlede den igen, men nu har den kun kørt kort tid og har brækket sig igen... Er det mon så motorblokken der er flækket ? eller har i andre kvalificerede bud... På forhånd tak...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toppakning peugeot 106... Den er gal igen...
  • #2   15. mar 2017 jeg har ikke efterspændt det.. Ved ikke om instruktionsbogen siger noget, det må lige tjekkes .. umiddelbart står der bare at alle bolte spændes 20 Nm og derefter spændes de 240 grader.. Naturligvis i en bestemt rækkefølge... Den har kun kørt max 100 km siden den blev samlet


  • #4   15. mar 2017 de er spændt sådan her

    Indsugning
    10 6 2 3 7

    9 5 1 4 8
    Udstødning


  • #6   15. mar 2017 Sådan siger bogen..... Er det standard at et topstykke bliver trykprøvet ved planslibning, for det kan måske også være der den er gal hvis ikke det er blokken der er flækket, eller noget andet


  • #7   15. mar 2017 efterspændes..? har satme samlet mange biler snart og ingen af dem har skulle efterspændes på toppen efter noget tid... har hørt om man skal samle køre den driftvarm også efterspænde når den er kold igen meen det os det..
    en 106 burde ikke lide af flækket top eller bund. men du kan da godt være ude i at blokken er blevet skæv hvis den har været virkelig varm.. normalt får jeg både trykprøvet og planslebet hver gang jeg har en top af


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #8   15. mar 2017 Er det kun vand og olie der bliver blandet eller er der også tryk i kølesystemet?

  • #9   15. mar 2017 Bogen siger heller ikke noget om efterspænding... Jeg må vel prøvet at skille den ad igen og se lidt bedre på selve blokken.. Olien ser ellers super fin, men der samler sig sådan en hvid/ gul masse i toppen af ventildækslet og det virker som om der er lidt kondens i dækslet ligeså. .
    det er ikke meget , men det er der .. Det er også noget olie i kølevandet..


  • #10   15. mar 2017 Det er min venindes bil... Forleden kørte hun den max 500 meter til synshallen så den blev dårlig varm... Synsmanden tog en c02 test og kørte en kort tur.. Da han kom retur pissede der kølervæske ud.... så der er muligvis tryk i systemet, men har ikke selv set det endnu


  • #11   15. mar 2017 Hvordan tjekker man nemmest tryk i kølesystemet


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #12   15. mar 2017 Okay er det med løse foringer?

  • #13   15. mar 2017 Det er et kendt problem på TU motorer. Det hjælper at montere skiver på topboltene. Du bliver desværre nok nød til at skifte toppakningen igen.

  • #14   15. mar 2017 Mick H ...Ja det er med løse foringer....

    Nils. Hvordan hjælper det ? Det er vel samme tilspænding stadigvæk.. eller hvad ? Hvor tykke skal de skiver evt, være


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #15   15. mar 2017 hat du drejet krumtappen imens topstykket var af?

  • #16   15. mar 2017 Jeg tror problemet opstår fordi topboltene går i bund, hvis topstykket er planslebet og hermed bliver topstykket ikke spændt hårdt nok. 2mm tykke skiver cirka. Skiverne behøves ikke passe nøjagtigt med bolt diameteren.

  • #17   15. mar 2017 Ja krumtappen har nok været drejet ...

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #18   15. mar 2017 Så skal du nok kigge på om en af foringerne er kæntret eller sunket. for det må man aldrig gøre

  • #19   15. mar 2017 Ja Nils.. Det kan da godt lyde som problemet kan ligge der... Det vil jeg da næsten håbe... Jeg ved at være træt af at skille den ad gang efter gang...


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #20   15. mar 2017 Jeg har aldring hørt om de kan gå i bund. så skulle boltene have strukket sig langt over Max længde

  • #21   15. mar 2017 Mick H ...Jeg synes da foringerne sad helt plan med blokken da jeg samlede den... Er nu også meget i tvivl om jeg har flyttet krumtappen... Kan heller ikke se hvorfor jeg skulle have gjort det... Tror og håber jeg ikke jeg har gjort så...

  • #22   15. mar 2017 Jeg skiftede bolte første gang , men brugte dem igen anden gang, men de holde så rigeligt de mål der står i instruktionsbogen

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #23   15. mar 2017 Så kan det ikke Være boltene.

  • #24   15. mar 2017 Vi lagde altid skiver under boltene på de motorer, sammen med nye strækbolte, når vi skiftede toppakning. Da man havde erfaret at det ikke altid var nok at skifte pakning og bolte. Fandt vi på løsningen med skiver under bolte.

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #25   15. mar 2017 Hvad toppakning har du brugt?

  • #26   15. mar 2017 Kan ikke huske mærket... Men begge gange har den været købt hos Krogslund.dk


  • #28   15. mar 2017 Så håber jeg sgu ikke jeg har drejet på den... Kan helt ærligt ikke huske om jeg har.. Men kan ikke se hvorfor jeg skulle have gjort det... Men jeg er nu meget i tvivl..

  • #29   15. mar 2017 Jeg må skille den ad igen og se hvad jeg kan finde frem til....

  • #30   15. mar 2017 Jeg tvivler på du har drejet krumtappen, så det betyder noget. Hvis du ikke kan huske det.

  • #31   15. mar 2017 Hvis du genbruger strækbolte er der ingen som helst garanti for at de bliver spændt korrekt om de holder mål eller ej, men inden du splitter den ad så ville jeg lave en kompression test evt en leak test, det kan give en indikation af hvor problemet ligger.

  • #32   15. mar 2017 Håber du har ret Nils... Der var helt sikkert ikke noget der så skævt eller sunket ud hvad angår foringerne.... Det ville eg have bemærket... Tror jeg smiley

  • #33   15. mar 2017 Mange tak for alle jeres fine indlæg... Nu har jeg en masse gode tips at arbejde ud fra... smiley

  • #35   15. mar 2017 Rene A det lyder som en fin fremgangsmåde... Det skal da prøves... Det er da kun dejligt med nogle kloge hoveder der kan hjælpe en på vej...

  • #36   16. mar 2017 Og du har husket at lufte den korrekt ud ? Ellers står der jo en luftlomme i kølesystemet som kan lave samme symptomer.

Kommentér på:
Toppakning peugeot 106... Den er gal igen...

Annonce