{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
454 visninger | Oprettet:

Torben S
Torben S
Online Tilmeldt:
23. nov 2008
Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68

Toppakning peugeot 106... Den er gal igen... {{forumTopicSubject}}

Hej... Jeg skiftede for nylig toppakning, men sprang en planslibning over da jeg mente topstykket var lige nok.... Efter kort tid var den så gal igen.. og olie i vand og vand i olie... Så fik jeg topstykke slebet og samlede den igen, men nu har den kun kørt kort tid og har brækket sig igen... Er det mon så motorblokken der er flækket ? eller har i andre kvalificerede bud... På forhånd tak...



Kommentarer på:  Toppakning peugeot 106... Den er gal igen...
  • #1   15. mar Jeg kender ikke specifikt til en Peugeot 106, men de fleste biler der har fået skiftet toppakning skal have efterspændt topstykket efter en kortere periode - har du undersøgt om din bil skal efterspændes, og har du gjort det ?

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #2   15. mar jeg har ikke efterspændt det.. Ved ikke om instruktionsbogen siger noget, det må lige tjekkes .. umiddelbart står der bare at alle bolte spændes 20 Nm og derefter spændes de 240 grader.. Naturligvis i en bestemt rækkefølge... Den har kun kørt max 100 km siden den blev samlet


  • #3   15. mar Torben hvilken en række følg har du spændt?

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #4   15. mar de er spændt sådan her

    Indsugning
    10 6 2 3 7

    9 5 1 4 8
    Udstødning


  • #5   15. mar kender ikke den motor men generelt lyder rigtig nok.

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #6   15. mar Sådan siger bogen..... Er det standard at et topstykke bliver trykprøvet ved planslibning, for det kan måske også være der den er gal hvis ikke det er blokken der er flækket, eller noget andet


  • #7   15. mar efterspændes..? har satme samlet mange biler snart og ingen af dem har skulle efterspændes på toppen efter noget tid... har hørt om man skal samle køre den driftvarm også efterspænde når den er kold igen meen det os det..
    en 106 burde ikke lide af flækket top eller bund. men du kan da godt være ude i at blokken er blevet skæv hvis den har været virkelig varm.. normalt får jeg både trykprøvet og planslebet hver gang jeg har en top af


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Svar: 435
    #8   15. mar Er det kun vand og olie der bliver blandet eller er der også tryk i kølesystemet?

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #9   15. mar Bogen siger heller ikke noget om efterspænding... Jeg må vel prøvet at skille den ad igen og se lidt bedre på selve blokken.. Olien ser ellers super fin, men der samler sig sådan en hvid/ gul masse i toppen af ventildækslet og det virker som om der er lidt kondens i dækslet ligeså. .
    det er ikke meget , men det er der .. Det er også noget olie i kølevandet..


  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #10   15. mar Det er min venindes bil... Forleden kørte hun den max 500 meter til synshallen så den blev dårlig varm... Synsmanden tog en c02 test og kørte en kort tur.. Da han kom retur pissede der kølervæske ud.... så der er muligvis tryk i systemet, men har ikke selv set det endnu


  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #11   15. mar Hvordan tjekker man nemmest tryk i kølesystemet


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Svar: 435
    #12   15. mar Okay er det med løse foringer?

  • #13   15. mar Det er et kendt problem på TU motorer. Det hjælper at montere skiver på topboltene. Du bliver desværre nok nød til at skifte toppakningen igen.

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #14   15. mar Mick H ...Ja det er med løse foringer....

    Nils. Hvordan hjælper det ? Det er vel samme tilspænding stadigvæk.. eller hvad ? Hvor tykke skal de skiver evt, være


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Svar: 435
    #15   15. mar hat du drejet krumtappen imens topstykket var af?

  • #16   15. mar Jeg tror problemet opstår fordi topboltene går i bund, hvis topstykket er planslebet og hermed bliver topstykket ikke spændt hårdt nok. 2mm tykke skiver cirka. Skiverne behøves ikke passe nøjagtigt med bolt diameteren.

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #17   15. mar Ja krumtappen har nok været drejet ...

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Svar: 435
    #18   15. mar Så skal du nok kigge på om en af foringerne er kæntret eller sunket. for det må man aldrig gøre

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #19   15. mar Ja Nils.. Det kan da godt lyde som problemet kan ligge der... Det vil jeg da næsten håbe... Jeg ved at være træt af at skille den ad gang efter gang...


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Svar: 435
    #20   15. mar Jeg har aldring hørt om de kan gå i bund. så skulle boltene have strukket sig langt over Max længde

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #21   15. mar Mick H ...Jeg synes da foringerne sad helt plan med blokken da jeg samlede den... Er nu også meget i tvivl om jeg har flyttet krumtappen... Kan heller ikke se hvorfor jeg skulle have gjort det... Tror og håber jeg ikke jeg har gjort så...

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #22   15. mar Jeg skiftede bolte første gang , men brugte dem igen anden gang, men de holde så rigeligt de mål der står i instruktionsbogen

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Svar: 435
    #23   15. mar Så kan det ikke Være boltene.

  • #24   15. mar Vi lagde altid skiver under boltene på de motorer, sammen med nye strækbolte, når vi skiftede toppakning. Da man havde erfaret at det ikke altid var nok at skifte pakning og bolte. Fandt vi på løsningen med skiver under bolte.

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Svar: 435
    #25   15. mar Hvad toppakning har du brugt?

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #26   15. mar Kan ikke huske mærket... Men begge gange har den været købt hos Krogslund.dk


  • #27   15. mar Du må for Gud skyld aldrig dreje på krumtap når den har løs forring. De forring tager skade og bliver utæt. har set det selv en gang

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #28   15. mar Så håber jeg sgu ikke jeg har drejet på den... Kan helt ærligt ikke huske om jeg har.. Men kan ikke se hvorfor jeg skulle have gjort det... Men jeg er nu meget i tvivl..

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #29   15. mar Jeg må skille den ad igen og se hvad jeg kan finde frem til....

  • #30   15. mar Jeg tvivler på du har drejet krumtappen, så det betyder noget. Hvis du ikke kan huske det.

  • #31   15. mar Hvis du genbruger strækbolte er der ingen som helst garanti for at de bliver spændt korrekt om de holder mål eller ej, men inden du splitter den ad så ville jeg lave en kompression test evt en leak test, det kan give en indikation af hvor problemet ligger.

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #32   15. mar Håber du har ret Nils... Der var helt sikkert ikke noget der så skævt eller sunket ud hvad angår foringerne.... Det ville eg have bemærket... Tror jeg

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #33   15. mar Mange tak for alle jeres fine indlæg... Nu har jeg en masse gode tips at arbejde ud fra...

  • #34   15. mar Jeg ville nu prøve vær enkelt cylinder med trykluft gennem tændrørs hul ,mens cyl er i tændings top FØR jeg skilte den igen for at finde hvad for en cylinder som er utæt , man kan ikke altid se det når man har afmonteret top , så ved man hvad for en cyl det omhandler og om pakning elle top kunne være revnet mellem ventiler , så ser man sig ikke blind på noget andet , knæk et tændrør og svejs en trykluft nippel på så det kan monteres i tændrørs hul og så comp trykluft på 10/12 bar det sker der ikke noget ved fyld kølvands beholdet til kanten og er der utæthed så løber vand over , skal også lige siges at der er jo 2 muligvis 3 udluftnings bolte på sådan en motor så alt luft kommer ud når man fylder vand på efter rep . bare ikke det snyder dig , ja undskyld er bare lidt klog men princip har jeg brugt i 30 år , det jo ikke skide sjovt og afmontere flere gange og det jo dessvære øjne man bliver blid på

  • Torben S
    Torben S Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 68
    #35   15. mar Rene A det lyder som en fin fremgangsmåde... Det skal da prøves... Det er da kun dejligt med nogle kloge hoveder der kan hjælpe en på vej...

  • #36   16. mar Og du har husket at lufte den korrekt ud ? Ellers står der jo en luftlomme i kølesystemet som kan lave samme symptomer.

Kommentér på:
Toppakning peugeot 106... Den er gal igen...