{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.372 visninger | Oprettet:

Trailer med 2 eller 4 hjul {{forumTopicSubject}}

Hej folks.

Jeg kan sgu ikke helt blive klog på hvad fordelene skulle være ved at have trailer eller campingvogn med 4 eller flere hjul (boogie).

Som jeg ser det kan det måske have lidt med hvor stabil den ligger på vejen at gøre, men selv det er usikkert da det kræver man laster den perfekt hver gang.

Til gengæld er der dobbelt så meget vedligehold ved en boogie, den er mega træls at deje med og delene (dæk) bliver slidt mere end på en alm med 2 hjul.

Typisk kan man laste mere på en boogie, men man kan sagtens få enkelt aksler helt op til 3500kg ! så det argument holder jo heller ikke ?

Nogen der lige ved hvor magien sker, og om der er andet godt / skidt ?

Det er til et autotrailerprojekt jeg er ved at tegne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer med 2 eller 4 hjul
  • #1   20. mar 2017 nu har jeg både trailer med en aksel 750kilo og en med 2 aksel 1600kilo det jeg lægger mærke til er den med to aksler lægger/køre bedre med læs når man køre med den og den (hopper) sjælden plus den ikke belaster anhængeren trækken så meget vis den er læsset rigtig min en aksel trailer er nemmere til at hoppe og bliver hurtig tung på anhænger trækket det hvad jeg kan beskrive ved de to jeg har så jeg vælger næsten altid den to aksel når jeg skal bruge trailer selv om det kun er små ting så syns jeg den er skønner men ja der er noget mere man skal holde i orden på den jeg har lige skiftet alle bremsebakker og kabler det skal man jo aldrig med den 1 aksel )))

  • #2   20. mar 2017 2 aksler er klart en fordel, den er slet heller ikke påvirket af ujævne veje som en 1-akslet er og det man kører med er derfor også bedre beskyttet mod stød og lignende. En 2-akslet vejer jo typisk også mere end en 1-akslet, så den "sejler" jo ikke på vejen som mange 1-akslede, heller ikke selvom den er tom. En 2-akslet kan i mange tilfælde også stå af sig selv i modsætningen til en 1-akslet, som er afhængig af et næsehjulder. Der skal noget skæv last til for at en 2-akslet vipper. En 2-akslet er altså ikke så svær at flytte rundt med, hvis den er tom, så vipper man den bare lige så den kun triller på de to forreste hjul, når man skal dreje den og når den er lastet er det så noget tungere, men tilgengæld slippe man for at døje med det næsehjul smiley

  • #3   20. mar 2017 Kan det passe, at det er nemmere og bakke med en 2-akslet trailer?

    Jeg synes de gange jeg har bakket med en 1-akslet trailer, så har den tilbøjelighed til at rotere hurtigere om sig selv, end den 2-akslet.

    Eller er det bare tilfældigt for mig smiley


  • #4   20. mar 2017 #3 generelt er det lettere at bakke med en lang hænger end en kort.

    en kort er som du siger meget hurtig til at snur rundt om sig selv.


  • #5   20. mar 2017 Det er nemmere at bakke med en større trailer i den forstand at bil og trailer er tættere på størrelsesforhold 1:1 dem i mellem i forhold til en lille trailer. Og igen da en buggitrailer typisk er større end en 1-akslet er den derfor typisk også nemmere at bakke med smiley

  • #6   21. mar 2017 Jeg er ved at udvikle en autotrailer, p.t bliver den på 1800kg (1800kg aksel) og 1 akslet, altså med 2 hjul. Traileren vejer ca de 500kg så lasteevnen bliver 1300kg. Den er beregnet til motorsport og trackdays og derfor behøver lasteevnen ikke være højere. Dog kan jeg få aksler helt op til 3500kg så skal der laves en der må laste eksempelvis 2500kg er det ikke noget problem senere.

    Den bliver med luftundervogn så i stedet for at vippe så sænker man simpelthen hele traileren til den er flad med jorden. Ideen er at meget sænkede biler uden problemer kan lastes.

    Som jeg hører det så handler en 1 akslet mere om at få lastet traileren ordentligt med ligevægt men ellers ser jeg ikke de store problemer i det. Det er korrekt at en to akslet vil absorbere huller i vejen osv en del bedre, men da denne trailer bliver med luftfjedre og støddæmpere er det vel ikke det store problem hvis man lige er opmærksom på det når man kører ?


Kommentér på:
Trailer med 2 eller 4 hjul

Annonce