{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
480 visninger | Oprettet:

Aftageligt træk - Nøgle kan ikke drejes {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg har en Skoda Fabia fra 2009, hvor der er monteret aftageligt træk på.
Jeg kan dog ikke få trækket af.

Det er et "Prof Svar" træk, ligesom det jeg har vedhæftet, eller lige som det første i denne video (fra 0:16):

Problemet består i at jeg godt kan sætte nøglen i låsen på trækket, men jeg kan død og pine ikke få lov til at dreje nøglen, hverken med eller mod uret. Har prøvet at skyde en god gang WD40 ind over flere omgange, men kan stadigvæk ikke dreje nøglen.

Nogle der har en idé?

Kommentarer på:  Aftageligt træk - Nøgle kan ikke drejes
  • #2   12. maj Hej Gert.

Det er prøvet. Umiddelbart skulle man indsætte nøglen og dreje mod uret, hvorefter man trykker det store plastikhåndtag ned, mens man trykker den røde/grønne plastknap ind.
    Men det giver sig ikke...

• #3   12. maj Ja, jeg slettede mit indlæg, da jeg først så video efter jeg havde skrevet . Så er der vel kun at formode det er rust. Træk sidder meget udsat og sidder ofte monteret i lang tid selv om det er aftageligt. Måske det skal udsættes for wd40 dagligt i en uge og så prøve igen.

• #4   12. maj Ja, lyder som snavs... øv, ikke lige det svar jeg havde håbet på

• #5   12. maj Bor låsen ud

• #6   12. maj jeg ville prøve med wd40 eller lignende korrosionsløsner, og godt med trykluft. inden du begynder at bore låsen ud. det er ikke noget man får fri på 5 minutter. typisk dækker det fordi Man lader trækket sidde på. Det er de ikke beregnet til. Og du vil som minimum få en anmærkning til syn, hvis synsmanden opdager at den ikke kan tages af.

• #7   13. maj Men ja hvis det er groet fast så må du have boret den ud, måske kan Skoda skaffe en ny lås

• #8   13. maj http://www.innotecworld.com/products/greases-lubricants.php?productid=84

Den har reddet flere fastgroede og træge låsecylindre for mig, prøv den.
    WD 40 vil jeg ikke kalde for en rustløsner, men er godt til mange andre ting

• #9   13. maj #5: Vil helst undgå at bore låsen ud.

Jacob, jeg prøver igen med rustløsner og så noget luft ind i låsen.

#7: Kan jeg være sikker på at krogen kan tages af, hvis låsen bores ud?

#8: Det kan da prøves.

Tak for fiffene.

• #10   13. maj Prøv med låse olie og så køre nøgle frem og tilbage mange gange så du for olie kørt rundt i hele låsen

• #11   13. maj Det skal jeg prøve Dennis, tak.

• #12   13. maj hvis krogen ikke dækker for tågelys eller nr plade, betegnes det som et fast monteret træk og må godt blive siddende ved syn. det er hvad vi har fået af vide af vores lokale synsmand

• #13   13. maj Krydser fingre Roed! Havde også læst info vedr. om krogen dækkede eller ej.

Den dækker overhovedet ikke for noget som helst. Sidder nede ved kofangeren, og der er lang vej op til nr.pladen. Men skal huske det du sagde hvis min synsmand siger noget andet. Tak for svar.

Men prøver fortsat

• #14   13. maj Det et sjovt så uenige synsmænd er.
    den besked jeg fik, var følgende.

hvis trækket dækker for lygter eller nummerplade, skal trækket være aftageligt. Hvis det er monteret et aftageligt træk SKAL trækket kunne tages af, ellers betegnes det som defekt, og det vil derfor give en anmærkning.

• #15   13. maj Har også hørt præcis det samme

• #16   13. maj fandt lige forskrifter for syn af køretøjer. der står faktisk, at fremstiller kan blive bedt om at afmontere og på påmontere aftagelig koblingsanordning, hvis den helt eller delvist dækker nummerplade eller tågebaglys. og koblingsanordning skal medbringes ved syn.
    så medmindre jeg har overset noget, så må et aftageligt træk gerne sidde fast på bilen uden at kunne tages af, såfremt at den ikke helt eller delvist dækker nummerplade eller tågelys.
    Du kan henvise til 9.05 hvis synsmanden giver dig ballade XD

• #17   13. maj her er den

• #18   13. maj Tusind tak Jacob, det vil jeg huske at henvise til, hvis han mener at jeg skal pille det af eller få en anmærkning

Har prøvet igen flere gange med rustløsner og trykluft i nøglehullet, men nøglen vil bare ikke dreje rundt, men smutter gerne lige i nøglehullet... Lidt frustrerende, når man ser hvor nemt det skulle være på videoen......

• #19   13. maj Det et pindene som ikke falder ned på plads. prøv evt at banke med små hurtige slag, ikke hårde, på trækket når nøglen sidder i. måske vibrationerne kan få pindene til at liste ned på plads. alternativt et det hele vejen rundt om selve låsen, der er opbygget rust, så det klemmer.

• #20   13. maj Det er værd at prøve Jacob. Alternativt, hvis det ikke lykkes, er det så muligt at bore låsen ud og efterfølgende tage trækket af? Altså hvis låsen bliver boret ud, kan trækket så pilles af?
    Og kan man få en ny lås til den, eller skal man have en ny (brugt) krog?

Tak for svar og input!

• #21   13. maj Trækket bør kunne tages af når låsen er boret op og hvis du er heldig burde du også få en ny cylinder til dit træk

• #22   13. maj Det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, for jeg har aldrig stået i den situation, men jeg er sikker på at fabrikanten af trækket kan svare dig på det, evt gennem Skoda Danmark

• #23   13. maj Det kunne være værd at kontakte SKODA DK og høre ad, som i begge siger.
    Indtil videre siger jeg 1000 tak for hjælpen! Hvis nogen andre kommer på nogle fif, så skriv endelige - Jeg opdaterer herinde når jeg ved mere.

• #24   13. maj sidste stop inden at bore det ud, var måske at bruge varme, enten induktionsvarmer eller en kyndig mand med gas og ilt. men jeg er lidt bange for at låsen kan smelte helt sammen hvis det for for meget varme. hvis du kender nogen med forstand på brugen af de ting, Ehlert selv har det, så var det måske værd at undersøge. ringer oring i låsen vil smelte til ukendelighed

• #25   13. maj Det kunne være sidste udvej, men låsen sidder så tæt på plastickofangeren at det nok ville gøre mere skade end at bore i låsen Men en mulighed ja!
    Ja, det duer heller ikke at den smelter helt sammen. Men nu har jeg nogle ting at gå videre med, tak igen!

• #26   14. maj Jeg har bor låsen ud af mit og funger som det skal ud over jeg ikke kan låse det

• #27   14. maj Dennis, er det en krog 100% magen til? Kan du evt. sende mig et billede hvor jeg kan se den boret ud?

Vh. Daniel

• #28   14. maj Nej min er med det runde håndtag men du kan sagtens bor den ud for hele låse mekaniske ligger i at du skal tage håndtaget ned for at udløse den

• #29   14. maj Det et sgu da pisse uforsvarligt at køre rundt sådan Dennis. låsen er der jo for at sikre, at du ikke utilsigtet taber trækket.

Kommentér på:
Aftageligt træk - Nøgle kan ikke drejes