{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.711 visninger | Oprettet:

Edgar Z
Edgar Z
Tilmeldt:
13. jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21

Skoda Fabia motor underlig {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg har et problem med min bil, som jeg håber, at i kan hjælpe med at opklare.

Det er en skoda fabia fra 2003, 1.2 nr plade VB38067

I Instrumentbrættet lyser motor pæren op. Og det er meget bekymrende.
Samtidig kører bilen meget ujævnt, og mangler kræfter.

Derfor undersøgte jeg cylinderne.

Jeg skilte tændrørene ud, og kunne se dette:

Cyl 1: Tændrør brun / beskidt
Cyl 2: Tændrør helt frisk og lys farve (som ny)
Cyl 3: Tændrør helt frisk og lys farve (som ny)

Jeg forsøgte at erstatte tændrørene... Det gjorde ingen forskel.

Problemet lader til at være med cylinder 1. Om man sætter strømmen til, eller slår den fra, kører bilen lige ujævnt.
Rører man cyl 2 eller 3 bliver det straks MEGET værre.

Derefter købte jeg en kompressionsmåler, for at måle trykket i cylinderne, fandt følgende:

1. 9 bar

2. 14 bar

3. 14 bar

Jeg har tjekket og bekræftet at ALLE 3 nye tændrør giver gnister, men cylinder 1 kører stadigvæk ikke.

Har i nogen idé om hvorfor det kunne være lavt?

Hvad kan jeg ellers prøve?

Hjælp endelig!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skoda Fabia motor underlig
  • #1   13. jun 2017 Først og fremmest Fejludlæs..
    Desværre er Det som regel toppakning, slidt stempel/ stempelringe på den møg motor...
    Har den forøget olieforbrug...
    Det kunne også være en dyse /Egr ventil...men regn ikke med det på den æske...


  • #2   13. jun 2017 Jeg ville få en tester på, det er det nemmeste.

  • Edgar Z
    Edgar Z Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
    #3   13. jun 2017 #1 og #2
    Kan man godt se, lige præcis hvad fejlen er med en tester?

    Jamen det er virkelig underligt, at de 2 andre er i helt fin kondition?

    Det er kun den ene det er helt galt med?

    Er det en dyr regning man kigger på? - Hvor meget?

    Kan mekanikeren hjælpe med at finde en brugt motor evt? - hvis det er nemmere?


  • #4   13. jun 2017 Man kan ikke stole 100% på en tester og den kan ikke vise alt men det er stadig der jeg ville starte. Ud fra kompressions testen så kunne det også være en utæt ventil men det er svært at sige.

  • Edgar Z
    Edgar Z Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
    #5   13. jun 2017 I tilfælde af utæt ventil. Hvad prisleje kigger jeg så på? Skal vide om jeg kan tage på ferie eller ej..

  • #6   13. jun 2017 Det ved jeg sørme ikke men slap nu af indtil du ved hvad det er smiley
    Den skal under alle omstændigheder forbi et værksted.


  • Carl J
    Carl J Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #7   13. jun 2017 ville bruge en 500 mand på et (Skoda) værksted besøg og høre hvad de mener , brugt motor mod og få din lavet .......
    volvotaz


  • #8   13. jun 2017 Tvivler på at du bliver klogere af at få en tester på... den vil jo bare sige at der er fejl på cyl 1.. det har du jo ligsom fundet ud af på god gammeldags måde.. og den førtæller ikke hvad der er galt..
    Du skal finde ud hvor trykket i den cyl forsvinder hen.. på med tester igen.. men denne gang giver du cyl 1 et lille skvæt olie ind i cylinder.. hvis trykket forbliver uforandret er det toppen den er gal med..
    men kommer trykket pludselig op nær de andre så er det cylinder og stempel den er gal med..
    Uanset om det er top eller bund så kommer du ikke uden om en rep eller udskiftning af motor... du får den ikke til at gå ordentlig med den lave kompression der..


  • #9   13. jun 2017 #9 Man kan udelukke andre fejl med testeren men du har ret i at den er helt galt med kompressionen og jeg tror da også at det er en ventil eller det der er værre. smiley
    Under alle omstændigheder skal testeren jo på.


  • #10   13. jun 2017 Min søsters bil havde lidt det samme problem, og der var det stempelringe som var synderen.. Den trak olie med når den fik nogen omdrejninger, så der kunne man også se det på olieforbruget.. Løsning blev en anden motor

  • #11   13. jun 2017 Som sagt møgmotor....
    få den på værksted du kan ikke løse det selv.


  • Edgar Z
    Edgar Z Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
    #12   13. jun 2017 Hej Alle,

    Tak for svar.
    Jeg har taget fri fra arbejde i morgen, for at køre forbi et Skoda værksted, og se hvad der kan gøres.

    Jeg er meget afhængig af bilen, så det skal bare laves ASAP.
    Bilen i sig selv er meget frisk (Bare se på de 2 andre cylindere), og har lige fået en undervognsbehandling... Resten af bilen har nærmest nul rust....

    Har i nogen idé om, hvad en reparation af eksempelvis stempelringe eller hvad en udskiftning af motor koster?

    - Skal man SELV søge rundt og finde en motor, eller kan værksteder typisk skaffe det nemt og billigt?

    På forhånd, rigtig mange tak til jer alle for svar.
    Jeg læser dem hver især.


  • Edgar Z
    Edgar Z Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
    #13   13. jun 2017 #11
    Chris, hvorfor siger folk møg motor?
    Er det ikke ligesom en Polo eller Golf? Det er da VW?
    Og så vidt jeg ved, er det rent faktisk lavet af VW også, og ikke de gamle CZ motorer?

    Den kørte rigtig fint, indtil det her L#¤T skete... Så jeg vil helst reparere motoren...

    og endnu mere spændende, vide hvad der EGENTLIG forsagede ulykken, således at det ikke gentager sig med en ny motor eller en reparation af stempel.


  • #14   14. jun 2017 Det er måske din Tændspole der der død. Eller din indsugnignsmanifolds pakning der er utæt.

  • Edgar Z
    Edgar Z Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
    #15   14. jun 2017 #14 Jeg tror ikke, at det er tændspolen.
    Jeg tror nok, at jeg fik byttet om på tændspole 1 og 2.
    Så lige meget hvad jeg byttede om på mellem cylinderne, kørte cylinder 1 kun som dødvægt med 9 bar tryk smiley
    Men ved 9 bar tryk, hvis det virkede, ville det da i det mindste stadigvæk dreje med.
    Det er jo ikke ufattelig lidt når det stadigvæk er 9 atmosføre tryk. Burde da kunne køre rundt... hmm.. Som om benzinen ikke rigtig sprænger derinde.


  • Edgar Z
    Edgar Z Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
    #16   14. jun 2017 OPDATERING!!!!

    Den er hos SKODA værksteder nu...
    Ifølge diagonsen, siger de, at det er 2 tændspoler den er gal med.
    Og det koster 1900 kr i alt at fikse det..

    Hvordan giver det mening???


  • Edgar Z
    Edgar Z Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
    #17   14. jun 2017 UPDATE:

    Det viste sig at det VAR 2 defekte tændspoler.
    Sjovt nok virker den på den ene cylinder men ikke den anden.
    Så da jeg har byttet om på 2 tændspoler for at se om det ville lave det, har jeg byttet med 2 defekte..

    De har skiftet 2 tændspoler, 1900 KR i det hele.. Ret dyrt, men det er også SKODA værksted jo... Spole hos thansen koster 300 kr stykket..

    KUNNE have været ny motor, så stadig RIGTIG billigt i forhold til.. Så ved i dét. Sagen er afklaret.


Kommentér på:
Skoda Fabia motor underlig

Annonce