{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Skifte ventiler på Seat Arosa 1,4 {{forumTopicSubject}}

Hejsa BG.

Har som beskrevet i mine tidligere opslag, en Seat Arosa 1,4 fra 1999 stående, som har problemer med den ene cylinder. Tester i morgen hvorledes om det er cylinder eller ventil den er gal med. (Har købt en kompressionsmåler)

Men hvis det er ventiler, kan man så ikke godt selv skifte dem?

Det er vel "bare" at afmontere alt til topstykket (manifold, indsugning osv) og så stille tandremmen hvor man fjernede den. Og så pille topstykket op, skifte ventilerne, og så samle det hele igen? Kan se at man kan købe et værktøj til at skifte ventiler med.

Håber der skulle være nogen som kan hjælpe, da jeg helst ikke vil beholde den, da den ellers ikke fejler noget. Og vil godt undgå at skifte motoren i den smiley


På forhånd mange tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte ventiler på Seat Arosa 1,4
  • #1   8. jul 2017 Du skal huske at slibe ventilen til topstykket,

    Grov og fin bagefter smiley


  • #2   8. jul 2017 Jo, glemte jeg at skrive smiley

    Men er det ligetil, eller? At skifte det? smiley


  • #3   8. jul 2017 Når Du har afmonteret top stykke ,
    Må du ikke dreje med krumtappen pga løse cylinder huse + det er meget muligt der skal stilles ventiler på motoren , hvis det er den model med stængerne .


  • #4   8. jul 2017 Jeg har fået fortalt at det skulle være med hydrauliske ventiler smiley


  • #5   8. jul 2017 Hvad er motorkode. ?

  • #6   8. jul 2017 APQ smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #7   8. jul 2017 hvor skulle vi vide fra om du kan skifte noget som helst men siden du spørger må svaret være nej
    hvis det er pga af klakken/tikken fra motoren kan det også være dine stempler det er galt med
    husk nu fordi man har skruet et tændrør ud af sin scooter er man ikke mekanikker det tager trods alt 4 år at blive mekker


  • #8   8. jul 2017 Hvem fanden snakker om scooter?


    Og jeg spørger bare om det kan lade sig gøre?


    Ja den kører kun på 3 cylindre.


  • #9   8. jul 2017 Kan nu skifte mange ting på en bil, men når det kommer til det indre i motoren, er jeg lidt lost.
    Men det er jo derfor jeg spørger om det er ligetil. Ellers bliver der købt en anden motor, og skiftet ud med.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #10   8. jul 2017 selvfølgelig kan det lade sig gøre men om du har de evner der skal til ved vi jo ikke

  • #11   8. jul 2017 Også derfor jeg spørger hvor indviklet det er. Er det bare et spørgsmål om at afmontere og så montere igen, er det ikke et problem.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #12   8. jul 2017 gå ind på you tube der kan du finde div klip med bil reps måske du er heldig og finde den motor du har problemer med

  • #13   8. jul 2017 Har prøvet at søge derinde, og kan umiddelbart ikke finde noget ordentligt... smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #14   8. jul 2017 ok men der findes helt sikker masser med ventil reps på en ligende motor

  • #15   8. jul 2017 Må lede det hele igennem.

    Men har ihvertfald forhørt mig om prisen på en anden motor ved motorlageret.


  • #17   8. jul 2017 Syntes bare selv at den er ALT for fin til at skrotte smiley Nogle er enige, andre er ikke smiley
    Og kan godt selv skifte motoren smiley


  • #18   8. jul 2017 Debatten om hvad den Arosa er værd har vist været oppe før ? Hvis du afmonterer topstykket og begynder at skifte ventiler, vil jeg da anbefale at overveje at skifte tandrem. Du skal have et nyt ventilslibesæt ( Toppakning) , strækbolte, nye ventiler, og for en sikkerheds skyld var det vel en god ide at få planslebet topstykket og få renoveret dine ventilsæder .

    Jeg tror ikke engang en Arosa er værd at ofre en brugt motor på, men det er op til dig . Jeg havde nok bare skrottet den .

    Hvis du alligevel ofrer en brugt motor på den, er det nok en rigtig god ide at skifte tandrem på den inden den bliver monteret og startet op, for ingen ved vel med sikkerhed hvor gammel tandremmen er, eller hvor længe siden det er at motoren sidst har været startet op .


  • #19   8. jul 2017 Havde også tænkt mig at skifte slibesæt, ventiler, tandrem og kobling nu jeg var igang.

    Om den er det værd, kommer vel an på øjnene der ser.
    Og det er heller ikke om den er det værd. Der var om det var muligt at skifte det.

    Om den Arosa stod mig i 5000, 10.000 eller 15.000, er i bund og grund irrelevant.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #20   8. jul 2017 økonomi mht biler er ikke i relevant med mindre vi taler om special biler veteran osv og den kategori kommer den bil ikke ind under grunden til at folk taler økonomi er at det er dumt at kaste gode penge efter dårlige men det er du nok for ung til at forstå nu om 20 år ser du helt sikkert anderledes på tingene ind til da må du så betale dine lære penge

  • #21   8. jul 2017 hvis nu den kommer til at stå mig i 18000 efter motorskift, og den så ryger igen på et tidspunkt, så er det da lige så dumt at købe en anden bil? den kan der vel også være noget med?

  • #22   8. jul 2017 Jeg kommer jo ikke til at spare penge ved ikke at lave den. Tværtimod.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #23   8. jul 2017 det er altid svært med brugte biler man kan være heldig og man kan være uheldig men riv toppen af lortet og få det lavet hos cylinder service så må du jo slå korsets tegn for at resten af bilen holder

  • #24   8. jul 2017 Få nu lige undersøgt ordentligt med den motor HVORFOR den kører
    På 3 cyl... apq, osv er nogle små ølbællende motorer med flere forskellige
    Fejl som gør at de har været skiftet i hobevis...
    Kompressionstester er jo ligemeget hvis personen bagved ikke forstår tallene ..
    Endvidere er lækagetester, livedata, Samt erfaringen ud fra symptomer
    Selvf de vigtigste redskaber..
    Slidte stempelringe, dyser, ledningsnet , krumtapsudluftnihg , ovale stempler,
    Osv osv er kendt på den motor type


  • #25   8. jul 2017 Okay, så jeg kan ikke læse meteret? Javel ja..

  • #26   8. jul 2017 Der fulgte en guide med til, og har også søgt på nettet, så ved godt hvordan det skal gøres.

  • #27   8. jul 2017 Og bare fordi jeg ikke liiiige ved hvordan man det hele skal gøres ang skift af ventiler, er det jo ikke ensbetydende med at jeg er komplet idiot smiley Så havde jeg jo kørt lortet på værksted.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #28   8. jul 2017 det er ikke et spørgsmål om du er en idiot eller ej men din erfaring som jo er ikke eksisterende men du kan lære
    men hvis du vil lære skal du ikke punke dem som deler deres erfaring med dig


  • #29   8. jul 2017 Jeg kan sagtens rode med en bil, har dog ikke rodet med en motor, indeni. Deraf hele det her forumemne.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #30   8. jul 2017 ok men din top skal tryk prøves og slibes hvis det skal laves rigtigt så kan de lige så godt lave de ventiler der er gået på det også og der er ingen grund til at skifte alle ventiler det bliver det ikke bedre af

  • #31   8. jul 2017 så må jeg forhøre mig rundt.

  • #32   8. jul 2017 Kør nu den bil til mekaniker eller til skrot..

    Der blevet givet så mange løsninger til et problem den bil nu har haft siden starten af året..

    Og en kompression måler er spild af penge når motoren har mislyde..
    Det har helt sikkert så stor en fejl at man kan se sig frem til det, hvis man ellers gad skille den af..


  • #33   9. jul 2017 Hvis du tager topstykket af, så afleverer det hos nogle der lever af at reparere og renovere topstykker. Et cylinder service værksted.

    De vil starte med at trykprøve det (koster vidst 400-600 kr). Hvis det ikke fejler noget, så få dem til at skifte ventilstyr, slibe ventiler og planslibe det.
    Udstødningsventiler skal altid skiftes.

    Jeg forstår ikke at alle går så meget op i økonomi vedr. biler.. Alle der har forstand på økonomi ved at hvis det ikke er en veteran, så er det penge lige ud af vinduet. Biler udover veteraner er den dårligste investering der findes.

    Lad dog manden selv afgøre om han vil bruge penge på sin bil smiley


  • #34   9. jul 2017 Benjamin: skriver ingen steder at du er idiot, og heller ikke at du ikke kan gennemføre det.
    Men ud fra din tekst kan man læse at der er ting du ikke har tænkt over/ mangler erfaringer med.
    Skriver beskeden således at du kan se at tingene er mere komplekse end blot at skifte en ventil...
    Endvidere har en del af os brugere herinde hjulpet andre med problemer igennem mange år som Man selv er stødt på ifbm sit arbejde, og vi bruger gerne vores fritid på at hjælpe andre i samme situation..
    Om du vil bruge X eller y penge på din bil er egentlig ok med mig.
    Men den sunde fornuft ang kloge/ mindre kloge beslutninger vi har truffet kan bruges retrospektivt, og skulle gerne komme andre til gavn..
    At læse en opskrift i en kogebog gør selvf ik en til kok...
    Men forberedelsen hjælper selvf på slutresultatet..


  • #35   9. jul 2017 Tager den beslutning at den bliver solgt til en der vil lave den/skrottet, og så må jeg ud og finde mig en ny.

  • #36   9. jul 2017 Alt afhængig ( stand, km, osv) så mener jeg vi havde en der for 3 år siden solgte en med nogenlunde samme problemer( Ibiza 2001, 1,4, 140tkm, kunne køre men olielampe lyste, og olietryk på cyl 2 på 3 bar for omk 5500kr)
    Ikke den samme bil som din men kan vel give dig en rettesnor..
    Bilerne er kun blevet billigere siden.
    Vi siger ikke tingene for at genere, vi siger den for at undgå pengespild som vi måske selv engang har prøvet.


  • #37   9. jul 2017 regner med at få omkring 3000 smiley ville hade at se den blive skrottet smiley

  • #38   9. jul 2017 Om ik andet er der skrotpræmien...hvis du efter x uger uden henvendelse på en salgsannonce ik gider mere..

  • #39   9. jul 2017 Jep smiley

  • #40   17. jul 2017 Det viste sig at være en slidt knastaksel og ventilløfter.

Kommentér på:
Skifte ventiler på Seat Arosa 1,4

Annonce