{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.937 visninger | Oprettet:

Felix C
Felix C
Tilmeldt:
6. aug 2017
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1

Kan jeg køre fra Paris til København med reservehjul {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.

Jeg har en lille nødstituation. Jeg står i Paris med et fladt forhjul og et vinterhjul som reserve, som der er sat på. Vi spørgsmål er om der nogen herinde der har erfaring eller viden indenfor, hvor sikkert det er og kører hjemover med et vinterdæk og tre sommerdæk?

Hvis det er smart nok er det så også bedst at flytte det bagerst Da reserve hjulet sidder forrest?

Tager hjem over om 3 dages tid så håber at få et par vurderinger. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg køre fra Paris til København med reservehjul
  • #1   6. aug 2017 Sæt det om i bag og kør forsigtigt, der sker ikke noget ved det.

    Det er at foretrække at der er 2 ens dæk/hjul foran


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #2   6. aug 2017 kan det lappes forsvarligt ? så er det en mulighed, men et nyt dæk er meget billigere end den bøde du risikerer hvis du bliver stoppet med et stk vinterdæk især i frankrig.. ja du kan godt køre med et vinterdæk, men vil ikke anbefale det.. god tur hjem smiley

  • #3   6. aug 2017 Det kommer vel an på om det er en forhjuls trukket bil eller baghjulstrukket smiley

  • #4   6. aug 2017 Altså nogle gange så overdramatiseres tingene. Jeg ville køre hjem med det vinterdæk uden at blinke med øjnene.

    Omvendt kan man spørge: Hvad nu hvis der var vinterdæk på hjulene og et sommerdæk som reserve?? Ville man så heller ikke "turde" køre? Betyder det så, at HVER gang man skifter dæk forår og efterår så skal man have et 5. dæk af både vinter og sommer som man liiiige husker at bytte hver gang. Jeg har aldrig hørt om at folk har 5 dæk af hver type.


  • #5   6. aug 2017 Ja også jeg

  • #6   6. aug 2017 Hvis dækket alligevel skal skiftes når han kommer hjem kan han vel ligeså godt købe et i Paris. Kan ikke forestille mig det er dyrere der end i DK. Træls at være punkteret på motorvejen og stå uden reservehjul

  • #8   6. aug 2017 Forhør dig om dækket ikke kan repareres..franskmænd bider ikke...
    Frøer har ikke tænder, men kan være giftige.


  • #9   6. aug 2017 Kører nu stadig på vinterdæk og de larmer en del men thats is

  • #10   6. aug 2017 Mon ikke det går.... du bliver ikke lagt i benlås af politiet hvis du bliver stoppet... og bliver du stoppet så forklar den flinke betjent hvad der er sket,går ud fra at vinterdækket har samme størrelse og hastihedskode som dine sommerdæk(eller tæt på).
    Forstå ikke helt hvad problemet i det skulle være, på med lortet og god tur hjem.


  • #11   6. aug 2017 jeg kan heller ikke se et problem udover hvis uheldet er ude og du punktere på vej hjem uden et ekstra hjul.

  • #12   6. aug 2017 Spørgsmålet er jo ikke "om det går".. ifht politiet... det er jo Fordi man sikkert har familien med i bilen og det tager 10 min for ethvert dækcenter at vurdere om dækket kan reddes.. hvis det så kan reddes så er det klart bedre at køre bremsemæssigt og ifht underlaget... dækket ska jo alligevel vurderes når det kommer hjem.. sikkerhed er hvad der tæller ikke hvad betjenten siger..

  • #13   6. aug 2017 Fatter slet ikke at man ovh gider spilde tid/ sætte liv på spil for noget der tager så kort tid at vurdere... men vi er vel forskellige...og hvis det er økonomi man tænker over så koster det jo ingenting at få vurderet dækket ifht en tur til Frankrig..

  • #14   6. aug 2017 Husk, at de bedste dæk skal altid være på bagakslen, da det er der den styrer retningen fra..


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #15   6. aug 2017 Få dækket skiftet dernede.
    Du kan sagtens klare turen hjem, men hvis du punktere igen, så er du virkelig på røven!


  • #16   6. aug 2017 Får man ikke kørselsforbud i Tyskland med forkert dæktype monteret?

  • #17   6. aug 2017 Nu er der også 50 % risiko for at reservehjulet har forkert omløbsretning, det er nok i praksis et større problem end sommer/vinterdæk smiley

  • #18   6. aug 2017 Hej
    Personlig ville jeg ikke gøre det men det er op til dig selv at prioriter
    MVH KP


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #20   6. aug 2017 Jeg ville helt sikkert få skiftet dækket, ikke af sikkerhedsmæssig årsag, men fanme sur røv ikke at have et reservehjul med på så lang en tur. Og tror ikke det bliver dyrere end her hjemme, for en lapning/nyt dæk

  • #23   6. aug 2017 Typisk BG svar, det er nærmest som verden går under og det åbenbart dybt uansvarlig at køre på et reservehjul, ville 100gange hellerkøre på et vinterdæk om sommeren end et sommerdæk om vinteren, og gider ikke høre om bremselængde og hvilken ende af bilen det skal sidde i, det er et reservehjul end OFF story...
    Og jo selvfølgelig får han lov til at køre videre det er et reservehjul og ikke verdensundrrgang.


  • Felix C
    Felix C Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1
    #24   6. aug 2017 Mange tak for svarende alle sammen!!! Får det skiftet i Paris!

  • #26   6. aug 2017 Ja, det er nemt at lave sine egne regler inde i sit eget hoved og samtidig forvente at alle andre kan forstå disse regler og efterleve dem. Sikkerhed er én ting. Men jeg skulle ikke holde på autobahn med hele familien i bilen og få et kørselsforbud. Sandsynligheden er nok lille, men man må gøre op med sig selv, om man vil tage chancen.
    Jeg havde helt sikkert også fået skiftet eller lappet dækket.


  • #27   6. aug 2017 I gør hvad i har lyst til.. men hvad faen er problemet i at ordne det på 30 min dernede og så køre hjem på 4 ens hjul, end ingen backup hjul hele vejen hjem når han alligevel skal bruge 30 min når han kommer hjem... det kan jeg ik helt se.
    Om i mener at 3 ens hjul og 1 af en anden type er helt jeres egen sag... men han holder jo ikke i nødsporet på motorvejen, han er i en af Europas største byer, med dækcentre/ bilforhandlere alle steder..
    Godt at høre Felix at du træffer valget dernede..


  • #29   6. aug 2017 Leo: aner ik hvem dit indlæg er møntet på ..
    Men det er da sundt fornuft at han får det ordnet dernede..
    Han ska bruge de samme 30 min herhjemme på det.
    Han er jo ikke i en nødsituation .
    Han kan komme hjem uden at risikere noget ifht 2 forskellige dæktyper
    Om han bliver stoppet af en betjent er jeg ligeglad med, det giver jo bare køreforbud og det skader jo ikke nogen..,men er bare dyrt på stedet ( hans penge hans valg)


  • #30   6. aug 2017 Chris du bliver simpelt hen nød til at forklare mig hvad man risiker ved at bruge sit reservehjul selv om det er et vinterdæk?
    Alle dommedags profitierne om kærselsforbud og den næste punktering som sker inden for kort tid, lader vi lige ligge
    Vi går ud fra at størrelse osv er tæt på hinanden, det er ikke et nødhjul.
    Om jeg gad bruge min ferie på at finde et værksted i Frankrig hvor de har tid NU og hvor de gider forsøge at forstå hvad jeg det er jeg vil.


  • #31   6. aug 2017 Hej Bjørn.
    Er uheldet ude så har et sommerdæk og vinterdæk ikke de samme styre og bremse egenskaber hverken på våd eller tør vej.. derfor der er regler for at man ikke mikser disse 2 egenskaber.
    Og for mig er det sund fornuft at få det lavet på stedet, hvad du vælger er jo op til dig..
    Men hos mig er 30 min dernede og 30 min hjemme er det samme i min verden.


  • #32   7. aug 2017 Stop nu med de dommedagsprofetier og kom ud i virkeligheden.

    Hvis reservehjulet sidder på baghjulet, så betyder det meget lidt for køre- og bremseegenskaber.
    Jeg kørte et par måneder sidste sommer med tre sommerdæk og et vinter reservedæk med forkert omløbsretning på det ene baghjul, da der ikke var ide i at købe nye dæk med en bil med ca. to måneder til skrot.
    Jeg kontrollere jævnligt bremser og med ovenstående løsning havde det ikke nogen mærkbar påvirkning på bremseevnen.
    Intet problem at holde bilen på vejen ved en fuldbremsning/katastrofeopbremsning uden hænder på rettet, hverken på våd eller tør vej.


  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #33   8. aug 2017 Husk forøvrigt lige at tjecke trykket på reservehjulet, da det jo godt kan være blevet noget fattig på luft, hvis det har ligget en årrække smiley

    Hmm.. gad forøvrigt vide, om man får en langt større punktering i tegnebogen på vej hjem, hvis man med et umage reservehjul bliver indvolveret i et trafikuheld!..

    Ikke for at male fanden på væggen, men både goder samt evt. ubehageligheder bør jo nævnes - hvilket jo også er baggrund for spørgsmålet. Sikkerhed kan jo dække over både personlig samt økonomisk do.- smiley


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #34   9. aug 2017 Ja, du kan sagtens køre hjem på et reservehjul - også selvom det er et vinterdæk. Hvis (når) du kører ind i en voldsom regnbyge, skal du dog være særlig opmærksom på, at du ikke har normalt vejgreb (det ene hjul har anderledes vejgreb end de tre andre - måske bedre, men mest sandsynligt dårligere).

    Men hvad skulle argumentet være for at køre fra Paris til Danmark for at få klaret en punktering?

    Du skal under alle omstændigheder have lappet dækket eller have to nye (eller i det mindste ét, hvis de er ret nye) - og det skal ske inden for en overskuelig fremtid. Uanset løsningen, er den med sikkerhed billigere i Paris. Og der ligger med sikkerhed et værksted/dækcenter rundt om hjørnet, som har tid. Det tager ikke mange minutter at få problemet løst.

    Det har du også selv fundet ud af, kan jeg se.


  • #35   9. aug 2017 Hvis det punkterede dæk ikke kan tætnes med en gummiprop, så køb en nyt og kør hjem på det. Så har du stadig vinterdækket i reserve.
    Et nyt i Frankrig er sikker ikke dyrere end i DK.


Kommentér på:
Kan jeg køre fra Paris til København med reservehjul

Annonce