{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.308 visninger | Oprettet:

Ivan B
Ivan B
Tilmeldt:
19. aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Dieselokonomi 1,6 HDI {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Peugeot 5008 1,6 HDI der har kørt 165,000 km, men den er begyndt at køre minder km pr litter, da den var ny kørte den ca 17 ved blandet kørsel. 15-16 på motorvej og syd på om sommeren. Ny køre den 15 ved blandet kørsel og 14 på motorvej. den er passet med alt services og filtre (har lige fået ny KN filter) Er der nogen der har et bud på det ?????
Og der høres meget om kobling. Men kan den tåle at blive tips tunet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dieselokonomi 1,6 HDI
  • #1   19. aug 2017 Kan den være tilsodet i indsugnings systemet samt EGR ?
    Den kan vel holde til Chip tuning lige så godt som så meget andet og i forbindelse med chip vil jeg anbefale dig at få deaktiveret din EGR som er hovedårsagen til diesel motor tilsoder.
    Hos scantune deaktiver de din EGR uden merpris, bilen kan du selv slå op på deres siden så kan du se hvad den får af Hk/Nm og hvad prisen er..


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #2   19. aug 2017 Den er højest sandsynligt møget til i indsugningen med sod og slam. Det skal højest sandsynligt afmonteres for at blive renset.

  • #3   19. aug 2017 vil også sige få skilt indsugning af og egr rens det for sod i hånden med motorrens og en børst. det gjorde jeg ved min 1.6 hdier ved 250. og så evt skift eller rens luftmængdemåler. plus tjek om dit partikelfilteret er sode godt til det kan også nedsætte km per liter så det skal renset eller skiftes . jeg køre 20 i min det så bare en 307 . den har kørt 317 nu

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #4   19. aug 2017 Kan man rense et partikelfilter helt? Eller er det byt til nyt?

  • #5   19. aug 2017 har før haft held med at skille de filter af og skylle igennem med vand til at fjerne sod jeg brugte en højtrykrenser til det. og der efter smide dem i en ovn.i et par timer eller anden man kan varme det op med. så har de kørt 100.000km igen. det når de ikke kan rense sig selv mere jeg har gjort det. sidst på min valgte jeg bare at skiftet det det var nu fordi jeg fik et originale der kun hade kørt få km jeg fik brugt til få penge . men nye uoriginal koster nu ikke meget mere kan se på ebay de helt ned i mellem 1200 til 1500kr

  • #6   19. aug 2017 men der er nu også firmaer. man kan sende det ind til så de renser det. men syns de tager en hel del for det. så kan man lige så godt sætte nyt uoriginal partiklerfilter på .

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #7   19. aug 2017 Ok, jeg er så heldig at jeg ikke har partikelfilter på min C5, på trods af at den er fra 2005.

  • #9   19. aug 2017 okay min Peugeot 307 1.6 hdi 109hk van fra 04 af er født med partiklerfilter. men da det er en gulplade bil. så ville det have været skønt vis det hade været uden partiklerfilter. da den koster det samme med filter som uden det filter i vægtafgift . så det giver ingen bonus for at have det og døje med også . men den forurener da så mindre . . . .

  • #10   19. aug 2017 C5'eren var lidt senere ude end 307 med p-filter:)..

  • #11   19. aug 2017 min i den årgang 04 er vel også den første af de 1.6 hdi der kom med partiklerfilter . men man kunne nu også købe dem uden dengang .

  • #12   19. aug 2017 Havde en kunde i en Mazda 3 (samme motor). Partikelfilteret kunne ikke mere ved 180.000 km- efter udskiftningen går bilen 2,1 km/l længere end før. Så det kunne være en mulighed hvis det er ved at være træt...

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #13   19. aug 2017 Jeg tror at man selv kunne vælge om man ville have det. Det virker lidt som om at det er en merudgift, da der skal eolys væske på eller hvad det nu hedder og filteret skal skiftes nu og da. Jeg har indtil videre ikke bøvlet med min C5'er, på trods af at jeg har haft den i snart 150.000 km. Den har kørt 445.000 km totalt

  • #14   19. aug 2017 Discon:.. sluppet for turbo probs?.
    Hvis den ellers passesog er uden p-filter så er den sindssygt holdbar


  • #15   19. aug 2017 det nu ikke så slemt med det partiklerfilter . på min 307 er det første gang det er blev skiftet var ved 250 ca. og køre det jeg har på nu lige så langt. så har den kørt 500.000km næsten gang det skal udskiftes. og det det væske blev fyldt på ved 240 kan jeg se. og tjekket hvor meget der var tilbage ved 310. og der var der lidt over 2 liter ud af 3 tilbage. så det passer nok ved 400 det skal fyldes op igen. og det koster 700 kr. når man selv gør det . så så slemt er det heller ikke at have .men hade jeg købt den fra ny hade jeg da fra valgt det pga jeg ikke spare noget i vægtafgift på at have det .

  • #16   19. aug 2017 men ellers er de nu stærke nok de 1.6 hdier. det jeg har skiftet på min motor er partiklerfilter ved 250. og der renset jeg motoren for sod indvendig samtidig. og hade bundkaret af og tjekke alt. og skiftet flammeskiver og divs pakninger . plus 4 gløderør og divs filter og railsensor men der gik jeg også den total igennem . og ved ca 300 fik jeg renoveret turboen da den var slidt. kunne måske have kørt en del km i nu men der var lidt for meget slør i den så skulle ikke nyde noget. og så skifter jeg olie filter hver 10.000km. men den har altid bare kørt .

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #17   19. aug 2017 Sidste sommer gik egr'en. Så blev den blændet af og har aldrig kørt bedre eller været mere økonomisk for den sags skyld. Den kører over 17 i snit på en tankfuld.

  • #18   19. aug 2017 okay det da også fint min køre mellem 17 og 18 ved blandet kørsel. og motorvej evt til Tyskland en tur kan den gå 20 . tag min passat den går mellem 15 og 16 max 17 på længer ture men den vejer så også 1535 kilo i ejen vægt .

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #19   19. aug 2017 Ellers har der ikke været noget bøvl med den. Det eneste der er blevet skiftet er normale sliddele, bremseskiver og klodser, håndbremsekabel, inderste sporestang i førersiden, styrekugle i passagersiden og en bærearm i førersiden.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #20   19. aug 2017 Min C5 vejer 1525 smiley

  • #21   19. aug 2017 Jep men min passat er så også chippet til små 160hk så det okay . men 307 er vejer jo kun ca 1300kilo så det er altid en fordel når de ikke skal slæbe så meget .

  • #22   19. aug 2017 men min passat runder snart 550.000km stadig med samme motor dysser da den aldrig har været været skilt af.anden end da jeg skiftet tandrem og det ved 500.000km valgte jeg at sætte en ny oliepumpe I den. den virket nu fint den gamle pumpe men skulle have skiftet bundkar da gevindet var gået til bundpropen. og den fik ny turbo ved 460 så det også en god stærk motor .

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #23   19. aug 2017 En C5 burde kunne komme op på 170-180 hk efter hvad jeg har forstået. Men jeg regner ikke med at den skal chippes. smiley

  • #24   19. aug 2017 dem jeg har snakket med sige ca 160 hk på standard dysser turbo på min hdier. vis jeg vil Højer op skal jeg skiftet dysser og intercooler . og vil jeg over de 180/190hk. skal turboen opgraderes. det hvad jeg fik at vide. ville den gå bedre med lidt over 170 hk. så den kan holde og trække ens hele vejen op . og så får jeg det jeg savner i den. Højer nm så den trækker bedre fra bunden af.

  • #25   19. aug 2017 går nemlig med tanken om at få skiftet dysser og intercooler i første omgang. har fast svinghjul på den. så det kan godt holde til over de 160hk. min passat har jo det dobbelte gummi svinghjul. så det derfor den ikke er bliven chippet til mere. plus den har knap 400nm nu skal jeg have flere hk og nm skal det nemlig skiftes. og vil ikke køre med fast svinghjul på den da koblingen ikke kobler lige så blødt ud som nu .

  • Ivan B
    Ivan B Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #26   5. nov 2017 Har nu fået en original partikkefilter på , og renset alle dyser, det med følger så også ny dieselfilter, med denne tiltag har det ikke hjulpet noget, den køre stadig ca 15 pr liter, så det næste bliver EGR og indsugningsystemet.
    Hørte på pris hvor de renser den gamle partikelfilter, det kunne ikke betale sig for mig, betalte ca 1000 kr mere for en ny original filter.


Kommentér på:
Dieselokonomi 1,6 HDI

Annonce