{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

“Skyl” eller flush af aut. Gearkasse? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg har købt mig en BMW 520d E60 fra 2008.

Den har gået 113000, og manden har passet den til UG med fuld servicebog og div. Har set på div. Faktura fra værkstedet og Fået bekræftet af dem at den dog bare ikke fået skiftet gearolie, og det skal Self. Laves.

Jeg har snakket med flere folk, og værkstedet (ikke aut. BMW) som siger den skal flushes af deres maskine som i sikkert kender.

Men de 2 aut. BMW værksteder jeg har snakket med, sagde henholdsvis

“Der er livstidsolie på det skal ikke skiftes”

“Det er noget være pop for at tjene penge. Den skal Self. Have skiftet olie, og under ordentlige forhold, men når du flusher ødelægger du mere end du gavner, og der kan samle sig luft i systemet”

Hvad har i af erfaringer?

Mvh.

Nickolas



Kommentarer på:  “Skyl” eller flush af aut. Gearkasse?
  • #1   2. dec skift det det er dumpe penge af spar.

  • #2   2. dec Jamen det skal 100% skiftes.

    Det bare om en “skylning” er nok, hvor de tapper af og hælder på til det er rent.

    Når mange og stort set alt på google siger den skal “flushes” af maskinen hvor den nærmest skyder det igennem.

    Og det var det den ene BMW mand sagde var noget pjat


  • #3   2. dec Den skal helt 100% skylles. Skyllede en e60 for noget tid siden den havde osse gået lige over 100,000km og olien var virkelig sort. Brugte 18l olie før den var rigtig ren.
    Mange auto gearkasser køre med "livstids" olie men hvad mener producenten at bilen livstid er ? Ihvertfald ikke 500-600.000 km som vi køre i hvores biler her i Danmark. Nyt olie skader aldrig.


  • #4   2. dec som #3 skriver,
    så køre vi dansker mange km i vores biler,,pga registrerings afgiften,

    så det med at olien holder hele bilena leve tid gælde i andre lande, hvor de hurtiger bliver skiftet ud

    hvis den skifter fint gear uden ryk eller andet unormal,
    er det ikke nødvedningt og skylle gearkassen,

    men skifte den mærklig gear eller andet, så er olien nok slidt,
    og en gennem skylling viller værer en go ide.


  • #5   2. dec Godt svar Dennis, tak.

    Men dvs. Du mener skylning er helt fint, og flush ikke er nødvendigt ?? Mit spørgsmål er lidt hvilke af de to løsninger jeg skal vælge


  • #6   2. dec "livstids" konceptet kommer fra Tyskland hvor bilerne i specielt firma eller direktør klasserne næppe når 180.000km. i deres "levetid" i hænderne på dette firma. Så for ikke at belemre dem med udgifter. Sætter BMW foreskriften "lifetime" på deres gearkasse. Da den så vile være tilpas gammel og uden for deres garanti periode.

    F.eks. er den 0,5 liter castrol 75-90 gearolie i mit bagtøj på i3'eren også livstids olie. Jeg skiftede det i sommers ved 72.000km. Kulsort og fyldt med partikler.


    Og som skrevet før. Få den skyllet samt nyt filter. Så er du ekstremt godt kørendes igen.


  • #7   2. dec Altså skal den flushes af en maskine hvor der er tryk på? Hvilke den ene BMW mand rådede mig i mod, men som alt på google taler for.

    Eller skal den bare skylles (tappes af) og påfyldes til olien er klar igen ?


  • #8   2. dec Så meget "tryk" er der nu ikke på maskinen. Den føder skam bare gearkassen med frisk olie. Indtil man kan se at retur olien er klar.

  • #9   2. dec Så du ville være tryg ved at fx få Schmeidmann til sådan en operation, selvom de ikke er autoriseret ??

    Er rimelig ny i BMW gamet. Det noget lidt andet end en gammel Passat hehe ..


  • #10   2. dec Sagtens, og nu skal jeg nok passe på ikke at træde nogle BMW folk over tæerne, men med en udmelding fra BMW om at det ikke er nødvendigt. Så ville Schmeidmann nok tage opgaven lidt mere seriøst hvis en kunde kommer ind med ønske om at få den skyllet.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 1.361
    #11   2. dec Hvis jeg var dig ville jeg IKKE skylle den,BMW i USA og England maa slet ikke goere det for deres kunder da det kan give katastrofale konsekvenser.
    Har set forums i udlandet hvoer folk har gjort det og bilen kunne slet ikke koere bagefter.
    ZF der laver gearkasserne anbefaler at skifte olie,ikke skylle !,inden 100.000 km,har den koert over det kan det vaere risikabelt at skifte olie da den nye olie er tyndere end det gearkassen har koert med de sidste mange km.
    Ifoelge BMW i USA er skylning et modefaenomen,eller saakaldt forumhelte snak.


  • #12   2. dec Hvis den nye olie er for tynd, så er det vel bare at fylde en fed "race" olie på

    Jeg kender ikke til vigtigheden af at skylle auto kasser, men jeg ville nok også bare skifte


  • #13   2. dec Tit har jeg det svært med rådgivende folk over forums. Da der tit er de folk der råber højest der bliver hørt mest. Og ja, det er oftest dem der har dårlige oplevelser der råber.

    Og specielt BMW i USA, ja de er jo i et land hvor man kan nærmest blive sagsøgt for at slå en prut. Lige nu må de ikke sælge en bilmodel pga. én stat tillader at man må køre uden sele. Og en test har vist at kører man uden sele i den bil og er under 1,52m og/eller under 49kg. kan man komme slemt til skade. Så deres udmelding ville jeg have måske lige tage med et gran salt.

    Og mit mekaniker hjerte/hjerne har det bare svært med at acceptere at en olie skal kunne køre for evigt samtidigt med at skulle opsuge kondensvand der kommer inde i hulrummet pga. temperaturskift. opsamle partikler og samtidigt skulle smøre tandhjul og fungere som pilottryk i ventiler osv. mens det er under konstant stress.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 1.361
    #14   2. dec #13 Det har du helt ret i,alt for mange forum brugere "raadgiver" efter hvad de tror de maaske,vistnok,kunne have hoert engang.
    Meget bedre at kontakte forhandleren af et givent maerke,eller i dette tilfaelde producenten af gearkassen,saa faar man et svar man kan bruge til noget.
    Evt gaa ind paa BMW forums og se hvad folk svarer,saa finder man folk med erfaring


  • #15   2. dec jeg er ved og læse til autoteknolog,

    vi har lige nu om gearkasse.
    og vi har nogen kanon dygtiger lære.

    han fortalte lige præsis det sommkommer frem i tråden her,

    at i danmark køre biler så mange km, at olie skift er nødvendigt, da olien nedbrydes af kondensvand, temperatur skift, osv.

    og de har på skolennlavet forsæg med skylling af uatomategear,
    på flere biler,

    og det har hjulpet på de biler, hvor bilen ikke har skifte rigtig gear,

    men på biler, hvor der intet er og mærke ved gearskift, gøre det ingen forskel på om man kun skifter olie eller skylle gearkassen.

    en ting er når en bil har kørt 100-200.000 km, som de gør i mange andre lande også skiftes de ud
    så når olien nok ikke og blive nedbrudt,
    men der er mange biler i danmark der har kørt det dobbelte km.

    og hvad de sige og gør i usa, dur ikke altid.

    da de skal gå med både livrem og seler, fordi lave man lort, så bliver man sagsøgt,


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 1.361
    #16   2. dec #15 Nu er det som du kan se her i traaden ikke kun i USA at de fraraader skylning af gearkassen,det er ogsaa i England og her i DK.
    Grunden er at det kan skade mere end det gavner.
    Vil tro at fabrikanten af gearkassen har rimeligt godt styr paa hvad der er godt for deres produkter og hvad der ikke er saa godt
    Ingen tvivl om at det er godt at skifte olie og filter hvis det ellers bliver gjort med de rigtige intervaller,men skylning af en gearkasse med hoejere km tal kan vaere en rigtig skidt ide.


  • #17   2. dec Skylning/flush. Er det samme. Ved alm skift (bundprop af og nyt olie på) skifter man sjældent mere end 1/2-2/3 af olien, så du fortynder bare den forurenede olie. Hvilket i og for sig er ok, hvis du gør det regelmæssigt, inden oliefilmen har været for varm for mange gange og er nedslidt,, jeg har skyllet mange, rigtig mange bmw, hvor, som en anden nævner, der skulle bruges meget olie... Regn, med 1.3X. Den totale mængde.. Hvis den skifter som den skal, burde en alm skylning være nok, hvis den har lidt nykker, så kan man prøve med en rens også.. Men det er ingen garanti for det afhjælper et problem, det skal ses som en sidste forsøg, inden gearkasse skift. ....
    Priser lægger gerne i omegnen af 35-5000 afhængig af bil, og hvad olie der skal på... Olie til 200kr plus moms literen, gsng med 18 f.eks, så det små 3600 plus mormor, og så filtersæt, samt lidt til mekanikeren så han kan tjene til dagen og vejen..


  • vladmury
    vladmury Tilmeldt:
    feb 2013

    Emner: 6 Svar: 83
    #18   2. dec Nu har jeg bmw nr 3 med ZF 6hp gearkasse. Har skiftet olie og bundkar på alle mine BMW og har aldrig haft problemer. ZF anbefaler olieskift hvis bilen har kort 100 000 km for hver 60 000 km.

    Din bil har kørt ikke meget så en almendelige olieskift vil være OK.


  • #19   2. dec #17
    det kommer vel an på om der aftap prop i converter.. ?



  • vladmury
    vladmury Tilmeldt:
    feb 2013

    Emner: 6 Svar: 83
    #20   2. dec Med alm olieskift kom ud 6.3 L ud af 9 , resten bliver i converteren.

  • #21   2. dec så skal du bare ha en bil hvor man kan tappe converter... feks. Mercedes..

  • #22   3. dec Fisker.... Mercedes og volvo mener jeg har ja... Men nu var det en bmw der blev spurgt til......
    Der er andre måde at tømme en converter på, men man skal passe på, så den undlader vi her i det her noob forum..


  • #23   3. dec Noobs, er det tosser?

  • #24   3. dec Noob er et lille twist af Newbie - altså en "Nybegynder" Lidt en hån slangord

  • #25   3. dec #22
    jeg skrev han bare skal ha en bil hvor man kan... og skrev så feks. Mercedes..


  • #26   5. dec Evighedsolie, hvad er det for noget bræk at lukke ud?
    ZF som leverer gearkasserne til BMW, opfordrer til at skifte olie pr. 60.000km


  • vladmury
    vladmury Tilmeldt:
    feb 2013

    Emner: 6 Svar: 83
    #27   5. dec Evighed indtil gearkassen går i stykker

Kommentér på:
“Skyl” eller flush af aut. Gearkasse?