{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.780 visninger | Oprettet:

Slagvolumen vs. HK vs. Turbo? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Dette er mit første indlæg herinde, så bær venligst over med mig, hvis det er postet i et forkert underforum smiley

Jeg er absolut ikke bilteknik-kyndig, men kører bare i min til dagligt - og sender den til reparation, hvis den opfører sig grimt.

Men nu kigger jeg så småt efter en ny bil, og tænkte at NU måtte jeg altså se at få styr på, hvad disse tre begreber rent faktisk dækker over, når man skal sammenligne modeller:

Slagvolumen - Jeg har forstået, at det er motorens størrelse og det antal liter cylindrene i kombination kan rumme. Jeg kan ligeledes også forstå, at jo mere brændstof at cylindrene kan pumpe igennem systemet desto mere kan motoren yde?

HK - Ydeevne. Hvor kraftig er motorens ydekraft - hvilket jeg tænker påvirker acceleration og generel max hastighed?

Turbo - Et system der giver motoren mere luft til at forbrænde mere brændstof uden at motoren skal rumme mere af den?

Mit spørgsmål er så hvordan disse tre skal ses i sammenhæng med hinanden?

Det er jo nemt nok, at se hvis en model har en 1,0 motor og en anden har 1,5 - den ene er større end den anden. Men hvor vigtigt er dette ift. f.eks. hestekræfterne? Hvis man f.eks. gerne vil have en bil der ikke er træg på motorvejen, når man skal op i fart/overhale? Er slagvolumen så i og for sig ikke ligegyldig, da det er hestekræfterne, der er det afgørende? Så det vigtige er at se på om man investerer i 70 HK eller 140 HK?

Bilens størrelse har jo også noget at sige? Vi har en Kia 1,0 med 69 HK og en Opel Insignia 1,8 med 140 HK - begge er ret langsomme i optrækket ift. acceleration. Hvad er det lige vi skal se på, hvis vi gerne vil have en bil, der f.eks ikke er så langsom i optrækket nu hvor Opel'en med dobbelt op HK (ift. Kia'en) også er træg i accelerationen?

Er det her Turbo kommer i spil? Eller er Turboen bare et udtryk for at en mindre motor kan yde det samme som en større - dvs. høj ydeevne med lav brændstoføkonomi?


Nå! Det blev lidt langt, men jeg mangler virkelig noget forståelse for samspillet mellem ovenstående ifm. at komme ud og finde noget, der stemmer overens med det man gerne vil have af en bil smiley

Hyg jer
- FS


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slagvolumen vs. HK vs. Turbo?
  • #1   15. jan 2018 Det er meget populært at tage en lille motor også smide turbo på, da den så har samme HK som en størrer bil, de bruger i teorien også mindre brændstrof, i og for sig ganske fornuftigt.

    Jeg har 2 biler den ene med en 2,2 suge motor (155 HK og 230NM) den anden en 1,0 motor med turbo (125 og 220NM).

    Det skulle så kunne det samme... host ja skulle.

    den ene må trække 900kg den anden 1600kg, den lille motor mangler reelt volumen til at kunne lave noget som den kan arbejde med..


  • #2   15. jan 2018 Glemte lige en masse.

    Nu er de 2 biler ikke ens, så der er naturligt forskel på hvor langt de kan kører på en L benzin.

    Den ene er opgivet til 23,3 km/l (kører reelt ca. 16)
    Den anden er opgivet til 12,5 km/l (kører reelt 12)

    Ja det er målt over hhv 40.000 km og 160.000 km.

    Så det viser også at det som de er opgivet til langt fra holder (begge biler kører sammen rute).

    (forskellen i km/l i reelt forbrug er lige så meget at den ene bil vejer ca. 350kg mere end den anden, dæk monteringer er ens i bredde)


  • #3   15. jan 2018 Du glemmer momentet (nm), så er det der er med til at skabe accelerationen og vigtigst af alt hvor moment ligger

    Min 1,6 har meget moment ved få omdrejninger og derfor trækker den rigtig hårdt ved alm kørsel (når man giver den gas selvfølgelig) omvendt taber den pusten når den får omdrejninger smiley (jeg ved godt min er en diesel)

    I princippet kan man sige at HK giver topfart og moment giver acceleration dog hænger de sammen og det er ret kompliceret smiley


  • #4   15. jan 2018 Slagvolumen gange med ladetrykket så får du Ca den motorstørrelse som turbomotoren skal sammenlignes med.

    Grunden til at jeres insignia føles sløv, er fordi den ikke har særlig mange hk i de lave omdrejninger. De ligger helt oppe ved 5-6000 omdrejninger. Så hvis i prøver at køre den deroppe når i skal fremad så burde den flytte sig nogenlunde. Men generelt så er en insignia 1.8 en ret sløv bil at køre i.


  • #5   15. jan 2018 Desuden er en tung bil selvfølgelig sværere at flytte end en let bil smiley

  • #6   15. jan 2018 Du skal kigge på vægt/effekt forhold, altså hvor mange hk bilen har i forhold til hvor tung den er. 350 hk er rigtig meget i en fiat 127 men ikke alverden i en lastbil.
    Ja og husk også monentet som allerede er nævnt


  • #8   15. jan 2018 Hestekræfter over hele omdrejningsspektret er det interessante, når man snakker acceleration i dagligdagen. Man skal altså se på hele kurven og ikke bare de maksimale hestekræfter, som bilen opgives med.

    Momentet giver en god indikation af, hvordan effeltkurven ser ud, men det siger i sig selv intet om, hvor hurtigt en bil accelererer. Især hvis man kører race har momentet nærmest intet at sige.

    Der er i øvrigt absolut intet belæg for at sige, at en 1.0 motor går mere i stykker end en 2.0.


  • #10   15. jan 2018 Det eneste, der så yderligere kan gå i stykker, er jo en turbo, men ja, det kan den. Den bliver så bare rigeligt tjent hjem igen på brændstofbesparelser osv., hvis man ser sådan på det smiley

  • #11   15. jan 2018 Vi har en 102 heste og 123 nm bil og en 100 hestes 300 nm bil og der er ingen sammenligning i hverdagen selvom den med 100 heste vejer 100 kg mere så er det en raket i forhold til
    0-100 på hhv 11,2 mod 10,7 selvom den er nede på heste og vægt

    I realiteten er den "svage" men momentstærke motor super dejlig at køre med i hverdagen hvor den let og kvikt trækker uden om til den når 2500-3000 omdrejninger hvor den taber pusten, vores "stærke" 102 hestes motor flytter sig først fra 3500 og op til en 7000 stykker hvor du normalt aldrig befinder dig ved almindelig kørsel og derfor føles bilen virkelig sløv

    Jeg fortrækker ihvertfald turbo og moment ved få omdrejninger mod flere heste og VTEC der giver kræfter ved mange omdrejninger
    Ingen tvivl om at VTEC motoren er bedst hvis man skulle køre ræs med mange omdrejninger men i dagligdagen er det en stor fordel at have kræfterne ved det "normale" arbejdsområde smiley


  • #12   15. jan 2018 Det er noget andet, hvad man foretrækker. Vil man køre ved lave omdrejninger, er momentet en god indikation af, hvordan bilens effekt er ved lave omdrejninger. Men i bund og grund handler det om, at din 300 Nm bil har flere hk ved lave omdrejninger - og det er derfor, den føles hurtigere.

  • #14   15. jan 2018 Der ligger 1,0 Ecoboost i Mondeo, så kan du snakke om små motorer i store biler især med en 900 kg tung campingvogn på krogen smiley

  • #15   15. jan 2018 Til emne starteren.
    Vægt har også meget og sige, hvis de 140hk var i din lille kia,
    ja så ville der ske ting og sager smiley


  • #16   15. jan 2018 Jeg tænkte lige åååh nej.. endnu en tråd hvor halvdelen af brugerne påstår at moment = acceleration.. men det var godt Bay kunne skære det ud i pap smiley

    Det er arealet under effektkurven der fortæller noget om accelerationen.. momentet er ligegyldigt i denne sammenhæng... men det er klar har man 500Nm ved 10.000omdrejninger så vil man også have fucking meget effekt 701,6hk for at være helt nøjagtig.. det er ren matematik smiley


  • #17   15. jan 2018 Fandt lige en gammel tråd til dem som er interesserede lidt_teknisk_spoergsmaal_omkring_hk_og_nm__

  • #18   15. jan 2018 Motorer med stort moment ved lave omdrejninger føles langt mere smidige, og kan accelerere næsten uanset hvilket gear man er i. Det kan være behageligt i dagligdagen, men ikke den mest spændende motorkarakteristik, synes jeg.

  • #19   15. jan 2018 Det er kun sandt hvis det er en sug motor.. synes en turbo motor mangler respons ved for lave omdrejninget... det jeg elsker ved en sug motor er at den er så elastisk.. trækker rent fra 1200-1500 til 8000 omdrejninger

  • #20   16. jan 2018 Man kommer ikke udenom slagvolumen hvis man vil afsted, de små blikdåser som Up og Aygo har kun turbo fordi de har for lidt slagvolumen og alligevel kan de ikke følge en gammel 1,6'er med sug som f.eks. Golf 2 og Corolla smiley

    Slagvolumen er det vigtigste, når det er på plads så kan man bygge videre ud fra hvad man vil have, hvis den onde lyd er vigtigst så er det sug, bundtræk=kompressor, og hvis man bare vil have HK for at kunne prale med en rullefelts udskrift så turbo.


  • #21   16. jan 2018 slagvolumen betyder ikke en skid uden omdrejninger...

    kan ikke helt se fidusen i en gammel v8er 5Liters hvis den kun har lige lidt over 200hk....


  • #22   16. jan 2018 Omvendt kan man sige at omdrejninger ikke betyder en skid uden slagvolumen.

    En gammel V8 5L kan det samme i tomgang som en økobil der yder maks.
    Hvad tror du så der sker hvis den gamle v8 får lige så mange omdrejninger.


  • #23   16. jan 2018 Lige præcis, omdrejninger og moment går hånd i hånd hvis man ønsker meget effekt... og det er jo effekt som er det sjove... derfor giver det ikke mening at påstå at man ikke kommer udenom slagvolumen hvis man vil afsted..

    inden hybrid æraen i F1, da havde F1 motorerne blot en 2,4liters motor.. det er jo sølle, en ford Mondeo V6 har en større motor, men 19.000omdrejnigner medførte en effekt på +700hk


  • #24   16. jan 2018 400hk 375nm er fint nok til mig.

    Ferrari 360 smiley .


  • #25   16. jan 2018 Jeg har pt en 100hk turbo i20 som låne bil den det en 3benet 1liters den klare jobbet fint og med sin opbygning forskudt krumtap på 120° pr plejlstang det giver i teorien et bedre flow på rotationen hvor der normalt er 180°på en 4benet.. Nå det sagt så kan det godt mærkes og høres at det er en 3benet. Og ville aldrig vælge dette setup i en større bil.

  • #26   17. jan 2018 #23
    Og hvor lang er levetiden når den skal tage 19.000 omdrejninger?
    Så kan vi jo også give den førnævnte 5liters v8 de 19.000 omdrejninger.

    Slagvolumen giver moment og jo mere der er jo lavere omdrejninger kan man hente det ved.


  • #27   17. jan 2018 pointen er bare at slagvolumen IKKE kan stå alene, og det er ikke alene afgørende for om "man vil frem"

    effekt er et produkt af slagvolumen og omdrejninger, og det er DET som man skal bruge hvis man vil frem


  • #28   17. jan 2018 Enig, men en stor sugemotor med samme effekt som en lille turbomotor er stadig reelt stærkere.

  • #29   17. jan 2018 Det ved jeg nu ikke..

    altså en stor motor uden turbo med 400hk og 400Nm

    og en lille motor med turbo med 400hk og 400Nm er jo lige stærke, der kan dog være forskel på speederrespons og hvordan effekt/moment kurven ser ud, det kan være sværere at køre den ene end den anden, fordelen med turbo er at man fx i 2000m højde stadig vil have 400hk, mens den store sugmotor kun ville have 370hk..


    PS. jeg vil helst vælge en stor motor uden turbo smiley


  • #30   17. jan 2018 Det kan jeg ikke argumentere imod, især ikke sidste linje smiley

  • #31   17. jan 2018 nååå tag 2 biler som er ens i motorkraft (næsten og næsten samme i NM hvis man ikke kan få det).

    min 2.2 suge motor trækker væsentlig bedre med noget på krogen end den anden 1.0 med turbo... den med turbo har bare ikke "pusten" til at gøre det.. (bare max vægt på den lille som er 900 kg har den problemer med, hvor den store kører nemmere med 1600 end den lille som kun må trække 900.


  • #32   17. jan 2018 Jeg har 2 biler den ene med en 2,2 suge motor (155 HK og 230NM) den anden en 1,0 motor med turbo (125 og 220NM).

    Det er klart at den motor med lidt mere moment og 30hk mere, vil trække bedre, dens moment/effekt kurve ser helt sikkert også fladere ud...


  • #33   17. jan 2018 #32 sikkert, men her I denne tråd lovprises den lille motor jo som om den nærmest er overlegen den anden smiley altså lille med turbo er bedre.

    Men 10NM burde ikke gøre så meget forskel. ved godt 25HK er mere, men også 350 kg forskel I egenvægt.


  • #34   24. jan 2018 https://youtu.be/u-MH4sf5xkY

Kommentér på:
Slagvolumen vs. HK vs. Turbo?

Annonce