{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Josef A
Josef A
Tilmeldt:
27. jun 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Golf IV m. periodisk fejl ... Hjææææææælp !! {{forumTopicSubject}}

Jeg står med en, nå ja, ældre Golf 4 TDI 101 hk fra 2003, som har fået en periodisk fejl, der påvirker optrækket. Det føles som om det er turboen, der holder op med at virke på et givent tidspunkt, så det føles som om man "falder igennem gulvet" og bilen pludselig overhovedet ingen kræfter har længere.

Et typisk eksempel:

Jeg kan starte bilen og have det sædvanlige friske spark, når jeg træder på sømmet og kører inde i byen f.eks., hvor det er korte stræk og aldrig mere end 50-60 km/t. Men hvis jeg bevæger mig ud på motorvejen, hvor man skal højere op i fart og accelerere over lidt længere tid, så vil der på tilkørselen typisk ske det, at jeg når op til måske 90 eller måske 100 og så pludselig, "flup!", så er der intet skub, hvor turboen normalt ville sætte ind omkring 1800-2000 omdrejninger, og derfra er jeg så nærmest ikke i stand til at drive bilen højere op i fart, og da SLET ikke hvis det går op ad bakke .... smiley

Bilen forbliver så i denne tilstand, indtil jeg stopper motoren. Men det er så ikke altid en garanti for at problemet er væk derefter, for nogle gange er det der, andre gange ikke. Dog føles det som om at jo længere tid bilen får lov at stå, jo mere sikkert er det at den bliver sig selv igen, indtil man får presset den ud i samme tilstand igen.

En mekaniker kørte en tur i den, og mente ikke at han kunne mærke noget forkert ved den, men da kom den heller ikke på motorvej, så fænomenet er helt sikkert sket ikke trådt i kraft. Han mente at man kunne starte med at checke OBD/fejlkoder osv, men at der iøvrigt kunne være 14 andre ting i vejen, som man aldrig ville kunne registrere på den måde, før noget brændte endegyldigt sammen.

En kammerat havde en lidt bedre Bluetooth OBD-dims som vi satte til, og fejlkoder var der ingen af. Han mente dog at et prof værksted muligvis kunne vride noget mere info ud af bilen en hans dims kunne?

(En sidebemærkning iøvrigt: Da jeg købte bilen var turboen ikke virksom, men der lød til gengæld en hvæsende luftlyd fra motorrummet, når man gassede op. Alt andet var ok, så jeg tog chancen, købte bilen og tog den til min mekaniker. Han fandt ud af en luftslange til turboen var monteret forkert, så der sivede luft ud. Han fik den sat ordentligt på og så kørte bilen som død og helvede derefter, lige indtil nu, her 4 år senere. Jeg hører dog ingen lignende lyde fra motorrummet p.t.)

Er der nogen der har prøvet noget lignende og har nogen som helst ide om hvad det kan være, eller kender en ekspert i Københavnsområdet? Eftersom bilen ikke viser nogen fejlkoder, så er der ikke meget der tyder på at bilen selv sanser problemet.
Altså, turboen bliver på en eller anden måde sat periodisk ud af spillet, men om det er den selv det er galt med, eller noget andet forhindrer den i at gøre sit arbejde, er jeg ikke klog nok til at afgøre ....
Det er også en gammel bil, som har kørt langt (430K), så der er selvfølgelig grænser for hvor meget tid og omkostninger den er værd i form af fejlsøgning på værksted osv. Men den er virkelig frustrerende at køre i p.t. ....

Al hjælp er velkommen.
Hilsen fra en desperat mand.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Golf IV m. periodisk fejl ... Hjææææææælp !!
  • #1   27. jun 2018 Følger lige med min Golf IVi med AXR motor gør det samme især hvis jeg accelerer hård på motorvejen (ikke altid det sker.) eller hvis den har kørt med fartpilot over længere tid (ikke altid det sker... Håber nogle har en løsning til os.
    smiley


  • #2   27. jun 2018 start med at gå alle vacum slanger igennem til n75 ventilen og de andre magnet ventiler. De har med at tære/gå til. og så kan den ikke styre wastgaten rigtig. og så går bilen i nødprogram. det er det i mærker der sker det sker normal ved 100 til 120. vis man giver fuld gas op af. I skal også tjekke at wastgaten bevæger sig som den skal. Den kan hænge eller sidde fast. Så kan den ikke styre turbo trykket. og enten giver for Lidt tryk eller for meget. Den wastgate /vacumdåse. går der en stang ned på en arm og den har arm har med at gro fast enten armen eller indvendig i de variabel vinger. De kan sode fast, vis det er det der er sket kan i tage wastgaten af og give armen noget rust opløser evt wd40. og bevæg armen til den er total løs og bevæger sig helt frit op og ned. sidder den total fast den arm/vinger, så skal turboen enten skilles af og renset eller renoveret/skiftet til en anden turbo. da den kan gro helt sammen så det ikke er til at skille af selv. I kan også prøve ovn rens/turborens ind i udstødning siden og se om det løser noget. det har jeg sjælden haft held med. vis den først er groet så fast wd40 ikke bare løsner det lidt.Det kan så også være en tryk slange fra turboen til intercooler og der fra op til indsugningen der er flækket. Det behøver ikke altid at sige en blæse lyd når det sker. men vis der er hul i sådan en plejer de at røge mere sort bag ud ind de plejer. evt få en til at give gas inde i bilen. mens du/i tjekket for utæthed med hænderne rundt om alle slanger. husk at tjekke n75 virker som den skal også. evt køre et tjek på den med en vag tester eller anden tester der kan det. Så nu har i lidt og tjekke ud.og tjek alle stik til de magnet ventiler og ledning til dem.da de Kan knække også det samme med lmm og map sensor. Det de mest normale fejl de tdier normal har.

  • #3   27. jun 2018 lidt lang tekst jeg skrev . men kunne lige så godt tage alt med de normal fejler de vag tdi .

  • Josef A
    Josef A Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   27. jun 2018 Hold nu fest .... Tak for et usædvanligt fyldestgørende svar, Freeway smiley
    Mit største problem er egentlig at jeg ikke aner hvad der op og ned på noget af det, men måske kan jeg få hjælp af en mere kyndig end jeg ...

    Jeg tror slet ikke min har intercooler, men sort røg er der ihvertfald ikke noget af, såvidt jeg kan se.
    Men hvis bilen går i nødprogram, ville der så ikke være en fejlkode registreret herefter?
    Dem kunne vi jo nemlig ikke se nogen af ...

    Kan en N75 ventil også godt komme og gå lidt uden at noget bliver registreret?


  • #5   27. jun 2018 Min bil gjorde også sådan engang. Lidt tilfældigt hvornår den gjorde det og kun i nogle af gearene. Det viste sig at være tryksensoren til turboen der var defekt. Ved ikke om sådan en ældre golf kører med sådan noget, men det kunne da være et forsøg værd.

  • #6   27. jun 2018 nej det ikke altid der kommer en fejlkode selv om den går i nødsystem. men når den går i nødsystem mister man alt turbo trykket. og den bliver helt sløv ind til man slukker og tænder bilen igen,så rykker den fint ind til den går i det nødsystem igen. men prøv at få sat en rigtig vag tester på det tit den kan udlæse flere fejl og liv data. end en anden universal tester ikke kan. og mener nu du har intercooler på. Det har tdi normal

  • Josef A
    Josef A Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #7   30. jun 2018 Ok, intercooler har jeg sikkert så, hvis du mener det smiley
    Godt, det lyder som om at det vil være værd at få sat en rigtig tester på ...
    I mellemtiden er bilen blevet en smule mere sløv endnu, så den "almindelige" tilstand faktisk er endnu mindre responsiv end tidligere, og i det øjeblik at turboen falder ud er fornemmelsen af "skiftet" mindre udtalt end før ...
    Så hvad der end er galt, nærmer det sig en form for konklusion, føler jeg ...


Kommentér på:
Golf IV m. periodisk fejl ... Hjææææææælp !!

Annonce