Golf IV m. periodisk fejl ... Hjææææææælp !! {{forumTopicSubject}}
Jeg står med en, nå ja, ældre Golf 4 TDI 101 hk fra 2003, som har fået en periodisk fejl, der påvirker optrækket. Det føles som om det er turboen, der holder op med at virke på et givent tidspunkt, så det føles som om man "falder igennem gulvet" og bilen pludselig overhovedet ingen kræfter har længere.
Et typisk eksempel:
Jeg kan starte bilen og have det sædvanlige friske spark, når jeg træder på sømmet og kører inde i byen f.eks., hvor det er korte stræk og aldrig mere end 50-60 km/t. Men hvis jeg bevæger mig ud på motorvejen, hvor man skal højere op i fart og accelerere over lidt længere tid, så vil der på tilkørselen typisk ske det, at jeg når op til måske 90 eller måske 100 og så pludselig, "flup!", så er der intet skub, hvor turboen normalt ville sætte ind omkring 1800-2000 omdrejninger, og derfra er jeg så nærmest ikke i stand til at drive bilen højere op i fart, og da SLET ikke hvis det går op ad bakke ....
Bilen forbliver så i denne tilstand, indtil jeg stopper motoren. Men det er så ikke altid en garanti for at problemet er væk derefter, for nogle gange er det der, andre gange ikke. Dog føles det som om at jo længere tid bilen får lov at stå, jo mere sikkert er det at den bliver sig selv igen, indtil man får presset den ud i samme tilstand igen.
En mekaniker kørte en tur i den, og mente ikke at han kunne mærke noget forkert ved den, men da kom den heller ikke på motorvej, så fænomenet er helt sikkert sket ikke trådt i kraft. Han mente at man kunne starte med at checke OBD/fejlkoder osv, men at der iøvrigt kunne være 14 andre ting i vejen, som man aldrig ville kunne registrere på den måde, før noget brændte endegyldigt sammen.
En kammerat havde en lidt bedre Bluetooth OBD-dims som vi satte til, og fejlkoder var der ingen af. Han mente dog at et prof værksted muligvis kunne vride noget mere info ud af bilen en hans dims kunne?
(En sidebemærkning iøvrigt: Da jeg købte bilen var turboen ikke virksom, men der lød til gengæld en hvæsende luftlyd fra motorrummet, når man gassede op. Alt andet var ok, så jeg tog chancen, købte bilen og tog den til min mekaniker. Han fandt ud af en luftslange til turboen var monteret forkert, så der sivede luft ud. Han fik den sat ordentligt på og så kørte bilen som død og helvede derefter, lige indtil nu, her 4 år senere. Jeg hører dog ingen lignende lyde fra motorrummet p.t.)
Er der nogen der har prøvet noget lignende og har nogen som helst ide om hvad det kan være, eller kender en ekspert i Københavnsområdet? Eftersom bilen ikke viser nogen fejlkoder, så er der ikke meget der tyder på at bilen selv sanser problemet.
Altså, turboen bliver på en eller anden måde sat periodisk ud af spillet, men om det er den selv det er galt med, eller noget andet forhindrer den i at gøre sit arbejde, er jeg ikke klog nok til at afgøre ....
Det er også en gammel bil, som har kørt langt (430K), så der er selvfølgelig grænser for hvor meget tid og omkostninger den er værd i form af fejlsøgning på værksted osv. Men den er virkelig frustrerende at køre i p.t. ....
Al hjælp er velkommen.
Hilsen fra en desperat mand.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.905
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.578
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.578
jun 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Mit største problem er egentlig at jeg ikke aner hvad der op og ned på noget af det, men måske kan jeg få hjælp af en mere kyndig end jeg ...
Jeg tror slet ikke min har intercooler, men sort røg er der ihvertfald ikke noget af, såvidt jeg kan se.
Men hvis bilen går i nødprogram, ville der så ikke være en fejlkode registreret herefter?
Dem kunne vi jo nemlig ikke se nogen af ...
Kan en N75 ventil også godt komme og gå lidt uden at noget bliver registreret?
sep 2005
Følger: 16 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 730
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.578
jun 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Godt, det lyder som om at det vil være værd at få sat en rigtig tester på ...
I mellemtiden er bilen blevet en smule mere sløv endnu, så den "almindelige" tilstand faktisk er endnu mindre responsiv end tidligere, og i det øjeblik at turboen falder ud er fornemmelsen af "skiftet" mindre udtalt end før ...
Så hvad der end er galt, nærmer det sig en form for konklusion, føler jeg ...
Golf IV m. periodisk fejl ... Hjææææææælp !!