{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.084 visninger | Oprettet:

anna E
anna E
Tilmeldt:
3. nov 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Ujævn motorgang Fiat grande punto 1,3 mulitijet årg. 2007 {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har et problem med min bil, som jeg håber at få lidt inputs på, da jeg snart ikke ved, hvad jeg skal stille op med problemet. I får lige historien.

Problemet startede med, at den røg (hvid røg, lugtede af diesel) rigtig meget ved start af motoreren, når den var kold. Derudover gik den meget ujævnt i tomgang. Vi havde selv en mistanke om, at det kunne være dyserne eller en utæt toppakning. Vi sendte derfor bilen på værksted, for at få testet toppakningen og dyserne. Værkstedet fandt ingen fejl udover at wastegaten sad fast i åben position. Vi fik oplyst at de havde løsnet den.

Bilen meldte efterfølgende fejl på EGR-ventilen og ved nærmere undersøgelse fandt vi frem til, at spolen på ventilen ikke virkede. Vi skiftede derfor EGR-ventilen samt rensede hele indsugningsystemet. Stadigvæk ingen bedring på, hverken motorgang eller røgudvikling.

Vi undersøgte derfor selv turboen og turboen var med olie og wastegaten var også ude af funktion. Vi skiftede derfor hele turboen samt nogle utætte flexslanger der var på cyklonen/udskiller for trykudligning af bundkar.
Det havde desværre fortsat ingen effekt på problemet smiley

Vi gik derfor tilbage til dyserne og tjekkede returløbet. Her viste det sig, at den ene af dyserne gav noget mere end de andre. Vi skiftede derfor den ene dyse (vi har omkodet i multicuescan). Motorgangen ændrede sig lidt, den ujævne motorgang blev hurtigere dog fortsat røg.

Vi tog derfor alle dyser ud og åbnede ind til ventilrummet, hvor vi skiftede alle ventilløftere samt drivkæden (den var slap).
Dyserne sendte vi til test hos bosch dieselservice, som konstaterede, at den ene af dyserne var defekt. Dyserne blev også renset. Vi købte en ny dyse og monterede dyserne på ny inklusiv nye flammeskiver selvfølgelig og ny toppakning. Vi nulstiller herefter kørerdata via multicuescan, Den røg ekstremt meget, da vi tændte den igen, men det forsvandt efter en kortere tur i bilen. Problemet med røg, er nu væk.

Efter nulstilling kommer computeren med en fejl "genkendelse af gearkassetype". Vi mistænker derfor, at det kan have noget med fartpiloten at gøre (det er en eftermonteret fartpilot, uoriginal), da jeg også har haft problemer med at køre ved lave hastigheder i bilen, den hakker som om den ikke kan trække. Vi finder så frem til, at koblingskontakten ikke er en original og virker modsat den originale. Vi skifter koblingskontakten til en original og tager fartpiloet ud. Fejlen forsvinder på computeren og jeg har ikke længere problemer med, at den hakker ved kørsel i lave omdrejninger. Det ska lige siges, at vi nustiller kørerdata igen.

Nu til mit spørgsmål. Bilen har stadigvæk en meget ujævn motorgang. Hvis bilen har stået stille i et døgnstid og jeg starter bilen er der ingenting. Når jeg begynder at køre, går det galt i takt med at den bliver varm. Jeg pendler en del og når jeg kører af motorvejen og holder i tomgang står den og hopper et minuts tid, før den falder til ro. Parkerer jeg bilen i en times tid og bilen ikke når at blive kold, så starter den meget dårligt og motoren slår meget.

Hvad kan det være? smiley Der er ingen fejlkoder, når computeren tilkobles.. (beklager det lange indslag, men tænkte i lige så godt kunne få alle informationer på en gang)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ujævn motorgang Fiat grande punto 1,3 mulitijet årg. 2007
  • anna E
    anna E Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   3. nov 2018 Det er blevet skiftet i forbindelse med fejlsøgningen, det ændrede desværre ingenting. Jeg vil tror det er omkring 10.000 kilometer siden smiley

  • #3   3. nov 2018 prøv at bloker egr ventilen med en plade evt med et 6 mm hul i så den ikke melder fejl (bare et forsøg) .og se om det hjælper på tomgangen. ved godt den er ny men har set motor der går sådan pga af en dårlig eller egr med fejl på. fik i kodet den nye egr ventil til da i sætte den på ?

  • anna E
    anna E Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   3. nov 2018 Okay tak for input. Den melder ikke fejl på EGR ventilen længere, efter at vi skiftede den. Men nej, vi har ikke kodet den nye EGR ventil, blot sat den til. Skal man det???

Kommentér på:
Ujævn motorgang Fiat grande punto 1,3 mulitijet årg. 2007

Annonce