{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Problemer med strøm {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg er ejer af en ældre Toyota Avensis 1,8 st. car årg. 99.

Den er begyndt periodisk at aflade batteriet hen over natten, tror jeg nok. Men den starter alligevel, på trods af at den lyder som en bil med strøm mangel.

Når jeg fx slukker bilen, står omdrejningstælleren og hopper/klikker lidt ved nederste streg, når den stopper efter nogle sekunder hopper den en streg op. Det samme når jeg starter bilen, så giver omdrejningstælleren ikke udslag med det samme, der kan godt gå 10 sekunder før den bevæger sig.

Første gang den gjorde det lød det som om starteren var defekt. Det var den ikke umiddelbart.

Bilen har fået skiftet starter og batteri.

Da jeg ikke er den fødte gør det selv mand til biler, håber jeg der kommer et par bud på, hvad der kan være årsag til mit problem, eller hvordan man kan finde frem til fejlen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med strøm
  • #1   8. sep 2019 Prøv at måle på batteriet når du har slukket og låst bilen om der er noget der bruger meget strøm.


  • #2   8. sep 2019 Der kan være flere årsager til din omdrejningstællers "sjove" adfærd: Alder. Når elektronik ældes, ændrer værdierne sig i modstande etc. og transistorer/ ic-kredse kan ændre sig internt.
    Men hvis du mener batteriet aflades, kan du jo starte med at tage pluskablet fra batteriet om natten. Det kan give dig en indikation OM batteriet også aflades.
    Næste trin er så at finde synderen:
    når sådan en afladning kommer pludseligt, ville jeg mistænke en diode i generatoren.
    Den vil lade normalt med motoren kørende, men aflade batteriet lige så snart motoren standses.
    Hvis du har en prøvelampe, kan du indskyde den mellem batteri og pluskablet. Lyser den vedvarende, har du en "snylter".
    At den lige lyser et øjeblik kan skyldes back-up til din radio etc.
    Et multimeter kan udmåle hvor stort forbruget er, hvis du da ikke opdager en loftslampe der ikke slukker e.l. inden du når så langt.


  • #3   8. sep 2019 Kontroller om din stel forbindelse imellem motor og karosseri er i orden

Kommentér på:
Problemer med strøm

Annonce