{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.896 visninger | Oprettet:

Splinternye hjul ryster (ER AFBALANCERET) {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Jeg kan simpelthen ikke få bugt med rysten i min bil. Det har stået på siden dag 1. Dækkene er afbalanceret med vejtryk på et Hunter-apparat, og alle dæk er målt til at have ca. 6 kg i vejtryk, hvilket burde være fint. Rystelserne er værst ved de 90 km/t.

Fælgene er 18x8'' 5x100 ET45
Dækkene er Vredestein Ultrac Satin 215/40-18

Det skal lige siges, at mine vinter alufælge ikke havde nogen problemer (originale Brescia 18'' fra VW).

Skal dækkene have noget tid på vejen, eller hvordan kan man evt. løse det?

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Splinternye hjul ryster (ER AFBALANCERET)
  • #1   24. apr 2021 Hvordan er centreringen?

  • #2   24. apr 2021 Altså centreringsringene? (er ikke så skarp på fælge og dæk)

  • #3   24. apr 2021 Kun med de dæk/fælge?

    Prøv at bytte rundt på for og bag.

    Ellers brok dig hvor de er købt.


  • #4   24. apr 2021 Det lyder som om der mangler centreringsringe ?

  • #5   24. apr 2021 Dæk center burde at nævne dig om centreringsringe hvis de har monteret på bilen også

  • #6   24. apr 2021 Jeg har prøvet at bytte om på for og bag, men det har ikke løst det. Der sidder centreringsringe på fælgene, så jeg er lidt på bar bund.

  • #7   24. apr 2021 Styretøj?

  • #8   24. apr 2021 #7 Jeg tror det ikke, da mine vinterhjul kørte uden rystelser, og problemet startede så snart de nye kom på.

  • #9   24. apr 2021 Men passer ringene? Du må ud og måle smiley

  • #10   24. apr 2021 Hvis c-ringe passer til både fælgen og bilen... Sæt dine vinterhjul tilbage på bilen - 1 stk ad gangen og prøvekør bilen inden det næste hjul kommer på. Ryster den - næste vinterhjul osv. På tidspunkt stopper den, så har du ét hjul at koncentrere dig om. Kunne være fabriksfejl på dækket.

  • #11   24. apr 2021 #9 Det kan jeg desværre ikke vurdere, da jeg ikke aner det. Jeg må prøve at kontakte forhandleren på mandag smiley

    #10 Det lyder som en smart ide, men jeg har desværre ikke adgang til de rette remedier for at kunne gøre det. Det er muligvis fabriksfejl - det var der bl.a. på 2 af de 4 dæk, jeg modtog til at starte med (de var for skæve). Jeg har så fået 2 nye, men stadig med rystelser, selvom alle dæk er målt med et vejtryk på omkring 6 kilo...


  • #14   25. apr 2021 hvordan med selve navet på bilen.

    er det helt rengjort, så der ikke sidder skidt/rust på ?

    nogen biler er mere følsomme end andre med skidt på nav ?


  • #15   25. apr 2021 Han skriver at fælgene er nye, at vinterhjulene ikke rystede, de er vel sat på i det dækcenter, så man må formode det grundlæggende er i orden.

    Men der kan være mange ting galt, skæve fælge, skæve dæk, og hvis fejlen er den samme med 2 andre fælge, så ligger fejlen i dækkene tænker jeg.

    Styretøjet må også gås efter.


  • #16   25. apr 2021 Vejtryk på 6kg? Er ret sikker på at vejtrykket er mere end 6 kg..

  • #17   25. apr 2021 #15 De er nemlig blevet sat på i et dækcenter. Der var i hvert fald 2 dæk, der var skæve, som jeg har fået erstattet med 2 nye, hvor alting burde spille ifølge afbalanceringsmaskinen. Jeg tænker da, at afbalanceringsmaskinen burde fortælle, hvis fælgene er skæve. Kan det ikke passe?

    #16 Jeg ved ikke, om vejtryk er det rette ord, men det ligner, at de andre forstod, hvad jeg mente, så tak for din brugbare kommentar smiley


  • #18   25. apr 2021 Jo, man skulle tro de så hvis fælgen var skæv.

  • #19   25. apr 2021 et skæv fælg kan sagtens afbalanceres så den går i nul.

    men vil stadig kunne lave rystelser, når man køre.

    dækcenter et må da kunne finde ud af, hvad og hvor fejlen er.


  • #20   25. apr 2021 #18 Det vil jeg nemlig også mene.

    #19 Ja, det er ret mærkeligt, at man ikke helt kan finde årsagen, når de ellers benytter en af de meget omtalte Hunter-maskiner, som kan måle med vejtryk smiley


  • #21   26. apr 2021 Hvis bilen kører fint med vinterhjulene, men ikke med sommerhjulene, så skal der kigges på sommerhjulene. Som andre har nævnt, skal nav/centreringsring passe til bilen. Men tjek også om fælgene er spændt korrekt med moment. Og så kan afbalanceringen godt være dårlig, jeg har i hvert fald oplevet dårligt udført arbejde m.h.t. afbalancering. Dine dæk kan muligvis være dårlige. Jeg har haft et sæt Continental dæk (nye) som var udenfor produktionstolerancerne. De hoppede og fik rattet til at ryste.

  • #22   26. apr 2021 #22 Ivar Jensen Autogummi kigger på det på onsdag - de burde være eksperter på området, så jeg håber, at det kan løses smiley Man må håbe, at de gennemgår det hele fra A-Z.

  • #23   28. apr 2021 Mht. vejtryk:
    Vejtrykket måles ved at lade hjulet køre rundt i vores specialmaskine, hvor en rulle påvirker dækket med et tryk på 635 kg


  • #24   28. apr 2021 #23

    Og hvad gør du så, hvis vejtrykket er 9 kg?


  • #25   28. apr 2021 #24
    Hvorfor 9 Kg?

    Der er nok ikke mange hjul/dæk der kun har et vejtryk på 9kg. under kørsel, og det er jo for at simulere kørsel man laver vejtryk....altså på de maskiner der kan det. Under en normal afbalancering kan man ikke måle om dækket "hopper" det kan man hvis der er vejtryk.

    Det jeg skrev i #23 var taget fra dækfirmaets hjemmeside....ikke noget jeg selv fandt på :).....det kunne det godt ha været, men det var det ikke


  • #26   28. apr 2021 #25

    Du skrev bare "i vores maskine" og det lyder jo som om du selv arbejder med sådan en??


Kommentér på:
Splinternye hjul ryster (ER AFBALANCERET)

Annonce