{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.975 visninger | Oprettet:

Justere skævt rat {{forumTopicSubject}}

Hey BG

Har skiftet stabilisator bolte, styrestænger og styrekugler i begge sider på vinterbilen og er kommet OK i mål med at ramme sporingen på bilen igen.

Men mit rat sidder skævt som på billedet.
Gider ikke ofre en sporing af bilen da det er en reserve bil der kører 1500 - 2000 km om året.

Men hvor mange omgange skal jeg mon dreje på begge styrekugler for at ramme tættere på lige rat end det er nu?

Mvh
Kim


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Justere skævt rat
  • #1   19. jun 2022 start med 1 halv omgang

  • #2   19. jun 2022 Jeg ville nok starte med at dreje hvad der svarer til 20 min (1/3 omgang) på hver sporestang.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #3   19. jun 2022 Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men min lokale mekaniker laver en sporing for 300kr og en hjemmebagt kage.....Selvom det føles fint, kan du stadig æde dæk istykker....Og så var en sporing pludselig billig alligevel

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #4   19. jun 2022 Men ellers den helt nemme løsning, sørg for hjul står helt lige, skru rattet af og sæt det på igen så det passer

  • #5   19. jun 2022 #4
    Nej, bare nej.
    Bilen skal spores, både hvad angår slid på dækkene og styreegenskaberne


  • #6   19. jun 2022 4
    det kan du så langt fra på alle biler. der er lige en ratviinkel sensor man skal hold styr på.


  • #7   19. jun 2022 Tak for svarene

    Bilen trækker ikke til nogen af siderne og begge hjul flugter med baghjul efter bedste øjemål smiley

    Skal ikke ud i at pille rattet af for så skal det lige passe at airbaggen giver fejl og så skal der tester på.

    Jeg starter med 1/3 omgang og derefter lidt mere hvis det ikke er nok.


    Bilen er en Ford Fusion fra 2003 og holder syn til marts 2023 - hvis den går i gennem syn næste gang er det fint, gør den ikke så bliver den skrottet.
    Og med de km den kører så synes jeg ikke en sporing til minimum 700 kr. (af hvad jeg lige har kunne finde her i København) er det værd. Var den primærbil så var det en anden sag smiley


  • #8   19. jun 2022 den skal have ca 1,5 omgang i hver side når den sidder så skævt smiley

  • #9   19. jun 2022 du spare hurtigt de 500 på en sporing på dæk

  • #10   19. jun 2022 Du aner ik om sporingen passer. Selvom du skruer styrekuglerne ind til møtrikken er det ikke sikkert sporingen passer. Det bedste var og ofre en sporing.

  • #11   19. jun 2022 "Kompressor Knud"

    Nej man flytter ikke rattet
    De fleste biler har en ratvinkel sesnor

    Som skal passe til rattets position
    Og når manden ikke vil bruge penge på sporing
    Så gætter jeg på han, ikke får kalibreret rat vinkel sesor


  • #12   19. jun 2022 Der kommer ikke en sporing ind i billedet på et værksted.

    Bilen er fra 2003 og ikke sikkert den går gennem næste syn i marts 2023

    Har både et sæt sommerhjul og et sæt vinterhjul til den så masser af dæk til de få km den triller..... kan se at den lige har rundet 800 km siden september sidste år så det er ikke fordi den triller mange km

    Jeg gav kr. 8.000 for bilen og har brugt kr 1.100 alt i alt på reservedele til den og nogle timer og så får den lov til at leve så længe den kan uden at jeg skal bruge penge ud over hvad er påkrævet for at den ikke er til fare i trafikken ved f.eks. at smide en styrekugle midt i det hele.



    #10
    Der er skiftet både styre/spore stang og styrekugle i begge sider så kunne ikke bruge den gamle møtrik til det store.
    Der blev talt omgange og så målt op mod hinanden med den gamle og nye
    Efter montering af delene var der forskel på hvordan hjulene stod i fronten og efter lidt finjustering kom hjulene så meget på plads at den ikke trækker til nogle af siderne - men rattet sidder så skævt i stedet for smiley


  • #13   20. jun 2022 Du kan tage et snor fra baghjul mod forhjul så kan du spore efter dette. Det så jeg under en ferie i Ungarn de gjorde ??

  • #14   21. jun 2022 Som #13 skriver , med snor : https://www.youtube.com/watch?v=VUcQoSsKDQQ&ab_channel=hamselv42




    Hvis du vil have mål på, så er PRINCIPPET det samme som et simpelt Dunlop-apparatet , mål afstanden mellem dæk/hjul, på indvendig side .forrest på hjul og bagerst på hjul....forskellen er sporingen i MM smiley God arbejdslyst.


    https://www.carl-ras.dk/bandmal-med-topaflaesning/?product=35313900/35313900


    PS: jeg tror at du kan starte med at give sporstængerne en hel omgang, i begge sider smiley


  • #15   24. jun 2022 Du kan starte med at justere ½ omgang, men du skal være sikker på at du skruer den rigtig vej i begge sider. Bagefter kan du holde en snor fra baghjulet og hen til forhjul og se hvor lang afstand der er ved forhjulet. Det giver en ok retningsviser, så er der ingen grund til at køre på værksted når det ikke kan betale sig, med den bil:)

  • #16   24. jun 2022 Jeg satser på at solen holder over weekenden så jeg kan komme ned og justere og tjekke op med snoren smiley

Kommentér på:
Justere skævt rat

Annonce