{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Ford Grand C-Max - stik brækket af ved minuspol på batteri {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er desværre kommet til at lave lidt LO*T i den, da jeg skulle skifte til nyt batteri på min Grand C-Max 2,0 TDCI (Powershift) fra 2013

Da jeg skulle til at sætte minuskablet på batteripolen, så sker der det, at det hanstik, som skal i det hunstik, som sidder på den firkantede anordning på polen (er det et relæ??), er kommet i klemme, og så rutsjer batteriet en smule og river hanstikket af kablerne. I kan se de to tynde løsthængende kabler på billedet.

På billedet (af min hånd) kan i også se, hvad der er tilbage af hanstikket. Resten må være faldet ned i motorrummet, jeg kan i hvert fald ikke finde mere, men hele "klik-anordningen", hvormed man kan klikke stikket ud af hun-stikket er jo væk.

Det irriterer mig i øvrigt GRÆNSELØST, at man ikke har lavet dette kabel bare 10 cm. længere, for
batteriet skal næsten skubbes HELT ind i batterikassen, for at kablet kan nå hunstikket på relæet.
Nu er spørgsmålet så:

1) Jeg har ikke en PhD i autoreparationer, men kan dog lave lidt selv. Jeg vil dog nødig ødelægge mere end godt er. Så vidt jeg har googlet mig til, så er den firkantede kasse på polen et relæ. Er det korrekt? Er det et 112% NO-GO!!! at køre til en mekaniker uden at have kablerne forbundet til relæ´et og vil bilen overhovedet kunne starte??

2) Er det overhovedet muligt at få han-stikket særskilt - og hvis man kan har det så relevans, hvordan man forbinder de to tynde kabler til stikket? (Med andre ord, er det ligegyldigt hvilket af de 2 kabler der kommer i hvor?)
Hvis bilen enten ikke kan starte uden stikket forbundet, eller hvis man ikke må/bør køre uden at stikket er forbundet til relæet så kan jeg jo blive tvunget til enten a) at finde en mekaniker, som kan fixe det på stedet eller b) at få bilen slæbt på værksted. Jeg vil dog gerne have sikret mig først, at det ikke er noget jeg selv kan fixe eller at jeg godt kan køre hen til nærmeste værksted med fejlen ??

På forhånd mange tak for input !

(PS: Ovenstående indlæg er også postet i en Facebook-Gruppe for Ford-biler, hvis nogen skulle undre sig over, at have set det andetsteds smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ford Grand C-Max - stik brækket af ved minuspol på batteri
  • #1   6. dec 2022

    profilbillede
  • #2   6. dec 2022

    profilbillede
  • #3   6. dec 2022

    profilbillede
  • #4   6. dec 2022

    profilbillede
  • #5   6. dec 2022 Din "kvæstede" del er batteri/ladning overvågningen til motor computeren og de 2 terminaler er knækket i et par dele
    den sidder i minuskablet og du må IKKE bytte de to ledninger
    bilen kan godt starte/køre uden de 2 ledninger er tilsluttet men det vil nok sætte en fejl i motorcomputeren som så skal slettes med en tester efter rep. - tilslutning af stik
    smut ud til en ophugger og køb stikhus og tegn diagram over de 2 ledninger - selve stikhuset kan nok genbruges MEN terminalerne skal udskiftes (undgå at beskadige stikhuset når du udmonterer de 2 knækkede terminaler)


  • #6   6. dec 2022 @polobjørn - Mange tak for svaret - det sætter jeg stor pris på!
    Jeg ved godt, at jeg har været en klovn, men jeg fatter bare ikke, hvad ingeniørerne har tænkt, når man nærmest kun kan montere stikket, når batteriet er skubbet HELT ind i batterikassen (og dermed meget sværere at nå). 10 centimeter længere kabel, og så var det ikke sket - men det kan man jo ikke lave om på nu smiley


  • #7   7. dec 2022 hvis du synes det er svært så skulle du prøve at skifte forlygtepærer på en AUDI - der skal man skille en del af bilen ad for at kunne det - luftfilter afmonteres bland andet
    har haft mange af den slags udfordringer gennem 40 år som autoelektriker smiley


  • #8   9. dec 2022 Enig, der ses mange uhensigtsmæssigheder på mange biler mht. hvordan de er bygget. Dem der "designer" det burde tvinges til at udføre reparationer på de biler de har designet, så de selv kan se, hvor hjernedødt de nogen gange designer det smiley

  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 5 Emner: 1 Svar: 83
    #9   13. dec 2022 Man tager en motor - og bygger man en bil rundt om den.! Sådan lavede man Citroën'er. Var GM mekaniker i 70'erne i Frederikshavn. Så fik vi i 1973 Citroën forhandling. Dem blev jeg sat på. Vores arbejdsleder fandt aldrig ud af at det tog dobbelt så lang tid at lave et stort eftersyn på en Citroën som på en Opel eller en Vauxhall.

  • #10   13. dec 2022 Det er blot din batteri overvågning.
    Nyt stik på og du er kørende ??
    Husk og få batteriet kodet.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #11   13. dec 2022 Det beviser jo bare at du netop ikke kan lave bil og burde holde dig væk nærigbot
    smiley


  • #12   13. dec 2022 @martin a - Hvad med om du går ud bag laden og skyder dig selv? Deal? Og hvad er du? Kvinde eller mand - eller et eller andet udefinerbart midt imellem?

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #13   14. dec 2022 #12 Du er vel også typen der køber et batteri i Harald skrald for at spare, du er da ikke mand hva, du kan ikke skifte et batteri uden at smadre bilen smiley og tuder så bagefter herinde. Respekt for uddannelse brug den når du har 10 tommelfingre smiley

  • #14   14. dec 2022 Bilgalleri 2022, lav en profil og kald sig Martin.
    Ingen egne emner, ingen biler.
    Flæb og provoker ved enhver given lejlighed.

    Kan vi ikke i fællesskab hælde den slags profiler ud, løfte kvaliteten af siden - og give første hjælp til det lidt af BG der stadig lever.


  • #15   14. dec 2022 @Carlo - Jeg er helt enig - han er et ynkeligt menneske, der må have det dårligt med sig selv.

  • #16   14. dec 2022 Så giv ham lige en ud stemme, det er jo ikke første gang at han går helt i hegnet.
    Var det humoristisk som andre sjove profiler, så er det da ok når der alligevel ikke sker en fis herinde.


Kommentér på:
Ford Grand C-Max - stik brækket af ved minuspol på batteri

Annonce