{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

Startproblemer Fiat Grande Punto {{forumTopicSubject}}

Fiat Grande Punto - 2006 - 1,4 - Benzin - 300.000 km

Er der mon nogen her, der har et godt bud på hvad problemet er og om det kan betale sig at arbejde videre på bilen.


Problemer med at starte er opstået efter en periode med -10 grader.

Jeg tilskrev problemet batteriet, og bilen kom i gang efter nogen tid.

En dag kunne den så slet ikke starte, selv med vejhjælp, blev kørt til værksted.

Tænddrør, tændkabelsæt skiftet og bilen kunne køre derfra.

Dagen efter, pakket til julefest, kunne den ikke starte igen, på trods af masser af strøm. Fragtet til andet værksted.

Mekanikker kan ikke umiddelbart løse problemet, i det mindste ikke uden en større operation/undeersøgelse, som jeg må overveje om det er prisen værd. Dilemmaet er at bilen blev synet for 2 måneder siden og jeg der smed 8.000 kr efter den.

Info fra mekanikker:
- Masser af strøm
- Tænder ok, tændspole ok
- Benzinpumpe kører
- Renset sensor indsugning
- Virker ikke med startgas
- Kun en cylinder med fuld kompression. 2 på 50%. 7-9-11 på de andre (går jeg ud fra)

Olie på pind så ok ud, men der var lidt gråligt snask på klap ved indsugning.



Jeg er meget afhængig af en bil og overvejer at købe en Fiat Grande Punto igen, mest for at så kan jeg da bruge de nye dæk og trækket fra den gamle bil, hvis den er dødsdømt.

Det kunne være en til 15.000 kr med 300.000 km på bagen eller en til 25.000 kr med 150.000 km kørt.

Er 300.000 km et problem for en Punto-motor, hvor den begynder at være nedslidt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Startproblemer Fiat Grande Punto
  • #1   14. jan 2023 den motor er uden tvivl dårlig. men om det cylinder, stempelring eller ventiler dårlig er svært sige uden fejlsøgning. For så stor tryk forskel giver problemer. smiley hvis en er på 11 bar og en anden på 7 bar. hvis jeg forstår det rigtigt

    hvordan køre den i motor når den førte er startet?

    vil på med tester os se live data når man prøver starte den.



  • #2   15. jan 2023 Mange tak for input, Benjamin!

    Jeg fik desværre ikke spurgt ind til måleenheden på kompressionen, men 2 af cylinderne var på 50% ift den der var ok, så tænker den på 100% er på +11.

    Jeg syntes motoren lød ok, da jeg hentede den d. 23. men du kan nok ikke helt regne med mine evner eller ører på det område. Jeg var desværre nok mere optaget af at den overhovedet kunne køre.

    Tænker om problemet kunne skyldes en frostspræning, da problemerne opstod efter -10 grader. Frostsikringen burde være ok, men jeg kan tage fejl.

    Mit store dilemma er nu om jeg skal bede mekanikker fortsætte, da bilen er nysynet, eller købe en Punto igen, hvor jeg kan bruge nye dæk og jydekrogen, eller købe et helt andet mærke.



  • #3   15. jan 2023 det stadigvæk alt forstår forskel på kompression. helst ikke meget mere 2 bar forskel. Fra 7 til 11bar er noget af en forskel. det vil påvirke forbrænding. smiley

    det er jo op til dig selv hvad du følger for. smiley


  • #4   17. jan 2023 Ja smiley Tak smiley

  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.268
    #5   18. jan 2023 er der olie på ??

    har en kunde der ikke gider tjekke olie , den kommer af og til med en tændt motorlampe og støjende motor (ikke nok olie til variabel knasttiming"
    den får så som regel 2 liter olie ( ud af 2.6) og så sletning af fejkoder , så kører den end 4-5 tusind igen , fatter stadig ikke den stadig lever
    den har også kørt omkring 300k


  • #6   18. jan 2023 Tak Luske! Ja der er olie på. Vild historie, troede ikke en motor kunne overleve -2 liter olie smiley

Kommentér på:
Startproblemer Fiat Grande Punto

Annonce