{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Kørsel med usporet bil {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Tl;dr Hvor langt kan jeg køre inden jeg skal spore bilen uden det smadre mine dæk? Er det ligemeget at køre med en bil som er ude af sporing indtil den 20?

Hele historien:
Jeg har i dag været igang med at skifte styrekugler da synsmanden sagde at der var hul i manchetten på ydre styrekugle i højreside. Da jeg så har splittet det hele ad kan jeg se at den ydre styrekugle manchet er splittet i to. Jeg ser også der er et hul i manchetten på den indre. Da jeg så tjekker venstre side kan jeg se der er et stort hul i den indre manchet her samt at "fastspænderen" som skal holde manchetten på plads mangler. Venstre ydre styrekugle ser egentlig fin nok ud. Jeg vælger at fortsætte med og skifte højre styrekugle da dens manchet er splittet i to og jeg synes det er for farligt at køre videre med. Så nu har jeg en ny ydre styrekugle i den ene side og en bil som er ude af sporing. Jeg har så ringet til mekaniker og tid til at få skiftet de 2 indre og ydre i venstre side samt en sporing. Det er dog først onsdag i næste uge at de har delene for at få det lavet og jeg skal bruge bilen i mellemtiden. Gør det noget at køre med en bil som er okay meget ude af sporing uden at det ødelægger mine dæk helt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med usporet bil
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #1   14. mar De kan blive ødelagt på få km. Plus det er slet ikke sikkert i trafikken at køre med. Lad bilen stå

  • Bent B
    Bent B Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 52
    #2   14. mar Det er derfor man tæller/måler "gevindsnoninger" på den gamle styrekugle og så sætte kontramøtrikken, cirka samme sted på den nye. Hvis du ikke har rørt den venstre, kan du "bare " justere den højre indtil bilen kører lige ud. I tørt vejr kan man faktisk mærke om dækket bliver lige varmt over det hele. Hvorfor vil du skifte to indre styrekugler, hvis de er ok ifg synsmand.

  • #3   14. mar #2

    "bare " justere den højre indtil bilen kører lige ud? Siger du, at biler, som er ude af sporing ikke kan køre lige ud? Er det virkelig det, du mener?


  • #4   14. mar Kommer helt and på indstillinger af styretøjet efter du har arbejdet på det

    Er man heldig det passe nogenlunde
    Sker der ikke så meget

    Men har man justeret det meget "skæv" kan få km nærmest rapsen dækket helt i stykker

    Samt styreegenskaber er helt i hegnet

    Så det er der ingen der kan svare på.


  • #5   15. mar Lad være med at skifte styrtøjsdele selv. ved godt det er let job.
    Men risikoen for ødelagte dæk, er meget højt. smiley
    Hvis der sidder gamle dæk på og afstand til værksted med mulighed for geometri justering, er kort.
    Så er det ok at gøre det. Men med nye dæk... Glem det.


  • #6   15. mar #2
    Som jeg skrev så mangler den ene metal spænder som holder manchetten fast i venstre side og der er hul i begge manchetter og ved ik hvor længe de huller har været der. Men kan godt regne ud at der ik går længe før de er fyldt med så meget snavs at de går til.
    Talte/målte også på den gamle men den nye var længere end den gamle så selvom det er sat på som det er taget af står bilen skævt. Rattet stød lidt til venstre side før og nu står det lidt til højre


  • #7   15. mar Lyder som om den er skruet for langt ind. Drej den lidt ud igen indtil rattet står lige under kørslen

  • #8   15. mar #7
    Det prøver jeg når jeg er kommet hjem igen. Men den skal vel alligevel spores selvom jeg får rattet til at stå lige? For den kan vel godt være ude af sporing selvom rattet er lige right?


  • #9   15. mar Hvis du er 100% på, at den anden side var sporet korrekt og du får rattet til at stå lige kun ved at dreje på den side, du skiftede, behøver du ikke at spore den igen. Men at rattet stod lidt til venstre inden reparationen, betyder desværre, at den også var ude af sporing inden. Det betyder, at den anden side sagtens også kan være ude af sporing. Derfor ville jeg mene, at den skal spores rigtigt bagefter. Men så ville afvigelsen være så lille, at du sagtens ville kunne køre et stykke tid.

  • #10   15. mar #9
    Da jeg købte den var begge dæk slidt og rattet stod nok 60° til venstre. Jeg fik den sporet og smidt nye dæk på herefter stod rattet nok omkring 10-20° til venstre. Og dækkene har slidt lige selvom rattet er skævt. Det gjorde jeg start 2023. Så tænker den har været sporet rigtigt. Af hvad jeg har ku læse mig frem til så kan den godt være sporet rigtig selvom rattet står skævt og at det bare betyder mekaniker har været doven og ikke gad skrue i begge sider indtil rattet er lige.

    Men jeg prøver at få den til at stå lige når jeg kommer hjem og satser på mine dæk ik er døde inden onsdag smiley


  • #11   15. mar Den er IKKE sporet rigtigt, når rattet ikke står lige. Medmindre man tager 20° til venstre på rattet som udgangspunkt? Så skal du dreje den nyudskiftet side ud, så rattet står 20° til venstre? Og om det er 10 eller 20° har en ret stor betydning for dækslid. Så den skal spores. Og du skal ikke betale en krone for en sporing, hvis rattet stadig står skævt når han er færdig. Det er klamhuggerarbejde.

  • #12   16. mar Dine dæk kan være ødelagt på ganske få km.

    Man sætter rattet i LIGEUD stilling, og så justerer man hver side for sig, og inden det ville jeg skifte alle de dele med defekter, ellers er justeringen jo spild af tid og penge.


  • #13   17. mar #12
    Har justeret det lidt på gefylen sådan at rattet står lige. Så må værkstedet skifte delene og spore den med maskine.
    Tror jeg låner en bil indtil den skal køres på værkstedet onsdag


  • #14   19. mar Det vigtige lige nu er, at rattet står i samme vinkel, som før du satte den nye på - af hensyn til dine dæk. Når så det nødvendige er skiftet på værkstedet, skal rattet stå uden vinkel til en side. Dette kræves også til et "Per-nitten-gryns-syn", da blinklyset skal slå fra på rigtig måde.

  • #15   19. mar Hvis man stiller eks. Toe in/out helt vildt
    Så vil man stadig kunne få rattet til at stå lige
    Når man køre frem

    Men man vil slide dæk på et par km
    Har jeg selv prøvet ved sænkning af en bil
    Hvor forhjul stod \ /
    Jeg skulle køre 4-5 km til værkstedet

    Så den med at rattet bare skal stå lige kan man ikke bruge.

    Men man kan sætte rattet lige og flygte mellem for og baghjul og se om de er nogenlunde parallelle

    Er de der er der ikke helt ude af tur


  • #16   19. mar Man kan sagtens bruge den med rattet skal stå lige - HVIS den var sporet korrekt på den modsatte side.

  • #17   19. mar Har ødelagt en højre fordæk på 1 uge, indersiden. Fordi bilen var udenfor sporing.

    Quickpoint har tilbud på 595 kr for en 4 hjulsudmåling + 10% rabat oveni hvis du er medlem af fdm

    Det fik jeg gjort idag.


  • #18   19. mar #17

    Hvordan kan det andet dæk ikke være ligeså ødelagt?


  • #19   19. mar Jeg fik skiftet begge bærearme foran, bærekugle og styrekugle. Så ved sku ikke hvordan? smiley synes den ene er mere slidt end det andet dæk

  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 82
    #20   20. mar Kære 438hk biturbo! Det er noget vrøvl du skriver! Sporing er en samlet måling på begge hjul! Den ene side kan ikke spore rigtigt og den anden side ikke. At rattet ikke sidder lige når man kører lige ud har ikke noget med sporingen at gøre! Men det er dog ikke særlig smart, men kan skyldes en sløset mekaniker. Hvis sporingen er helt ved siden af kan det ændre kørselen, så den trækker til den ene eller den anden side afhængig af om de andre styretøjsmål står rigtigt.

  • #21   20. mar Nu sporer jeg biler til dagligt, så skal vi ikke sige, at jeg ved lidt om det? smiley
    Sporing/firehjulsmåling er FIRE separate målinger - ét for hvert hjul. Den eneste måling, som er samlet, er såkaldt "steer ahead". Hvis bilen er perfekt sporet, dvs. alle fire hjuls toe står i 0.0 imens rattet står snorlige og man så skifter styrekuglen kun i den ene side, så står den anden side og de to baghjul altså stadig i 0.0. Den højre side ryger ikke ud af sporingen, bare fordi man roder med den venstre. Den står stadig i 0.0 i forhold til rattets placering ligeud. At du så ikke ved særlig meget om emnet, er vist dit eget problem smiley


Kommentér på:
Kørsel med usporet bil

Annonce