{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
392 visninger | Oprettet:

Ventiler {{forumTopicSubject}}

Hej bg

Har en 4 cylinderet motor fra 1973 hvor topstykke er blevet planslebet og ventiler har været ude og blevet tilpasset.
Vedkommende havde afmonteret vippetøjet og skruet samtlige justeringsskruerne ud.

Nu er topstykke og vippetøj monteret, men alle ventiler presser naturligvis op mod samtlige stødstænger....

Men uden nogen viden om hvad jeg skal er projektet gået i stå.

Normalt når jeg justere dem bruger jeg 9 reglen og både ind og udsugning er 0.15.

Men jeg ved ikke helt hvad jeg skal nu hvor alt er afmonteret, hvor og Hvordan starte man???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ventiler
  • #1   23. mar Man starter med at sikre sig at knasten sidder på de rette mærker - og så sætter man fra cylinder 1 i top på kompressions slaget - dvs der hvor den er i top uden der er en eneste vippearm i bevægelse på nummer 1.

    Det er sådan set ikke så afgørende hvordan du gør det - du skal bare sikre dig at den ventil du justerer, er på knastens basecirkel.


  • #2   23. mar Sajmon
    Tak for dit input.

    Jeg har drejet så cylinder 1 står efter tdc mærket og samtidig mærket gennem tændrørshul at stempel er i top.

    Men det er disse justeringsskruer der skal skrues i og så ellers begynde at justere.
    Er bare i tvivl om de alle skal skrues halv ned til en start eller bare ned mod stødstang så "kugle" hviler mod stødstang


    profilbillede
  • #3   23. mar Dem skruer du bare løst i med fingrene, og så skal spillerummet måles mellem vippearmen og toppen af ventilen.

    Det er ikke så afgørende hvor langt du skruer dem ned - det er dem du skal justere spillerummet med. Bare du sørger for at stødstang og vippearm ikke kan flytte sig eller sætte sig i klemme, fordi skruen er for løs.

    Hvilken motor er det?


  • #4   23. mar Det er en Seat/Fiat 600 fra 1973.

    Jeg plejer at stille dem sådan at når 8 er helt åben justere jeg nummer 1 osv så det giver 9.

    Både ind og ud skal stille til 0.15 kold

    Jeg har haft de 8 skruer stillet ned med fingerne så kugle rammer ned i skål, men syntes bare ikke rigtig jeg kunne få søgeblad ind ved nogle af dem, som en start


  • #5   23. mar Så skal de bare løsnes lidt for at passe med 0,15mm.

    Hele ideen med spillerum, er frigang mellem de bevægelige dele, så der er plads til termisk udvidelse.

    Når du måler spillerummet, er det vigtigt du lægger an mod en plan flade, så du kan f.eks ikke bruge søgerblade på kugle enden af vippearmen.


  • #6   23. mar Tak for dine input.
    Selvfølgelig måles der med søgeblad i den modsatte ende an vippe armene som går ned mod fjeder/ventil


  • #7   23. mar Så skal det sgu nok gå. smiley

    Sig til hvordan det gik, når du har været i værkstedet igen. Det er fedt med folk der holder den slags i live.


Kommentér på:
Ventiler

Annonce