{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
524 visninger | Oprettet:

Et spørgsmål til autolak-eksperterne {{forumTopicSubject}}

Hej alle, og god påske

Jeg er ejer af en Ford Grand C-Max fra 2013 som har farven
MOONDUST SILVER (METALLIC) KODE ZJNCWWA

Sagen er den, at jeg egenhændigt (sidste sommer) og med "Rattle can" har lakeret en del af bagkofangeren, pga. nogle forholdsvis dybe indhug / ridser / fordybninger, som jeg også selv fik spartlet inden jeg lakerede. Basis så supergodt ud inden jeg lakerede.

Jeg ved godt, at det optimale ville have været, at få hele bagkofangeren lakeret (pga. overgange osv.), men der er tale om en ældre bil, som har gået mange kilometer, så belært af tidligere erfaringer, hvor jeg selv har lavet småreparationer af samme slags inkl. lakering og hvor jeg har "fadet" lakeringen ud mod de tilstødende områder, så tænkte jeg også, at jeg kunne lave det på Ford´en, med et acceptabelt resultat.

Jeg har ved tidligere lejligheder - og også denne gang - fået blandet en spray på baggrund af bilens farvekode og det har været hos en Colormatic-leverandør.

Jeg har tidligere på flere mørke biler gjort det samme, og da ramte farven 100% "spot-on", så man efter en vådslibning af klarlakken stort set ikke kunne se hverken overgang eller farveforskel.

Long story short:
Jeg må erkende, at denne gang er farveforskellen desværre virkelig tydelig, i et sådant omfang, at jeg ikke kan leve med det - selv på en ældre bil. Og dette selv om jeg igen har brugt Colormatic-konceptet og har fået blandet farven efter bilens farvekode. Grundfarven i spraydåsen er dog væsentligt mørkere end bilens lakering. (det skal siges, at jeg IKKE har brugt grunder før basisfarven).

Og her kommer så spørgsmålet:
Falmer en grå bils lak virkelig SÅ meget, at der kan blive denne forskel? Jeg har to gange bedt to forskellige firmaer om at blande en Colormatic basisfarve til mig til Ford´en - og BEGGE gange er den markant mørkere end selve bilens farve, efter man får den påført. Kan det være bilens farve der er "falmet" efter 10-11 år, eller fordi det er på en plastkofanger - kontra på fx en dør, der jo er af stål?

Jeg overvejer nu, at få et tilbud hos en autolakerer for at få det lavet professionelt, fordi det ligner lo*t som det er nu.

Min frygt er dog lidt, at autolakereren vil gøre det samme, og blande lakken udelukkende på baggrund af farvekoden, og så har jeg vel samme problem? Jeg ser en hel del (lyse-) grå biler i trafikken, som tydeligvis er blevet (del-) lakeret, og hvor der er farveforskel på "panelerne" - fx mellem en for- og bagdør. Er det virkelig så vanskeligt at lakere en grå bil, så man rammer den originale farve?

Og til sidst:
Har autolakere diverse måleudstyr, så de kan "scanne" den aktuelle farve - falmet eller ikke - så de undgår at begå samme fejl?

Beklager mit meget lange skriv - men tak på forhånd for input!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et spørgsmål til autolak-eksperterne
  • #1   1. apr Nu er jeg ikke længere vognmaler, men har med den meget tit, og de er alle helt enige om at grå, især metallik grå er den absolut værste at farve matche.
    Men de kan farve udmåle hvis firmaet er stort nok, ikke alle har udstyret, da det ik ligefrem er gratis.

    Personligt tror jeg at "fejlen" ligger i at man kan komme til at give et mili sek ekstra eller for lidt på pistolen, og det derved får en forkert tone. Det endelige resultat kan jo først ses når klarlakken er tør, som er nogen timer efter at basefarven er lagt..

    Men når du går til en prof maler, så vil de gøre det absolut bedste for at ramme korrekt, men som du selv er inde på, famlet lak, og gammel metallik grå bil, det er op af bakke fra start


  • #2   1. apr Ja, farven kan "skydes", det gøres dagligt hos os.

  • #3   2. apr Takker for kommentarerne - jeg må prøve at finde en autolakerer, som har "udstyret"

  • #4   4. apr Kan bekræfte det med grå farve er svær at ramme. Havde en ven der fik skadet en hel del steder på sin bil, han endte nærmest med forskellige farver på alle panelerne fordi han klagede over det af temmelig mange omgange.
    Men surt for man kan være heldig har selv haft ok held med at ramme grøn på et par rustskader på en bil. Tænker at dine tidligere oplevelser har været med mere tilgivende farver som mig.


Kommentér på:
Et spørgsmål til autolak-eksperterne

Annonce