{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.888 visninger | Oprettet:

Nærlys tændt samtidig med fjernlys? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg vil gerne lave det sådan at mit nærlys ikke slukker når jeg tænder fjernlyset, da mine xenon lygter ikke har godt at at blive slukket og tændt hele tiden.

Jeg har tænkt på bare at sætte et relæ på som bliver aktiveret af fjernlyset, og som så giver strøm til nærlyset, men er der nogen der ved om der er en nemmere måde? Kan man lave noget hekseri med lyskontakten måske?

Mvh. Niels


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nærlys tændt samtidig med fjernlys?
  • #1   25. aug 2008 nærlys slukker vel ikke når du tænder fjernlys

  • #2   25. aug 2008 vil da også sige at normalt slukker nærlyset ikke når man tænder fjernlyset ....

  • #3   25. aug 2008 hmm på mine biler slukker nærlyset også når man sætter fjernlys på.

  • #4   25. aug 2008 gør det også på min golf. hvordan laver man det om?

  • #5   25. aug 2008 Kommer an på hvordan bilens ledningsnet ser ud...men der kan blive nogle problemer med at lygten bliver for varm, hvis begge pære er tændt på samme tid, så reduceres pærens levetid voldsomt, samt at lygte/lygteglas ikke kan holde til varmen. Så medmindre at bilen org køre med begge pære tændt på samme tid ville jeg ikke anbefale at med laver det om.

  • #6   25. aug 2008 Dan P: Varmer xenon ligeså meget som alm. glødepærer?

  • #7   25. aug 2008 Nej xenon varmer slet ikke så meget som alm. pærer

    De har et forbrug i gennemsnit på 35watt og en alm halogen pære ligger på 55watt.

    Men vil heller ikke anbefale at have begge tændt på samme tid når bilen ikke gør det standard, så er det nok ikke beregnet til det.

    og hvis dit xenon ikke kan holde til at tænde og slukke en gang imellem så har du fået fat i et meget gammelt sæt, tror næsten ikke der er nogen sæt idag der ikke kan holde til kørelys.


  • #8   25. aug 2008 Kristian J: Det har jo ikke noget at gøre med om det kan holde til kørelys. Problematikken i kørelys er at spændingen ikke er høj nok.

    Men det slider meget på både pærer og ballast at tænde og slukke hele tiden. Og det gør man jo hvis man f.eks. kører på landevejen i mørke, og skal blænde ned hver gang der kommer en modkørende.

    Men det lader ikke til at der er nogen der ved noget, så jeg må bare smække et relæ på.


  • #9   25. aug 2008 Hmm spændingen i kørelys er ikke høj nok?

    Har nu aldrig mødt nogen som helst biler hvor spændingen på kørelys og nærlys ikke er det samme. Eller du har måske en bil med en spændingsregulator på kørelyset?

    Det jeg mente var automatisk kørelys hvor at lygterne tænder inden du drejer nøglen, det kan de billige/gamle xenon sæt ikke holde til i ballasterne. det var derfor man drejede lyskontakten over på pos. lys inden man startede.
    De sæt der er på markedet idag skulle gerne kunne holde til det.

    Derfor kan de også holde til at tænde og slukke på landevej. det er akkurat samme koncept, der er bare det plus at pæren så allerede er varm og den derfor ikke trækker så meget strøm ved sluk/tænd.

    Med hensyn til et relæ? vil du så bruge dit fjernlys som styrestrøm til nærlyset? og koble det ind parallelt med det originale ledningsnet?

    Eller bare bygge et automatisk kørelys ind? så ville dit nærlys jo være tændt lige så snart der er tænding på bilen.

    Under alle omstændigheder ville et par relæer på lyset være at foretrække.


  • #10   25. aug 2008 Spændingen på kørelys og nærlys er ikke den samme. Ellers ville der jo ingen forskel være på de to ting? Dengang det blev lovpligtigt at køre med lys på om dagen lavede man kørelyset, som så var lidt svagere end nærlyset, da det ikke skulle lyse vejbanen op, men blot gøre at andre billister ikke overser en.

    Denne lidt lavere spænding er det dog ikke alle xenon kits der kan "nøjes" med, og det medfører at lyset blinker eller i værste fald slet ikke lyser.

    Det var også tilfældet på min bil, så jeg bruger mit kørelys som styrestrøm til et relæ, der så giver ballasterne strøm direkte fra batteriet. Jeg ville så bare lave samme trick med fjernlyset.


  • #11   25. aug 2008 Jeg har godt nok aldrig hørt om at der skulle være mindre spænding på kørelys i forhold til nærlys, og har heller aldrig oplevet det på nogen biler.

    Og synes da ellers nok at jeg har lavet lys og andet på mange forskellige biler nu.
    Dem som jeg har hørt om der ikke tænder, har altid været både på kørelys og nærlys, og det er tit fordi at de trækker strømmen til lygterne gennem lyskontakten, eller pga. dårlig stel.

    automatisk kørelys er tit bare et relæ der får styrestrøm fra tændingen og så bliver fødet fra det originale ledningsnet, der sidder ikke en regulator på nogle af de biler jeg nogensinde har rodet med.
    Heller ikke golf 3'ere, Hvis du har en lavere spænding på lyset på kørelys positionen har du sikkert en dårlig lyskontakt hvis det er originalt monteret, ellers er det dit relæ der er dårligt.


  • #12   25. aug 2008 Det er ikke noget jeg bare finder på det med den lavere spænding: Prøv at se her:
    http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?p=77015

    og her:
    http://www.clubgolfdanmark.dk/forum/viewthread.php?forum_id=48&thread_id=1562&pid=11231

    Og se svar nr. 3 her:
    http://web00483.tmp.dlx.dk/phpbb/viewtopic.php?f=16&t=1117&start=0&st=0&sk=t&sd=a

    Ca. midt på siden her (under "xenonkit"):
    http://alarmshop.dk/rssfeed.php?cPath=4_41

    Der var også en del indlæg på vagcars.dk om folk der ikke kunne få deres xenon til at virke ordentligt, og det var som regel på grund af for lav spænding på kørelyset. Desværre kan man ikke finde de gamle indlæg fordi de lige har flyttet domæne...


Kommentér på:
Nærlys tændt samtidig med fjernlys?

Annonce