{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.729 visninger | Oprettet:

Blå og rød kølervæske på Touran? Hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej,

I morges sagde min 2.0 TDi Touran fra 05' at den manglede kølervæske. Jeg slukkede bilen for lige at kigge i manualen. Da jeg startede den igen, var advarslen væk. Jeg kørte dog straks ind på den første tank for lige at tjekke...

Ganske rigtig var kølervæskestanden lige under minumum, og bilen var stadig relativt kold.

Inden jeg fik tænkt mig videre om, havde jeg købt og fyldt lidt blå kølervæske (der står det er til både benzin og diesel motorer) på, oveni det røde/lyserøde der i forvejen var i beholderen?

Nu er mit spørgsmål så, har jeg gjort noget helt tosset? Kan jeg fortsat køre med dette eller skal der gøres noget med det samme?

Håber nogle af jer kan hjælpe.

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blå og rød kølervæske på Touran? Hjælp
  • #1   13. jan 2011 Uhh er ikke helt inde i hvad der kan ske ved det. Men er næsten sikker på at man ikke må blande det samme. Så tror desværre du bliver nød til at skifte det hele. Hvis du har hældt for meget af det i.

  • #2   13. jan 2011 Det kan du sagtens køre med.. Sker der ikke en skid ved

  • #3   13. jan 2011 Råd og blå skulle vistnok klumpe når det bliver blandet, så af med alt, rent vand på kør en tur, af med vandet, afhængig af hvordan det ser ud så tag en tur mere. og til sidst på med det rigtige kølevæske.

  • #4   13. jan 2011 2 sek, på google.

    "den røde og den blå må IKKE blandes, da smøreevnen så forsvinder, de opløser simpelthen hinanden.
    altis, læs i din instruktionsbog, og følg dens vejledning.
    (dette er en hovedregel, enkelte tilfælde er set hvor ethylen-glychol bliver farvet rød, læs på bøtten)
    det den røde kølervæske kan, er at forhindre tærring af alu, men sig mig, hvem har set et topstykke der er tærret op før resten af bilen??
    jeg ville hælde blå på, på alle biler før 2000, og rød efter, og var jeg i tvivl om hvilken slags der er i, hvis jeg skal efterfylde, så skifter jef det hele, og skyller godt med rent vand.
    OBS... de to typer må ikke blandes! "


  • #5   13. jan 2011 http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=483033
    Det ser ud til at du skal have skiftet til rød hurtigst muligt smiley


  • #6   13. jan 2011 Du må IKKE blande blå og rød kølervæske, da dette ikke kan forenes med en aluminiums motorblok.

    Få køervæsken skiftet hurtigst muligt, så systemet ikke stopper til.



  • #7   13. jan 2011 Du må ikke blande rød og blå kølevæske, det skal være det røde du skal bruge.
    få det skiftet til det rigtige (røde væske) dvs tap væsken af motoren og skyl systemet igennem med rent vand.


  • #8   13. jan 2011 Den røde kølervæske hedder g12, den findes i 3 typer:

    G12 (Nok den du har købt) som er den normale denne må ikke blades med den blå glykosebasserede kølervæske

    G12+ Denne er en longlife kølervæske som heller ikke må blandes (den er lysserød eller gul)

    G12++ denne er næsten klar og må blandes, dette er også en longlife kølervæske, grunden til den ikke er særlig brugt er prisen.

    Jeg vil anbefale dig at komme på værksted hurtigst muligt inden din vandpumpe står af, og du skal have lavet den.


  • #9   13. jan 2011 Ps. det med den siger den magler væske et et generelt problem på din bil når der er meget koldt, den tror dem mangler selvom den ikke gør, men du gjorde selvfølgelig det rigtige ved at hælde noget på.... det var bare det forkerte

Kommentér på:
Blå og rød kølervæske på Touran? Hjælp

Annonce