{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.641 visninger | Oprettet:

Høj pivelyd fra motorrum! {{forumTopicSubject}}

Har sådan en gammel mazdmazdmazda 323f ba som har et lille problem.

Den piver i et rigtig højt tone når jeg starter bilen, i omkring 1-2 minutter og forsvinder igen når jeg f.eks træder kobling ind eller skifter lidt i gearene/bremser.

NÅR så lyden forsvinder (som om den lige glider på plads) svinger min omdr. tæller op med ca 500 rpm og falder ned igen.

Har kun strammet/løsnet kileremmen fra generator, men har ikke skiftet nogle remme overhovedet da jeg ikke tror det kommer derfra.

Kunne det være vandpumpen, da jeg os synes der lidt kølervæske på motorblokken? Når det påvirker omdr. kan man vel udelukke nogle ting.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høj pivelyd fra motorrum!
  • #1   12. feb 2012 Har søgt lidt på bad waterpump sound på youtube, og eksemplerne der lyder slet ikke som pivelyden i mit tilfælde.

  • #2   12. feb 2012 kileremmen kan nemt være slidt og gøre sådan . Køb en ny der ligger rigtigt ... Det kan også i værste fald være et leje , fra vandpumpen smiley

  • #3   12. feb 2012 måske er remmen slidt eller os er den ikke strammet nok smiley

  • #4   12. feb 2012 Okay, da jeg fik bilen bemærkede jeg at remmen var alt for stram så fik den løsnet lidt. Muligvis kan den have taget skade efter den har været strammet så meget.

    Kan kileremmen påvirke sådan at rpm hurtig stiger når den "glider på plads"?


  • #5   12. feb 2012 ja .... Det kan den da , den holder med at pive når den får generaatoren med rundt . Det kræver energi st trække en generator , derfor fald i omdr.

  • #6   12. feb 2012 Men tjek efterfølgende dine køleslanger , hvis du har set noget blå vand smiley

  • #7   12. feb 2012 hiv remmen af og tjek hvor nemt din genarator løber rundt.


  • #8   12. feb 2012 det er din kile rem... stram den eller skift den ud, og stram den ordenligt, så holder den op.. grunden til den gør det, er pga frosten udenfor... så når rem hjulet køre på remmen, så bliver det varmt i løbet af et par minutter, og når det er blevet varmt og blødt remmen op, så køre den fint, og derved vil omdr også ædre sig, da den nu også begynder at lade igen.. så skift den rem inden du holder på motorvejen og ikke kan køre nogle steder pga dødt batteri..

  • #9   12. feb 2012 Det er med 99.9 din rem.. Ja din generator skal køre nemt rundt , Men den vil være svært at trække når den når et vis antalomdrejninger , Og det kan man ikke med hånden... Når den begynder at generere strøm , så vil den have en vis modstand der kræver en rem den har ordenligt fat .

    Din generator må ikke give raslelyde når du drejer den manuelt med hånden heller ikke slør smiley


  • #10   12. feb 2012 Finn L Ja okay det kan jeg godt se, så kan det heldigvis laves rigtig billigt. Kan se at generatoren er forholdsvis ny, så hvis de ikke har skiftet remmen siger det jo sig selv.

    Troede slet ikke det kunne påvirke rpm. Skiftede thermostat da jeg fik den, og lavede sådan noget klip selv pakning, som vist ikke holdte ordenligt. Så håber vandet kommer derfra smiley


  • #11   12. feb 2012 Tak for alle jeres uddybende svar. Er ikke længere i tvivl om det er remmen. Får den skiftet hurtigst muligt. Hvad skulle man gøre uden bilgalleri smiley

  • #12   12. feb 2012 Jeg har engang hugget en ny pakning til termostaten i en letmælkskarton ( Det holder endnu i den gamle bil ) nu på 4 år

  • #13   12. feb 2012 husk at i kølevæske er der noget fedtet stads, kommer det på kileremmen , så kan det godt ødelægge remmen på sigt

  • #14   12. feb 2012 det kan også bare være et vinter problem fordi der kommer salt og vand på remmen. gør min også.

Kommentér på:
Høj pivelyd fra motorrum!

Annonce