{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.770 visninger | Oprettet:

Skæve bremser på Peugeot 306.. IGEN! {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg er den mere eller mindre lykkelige ejer af en Peugeot 306 fra '99. Den har kun lige rundet 150.000 og kører faktisk rigtigt godt.

Men jeg har et problem med mine bremser. Skiverne bliver skæve efter ca. 5000 km. Det sæt, der sidder på den nu, har jeg VIRKELIG kørt pænt med. Jeg har ikke bremset ret hårdt. Jeg ville være sikker på, at det ikke var min skyld.

Jeg har læst og læst på nettet, men uden rigtigt at finde ud af noget. De er monteret rigtigt, fælgene er lige (og det er ligemeget om det er alufælge eller stål), mærket af bremserne (som lige nu er Delphi) er tilsyneladende også lige meget. Jeg har ikke prøvet Brembo endnu.

Jeg har tidligere haft en 306'er akkurat magen til, som intet fejlede. Og den blev der bremset hårdt i.

Min venstre trækaksel er godt slidt, da jeg har haft et problem med en manchet, men der er ikke slør i den. Der er heller ikke slør i bøsninger og stabilisatorerboltene er nye.

Hvad er der galt? Jeg er simpelthen ved at blive sindssyg af problemet, og jeg aner snart ikke hvad jeg skal prøve.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skæve bremser på Peugeot 306.. IGEN!
  • #1   29. feb 2012 Er det i begge sider, eller kun den side hvor trækakslen er i stykker?

  • #2   29. feb 2012 Jeg kan ikke sige hvad problemet er, men hvis du bestemmer dig for at prøve f.eks brembo bremser kan jeg fortælle at jeg lige har bestilt komplet brembo skiver og klodser, for og bag til min honda for 1300 kr fra england... Mine skiver er også skæve ;-)...

  • #3   29. feb 2012 vist du har købt bremserne hos th hansen dur de ikke-køb kvalitet så holder de

  • #4   29. feb 2012 Op på bukke og se om den hænger i bremserne.

  • #5   29. feb 2012 har du renste navet godt af for rust og skidt, før montering af skiverne, og hvad med dine kalibre, hænger de eller glider de som de skal

  • #6   29. feb 2012 Ville nok pille skiverne af og tjekke om flancerne er FULDSTÆNDIG rene inden under skiven, også der efter rust osv er slebet væk sprøjte montage pasta på og ellers smøre det hele op igen og samle det..

    Der er mange garage mekanikere der ikke lige får fjerne rusten bag skiven, så bliver skiverne skæve gang på gang..


    Berg.


  • #7   29. feb 2012 fik en forklaring om at bremserne på 306érn er generelt for dårlige, det er vist noget med at bilen er for tung i forhold til bremserne.
    har selv døjet med samme problem.
    så det er nok bare at købe noget ordentligt istedet.


  • #8   29. feb 2012 Berg H
    der var mit ord der var forsvundet, og blevet til navet he he

    <b>flancerne


  • #9   29. feb 2012 Alle:

    Navet, og bremserne, er fuldtstændigt rene, når de kommer på. Skiverne bliver affedtet flere gange. De bliver ikke spændt ekstremt hårdt med støtteboltene.

    Mathias A: Jeg ved faktisk ikke om det er begge sider, men jeg har en lille mistanke om, at det kun er i venstre side. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor trækakslen skulle have noget at sige smiley

    johnny **** tændrør og små gejl ***** .: Ja, jeg har også hørt det med, at bremserne ikke er kraftige nok. Men jeg tror sku ikke helt på den. Jeg tror ikke på, at et så stort firma som Peugeot sender en så populær bil på markedet med for små bremser. Jeg synes det lyder meget mærkeligt. Desuden fejlede min gamle 306'er intet, uanset hvor meget tæsk bremserne fik. Jeg siger ikke, at Peugeot er det bedste mekanisk, men at de ligefrem smider for små bremser på deres biler, virker lige vildt nok.

    Hvis nu der en løsning, vil jeg prøve det, inden jeg køber Brembo..


  • #10   29. feb 2012 Mine kalibre fejler heller ikke noget. De er smurt op, glidestyrene er fejlfri og stemplet kører ud og ind på begge som de skal. Dog er den højre kaliber nyere end den anden. Ser det ud til. De hænger heller ikke.

    Bagbremserne fejler heller ikke noget. smiley


  • #11   29. feb 2012 Enhver ubalance i hjulophænget vil forplante sig.
    Det er muligt du ikke mærker det i rattet, fordi det går tabt i slør i styrekugle/sporestang/tandstang.
    Det kan også være en ubalance i selve navet (flancen hvorpå skiven fastspændes) som gør at skiven slår sig.
    Det kan du udmåle med et mikrometerur på et stativ.

    Kvaliteten af bremserne er underordnet.
    Selv det dyreste af det dyreste vil blive skævt, hvis der er andre defekter i hjulophænget.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #12   29. feb 2012 hvad er diameter og tykkelse på skiven, er den ventileret eller ej? Og hvad er bilens vægt?

  • #13   29. feb 2012 Mathias:
    Hvis navet er skævt, kan man så ikke mærke det, når bremserne er nye? Når de er nye, er den fuldstændig fejlfri. Jeg vil netop ikke smide dyre bremser på den, hvis der bare sker det samme med dem. smiley

    Jesper:

    Bremseskivetykkelsen er 20.4 mm, de er ventileret, diameteren er 247 mm højden er 34,2 mm og bilen vejer 1025 kg smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #14   29. feb 2012 det eneste jeg kan relatere til er opel, hvor en bil i tilsvarende vægt klasse og 150 hk kører på 256x24 mm skiver, og det er mere end rigeligt... Jeg tror ikke at bremserne er underdimensioneret, men derimod forkert brug, kan nemt gøre skiverne skæve...

    Hvad gør du fx hvis du har kørt meget i byen og skal bremse ned og holde stille ved et lyskryds hvor der er en let stigning?


  • #15   29. feb 2012 Sætter bilen i frigear, for at slide mindre på udrykkerleje, trækker håndbremsen og slipper fodbremsen smiley Det har jeg gået MEGET op i på det seneste sæt.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #16   29. feb 2012 Godt... Jeg har nemlig tit set, at folk ikke kan forstå at deres bremseskiver er skæve, men det er fordi de bremser ned, hen til et lyskryds og holder der med bremserne på... Så når friktionsvarmen ikke at forsvinde fra bremseklodserne og ud i kaliberen og sætter sig i skiven i stedet og så bliver skiven skæv...

  • #17   29. feb 2012 Ja, det er også rigtigt mange, der holder bilen med fodbremsen, når man holder for rødt med dem smiley Jeg forstår bare ikke, at det ikke går ud over biler med automatgear.

Kommentér på:
Skæve bremser på Peugeot 306.. IGEN!

Annonce