{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.492 visninger | Oprettet:

min motor begyndte pludselig at ryge MEGET... hjæl {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg håber på lidt hjælp fra forummet...
Det drejer sig om min VW Touran 1,9 TDI BKC.

Jeg har lige fået skiftet olie og filter(3 uger siden), og på samme tid fik den nyt svinghjul og kobling. Jeg har derefter bemærket at oliestanden var ca ½ cm over maks stregen på olie pinden ( måske utætte dyser???den har kørt 110% perfekt)

nu til sagen:
Da jeg havde fri i dag kørte jeg ca 1Km også hørte jeg en meget svag metallisk lyd(ala køre over et dæksel i vejen), også begyndte det at ryge (blå/hvid) meget kraftig bagved den.
Jeg skynder mig at dreje ind til siden og lige som jeg slukker motoren, bipper den også STOP Pga manglende olietryk.
På bagenden af bilen er der små oliestræt, og der drypper lidt olie ud af udstødningen.
Den kommer i garagen og jeg hiver oliepinden, INGEN olie på motoren. Da jeg tager turbo slangen af er den snasket ind i olie.

Det er jo nok min turbo der er defekt, men hvad skyldes det? kan det ske hvis en af mine dyser er utæt og derfor er der kommet diesel i motorolie og derfor ringere smørring?

Alle inputs er meget velkomne.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min motor begyndte pludselig at ryge MEGET... hjæl
  • #1   12. jun 2012 Din turbo er død , kendt problem på de motore smiley

  • #2   12. jun 2012 Ja ny turbo:-)

  • #3   12. jun 2012 Turbo slidt op - Ny på.

  • #4   12. jun 2012 turboen har været sulten og spist olien...

  • #5   12. jun 2012 Ikke det han spøger om. Han spøger hvorfor ? smiley

  • #6   12. jun 2012 nemlig. Kan det evt være Pga diesel i olien? eller bare alm slidtage?

  • #7   13. jun 2012 Det kan skyldes mange ting.
    Hvis du ikke venter mindst 3-4 min når du starter den fra kold inden du kører for olien skal lige op og smøre.
    Hvis du kører for meget i begrænsningen.
    Hvis du ikke venter mindst 3-4 min inden du slukker din motor efter at have været ude at køre for hvis turboen har kørt så skal den lige nå at køle 3-4 min af inden du slukker den.
    Desvære, ny turbo eller renovering af din egen. kan som regl ikke betale sig men find en brug på ebay i tyskland.


  • #8   13. jun 2012 kan også være turbo, toppakning, stempelringe eller også paraplyerne, altså blå røg er jo tegn på olie smiley

    hvid røg kan være. revnet, toppakning eller turbo.


  • #9   13. jun 2012 Sigu p: det er 100% sikkert at det er olie.... Den har spist al motor olien!

  • #10   13. jun 2012 så vil jeg mene det er stempelringe, olietyve(paraplyer) eller din turbo.

    Ved toppakning vil du miste vand, og den vil ryge ud af blokken


  • #11   14. jun 2012 det ER min turbo der er færdig.... det er jeg ikke i tvivl om, slanger er helt fyldt op med motorolie.

  • #12   14. jun 2012 Ved ikke hvad grunde kan være. Kun du har en grund til at smide en større på nu smiley

  • #13   14. jun 2012 Måske fordi du har kommet for meget olie på, og evt en pakning eller noget i den dur kig sig en tur et sted i turboen eller et leje. Det er svært at sige hvad grunden kan være.

  • #14   14. jun 2012 Doktor.

    Du ved en masse, men alt det du siger er der lidt sandt i men du skal ikke modsige min teori, ved ikke hvordan det var med din skole om du er udd mekk og om det er i det nye år, husker at for 13 år siden da fik vi det smidt i hoved, og googler du eller gå på wiki så kan du se det samme som jeg skriver bare omformulere!

    Så jeg bilder ikke nogle noget usandt ind!


  • #15   14. jun 2012 Den vil garanteret holde længere end hvis man ikke gør.

    Turboen i min fars passat tdi holde godt 369.000 km


  • #16   14. jun 2012 Den bedste måde at varme en motor op er at køre stille og roligt ikke at holde i indkørslen i 3-4 min. Det er det jeg gør og min turbo i min 1.8T har holdt 347.000km nu og bruger ingen olie eller vand.

    Hvis ikke olien kommer op og smøre meget hurtigt efter start så holder en motor ikke mange km..


  • #17   14. jun 2012 Korrekt! Det var i 60erne og 70erne man gjorde det. Start, tag sele på, kør!

  • #18   15. jun 2012 enig. Man skal IKKE holde i tomgang for at varme noget som helst op. Men det er da rigtigt hvis turbo lige er blevet rødglødende så vent lidt med at slukke.... men hvor mange pisker sin bil, så vildt, når man køre på villa vejene lige inden man drejer ind i sin garage....
    men nu til sagen smiley

    citat fra mit oprindelige spørgsmål:
    kan det ske hvis en af mine dyser er utæt og derfor er der kommet diesel i motorolie og derfor ringere smørring?


  • #19   15. jun 2012 Kim:

    Kan desværre ikke være enig med dig. Nogle pumper er svagere en end andrer og man kører med samme olietype og kan derfor være mere tungt for pumpen at smide olien rund.
    Det kommer også an på hvilken bil det er.

    jeg tænder altid bilen , sætter mig i den sætter min mappe som jeg har med på plads og mit hænger mit jakkesæt, så tager jeg sele på tænder for en smøg også er der gået 3 min.

    Så er den klar til at køre.

    Men at starte bilen en super kold morgen hvor der er - 10/15 grader og olien er blever tyk ved kolde temp, at starte bilen og smide den i bak gear og køre med det samme er IKKE SUDT! uanset om i siger det er noget man gjorde i 60- 70´erne passer ikke.

    Det er noget andet en varm sommer dag hvor bilen har stået i solen en hel dag og olien er tynd pga varmen så kan du snildt. men ikke en kold vinterdag. DET ER NO GO I MIN E ØJNE!

    Men igen det er op til en selv.


  • #20   15. jun 2012 Det er vigtigt man kører på en god olie hvis det er en nyere bil, jo bedre kvalitet, jo bedre smører den fra start.
    Har bilen stået i en uge er det faktisk også udmærket at tørne motoren uden at starte, så man har fået olietrykket op inden start.


  • #21   16. jun 2012 Seriøst hvis oliepumpen ikke kan smide olien rundt på en kold vintermorgen så er den defekt.


  • #22   16. jun 2012 Sigu P: Biler har sgu ingen skade af at køre med det samme når de er startet. Nægter at tro på at min mercer har stået i 3-4 min hver gang, og gør den stadig ikke, og den spinder som en mis med 550.000 på samme motor.

  • #23   16. jun 2012 Jeg er bestemt ikke den eneste der har den holdning.
    http://www.fdm.dk/pressemeddelelser/kold-tomgang-skader-bilen-kan-give-en-boede


  • #25   16. jun 2012 Hvorfor er der motorvarmer til motor om vinteren.

    I skal satme ikke fortælle mig at oliens knostidens er den samme på en kold vintermorgen et med -15 eller ta rusland hvor der er måske -30. At så olien stadig er ligeså tyk og har den samme opførsel i en motor som på en varm vinter morgen.

    Ventilerne på en benziner vil tikke i flere minutter inden pumpen har smidt olien rundt eller / olien er varmet op.

    Se i 75 som en af jeg siger, ja da der var - 30 så blev min tank frosset til is, dvs min diesel var en isklump og min motorblok var frosset olien skørtnet. Det her skete en vinter i italien .

    Og at man bare skal sætte sig o køre, ligeså snart man har drejet nøglen, passer ikke, skider da gerne på hvad FDM skriver bare fordi det passer dem i det her tilfælde at naturen skal have det godt.

    ANders: næ men kvalitet spiller også en rolle, prøv at køre en punto på samme måde og se om toppen ikke ryger efter 106.000 km smiley


  • #26   16. jun 2012 Selvfølgelig er der forskel på olien ved -30. Men nu skrev du i generelle termer hvor du skrev og jeg citerer :

    "Hvis du ikke venter mindst 3-4 min når du starter den fra kold inden du kører for olien skal lige op og smøre.
    Hvis du kører for meget i begrænsningen.
    Hvis du ikke venter mindst 3-4 min inden du slukker din motor efter at have været ude at køre for hvis turboen har kørt så skal den lige nå at køle 3-4 min af inden du slukker den."

    Der var ingen der snakkede om arktiske temperaturer eller din ferie til Italien.

    I det danske klima ved -5 gr så ER din oliepumpe defekt eller der er forkert olie på hvis den skal stå i flere minutter før den ikke tikker i ventilerne.


  • #27   16. jun 2012 Kim, det er okay. Du har din fortolkning af tingene og jeg har mine egne.

    Danske klima, der kan da også blive forholdsvist koldt om vinteren. Jeg siger bare hvad jeg har lært på min skole, det er det sundeste for motoren. Hvad angår tænd og sluk.

    Men om du starter bilen en kold vintermorgen og smækker den i første gear ligeså snart du har tændt den og køre med det samme er dit problem, for dig køber jeg ingen bil af smiley hehe


  • #28   16. jun 2012 Grunden til motorvarmer er at så bruger motoren mindre brændstof og er hurtigere oppe på arbejdstemperatur. Der er så også det sikkerhedsmæssige i det, for ruderne bliver jo også fri for dug og frost hurtigere. En varm motor slides væsentligt mindre end en kold.

  • #29   16. jun 2012 Så, fejler jeg hvis jeg skriver at det er mest sundt at lave bilen stå i et par min fra kold motor så den lige kan blive lidt varm inden man kører ?

  • #30   16. jun 2012 FDM og mange andre eksperter siger man skal starte og køre, sikkert også din lærer.

  • #31   16. jun 2012 Min lærer for 13 år siden sagde ikke at man skulle.Men tænd bilen og lad den lige komme til sig en smule i et par min så den ikke er 100% kold også kør stille og roligt indtil den er 90 c varm.

    man varmer også op inden man spiller en fodbold kamp ik smiley


  • #32   16. jun 2012 Det FDM siger ,vil jeg aldrig lytte til i det her sammenhæng, for ejg syntes efter min mening at det er forkert.
    Måske skal man gøre sådan ved NYE biler men ikke på sådan en bmw fra 98, eller andre ældre biler.


  • #33   16. jun 2012 start bilen og op på 80. og ja det bliver sagt på skolen nu.

  • #34   16. jun 2012 FDM har folk ansat der ved ALT, Rainer Bambino f.eks. samt andre hvis navne jeg ikke lige husker, da jeg ikke læser MOTOR mere pga ingen giver det til mig mere smiley
    Prøv du at køre ud og få lavet en brugtvognstest, det tager 4 timer, de måler alt, kigger ind i motoren, de finder alle fejl, derfor bilhandlerne er bange for dem smiley


  • #35   17. jun 2012 Sådan Martin endelig en der ved hvad han snakker om.

    Hvad koster sådan en test på de 4 timer ?


  • #36   17. jun 2012 Det har jeg lige selv googlet 2.220 kr og tager ca 3 timer og de undersøger ca 220 punkter på bilen.

Kommentér på:
min motor begyndte pludselig at ryge MEGET... hjæl

Annonce