20.249 visninger
|
Oprettet:
Skal en ny bil køres til? {{forumTopicSubject}}
Jeg købte tidligere på ugen en fabriksny bil, og det er første gang i mit liv at jeg har gjort det.
Og så var det jeg tænkte, om ny biler stadig skal "køres til" de første par tusinde km, som de skulle tidligere. Dvs. om den skal køres lidt mere forsigtig de første km, før jeg begynder at piske den op i det røde felt ved hvert gearskift
Det er en BMW med turbo, hvis det gør nogen forskel...
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 81 Svar: 1.239
Det du skal huske er at du IKKE må overstige omdregning der hedder 3500 rpm.
Hvis du vil have en okay hidsig bil efter tilkørelsen så den ikke er sløv så skift alle gear pånær 1. gear ved 3500 rpm. men husk den ikke må overstige. :=)
Har selv haft et par stykker fabriksnye biler så vil da mene jeg har styr på det..
Men held og lykke Håber jeg kunne hjælpe
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4405 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.086
Jeg har hørt en del sige det ene og en del sige det andet. Men ingen af dem ved et klap om biler
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 81 Svar: 1.239
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.421
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4405 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.086
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 81 Svar: 1.239
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 81 Svar: 1.239
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 806
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 315
sep 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 2.998
du kører blot normalt, og giver den gerne nogle sejtræk når bilen er varm.
Ronni
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4405 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.086
apr 2003
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 50 Svar: 3.310
mar 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 4 Emner: 127 Svar: 677
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4405 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.086
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.947
Men en egentlig tilkøring af motoren er ikke noget man har brugt i 20år.. motoren er klar til at blive brugt når du kører ud af butikken med den. Også derfor du ikke er blevet indtrueret i at køre forsigtigt de første 1000km af sælger.
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.947
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 315
mar 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 4 Emner: 127 Svar: 677
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
sep 2006
Følger: 35 Følgere: 46 Biler: 5 Emner: 53 Svar: 1.820
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 57 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.338
Bare den er driftvarm før man kører frisk til, kan du gøre som du vil.
Dem der siger en masse om tilkørsel, olieskift osv - hvad har de at underbygge det med?
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.464
Kør nu bare, men husk at lade den blive varm. Min 535D F10 fik hammer fra dag et og den fejler da intet.
okt 2009
Følger: 69 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 125 Svar: 824
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.464
Samt hvorfor en benzinmotor ikke må komme over 3.000 o/min når den er kold, gætter I bare?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 57 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.338
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.464
mar 2006
Følger: 103 Følgere: 100 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 2.497
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 1.137
Hallo...vi skriver 2012 og ikke 1932
Og så til ham der ville skifte olie efter 1000 km,fordi man ikke ved hvor gammel olien er...hvor gammel er det olie du køber i en dunk ?
Jeg har aldrig set en tønde olie på vores værksted,hvor der stod "NY-OPPUMPET"
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.464
Hvis man skifter olie samt alle sine filtre efter 1.000 km så er man godt nok ikke for klog. Og luftfilteret efter 1.000 km, haha det giver jo overhovedet ingen mening. Luften udenfor er jo ikke mere beskidt de første 1.000 km.
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 1.137
Jeg kan sagtens forstår manden vil passe på sin nye bil og respekt for det,men spørger man herinde,får man mange og forskellige meninger
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 111 Svar: 1.279
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 17 Svar: 714
feb 2011
Følger: 18 Følgere: 31 Biler: 11 Emner: 122 Svar: 1.123
Jeg får som led i mit job ny bil hver 3 måned. Jeg starter allerede inden bilen har kørt de første 200 km med at køre autobahn 1200 km til Polen og retur. Det foregår med max hastighed hele vejen ned og hjem. Ingen af disse biler har senere haft problemer med motoren.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
Aldrig passe 100 procent sammen. Spørg en hver cyllinderservice. Derud over er der altid metalstøv og lignende tilbage i små mængder tilbage rundt omkring i blokken. Vi laver lastbiler. Og de får altid skiftet olie og justeret ventiler og injektorer efter 5000 km.
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.947
I en motor der kører under normalt olietryk, er der kun metal mod metal friktion i cylinderne.. resten roterer i oliefilm og har ingen slid uanset om det er nyt eller gammelt.
Cylinderne er honet til en passende tollerance der efter fabrikanten er udregnet således at tingene passer sammen når det er driftvarmt.
Hvad er det lige i vil køre til ??
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
Det eneste der skal køres til er cylindre og stempelringe, jo hårdere de bliver belastet fra start af, jo flere hk, jo mere moment, jo større kompression/stempeltæthed.
Min kusines mand generhvervede kørekort, hentede den ny Kadett E 1.3S hos forhandleren, læssede den i forvejen pakkede tagbagagebærer på taget, kørte fra Køge til Tyskland hvor den efter få minutter på autobahn fik fuld hane. Den endte sit liv liv smaskrådden med 400.000 på klokken og fejlede aldrig noget nævneværdigt. Kunne køre 195 på toppen, og var altid hurtigere end andre 1.3 modeller i optræk.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
www.mototuneusa.com gå ind under BREAK-IN SECRETS
Bedste indkøring foregår på rullefelt hvor alt er kontrolleret og man ikke får lavet sig selv eller andre til invalider pga for stor hastighed.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
Det er jo en engangs udgift, 2 gange, som sikrer at din bils motor får de bedste arbejdsbetingelser resten af sit liv.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4405 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.086
http://www.bilgalleri.dk/galleri/239134-bmw_z4_sdrive28i
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
Ja, der er delte meninger HER, men de fleste er gæt baserede, folk der har arbejdet med motorer i mange år ved at stempelringene skal køres tætte relativt hurtigt, MEN motorrenoveringsfirmaer ved også at hvis de siger til folk de må køre fuld skrue med det samme så får de overdrejet motoren, og så er fanden løs, så de siger at man skal køre moderat uden at lade motoren sejtrække, det dør motoren jo ike af.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Du kan komme ret tæt på en perfekt støbning og bearbejdning af lejer og diverse, og nu er vi også i 2012 - en motorblok idag bliver laserhonet til perfektion, den er klar til at tage noget gas direkte fra samlebåndet.
Men kør bare som du normalt gør, varieret. Lidt sejtræk i lave omdrejninger, lidt let belastning i høje omdrejninger, og nogle sweeps hvor den får både lidt pedal fra tomgang til høje omdrejninger, men også nogle sweeps hvor den får meget pedal fra tomgang til høje omdrejninger, så den virkelig får lov at strække sig igennem.
Men havde vi snakket for 2 årtier tilbage, eller hvis man får en motor fra cylinderservice idag, så ville jeg nok lige have et par opvarmninger på motoren før den for alvor begyndte at se hård belastning.
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.999
Grunden til at de skal køres til er fordi stempler og cylinder skal skal slides til sammen. Der vil ALTID være små microskopiske grater osv som skal slides væk. Og stempel og cylinder skal tilpasse sig hinanden. Derfor skal man også skifte olie og filter bagefter.
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 18 Biler: 4 Emner: 69 Svar: 551
Motor gangen i nye biler er altså forbedret markant, og olien er udviklet i hoved og røv siden 60'erne! kan ikke se pointen.
MEN, man kan self. være god ved bilen og køre den driftsvarm inden speedern bliver sat igennem bunden og derved forebygge evt. skader, det er jo at anbefale!
Hvis man nu købte en Opel OPC er det sgu da bare en fyre den af fra dag 1.
Eller en Hyundai i10 for den sags skyld.
GAS GEBEN HERFRA!
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Desuden har olien også fulgt med udviklingen, så tilkøring idag er slet ikke værd at skænke en tanke.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
sep 2005
Følger: 153 Følgere: 154 Biler: 13 Emner: 286 Svar: 3.120
Det sku da kun scootere man kører til hold nu ..
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 40
Og bliver squ lige nød til et par ord om hvad der faktisk sker
Motoren på fabriken bliver kørt til i en del tid. Den bliver kørt i begrænseren i alle gear og ellers bare kørt med jævn fart i ca. en 1 time, ved de fleste biler.
Og nej, en motor skal ikke køres til, i racer branchen køre vi dem til om man så om sige på ca. 1-2 min blot for at sikre sig at den nye motor virker som den skal.
Så så længe den er over 50 grader eller der omkring, når du nu engang køber en ny bil, så kan du bare give den gas fra starten.
Men hvor kommer det så fra det med at køre en motor til?
Jo det gør man KUN på 2 takts maskiner og en lille smule på meget tunede racer motore. (motore der er tunet så de typisk kun holder 40 min før alt skal skiftes)
Bum, så blev den ged klippet
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
"Grunden til at de skal køres til er fordi stempler og cylinder skal skal slides til sammen. Der vil ALTID være små microskopiske grater osv som skal slides væk. Og stempel og cylinder skal tilpasse sig hinanden. Derfor skal man også skifte olie og filter bagefter".
Stempler og cylinder er netop det eneste der skal køres til, for at gastætheden bliver så høj som muligt, og det kan den kun hvis moteren køres driftsvarm i tomgang, derefter får moderat tæsk på rullefeltet, indtil man gradvist giver mere og mere gas og slutter med 2-3 gange fuld rulle, helt til begrænseren. Så skifter man olie og filter, og det gør man uanset om det er en bil man vil køre ræs i eller morfar kørsel, det giver flest hk, tættere motor samt bedste holdbarhed.
alle andre overflader i en motor har en olie mellem sig, de skal ikke køres til da de ikke rører hinanden og således IKKE KAN KØRES TIL.
Stempler bør køres til i alle motorer uanset antal takter.
Så er den ged kneppet!"
PS! Den skal køres til mens den er HELT NY, ikke dagen efter eller om en uge, så er chancen for den høje gastæthed forsvundet.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 40
Men som sagt, bliver det gjort på rullefelt fra fabrikken, noget man har gjort i mange år.
Så det skal man ikke være nervøs over.
Go aften
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Det har intet at gøre med gastætheden, det klarer stempelringene - der skal ringgabet være korrekt, hverken for stort eller lille - og fjederbelastningen i ringen være korrekt til motoren.
Stemplet og cylinder er adskildt af en oliefilm. Derfor honingen på cylinderen er vigtig, for at åbne den korrekte overfladeruhed der kan holde olien på overfladen selv under belastning når stemplet kører forbi.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 40
Tror i virkelig at i 2013 de ville lave en motor, som man selv skulle lave færdig for at den virker 100% ?
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
tolerancerne man samler en motor i i dag, har ikke ændret sig i forhold til for 20 eller 30 år siden. der er sket rigtig meget på materialer og legeringer. men tolerancerne er noget nær det samme.
lytter gerne til gode argumenter. men at det ikke er nødvendigt fordi vi skriver 2013 er ikke godt nok.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
En ting som laserhoning er helt normalt at gøre, prøv du at se hvor mange der gjorde det for 20 år siden.
Du har en nær perfekt overflade helt fra begyndelsen.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
Lige nu står jeg og laver en indvendig dimension der hedder Ø24 minus 0, plus 0.01 og et en rundløbsnøjagtighed på 0.002 mm, så lidt ved jeg da om bearbejdning. Og det er ikke slibning, men drejning.
MCer er kørt op i omdr i mindst 1 minut for at sikre at indkøringen er startet rigtigt, men indkøringen kan give en forskel på 5-9 hk på en GSXR1000, og da taler vi "gratis" hk uden indgreb i motoren, men turen på rullefeltet koster jo et par sedler.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 40
Allan R, så sent som i 2012, blev der testet lige under 40 R6 motor (Yamaha r6 600cc 2012) de havde alle gået over 2000 km og ca. 7-10 af dem var blevet ''kørt ind/til'' og der var nul forskel i hk, alle lå stort set på 115 hk på hjulet. Inden for 1-2 hk.
Prøvede og hjælpe men hvis i vil forsætte med og bruge penge på nul og niks, så skal jeg ikke stoppe jer
Go aften
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
Gå evt på youtube og find nogen. Selv så jeg det flere gange i bl.a. Skodborg MC da de holdt åbent hus.
Nu ved jeg ikke om du er momset med det firmanavn, men RSM tuning er da et navn der forpligter lidt?
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Jeg har tidligere haft venner indenfor motorbearbejdning til eftermarkedet, og dem jeg har kendt har delt samme overbevisning som mig.
Fabriksmotore er bare om at sætte sig ind, vride nøglen, og køre, ellers lever fabrikken på for gamle metoder.
Jeg er ikke momsregistreret på nogen måde, jeg har kun et kælenavn givet pga tidligere biler og så min vennekreds. Egentlig også irrelevant.
Jeg holder stadig på mit udsagn om, at tilfældigheder dikterer hk-forskellen i de overnævnte eksempler fra dig.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
Jeg ved heller ingenting om tuning.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 40
Har selv arbejdet sammen med DK bedste tuner, mange der mener han er en af de bedste i Europa. (han lavede nogen motore for mig) (er racerkøre) og kan med sikkerhed sige at der bestemt ikke er nogen forskel om den bliver kørt til eller ej.
Vi har testet det! Punktum, sag slut! Et lille fif hvis i gerne vil prøve og få ''gratis'' HK, så kan i hente mere på at tanke benzin som lige er blevet lagt ned i tanken under jorden. End ved og købe højere fx 99 frem for 95 som så har ligget længere tid i tanken (under jorden, ved tank stationen).
Ang de 9 hk på en gsxr så er det set flere gange at der er op til 10 hk i forskel fra fabrikken, men hvor gammel benzinen er kan have en del og sige, luftfugtihed, grader, osv.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Frisk benzin er altid bedre, men daggammelt 95 kontra ugegammelt 99, der er 99 helt klart at foretrække. Der skal noget kun tid til at gøre en forskel tydelig, vi snakker måneder.
Nu har jeg selv gået og tunet på hobbyplan, og vil nok sige at de opskrifter jeg har valgt at sætte min lid til, har ikke skuffet, udover min egen naivitet omkring nogle stumper som har valgt at spænde ben for mig når jeg får lidt for travlt til at vente på de rigtige dele i stedet
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 40
Octanen går ud af benzinen meget hurtigt. I sært hvis tanken ikke er helt fuld da ilten opsluger octanen. Gider ikke bruge mere tid på denne tråd
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
På et rullefelt ude i Vejen var der en der havde for 20.000,- udstødning og Power Commander, han havde 170 hk, og en der stod helt standard havde 169 hk, så er 20 k sgu givet dårligt ud, lyden var dog super.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.510
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4405 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.086
Ja, BMW'en har kørt knap 20.000 km siden tråden blev oprettet, så det oprindelige spørgsmål er ihvertfald ikke så relevant længere
Men tak til alle der bidrog i debatten.
Skal en ny bil køres til?