{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.249 visninger | Oprettet:

Skal en ny bil køres til? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte tidligere på ugen en fabriksny bil, og det er første gang i mit liv at jeg har gjort det.

Og så var det jeg tænkte, om ny biler stadig skal "køres til" de første par tusinde km, som de skulle tidligere. Dvs. om den skal køres lidt mere forsigtig de første km, før jeg begynder at piske den op i det røde felt ved hvert gearskift smiley

Det er en BMW med turbo, hvis det gør nogen forskel...


Kommentarer på:  Skal en ny bil køres til?
  • #1   21. jul 2012 Alle nye biler skal køres til .. De første 1000 km ikke nødvendigt at gøre det i længere tid.
    Det du skal huske er at du IKKE må overstige omdregning der hedder 3500 rpm.
    Hvis du vil have en okay hidsig bil efter tilkørelsen så den ikke er sløv så skift alle gear pånær 1. gear ved 3500 rpm. men husk den ikke må overstige. :=)
    Har selv haft et par stykker fabriksnye biler så vil da mene jeg har styr på det..
    Men held og lykke smiley Håber jeg kunne hjælpe


  • #2   21. jul 2012 Super! Tak for det!

    Jeg har hørt en del sige det ene og en del sige det andet. Men ingen af dem ved et klap om biler smiley


  • #3   21. jul 2012 smiley hehe Glad for at jeg kunne hjælpe smiley

  • #4   21. jul 2012 jeg er ret sikker på at man ikke skal køre den til, jeg ville nok gøre det alligevel, jeg var engang nede og se volvo fabrikkerne, og der vil jeg da ihvertfald håbe de var kørt til, for i enden af samlebåndet blev der fyldt 5l brændstof på og så skal jeg ellers love for at de kom ud på pladsen i en fart så der var røg fra dækkene...

  • #5   21. jul 2012 Ja, biler starter jo nok tilværelsen hårdt. Da jeg prøvekørte bilen havde den kørt 30 km og forhandleren sagde at jeg bare skulle give den tæsk. Og det er der nok en der har gjort før mig. Men det skader jo ikke at tage den lidt med ro, og max. give den 3.500 omdr/min. de første 1.000 km. som Xx Iran xx skriver.

  • #6   21. jul 2012 Hvis du giver den tæsk er det lige præcis det samme hvis du giver en kold motor tæsk smiley Så derfor lad den blive '' varm '' først ( 1000 km ) smiley

  • #8   21. jul 2012 ^^ det er også rigtig nok, det har jeg også gjort ved mine.. det glemte jeg at tilføje.. Jeg skifter alle former for service dele ved 1000 km også ( Luftfilter,polenfilter.oliefilter,benzinfilter, pakning ved bundkar,olie, bremsevæsker finder jeg kogepunktet på ligger den på mellem 220 eller mindre skifter jeg også det. tændrør, bremser tjekker jeg igennem .. det er det jeg altid har gjort og de har sku holdt sig meget godt.. skal så også lige siges at det ikke er de her biler som jeg har herinde vi snakker om det er heller ikke i DK .. det er i Iran hvor jeg har en suzuki vitara den nye fra 2011 og da jeg selv er inden for mekaniker brancen så kan jeg godt gå og hygge mig med det en eller anden jeg ikke har så meget at lave >:)

  • #9   21. jul 2012 Det med at skifte olien efter 1500 km eller deromkring er en rigtig god ide. Det kan ikke undgåes der altid er lidt støv og små bitte spåner fra bearbejdning af motorblok osv.

  • #10   21. jul 2012 Giv los, det er 2012

  • #11   21. jul 2012 ved ihvertfald at vi på motorcyklerne har en tilkørsels periode på 1000 km hvor der skal skiftes olie efter de 1000.. men ved ikke hvordan det egentlig er med bilerne smiley

  • #12   21. jul 2012 Lad være med kun at køre morfar kørsel! stempelringne har svært ved at tilpasse sig hvis man kører for forsigtigt! de bliver "glased"

    du kører blot normalt, og giver den gerne nogle sejtræk når bilen er varm.

    Ronni


  • #13   21. jul 2012 Det lyder jo umiddelbart som om at det er en god ide at holde lidt igen de første 1.000 km. BMW'en kommer med 4 år/80.000 km gratis service, vedligehold og rep. så som udgangspunkt vil jeg følge deres intervaller. Men det lyder som en god ide at give den et service efter 1.000 km, også selvom jeg måske selv skal betale.

  • #14   21. jul 2012 Det er ligesom nærmende skifter pakninger og foringer i motor. Så skal de slides til de første 1000km såstempler og blok bliver tilpasset hinanden..

  • #15   21. jul 2012 Hvilken BMW har du købt smiley


  • #16   21. jul 2012 Jeg har købt en Z4 sDrive28i, og det er egentlig en bil til fruen, men jeg vil også gerne køre i den, så den kan få lov til at arbejde engang imellem smiley

  • #17   21. jul 2012 Man tæver aldrig en kold motor, så motoren skal selvfølgelig køres driftvarm inden den fyres af.. det gælder uanset om den er ny eller gammel..

    Men en egentlig tilkøring af motoren er ikke noget man har brugt i 20år.. motoren er klar til at blive brugt når du kører ud af butikken med den. Også derfor du ikke er blevet indtrueret i at køre forsigtigt de første 1000km af sælger.


  • #18   21. jul 2012 Jørgen a. De fleste motorcykler kører også med lidt andre omdrejninger end bil motorer, og laver en del flere hk pr ccm end biler..

  • #19   21. jul 2012 ja det er jeg udemærket klar over..:) siger bare at sådan er det på motorcykelerne..:D

  • #20   21. jul 2012 Dejlig bil, held og lykke med den smiley

  • #21   21. jul 2012 Det er rigtigt de måske ikke skal køres til som sådan. Men det er ikke det samme som bare kunne give den fuld æde. Der sker måske ingenting. Men vil stadig mene den har bedst af at blive kørt ind med moderat belastning. Og selv ville jeg nok ikke lade den sejtrække som nogen siger.

  • #22   21. jul 2012 mine forældre har købt en ny hyundai i40.. den gik aldrig de 23,6 de lover, men det gør den nu.. den har så kørt 30.000 eller sådan noget nu..

  • #23   21. jul 2012 Der er ingen tilkøring.

    Bare den er driftvarm før man kører frisk til, kan du gøre som du vil.

    Dem der siger en masse om tilkørsel, olieskift osv - hvad har de at underbygge det med?



  • #25   21. jul 2012 Tilkørsel min bare røv.

    Kør nu bare, men husk at lade den blive varm. Min 535D F10 fik hammer fra dag et og den fejler da intet.


  • #26   21. jul 2012 Jeg havde sku os passet meget på en ny bil, nu siger i 3500 rpm, men den må ikke gerne komme over 3000 når den er kold, så jeg ville vente.

  • #27   21. jul 2012 Og jer der skifter samtlige filtre efter 1-1.500 km, må jeg lige høre en begrundelse for det.

    Samt hvorfor en benzinmotor ikke må komme over 3.000 o/min når den er kold, gætter I bare?


  • #28   21. jul 2012 Det er logisk nok at man ikke tæver en kold motor, da tolerancerne ikke passer før den er driftvarm.


  • #29   21. jul 2012 Er helt sikker på at den sagtens kan tage 3.500 o/min Uden at tage skade.

  • #30   21. jul 2012 Samtlige motorer bliver jo testet i en bænk, før de ryger i bilen og sendt ud. Så de er tilkørt... og self. ikke fuldgas før den er varm, medmindre det en Toyota motor, for de sgu lige glade ;o)

  • #31   21. jul 2012 Hvis en ny bil skulle køres "til",tror i så ikke der sad en stor fed seddel i bilen med hvordan og hvorfor ?
    Hallo...vi skriver 2012 og ikke 1932
    Og så til ham der ville skifte olie efter 1000 km,fordi man ikke ved hvor gammel olien er...hvor gammel er det olie du køber i en dunk ?
    Jeg har aldrig set en tønde olie på vores værksted,hvor der stod "NY-OPPUMPET"


  • #32   21. jul 2012 Kunne ikke sige det bedre Allan.

    Hvis man skifter olie samt alle sine filtre efter 1.000 km så er man godt nok ikke for klog. Og luftfilteret efter 1.000 km, haha det giver jo overhovedet ingen mening. Luften udenfor er jo ikke mere beskidt de første 1.000 km.


  • #33   21. jul 2012 Martin
    Jeg kan sagtens forstår manden vil passe på sin nye bil og respekt for det,men spørger man herinde,får man mange og forskellige meninger smiley


  • #34   21. jul 2012 Da vi købte ny bil i 2000, sagde for handleren til os at de først 2500km måtte vi godt slappe lidt af med den. den havde kun kørt 3 km. og når vi havde kørt de 2500 skulle vi komme på deres værksted for at få skiftet olie og filtre på deres regning, eller det ved med i prisen på bilen.. så vi kørte de 1500km det var til vores ferie bestemmelses sted med campingvogn efter, og da vi kom hjem var den tilkørt.

  • #35   21. jul 2012 Læs manualen til bilen. Hvis den skal køres til står det der.

  • #36   21. jul 2012 Der er ingen tilkørsel på nye biler længere.

    Jeg får som led i mit job ny bil hver 3 måned. Jeg starter allerede inden bilen har kørt de første 200 km med at køre autobahn 1200 km til Polen og retur. Det foregår med max hastighed hele vejen ned og hjem. Ingen af disse biler har senere haft problemer med motoren.


  • #37   21. jul 2012 Når man køber en ny bil så læser man selvf manualen, der er sjovt nok et emne der hedder tilkøring, men det skal man ikke tage så tungt, bilfabrikanter har et x antal sider de skal udfylde, så det er ikkeså vigtigt at følge deres anvisninger smiley

  • #38   21. jul 2012 Der er ingen grund til at skifte andet end olie og oliefilter. Og lige meget hvor fint en motor er samlet og hvor små tollerencerne er vil nye lejer stempler cyllundere
    Aldrig passe 100 procent sammen. Spørg en hver cyllinderservice. Derud over er der altid metalstøv og lignende tilbage i små mængder tilbage rundt omkring i blokken. Vi laver lastbiler. Og de får altid skiftet olie og justeret ventiler og injektorer efter 5000 km.


  • #40   22. jul 2012 Hvad er det i motoren der skulle kunne tage skade...

    I en motor der kører under normalt olietryk, er der kun metal mod metal friktion i cylinderne.. resten roterer i oliefilm og har ingen slid uanset om det er nyt eller gammelt.

    Cylinderne er honet til en passende tollerance der efter fabrikanten er udregnet således at tingene passer sammen når det er driftvarmt.

    Hvad er det lige i vil køre til ??


  • #41   22. jul 2012 En motor skal IKKE køres til som sådan, alle motorer har været oppe og rotere med et passende antal omdr fra fabrikken, 4-5.000, netop for at sikre at tilkøringen bliver påbegyndt rigtigt.
    Det eneste der skal køres til er cylindre og stempelringe, jo hårdere de bliver belastet fra start af, jo flere hk, jo mere moment, jo større kompression/stempeltæthed.
    Min kusines mand generhvervede kørekort, hentede den ny Kadett E 1.3S hos forhandleren, læssede den i forvejen pakkede tagbagagebærer på taget, kørte fra Køge til Tyskland hvor den efter få minutter på autobahn fik fuld hane. Den endte sit liv liv smaskrådden med 400.000 på klokken og fejlede aldrig noget nævneværdigt. Kunne køre 195 på toppen, og var altid hurtigere end andre 1.3 modeller i optræk.


  • #42   22. jul 2012 Læs evt
    www.mototuneusa.com gå ind under BREAK-IN SECRETS

    Bedste indkøring foregår på rullefelt hvor alt er kontrolleret og man ikke får lavet sig selv eller andre til invalider pga for stor hastighed.


  • #43   22. jul 2012 MC får sådan en indkøring, derefter nyt oliefilter og mineralsk olie til de første 1.000 km, så nyt filter igen og den type syntetisk olie du måtte ønske at køre med fremover.
    Det er jo en engangs udgift, 2 gange, som sikrer at din bils motor får de bedste arbejdsbetingelser resten af sit liv.


  • #44   23. jul 2012 Tak for alle input. Også her er der delte meninger om det. Den får lov til at blive sparet for det vilde race de første km, også selvom det måske ikke har nogen betydning. Bilen er kommet online her:
    http://www.bilgalleri.dk/galleri/239134-bmw_z4_sdrive28i


  • #45   23. jul 2012 tillykke med bilen. smiley men hvis alle de svar du får her forvirer dig. så kig i din nye indstruktionsbog. så bliver det ikke nemmere. vil stadig holde på at moderat belastning de første 1000-1500 km er en god ting. og det med at stempelringene bliver glatte og hårde sker kun hvis de bliver meget varme. men endnu en gang. tillykke med den smiley

  • #46   23. jul 2012 ALLE instruktionsbøger siger du skal køre LANGSOMT, for hvis forhandleren sagde du kunne køre råddent, ville flere komme til skade ret hurtigt, især på mc.
    Ja, der er delte meninger HER, men de fleste er gæt baserede, folk der har arbejdet med motorer i mange år ved at stempelringene skal køres tætte relativt hurtigt, MEN motorrenoveringsfirmaer ved også at hvis de siger til folk de må køre fuld skrue med det samme så får de overdrejet motoren, og så er fanden løs, så de siger at man skal køre moderat uden at lade motoren sejtrække, det dør motoren jo ike af.


  • #47   24. jul 2012 så når man køber sin nye aygo, og de skriver du skal køre med omtanke de første 2000 km(ved ikke om de skriver det. men et tænkt eksempel.) så er det fordi de ikke vil risikere den tager magten fra dig? mon dog. der er jo også forskel på, om man med indkøring mener bilen skal nulres igang. eller om man bare mener man ikke skal ud og gi maskinen tordenflade fra starten af. mener stadigvæk at at en ny maskine har bedst af at blive kørt alm de første 1500-2000 km. og hvis jeg tager fejl. jammen så sker der i hvert fald ingenting ved det,

  • #48   24. jul 2012 Rasmus F - Det der skal køres til er overfladen i cylinderen, og overfladen på stempelringene. Det skal gøres for at opnå en god overflade som olien kan hæfte sig til, så du får maksimal bæreevne.

    Du kan komme ret tæt på en perfekt støbning og bearbejdning af lejer og diverse, og nu er vi også i 2012 - en motorblok idag bliver laserhonet til perfektion, den er klar til at tage noget gas direkte fra samlebåndet.
    Men kør bare som du normalt gør, varieret. Lidt sejtræk i lave omdrejninger, lidt let belastning i høje omdrejninger, og nogle sweeps hvor den får både lidt pedal fra tomgang til høje omdrejninger, men også nogle sweeps hvor den får meget pedal fra tomgang til høje omdrejninger, så den virkelig får lov at strække sig igennem.

    Men havde vi snakket for 2 årtier tilbage, eller hvis man får en motor fra cylinderservice idag, så ville jeg nok lige have et par opvarmninger på motoren før den for alvor begyndte at se hård belastning.


  • #49   24. jul 2012 Ja de skal køres til. Og til dem der skriver vi er i 2012 og ikke 1963 så er en motor altså stadig bygget i stort set samme materialer!!! Der er ikke kommet nogen fancy spaceage materialer som opfører sig helt anderledes end dengang.

    Grunden til at de skal køres til er fordi stempler og cylinder skal skal slides til sammen. Der vil ALTID være små microskopiske grater osv som skal slides væk. Og stempel og cylinder skal tilpasse sig hinanden. Derfor skal man også skifte olie og filter bagefter.


  • #50   24. jul 2012 kør som du vil! Kan ikke se nogen grund til at tilkøre en ny bil idag.
    Motor gangen i nye biler er altså forbedret markant, og olien er udviklet i hoved og røv siden 60'erne! kan ikke se pointen.
    MEN, man kan self. være god ved bilen og køre den driftsvarm inden speedern bliver sat igennem bunden og derved forebygge evt. skader, det er jo at anbefale!

    Hvis man nu købte en Opel OPC er det sgu da bare en fyre den af fra dag 1.
    Eller en Hyundai i10 for den sags skyld.


    GAS GEBEN HERFRA!


  • #51   24. jul 2012 Thomas H - Materialerne er ikke helt de samme, men vigtigst af alt, forarbejdningen er usammenlignelig idag.

    Desuden har olien også fulgt med udviklingen, så tilkøring idag er slet ikke værd at skænke en tanke.


  • #53   25. jul 2012 Dem der har flest hk i deres motor, standard motor og fabriksny, har fået den kørt ind på ca 50 km kørsel på rullefelt, max.............

  • #54   26. jul 2012 Jah, de rige har mange glæder idag smiley Smide penge efter ny bil, unge mennesker idag.. (alt afhængig a hvor gammel du er ;b)
    Det sku da kun scootere man kører til smiley hold nu ..


  • #55   26. jul 2012 Ja 2 taktere:)

  • #56   2. mar 2013 Nu kan jeg se det er 100 år siden den var oppe og vende, men faldt lige over dette emne.
    Og bliver squ lige nød til et par ord om hvad der faktisk sker smiley
    Motoren på fabriken bliver kørt til i en del tid. Den bliver kørt i begrænseren i alle gear og ellers bare kørt med jævn fart i ca. en 1 time, ved de fleste biler.
    Og nej, en motor skal ikke køres til, i racer branchen køre vi dem til om man så om sige på ca. 1-2 min blot for at sikre sig at den nye motor virker som den skal.

    Så så længe den er over 50 grader eller der omkring, når du nu engang køber en ny bil, så kan du bare give den gas fra starten.

    Men hvor kommer det så fra det med at køre en motor til?
    Jo det gør man KUN på 2 takts maskiner og en lille smule på meget tunede racer motore. (motore der er tunet så de typisk kun holder 40 min før alt skal skiftes)

    Bum, så blev den ged klippet smiley


  • #57   2. mar 2013 Skriver en tidligere:
    "Grunden til at de skal køres til er fordi stempler og cylinder skal skal slides til sammen. Der vil ALTID være små microskopiske grater osv som skal slides væk. Og stempel og cylinder skal tilpasse sig hinanden. Derfor skal man også skifte olie og filter bagefter".
    Stempler og cylinder er netop det eneste der skal køres til, for at gastætheden bliver så høj som muligt, og det kan den kun hvis moteren køres driftsvarm i tomgang, derefter får moderat tæsk på rullefeltet, indtil man gradvist giver mere og mere gas og slutter med 2-3 gange fuld rulle, helt til begrænseren. Så skifter man olie og filter, og det gør man uanset om det er en bil man vil køre ræs i eller morfar kørsel, det giver flest hk, tættere motor samt bedste holdbarhed.
    alle andre overflader i en motor har en olie mellem sig, de skal ikke køres til da de ikke rører hinanden og således IKKE KAN KØRES TIL.
    Stempler bør køres til i alle motorer uanset antal takter.
    Så er den ged kneppet!"

    PS! Den skal køres til mens den er HELT NY, ikke dagen efter eller om en uge, så er chancen for den høje gastæthed forsvundet.


  • #58   2. mar 2013 Fik ikke lige læst alle indlæg, der var jo en del hehe smiley
    Men som sagt, bliver det gjort på rullefelt fra fabrikken, noget man har gjort i mange år.
    Så det skal man ikke være nervøs over.
    Go aften smiley


  • #59   2. mar 2013 Allan - Hvad er dog det for en omgang vås.
    Det har intet at gøre med gastætheden, det klarer stempelringene - der skal ringgabet være korrekt, hverken for stort eller lille - og fjederbelastningen i ringen være korrekt til motoren.

    Stemplet og cylinder er adskildt af en oliefilm. Derfor honingen på cylinderen er vigtig, for at åbne den korrekte overfladeruhed der kan holde olien på overfladen selv under belastning når stemplet kører forbi.



  • #60   3. mar 2013 Rsm. Du har sådan set ret i stemplet ikke skal køre til i cylinderen da det er stempelringene der tætner i cyllinderen. Men derfor skal ringene stadig køres til. De fleste fabrikanter skriver også man kan forvente øget olieforbrug de første måske 3000 km.

  • #61   3. mar 2013 Vås, de skal ikke køres til! Den smule det skal bliver gjort på fabrikken! Så simpelt er det.
    Tror i virkelig at i 2013 de ville lave en motor, som man selv skulle lave færdig for at den virker 100% ?
    smiley


  • #62   3. mar 2013 rundstykke. Lave færdig? det er vist dig der fyrer vås af.

    tolerancerne man samler en motor i i dag, har ikke ændret sig i forhold til for 20 eller 30 år siden. der er sket rigtig meget på materialer og legeringer. men tolerancerne er noget nær det samme.

    lytter gerne til gode argumenter. men at det ikke er nødvendigt fordi vi skriver 2013 er ikke godt nok.


  • #63   3. mar 2013 Tolerancer har ændret sig meget. Bedre forarbejdninger, bedre legeringer.

    En ting som laserhoning er helt normalt at gøre, prøv du at se hvor mange der gjorde det for 20 år siden.
    Du har en nær perfekt overflade helt fra begyndelsen.


  • #64   3. mar 2013 Når jeg skriver stemplerne mener jeg selvfølgelig stempelringe, de sidder på stemplet og følger med når det kører op og ned.

  • #65   3. mar 2013 Det er rigtigt produktionsmetoderne bliver bedre og bedre, jeg er selv inden for moderne cnc produktion med Mazak 5 aksede, materialerne bliver mere korrekte, tolerancerne i materialet bliver tættere på det lovede. Alting bliver bedre.
    Lige nu står jeg og laver en indvendig dimension der hedder Ø24 minus 0, plus 0.01 og et en rundløbsnøjagtighed på 0.002 mm, så lidt ved jeg da om bearbejdning. Og det er ikke slibning, men drejning.
    MCer er kørt op i omdr i mindst 1 minut for at sikre at indkøringen er startet rigtigt, men indkøringen kan give en forskel på 5-9 hk på en GSXR1000, og da taler vi "gratis" hk uden indgreb i motoren, men turen på rullefeltet koster jo et par sedler.


  • #66   3. mar 2013 Søren H, når jeg siger '' lave færdig'' mener jeg jo de ikke laver et produkt som kun yder hvad det skal når man selv står for at ''slibe den til'' så og sige. De tænker ikke på om den yder en hk mere eller mindre, men på om de kan tjene penge og ikke bliver sagsøgt for at reklamere for noget der ikke passer. Som fx forkert HK, der har lige været en stor sag med det, dog med km/L.

    Allan R, så sent som i 2012, blev der testet lige under 40 R6 motor (Yamaha r6 600cc 2012) de havde alle gået over 2000 km og ca. 7-10 af dem var blevet ''kørt ind/til'' og der var nul forskel i hk, alle lå stort set på 115 hk på hjulet. Inden for 1-2 hk.
    Prøvede og hjælpe men hvis i vil forsætte med og bruge penge på nul og niks, så skal jeg ikke stoppe jer smiley
    Go aften smiley


  • #67   4. mar 2013 Det der med hk forskel på en GSXR1000 lyder lidt som en skrøne, og mere dikteret af tilfældigheder smiley

  • #68   4. mar 2013 Det er IKKE en skrøne, spørg nogen der kører på dem. Kør den hårdt til og få 169 hk, kør den til "the soft way" køb PC3 og udstødninger og få den rullet ind, 169 hk, forskellen er 10-20.000 kr, eller gratis.
    Gå evt på youtube og find nogen. Selv så jeg det flere gange i bl.a. Skodborg MC da de holdt åbent hus.
    Nu ved jeg ikke om du er momset med det firmanavn, men RSM tuning er da et navn der forpligter lidt?


  • #69   4. mar 2013 Jeg handler ud fra min egen overbevisning om korrekt og forkert, udledt af hvad jeg har erfaret og læst mig til.
    Jeg har tidligere haft venner indenfor motorbearbejdning til eftermarkedet, og dem jeg har kendt har delt samme overbevisning som mig.

    Fabriksmotore er bare om at sætte sig ind, vride nøglen, og køre, ellers lever fabrikken på for gamle metoder.


    Jeg er ikke momsregistreret på nogen måde, jeg har kun et kælenavn givet pga tidligere biler og så min vennekreds. Egentlig også irrelevant.

    Jeg holder stadig på mit udsagn om, at tilfældigheder dikterer hk-forskellen i de overnævnte eksempler fra dig.


  • #70   4. mar 2013 Jeg har en bekendt der har skilt et uendeligt antal motorer i sin tid i cylinderservice og som selvstændig, han siger at tuning er noget med fysik og kemi i højere klasse, som selv garvede mekanikere intet ved om. Han er selv mekaniker.
    Jeg ved heller ingenting om tuning.


  • #71   4. mar 2013 Nu kan jeg se i er godt i gang, med frem og tilbage...
    Har selv arbejdet sammen med DK bedste tuner, mange der mener han er en af de bedste i Europa. (han lavede nogen motore for mig) (er racerkøre) og kan med sikkerhed sige at der bestemt ikke er nogen forskel om den bliver kørt til eller ej.
    Vi har testet det! Punktum, sag slut! Et lille fif hvis i gerne vil prøve og få ''gratis'' HK, så kan i hente mere på at tanke benzin som lige er blevet lagt ned i tanken under jorden. End ved og købe højere fx 99 frem for 95 som så har ligget længere tid i tanken (under jorden, ved tank stationen).
    Ang de 9 hk på en gsxr så er det set flere gange at der er op til 10 hk i forskel fra fabrikken, men hvor gammel benzinen er kan have en del og sige, luftfugtihed, grader, osv.


  • #72   4. mar 2013 Tuning er ikke en magi som kun bliver udøvet af få troldmænd med dybe forbindelser til den mørke magi - det er nu et faktuelt emne, med store biblioteker af viden skrevet af andre. Hvad man vælger at lytte til er lidt som religion, nogle tager fejl, andre får 42 jomfruer i himmelen smiley

    Frisk benzin er altid bedre, men daggammelt 95 kontra ugegammelt 99, der er 99 helt klart at foretrække. Der skal noget kun tid til at gøre en forskel tydelig, vi snakker måneder.

    Nu har jeg selv gået og tunet på hobbyplan, og vil nok sige at de opskrifter jeg har valgt at sætte min lid til, har ikke skuffet, udover min egen naivitet omkring nogle stumper som har valgt at spænde ben for mig når jeg får lidt for travlt til at vente på de rigtige dele i stedet smiley


  • #73   4. mar 2013 RSM nej, der er tale om blot dage, noget vi har testet meget!
    Octanen går ud af benzinen meget hurtigt. I sært hvis tanken ikke er helt fuld da ilten opsluger octanen. Gider ikke bruge mere tid på denne tråd smiley


  • #74   6. mar 2013 GSXR1000 K7-8, de havde 169 hk på hjulet hvis de fik kniven 160-161 hvis de blev kørt til som forhandleren sagde.
    På et rullefelt ude i Vejen var der en der havde for 20.000,- udstødning og Power Commander, han havde 170 hk, og en der stod helt standard havde 169 hk, så er 20 k sgu givet dårligt ud, lyden var dog super.


  • #75   6. mar 2013 Ja, lad os slutte tråden her, kan jo ske jeg ikke har ret, det kunne jeg dog ikke forestille mig, hehe,

  • #76   6. mar 2013 Allan(Kolding) R

    Ja, BMW'en har kørt knap 20.000 km siden tråden blev oprettet, så det oprindelige spørgsmål er ihvertfald ikke så relevant længere smiley

    Men tak til alle der bidrog i debatten.


Kommentér på:
Skal en ny bil køres til?

Annonce