{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.688 visninger | Oprettet:

Martin N
Martin N
Tilmeldt:
4. mar 2013
Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 25

Diagnose på motorproblem, Mondeo MKIII {{forumTopicSubject}}

Hej motorguruer smiley

Jeg har fået et pludseligt opstået problem med motorgangen på min Ford Mondeo 1.8, 125hk benzin, MKIII Kombi fra 04/04. KM. ca. 218.000.

Under alm kørsel igår begyndte den pludseligt at gå ujævnt og hakkende ved acceleration. Når der køres med jævn hastighed er det ikke så slemt, og kan mærkes mindre jo højere hastigheden bliver.

Jeg har prøvet/tjekket flg.:

Visuel kontrol af tændrør (har kørt ca. 60.000), alle er nogenlunde grå og uden nævneværdig tilsodning og elektrodeafstand er OK (1,3mm)

Kontrol af gnist ved at afmontere tændrør og røre stel, gnist OK.

Afmontereret og monteret tændkabler, smurt med ny siliconefedt.

Den ser ikke ud til at bruge vand

Der er ingen dryp fra motoren, hverken olie eller vand.

Den har altid brugt lidt olie, men jeg har mistanke om at den har brugt mere olie den senest periode, er dog ikke sikker.

Udstødning ser "normal" lysegrå ud, dog er det svært at vurdere i det kolde vejr.

Jeg prøvet at lave en kompressionmåling med en alm. tester fra Biltema, 18 bar/250 psi på alle cylindre på varm motor og alle rør ude, men lukket spjæld.

Kan I ud fra ovenstående hjælpe mig med at indsnævre mit problem?

Sig endelig til hvis I har brug for yderligere info smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diagnose på motorproblem, Mondeo MKIII
  • #1   4. mar 2013 hakkeriet er en tændingsudsætter.
    det med at den bruger olie, det er dine stempelringe.


  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    mar 2013

    Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 25
    #3   4. mar 2013 Christian:

    Vil du ikke mene at olieforbruget kan skyldes andre fejl?
    Jeg var desværre ikke særlig omhyggelig med at tjekke min olie da jeg efterfyldte lidt inden weekenden hvor jeg har kørt ca. 600 km, men den kan have brugt ca. 1 liter olie på disse kilometer, dog er jeg ikke sikker.

    Vil du mene at det er mit tændingsmodul der er defekt, eller skal jeg starte med at skifte tændrør og kabler? Det er lidt pebret, omkring 1500,- så jeg vil gerne så tæt på problemet inden jeg begynder at investere smiley


  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    mar 2013

    Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 25
    #4   5. mar 2013 ttt

  • #5   5. mar 2013 stempelringene på sådan en maskine er mindst/tyndest mulige (t), grundet mindre friktion imellem stempel og cylindervæg.
    jeg har selv lavet det på min egen.
    du kan evt tjekke det ved at køre, og slippe speederen, og derefter træde den i bund, også vil den ryge helt vildt ud af udstødningen.


  • #6   5. mar 2013 Jeg tror måske du har et vacuum-problem. Prøv at kontroller alle vacuum-slanger / forbindelser. Eventuelt noget PCV. Måske også rotor/dæksel hvis du ikke allerede har tjekket det som det første.

  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    mar 2013

    Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 25
    #7   5. mar 2013 Christian:
    Jeg prøvede det du foreslår med at give gas og slippe speederen, den ryger slet ikke.


Kommentér på:
Diagnose på motorproblem, Mondeo MKIII

Annonce