{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.510 visninger | Oprettet:

Padden
Padden
Tilmeldt:
20. jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

ABS og/eller bremser driller ? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Først - jeg ved meget lidt (Intet!) om biler smiley

Jeg har fået et periodisk problem med mine bremser.

Når jeg bremser blidt med fart under 50 km/t, tyder det på at ABS teknikken slår til. Det kan mærkes i bremsepedalen at der ikke "er fat" i max 5 sekunder, og man kan høre "elektronisk støj" starte og kommer fra højre side af panelet. Det kan stoppes ved at trykke hårdere på bremsen, eller også går det i sig selv efter max 5 sekunder, hvis man holder på pedalen / Bilen står stille.

Hydrolikken i forhjulene er skiftet, bremseklodser er skiftet (generelt ser det fint ud i forbremserne) - bagbremserne er renset for skidt og rust, og ser også fint ud indeni.

Mit spørgsmål går selvfølgelig på, hvad der kan være galt?

ABS lyset i panelet lyser gult når jeg tænder bilen og går så ud efter et par sekunder - altså opfører sig normalt.

Er der nogen der kan komme med input til hvad der kan være galt og måske en cirka pris hos en forhandler (Bare et gæt)

Bilen er en Mitsubishi Colt 1,6 fra 1998/99

I skal på forhånd have tak for hjælpen og inputs!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ABS og/eller bremser driller ?
  • #1   20. jun 2013 Har oplevet at det kan være en føler der ikke har det alt for godt, men stadig ligger inde for tolerancerne. så kan den drille i lav fart.
    så hvis du kender en med en tester, så lave en date med den og se om den kan se noget. ellers må du jo afsted til den lokale mekker og se han mangler lidt i kagekassen smiley til en kort udlæsning


  • Padden
    Padden Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   20. jun 2013 OK. det skal lige siges at ABS er testet ved bremsning i høj fart, og der fungerede den fint, men at undgå at få hjulene til at blokere.

    Du mener man kan måle sig frem til det ? Et AutoCenter vil have muligheden for at hjælpe måske ?


  • #3   20. jun 2013 Det er en ABS ring der er knækket.

  • Padden
    Padden Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   20. jun 2013 ABS ring - er det en der sidder ved forhjulene ? smiley
    Jeg har haft en der har forstand på biler til at se på forhjul og baghjul - ville det ikke være tydeligt hvis der var knækket en ring ?


  • #5   20. jun 2013 Du kan tjekke dine abs ringe manuelt.
    Du har sådan nogle takker på dine aksler ude ved hjulene.
    Prøv at tag et hjul ad gangen og kig om ringen er knækket, eller om der er en tand der er mangler.

    Du kan også måle dine ABS-følere med et multimeter, som er sat til OHM.
    De skal ligge inde for en "nogenlunde" grænse af hinanden


  • #6   20. jun 2013 Min bil gør det samme. Den rystede også i pedalen og nu lyser den så i lampen. I mit tilfælde er det et hjulleje der er gået og har det med at blive tyk og gnave i føleren. Det er en SEAT Altea hvor ABS-kransen er indbygget i lejet, men symptomerne du nævner er det samme - altså en defekt føler.

  • Padden
    Padden Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #7   20. jun 2013 Sådan en måler og evt ringe - hvor ligger vi på prisskalaen ? smiley

  • #8   20. jun 2013 Hvad sker der når du triller afsted, ved rigtig lav hastighed, og bremser let? Kan du mærke ABS'en virke?

  • #9   20. jun 2013 Jeg vil mene det er en absring der er knækket/revnet. Den koster sikkert ikke over 200,- kr. Det er nok tiden der koster mest. Mekaniker skal jo også bruge tid på at finde ud af hvilken der er knækket, så mon ikke der går et par timer ialt. Som jeg husker det lyser abs lampe hvis det er føler det er galt med. Mvh. Gert

  • Padden
    Padden Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   20. jun 2013 Som udgangspunkt fungerer det normalt. Jeg kan bremse fint op til 20 gange, men så måske 1 gang, gør den så ovenstående.

    Det vil sige det er periodisk - dog måske tiltaget lidt på det sidste.

    Men når jeg triller og bremser blidt, kan bremsepedalen (dog gjorde den det mere før jeg fik skiftet klodser), måske ryste en lille smule - sådan knase agtig. (meget lidt.)


  • Padden
    Padden Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #11   20. jun 2013 I skal have tak for jeres input - jeg vender tilbage med en opdatering når jeg ved hvad det var, så andre i fremtiden måske kan få en ide smiley

  • #12   20. jun 2013 Uden jeg skal gøre mig klog på din Mitsubishi så kan jeg fortælle at jeg har sloges med det samme problem på min Mercedes 230 TE 1988.
    Jeg har lært lidt om dette problem og videregiver hermed nogen af mine erfaringer:
    ABS kransen sidder på forhjuls navet (for Mercedes er det en integreret del), denne tandkrans vil med tiden blive fyldt med bremsestøv o.l., det er meget vigtigt at denne krans bliver renset og kræver at man afmonterer hjul, bremseskive og calibre for at få adgang til kransen.
    I forbindelse med ovennævnte sidder der en ABS føler, denne er induktiv og skal være ren og modstanden skal være tilnærmelses ens på begge følere.
    Udover nævnte så er det vigtigt at bremseskiverne er uden rustkanter og at de ikke kaster og at bremseklodserne ikke er skæve.
    Calibrenes glidebøsninger skal naturligvis også kunne glide som navnet antyder.
    Dæktryk skal være ens.
    Der må heller ikke være slør i forhjulslejerne.
    Der er nævnt af andre at tandkransen kan være knækket, muligt men nok ikke sandsynligt.
    Det var lige hvad jeg kunne bidrage med ud fra mine egne erfaringer fra Mercedes og som du kan læse så er der flere fejlmuligheder.
    M.v.h.
    icepirat


  • Padden
    Padden Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #14   3. jul 2013 Som mange af jer var inde på var det en ABS ring der var knækket! Det er fikset nu og den har ikke drillet siden...

    Tak for alle input!


  • #15   3. jul 2013 Og tak for svar på løsning. Mvh. Gert

  • Nick B
    Nick B Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #16   11. okt 2016 Hvad kostede det at få lavet.?
    Vh Nick


Kommentér på:
ABS og/eller bremser driller ?

Annonce