1.725 visninger
|
Oprettet:
Knastaksel {{forumTopicSubject}}
Hej
Har kigget lidt på nettet efter en ny knast til min bil.
Men er der nogen der kan forklare kort og godt hvad "spredning" er?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
Men vil tro at det drejer sig om en knast der både styre ind og ud ventiler, og som giver lidt mere effekt i mellem området med en lukketid på indsugningsventilen der ligger tæt på den originale knast.
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
så lære du lidt om de forskellige ting, man skal videre om en knast,
for det er er en del ting, man lige skal videre, alt efter hvad den skal bruges til
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
Duration: 276° kw
max. valve lift: 11.20 mm
valve lift at TDC: 2.05 mm
spread: 110° kw
base circle: 34.0 mm in diameter
Har styr på grader, løft o.s.v. Men spread 110kw ???
Har skam læst en del om knaster og hvor meget og hvordan afhængig af hvad man vil have ud af dem, men lige det spread har jeg ikke stødt på, så ville lige høre herinde om nogle kunne gøre mig klogere
feb 2010
Følger: 1 Svar: 1
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
En mulighed er at det er tidspunktet for max løft..
Hvis vi siger at indsugningsventilen har sit max løft 110" grader efter TDC, så vil den begynde at åbner 28" før tdc og lukke 68" grader efter BDC.
Det kunne godt være en ret frisk indsugningsknast, der med den lidt sene lukketid ville give max effekt ex efter 7000 Rpm
Hvis det også er tal for udstødningsknasten så vil den lukke 28" efter at stemplet har været i top og startet indsugningstakten.... Det er sent og vil give et overlap på 56" (2x28)
Lidt mere Info om motor og original knast vil være en fordel her...
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
Og det er både indsugningsknasten og udstødningsknasten.
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
Fandt endelig noget brugbart på nettet.
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
Read more: http://www.hotrod.com/techarticles/113_9604_choosing_the_right_camshaft/viewall.html#ixzz2o9clZ67E
Her var lige noget mere i tilfælde der er andre der sidder med samme spørgsmål
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
Se mit indlæg nr6
Hvis man har lavet to ind og ud identiske knaster for at spare penge bør der også følge to justerbar knasthjul med da kanasteren ikke virker P&P hvis du bare smider dem i.
Indsugningsknasten er ikke helt ved siden af, men en lukke tid på 28" grader efter TDC på udstødnings siden er alt for meget. Jeg skal dog ikke kunne sige om det vil virke på en vild suge maskine med en special bygget udstødning der under det store overlap kan få bevægelse i indsugningsluften...
Et overlap på 56" er meget.
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
Men jeg ville nok spørge mig selv om hvornår jeg ville have max fyldning af cylindre.
Hvis den originale indsugnings knast lukker ex 60" abdc og har max fyldning NM på ex 5000rpm. Så kunne du indstille en ny knast til at lukke ex 65" abdc og måske få max fyldning NM ved 6000 rpm. Det ville gøre at du kunne få motoren til at arbejde effektivt ved flere Rpm hvor motoren pumper mere luft og på den måde lave flere Hk.
Bagsiden er jo så at du vil få dårliger træk ved 4000-5000rpm Det som folk kalder bundtræk.
Men du vil have flere Hk i gearskiftet mellem ex 5500-7500rpm og din bil bliver hurtigere. Du vil bare være nød til at få motoren til at arbejde i det nye mere effektive arbejdes område.
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
Et et alt for stort spring i knaster kan gøre motoren svært kørt og stille helt andre krav til indsugning og udstødning.
Knastaksel