{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.763 visninger | Oprettet:

TurboMyren
TurboMyren
Tilmeldt:
7. okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17

Lille turbo? Hvilke biler? {{forumTopicSubject}}

Davs

Jeg har en plan om at bygge en turbo på min mc, da der er nogle afsluttende uger på første semester(maskinmester), hvor der er frit værksted.
Jeg har en 500cc maskine med fyrstelige 33hk udroslet. Som i kan forestille jer, så er det ikke en stor turbo jeg skal bruge, men jeg kender intet til biler, så aner ikke hvad jeg skal kigge efter.

Det ville være lækkert hvis i kunne nævne nogle biler med små motorer, som er med turbo. Det vil gøre det lettere at søge efter en passende turbo, eventuelt hoppe forbi en skrothandler og kigge. "Small Turbo" giver ikke meget på google.

Manifolder, karburatormodifikationer osv osv laver jeg selv smiley


På forhån mange tak smiley

PS. Planen er IKKE at lave en vild motor ud af det. Det er kun for spas skyld. Jeg er mere end rigeligt tilfreds med 5-15hk mere, givet at jeg altså får det til at spille smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille turbo? Hvilke biler?
  • #2   7. okt 2014 Der er en del små japanerbiler med 500-1000 ccm der er født med turbo, desværre er det ikke nogle biler man ser så meget i europa, men det var da en mulighed.

  • #3   7. okt 2014 Tror bare du skal ha fat i en RHB31 når du ikke har flere heste, de er op til 600cc og op til 100 hk.

  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #4   7. okt 2014 #1 Ja T15 er også en model jeg har kigget på. Jeg hælder dog mere til at købe en brugt og eventuelt pille den fra hinanden, skifte lejer og samle den igen. Billigere. Men tak jeg kigger på det.

    #2 Ja det er jo det, men det er jo også modelnavne på den slags biler, som jeg leder efter. Har jeg modelnavnene til den salgs modeller, så har jeg noget mere at søge efter smiley


  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #5   7. okt 2014 #3 Ja det har jeg også kigget på og det virker ideelt. Min store frygt er bare at siden de er så billige, så holder de måske ikke ret godt? På den anden side så kommer jeg næppe over 50hk, så hvis de er dimensioneret til 100hk, så burde de vel ikke have det store problem med 50hk, selv hvis de ikke er i super kvalitet? smiley

  • #6   7. okt 2014 hvad med den der sidder på en Smart Fortwo? den findes jo i en 0,6l benzin turbo smiley

  • #7   7. okt 2014 Har selv overvejet at prøve en rhb31 på noget motorcykel motor for at se hvor meget man kunne presse ud af sådan en turbo og hvad den holder til.
    Jeg tror de holder fint til det, men har ingen erfaringer med dem selv.


  • #8   7. okt 2014 http://www.ducatidelar.se/contents/media/gt1238-708837-0001-1600960499-turbocharger-for-mercedes-benz-smart-m160-0-6l.jpg
    Turbo huset er lavet i ét stykke med manifolden på de smart fortwo turbo, ellers ville det være et godt bud.


  • #9   7. okt 2014 Som Steel L skriver, ville mit bud også være en Smart turbo, måske fra en 0,8 CDI - den er mindre end benzin turbo.
    Så kunne et bud også være en Lupo turbo måske, sådan en 3L. Men ved ikke hvor stor den er i forhold til sådan en T15 der også bliver henvist til.

    Men lyder som et spændende projekt smiley


  • #10   7. okt 2014 Jeg har en mindre turbo til at ligge fra en 1,3 JTD motor, som kan levere ca 100 hk maks, den vil passe super til sådan et projekt.
    Hvis du er interesseret, kan jeg fanges på 22994248


  • #11   7. okt 2014 der er såvidt jeg lige husker et par stk herhjemme som har brugt turboer fra bla saab, men det var så godtnok 1000ccm maskiner

  • #12   7. okt 2014 Hvilken mc har du?

    Bare nysgerrig smiley


  • #14   7. okt 2014 Tommy: Det er fordi jeg søger en mc til min kæreste, hun har kun det lille kørekort til 34hk og jeg har ikke kunnet finde en der lige går til grænsen smiley

  • #15   7. okt 2014 Og vi gider ikke det droslepjat smiley

  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #16   7. okt 2014 Okay så potentiele modeller jeg er kommet frem til indtil videre er:

    RHB31 - 1.500kr og opefter(Antager dem til 1.500kr er kopirer)

    Turbo fra en Fiat 1.3 JTD motor - Omkring 2.000kr ny

    Turbo fra en Smart 0.8 CDI - Omkring 2.000kr og opefter ny

    T15/GT15 / omkring 1200kr


    Det er alle nypriser. Hva siger i? Hvad ville i vælge? smiley



    #12
    En 78' Yamaha SR500. 1 cylinder 500cc. Jeg er klar over at 1 cylinder ikke er ideelt til turbo, men igen så søger jeg ikke vild performance og jeg kan nok udjævne flow "pulsen" lidt med et lidt kreativt udstødningsrør smiley


  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #17   7. okt 2014 #13 Ja jeg er klar over at jeg skal have en kraftigere toppakning på. Jeg har dog ikke i sinde at pille ved indsugnings- og udstødningsportene. Det ville være tåbeligt at gøre samtidig med montering af turbo. Måske et senere projekt når når/hvis jeg får turboen monteret og maskinen indstillet smiley

    #14
    SR500 er en udmærket maskine, men hvis man vil have maximum power til det gamle lille kørekort(34hk), så er det ikke den man skal købe. De fleste vil nok syntes at 1 cylinder er ganske sløvt og man siger at en SR500 ikke ydede over 25hk på hjulet selv fra ny af. Men jeg er ligeglad med hestekræfter. Jeg forelskede mig bare i den SR + den er meget simpel at rode med, hvilket er vigtigt da det er min hverdagsmaskine smiley


  • #18   7. okt 2014 Så bliver det nok en Suzuki. Jeg har lige tjekket hvad folk vil ha for sådan en gammel hund og det er jo helt hen i vejret smiley

  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #19   7. okt 2014 Suzuki GS500 skulle være en af de all-time-greatest begyndermaskiner. Simpel, robust og yder fornuftigt. Men de er godt nok ikke kønne.

    Og ja SR500 koster en formue, hvis man vil have en i god stand. Jeg måtte til Tyskland for at finde mig og måtte stadigvæk smide 20.000kr efter den smiley


  • #20   7. okt 2014 Jeg har lige set en uden syn og lettere ramponeret til 33.000kr!
    Det er jo fuldstændig vanvittigt!
    Hun kører på en Dorton 250 kineser dingeling, så alt ville være en forbedring, også en grim Suzuki smiley


  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #21   7. okt 2014 #20 Det var nok også lige overkanten. Jeg vil mene at en SR500 i fornuftig stand skal koste max en 30.000kr i DK. Men det kommer selvfølgelig an på så meget.

    Men hvis i ikke er bange for lidt ældre maskiner, så er der jo altså mange andre billige alternativer. Z400, GT250, RD250, CB350 Four. Især den 350 Four syntes jeg er en fantastisk flot maskine og ganske speciel med kun 350cc fordelt ud over 4 cylindere. Fantastisk lyd med den rigtige udstødning. Jeg var lige ved at købe sådan en i stedet for en SR500 smiley


  • #22   7. okt 2014 Jeg tænker bare på hvor mange fede maskiner man kan få for de penge, hvis man ser bort fra den hk begrænsning hendes kort har.
    Man kan feks få en Honda VFR400 for 15.000kr.
    Ja en cb350 har en lækker lyd og motorgang, jeg havde selv en 400 four i gamle dage, og da jeg senere købte en cb900 købte min kammerat en 400 four, og vi kørte til Italien sammen, det klarede den fint den gamle 400 smiley
    Min første mc fik jeg da jeg var 16 år og det var en Gt250 smiley
    Det var billigere at blive stoppet uden kørekort end det var at blive knaldet på en ulovlig knallert hvor de så også tog delene smiley
    Men vi vil helst undgå gamle 2 taktere smiley


  • #23   7. okt 2014 Turboen fra den ny ford fiesta kan måske også gå.
    Motoren er på 999ccm tror jeg nok. Så turboen er nok ikke så stor smiley .

    Jeg ved godt bilen er relativt ny. Men der skal nok være nogen der er kørt galt .


  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #25   8. okt 2014 #24 Selvom man tog kørekort under de gamle regler, så ryger man stadig ind under de nye regler, hvis man skal have et større kort. Dvs man kan ikke gå fra 34hk kortet til ubegrænset, selvom man kunne det i gamle dage. Har man 34hk kortet og nåede man ikke at få det gamle store(ubegrænset), så ryger man altså ind under de nye regler.

    Dvs 48hk(afledt af max 96hk) som 20 årig og først ubegrænset som 24 årig, medmindre man har 2 års erfaring med det gamle lille kort(34hk) eller det nye mellem kort A2(48hk) OG man er mindst 22 år gammel.

    Jeg er selv i samme situation, så kender udmærket reglerne. Det er desuden oppe næsten dagligt ind på MCG og svaret er altid det samme(ovenstående).


    Og ja selvfølgelig kan motoren dø af det og selvfølgelig giver det absolut ingen mening at tryklade den, da det ville være meget nemmere og billigere bare at købe en eller anden motorcykel med flere hestekræfter fra fabrikken af.
    Men som jeg nævnte i starten af tråden her, så er målet IKKE at lave en hårdtpumpet motor ud af det. Jeg er sikker på at hvis den bare får max tryk, så skal den da nok smide 60-70hk i et kort øjeblik, inden den dør.
    Men jeg er ikke interesseret i hestekræfter. Jeg ønsker bare at montere en turbo for øvelsens skyld og så bare se en lille forøgning i hestekræfter som bekræftelse på at jeg har gjort det rigtigt. Måske 5-10hk og det burde en grov enduro motor som den her sku nok kunne holde til smiley
    Således at jeg kan gå hen til en GSX600F ejer, som kører sin motorcykel til værksted hvis han bare skal så meget som have indstillet ventiler, og sige til ham at JEG har bygget et turbosystem op fra bunden og monteret det med succes på en motorcykel, som ikke er designet til det. Det er meget vigtigere for mig end hestekræfter smiley

    Går den i stykker, så fikser jeg den bare smiley


  • #26   8. okt 2014 Tommy: Min kæreste tog kortet i en kort periode hvor man for at få det store kort skal op til en ny prøve, det er vist lavet om siden smiley

  • #27   8. okt 2014 Kawa havde en mc med tryk tilbage i 80'erne
    Brug den.


  • #28   8. okt 2014 Der er lavet en turbo til brug på små 4t maskiner bla honda dax

    Den er dog til ~100-200ccm umiddelbart


  • #30   8. okt 2014 Tog mit i 1986, der var der ikke så mange regler smiley

  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #31   8. okt 2014 #29 Jeg er godt klar over det med afgiften. Jeg vælger bare at ignorere det. Det bliver ikke en hurtig motorcykel alligevel.
    Og jo hvis det er en lille nok turbo, så skulle det ikke være et problem. Jeg piller naturligvis original luftfilteret og batteriet ud, så der er plads. Så skal jeg bare lige have lavet et nyt luftfilter.
    Angående rørføring, så er det bare et spørgsmål om at føre røret ind til turboen igennem den ene side og ud til en lyddæmper igennem den anden. Sideskjoldene kommer til at dække selve turboen. Det skal nok være muligt smiley


  • #32   10. okt 2014 Har du tjekket motorcykelgalleri?
    Der findes masser af turbo projekter på siden.


  • #33   11. okt 2014 Find en lader fra en Daihatsu charade turbo. Den er sgu ik særlig stor

  • TurboMyren
    TurboMyren Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #35   11. okt 2014 Jeghar snakket med Zeeberg og vi har aftalt en handel her i ferien. Så det bliver turboen fra en 1,3 Fiat Turbodiesel. Så får vi at se hvordan det kommer til at gå smiley

    Problemet med at kigge på turbomotorcykler på motorcykelgalleri, hvor jeg nu ellers også er sådan semi-aktiv, er at motorcyklerne er motorcykler med dobbelt eller tredobbelt så mange hestekræfter som min, så det er typisk nogle lidt større turboer de bruger end dem jeg kigger på. Plus at jeg ikke kan tilbyde en turbo vandkøling, ligesom de som oftest kan smiley


    Men jeg takker meget for jeres hjælp. Det blev til mange flere svar end jeg først havde håbet på smiley


  • Jacob R
    Jacob R Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 28
    #36   14. okt 2014 hvad med en turbo fra en xj 650 turbo

Kommentér på:
Lille turbo? Hvilke biler?

Annonce