10.556 visninger
|
Oprettet:
Chiptuning af VW Up! - syns/godkendelse? {{forumTopicSubject}}
Dav BG
En ven vil chiptune sin VW up! efter at have læst følgende artikel fra bilmagasinet.dk ( http://bilmagasinet.dk/article/192432-richters-garage-sadan-tuner-du-din-vw-up)
Jeg synes personligt det lyder som en fed idé især når man tænker på tuningen er TÜV godkendt, men vil lige høre jer herinde hvad man skal være opmærksom på, mth. efterfølgende syn/godkendelse osv?
Udgaven han har er en 75hk std. så effektforøgelsen bliver lige under de 20%, så i min optik er det vel bare at køre den til alm. syn efterfølgende?
Mvh
apr 2013
Følger: 21 Følgere: 28 Biler: 9 Emner: 2 Svar: 402
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
sep 2005
Følger: 106 Følgere: 103 Biler: 3 Emner: 318 Svar: 2.069
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
Og at fabriksgarantien også bortfalder samtidigt.
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Okay var også det som jeg troede, ville bare lige høre "jeres" mening
#Tommy A:
Du får en effektforøgelse både i HK og NM, og de ektra NM kommer ved 3500-3700 omdr ifølge rulle testen, så er sikker på man mærke forskel i hverdags kørsel som artiklen også beskriver
Men da motoren er uden tryklader, skal man selfølgelig køre den ud i omdrejningsfeltet for at fuld udbytte, men det skal man jo også som std.
#Casper K:
Mener man må lave ændringer under de 20% uden de store konsekvenser. Og fabriksgarantien er røget da bilen er over de 2 år.
sep 2005
Følger: 106 Følgere: 103 Biler: 3 Emner: 318 Svar: 2.069
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
Nu skriver jeg også kun hvad de selv skriver i den annonce der bliver linket til jo angående godkendelsen
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
Så hvor tit kommer du over 5k omdrejninger? I en økobil?
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
http://www.vagcars.dk/phpbb/download/file.php?id=97744
- Det er Fredslunds billede herinde fra.
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10676127_782329538500574_8710301206198198129_n.jpg?oh=2287d1a5cb7a40f396362bd1e2c39c5c&oe=55B7FED5
Det er korrekt at der skal trykkes til på speederen, hvis bilen skal føles "hurtigere". Men vil stadig mene at man vil kunne mærke en forskel uden at skulle ramme begrænseren.
Desuden er der vel ikke mange som ikke køre gearene ud, i de små øko biler? De er i forvejen så langsomme så man skal holde speederen i bund til mindst 4500-5000 hvis man ikke skal udsættes for had for køen bag ved. Og så er det jo ikke særligt sjovt at køre økonomi kørsel..
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
Totalt useless at chiptune en up faktisk
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Haha det må vi se, glæder mig til at mærke forskellen ihvertfald. Forventer ikke en racerbil, men når man alligevel træder godt til (som man skal) så kommer det nok til at have en klart positiv virkning.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.287
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Nu har Up´en så været forbi PalmsAuto idag, og her er resultatet:
HK før: 79
HK efter: 92
NM før: 109
NM efter: 124
Som I kan se gengiver grafen på billedet, slet ikke "jeres" konklussioner ang. at chiptuningen først giver bedre nytte ved omkring 5000 omdr/min.
Tværtimod er der både flere HK samt NM allerede ved omkring 1700 omdr, og dette stiger hele vejen til 6500 omdr/min
Ydermere kan dette også sagtens mærkes ved kørselen. Bilen føles klart mere voksen som bilmagasinet også skriver i deres artikel, og bilen kan bilen trække meget nemmere og rent.
-------
Til slut vil jeg sige at jeg kun kan ANBEFALE at få chippet sin VW UP! hos Palms Auto, og deres service har været yderst tilfredsstillende hele vejen igennem.
Mvh
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
I såe fald en kilde som er mere pålidlig end den som påstod, at der først kan mærkes en ændring ved 5000 + omdr.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Under alle omstændigheder tror jeg simplethen ikke på at et TÜV godkendt motorprogram som indlæsses med garanti af PalmsAuto tilpasset til Up´en, ikke er tilpasset bilens tekniske begræsninger.
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Det var også kun ment som et led i en sætning, hvor jeg prøvede at overbevise Anders C at alle elementer af tuningen er godkendt og tilpasset bilen rent teknisk og miljø mæssigt.
Og nej, det er jeg fuldstændig enig med dig i.
Mvh
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
Men sker der intet med din gearkasse, så er det jo bare godt.
Men hvis der gør, forbeholder jeg retten til at sige 'hvad sagde jeg'.
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Jeg prøver at overbevise dig da du, efter min overbevisning, har et forkert og lidt ærgeligt syn på den chiptuning som bilen har været igennem.
Selv efter udførelse og efter jeg har beskrevet mine erfaringer med hele projektet samt vedlagt dokumentation for ændringen iforhold til std, vælger du at hive nye og ret subjektive problematikker frem.
Ovenstående synes jeg er lidt ærgeligt, og håbede derfor at du istedet kunne få et mere objektivt syn på chiptuning af en Up! , især hvis du skal vejlede en anden bruger om samme emne.
Det skal du da have lov til.
Mvh
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.287
nov 2003
Følger: 40 Følgere: 40 Biler: 5 Emner: 5 Svar: 12
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Brændstofs økonomien går, målt over hele perioden fra tuningen, generelt fra +5% forbedring til uændret.
Vi har ikke udført nogle præcise målinger eller udregninger på noget tidspunkt, dette er kun baseret på "hans" oplevelse samt hvad kørecomputeren fortæller.
Mvh
nov 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 1
Chiptuning af VW Up! - syns/godkendelse?