{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.556 visninger | Oprettet:

Nicklas P
Nicklas P
Tilmeldt:
12. feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151

Chiptuning af VW Up! - syns/godkendelse? {{forumTopicSubject}}

Dav BG

En ven vil chiptune sin VW up! efter at have læst følgende artikel fra bilmagasinet.dk ( http://bilmagasinet.dk/article/192432-richters-garage-sadan-tuner-du-din-vw-up)

Jeg synes personligt det lyder som en fed idé især når man tænker på tuningen er TÜV godkendt, men vil lige høre jer herinde hvad man skal være opmærksom på, mth. efterfølgende syn/godkendelse osv?

Udgaven han har er en 75hk std. så effektforøgelsen bliver lige under de 20%, så i min optik er det vel bare at køre den til alm. syn efterfølgende?


Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chiptuning af VW Up! - syns/godkendelse?
  • #1   1. apr 2015 Hvordan skulle de opdage til syn at den er chippet, når man ikke kan se det

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #2   1. apr 2015 Så du vil bare vælge at lave chiptuningen, og så bare køre bilen til alm. syn når det bliver tid til det, uden at nævne noget om det?


  • #3   1. apr 2015 ja, det gør alle?

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #5   1. apr 2015 Godkendt. Jeg læser det i artiklen som om dem ikke er godkendt, men at hver enkelt bil skal have deres egen unikke godkendelse ?

    Og at fabriksgarantien også bortfalder samtidigt.


  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #6   1. apr 2015 #Frakk:
    Okay var også det som jeg troede, ville bare lige høre "jeres" mening smiley

    #Tommy A:
    Du får en effektforøgelse både i HK og NM, og de ektra NM kommer ved 3500-3700 omdr ifølge rulle testen, så er sikker på man mærke forskel i hverdags kørsel som artiklen også beskriver smiley
    Men da motoren er uden tryklader, skal man selfølgelig køre den ud i omdrejningsfeltet for at fuld udbytte, men det skal man jo også som std.

    #Casper K:
    Mener man må lave ændringer under de 20% uden de store konsekvenser. Og fabriksgarantien er røget da bilen er over de 2 år.


  • #7   1. apr 2015 men endelig fåp det gjort efter garantien er bortfaldet, altså 2 år... men personligt tror jeg ikke det bliver til det vilde når det er en ren sugemotor, især 3 cylindret smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #8   1. apr 2015 Ok ja så garantien ligegyldig. smiley
    Nu skriver jeg også kun hvad de selv skriver i den annonce der bliver linket til jo angående godkendelsen smiley


  • #9   1. apr 2015 Det er meget svært og dyrt at få godkendt tuning i Danmark, det med de 20% er en meget sejlivet myte som ikke vil dø. 20% reglen gælder kun for motorskift bum. Chiptuning på en NA motor er ikke det sjoveste, men gør det dog selvom effekten først mærkes over 5000 rpm.

  • #10   1. apr 2015 Det eneste der sker ved at chippe en up er den trækker bedre fra 5.000 omdrejninger af, ingen forskel under.


    Så hvor tit kommer du over 5k omdrejninger? I en økobil?


  • #11   1. apr 2015 Og i tilfælde af du ikke tror mig...

    http://www.vagcars.dk/phpbb/download/file.php?id=97744


    - Det er Fredslunds billede herinde fra.


  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #12   1. apr 2015 Det er også ca. (plus minus) det grafen fra Palms.dk viser:
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10676127_782329538500574_8710301206198198129_n.jpg?oh=2287d1a5cb7a40f396362bd1e2c39c5c&oe=55B7FED5

    Det er korrekt at der skal trykkes til på speederen, hvis bilen skal føles "hurtigere". Men vil stadig mene at man vil kunne mærke en forskel uden at skulle ramme begrænseren.
    Desuden er der vel ikke mange som ikke køre gearene ud, i de små øko biler? De er i forvejen så langsomme så man skal holde speederen i bund til mindst 4500-5000 hvis man ikke skal udsættes for had for køen bag ved. Og så er det jo ikke særligt sjovt at køre økonomi kørsel..


  • #13   1. apr 2015 Er det ikk lidt selvmodsigende det du skriver så :)?

    Totalt useless at chiptune en up faktisk smiley


  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #14   1. apr 2015 Det vil jeg da ikke mene? smiley

    Haha det må vi se, glæder mig til at mærke forskellen ihvertfald. Forventer ikke en racerbil, men når man alligevel træder godt til (som man skal) så kommer det nok til at have en klart positiv virkning.


  • #15   1. apr 2015 Uanset om du træder pedalen igennem bunden af bilen sker der ikk noget anderledes før 5.000 omdrejninger, der vil den fortsætte med at gradvist trække mere.

  • #17   1. apr 2015 Citigo , hurtig overhaling, hihihi ja du må undskyld, det lyder lidt sjovt

  • #18   1. apr 2015 Men ikke som en diesel som min, hvor alle overhalinger på landvej i 6. gear sker ganske frisk.

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #19   7. apr 2015 Dav igen

    Nu har Up´en så været forbi PalmsAuto idag, og her er resultatet:
    HK før: 79
    HK efter: 92
    NM før: 109
    NM efter: 124

    Som I kan se gengiver grafen på billedet, slet ikke "jeres" konklussioner ang. at chiptuningen først giver bedre nytte ved omkring 5000 omdr/min.
    Tværtimod er der både flere HK samt NM allerede ved omkring 1700 omdr, og dette stiger hele vejen til 6500 omdr/min

    Ydermere kan dette også sagtens mærkes ved kørselen. Bilen føles klart mere voksen som bilmagasinet også skriver i deres artikel, og bilen kan bilen trække meget nemmere og rent.
    -------

    Til slut vil jeg sige at jeg kun kan ANBEFALE at få chippet sin VW UP! hos Palms Auto, og deres service har været yderst tilfredsstillende hele vejen igennem.


    Mvh


    profilbillede
  • #20   7. apr 2015 Fortalte de dig gearkassen kun holder til 120 nm?

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #21   7. apr 2015 Har du en kildehenvisning? smiley

    I såe fald en kilde som er mere pålidlig end den som påstod, at der først kan mærkes en ændring ved 5000 + omdr.



  • #23   7. apr 2015 Du skal også ha KN filter og brumbrum potte. Det vil du helt sikkert også kunne mærke hvis du kan mærke 5 hk.,

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #24   7. apr 2015 Det er jo svært for mig at se hvorvidt de tal er reelle fakta fra VW ingeniørene, eller hvor de stammer fra.

    Under alle omstændigheder tror jeg simplethen ikke på at et TÜV godkendt motorprogram som indlæsses med garanti af PalmsAuto tilpasset til Up´en, ikke er tilpasset bilens tekniske begræsninger.



  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #26   8. apr 2015 Det er da fuldstændigt korrekt. smiley
    Det var også kun ment som et led i en sætning, hvor jeg prøvede at overbevise Anders C at alle elementer af tuningen er godkendt og tilpasset bilen rent teknisk og miljø mæssigt.

    Og nej, det er jeg fuldstændig enig med dig i.



    Mvh


  • #27   8. apr 2015 Det handler jo ikke om at overbevise mig, det er dig der skal køre i bilen.

    Men sker der intet med din gearkasse, så er det jo bare godt.

    Men hvis der gør, forbeholder jeg retten til at sige 'hvad sagde jeg'.


  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #28   8. apr 2015 Anders C:
    Jeg prøver at overbevise dig da du, efter min overbevisning, har et forkert og lidt ærgeligt syn på den chiptuning som bilen har været igennem.
    Selv efter udførelse og efter jeg har beskrevet mine erfaringer med hele projektet samt vedlagt dokumentation for ændringen iforhold til std, vælger du at hive nye og ret subjektive problematikker frem.
    Ovenstående synes jeg er lidt ærgeligt, og håbede derfor at du istedet kunne få et mere objektivt syn på chiptuning af en Up! , især hvis du skal vejlede en anden bruger om samme emne.

    Det skal du da have lov til. smiley


    Mvh


  • #30   11. aug 2015 Det med det 120nm tror jeg ikke på, kammerat har monteret turbo på hans citigo, den laver 125hk pg 155nm mener jeg.Det holder fint.

  • #31   2. feb 2016 Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan brændstof økonomien er blevet efter chipningen?

  • Nicklas P
    Nicklas P Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
    #32   2. feb 2016 Sejnar S:

    Brændstofs økonomien går, målt over hele perioden fra tuningen, generelt fra +5% forbedring til uændret.
    Vi har ikke udført nogle præcise målinger eller udregninger på noget tidspunkt, dette er kun baseret på "hans" oplevelse samt hvad kørecomputeren fortæller.

    Mvh


  • #33   21. sep 2018 @Nicklas P. Nogen update på hvordan det er gået med det hele - her 2 år efter?

Kommentér på:
Chiptuning af VW Up! - syns/godkendelse?

Annonce