{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny motor
  • #1   23. jul 2015 Det kan han jo se ud fra motor koden hvilken motor det er.

  • #2   23. jul 2015 Er det nok?
    Kunne forestille mig de blev lidt mobset vis man kom trillede med en v8'er istedet for en v6'er


  • #3   23. jul 2015 Hvorfor skulle de det? loven siger du må forøge med 20% så er det lige meget om det er en v6 eller v8

  • #4   23. jul 2015 Perfekt så det jo bare igang smiley

  • #5   23. jul 2015 Kommer lidt an på hvad bil og hvad årgang.. Om man må eller ej.

  • #6   23. jul 2015 Det er en mitsubishi pajero 1993
    Og motoren er en land rover v8 fra 86


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #7   23. jul 2015 da den motor ikke er lavet i pajero fra fabrikken, er det altså ikke bare og skifte motor. Du skal have alle godkendelser og er det ikke lavet før skal den nok godkendes igennem TUV test center i tyskland, start med at høre mitsubishi om de har nogle godkendelser på det

  • #8   23. jul 2015 Altså hvor kommer den regl med 20% efekt forøgelse ind hende så vis det alligevel skal godkendes

  • #9   23. jul 2015 Kompressor Knud
    Alt under 20% anses stadig for at være i forsvarlig stand og skal ikke Tüv godkendes
    SVAR:

    Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:

    Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
    Sikkerheden skal fortsat være forsvarlig
    At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til de to nævnte krav

    Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer"

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf).

    Vigtigt at vide, hvis du tuner eller chiptuner din bil!

    Du kan risikere at miste bilens fabriksgaranti, hvis din chiptuning ikke er lovlig. Spørg derfor altid bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning.

    Som bilens ejer er det dit ansvar at sikre dig, at bilen er i lovlig stand (Færdselsloven § 67). Flere regler kan finde i bekendtgørelsen om chiptuning.

    Bilen skal synes og godkendes

    Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.

    Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn § 22.

    Vigtigt at vide om syn!

    Hvis du ikke oplyser om ændringerne ved syn, er ændringerne ikke godkendt, og dermed er bilen ikke lovligt synet.

    Afgift ved konstruktive ændringer

    Det er SKAT, der afgør, om der skal betales fornyet afgift i forbindelse med konstruktive ændringer. Kontakt dit skattecenter for at høre nærmere om reglerne.

    Salg og markedsføring af chiptuningssæt

    Markedsføring og salg af chiptuning er ulovligt, medmindre forhandleren kan dokumentere, at bilen med monteret chip stadig overholder miljøkravene. For at være lovligt skal chiptunings-udstyr vedlægges denne dokumentation. Dette forbud mod salg af ulovligt chiptunings-udstyr gælder også, selv om der reklameres med, at det kun må anvendes til motorsport eller udenfor Færdselslovens område.

    Hovedkrav til konstruktive ændringer

    Forurening, brændstofforbrug og støj

    Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.

    Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler om måling af røg under belastning.

    Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se eksempel på dansk dokumentation og engelsk dokumentation her.

    Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.

    Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.

    Sikkerhed

    Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

    Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.


  • #11   23. jul 2015 Kompressor Knud Passer ikke har arbejdet sammen med en der havde en godkendt bobbel med en alfa motor i.

  • #12   23. jul 2015 Så konklusionen er jeg må gøre lige hvad jeg vil når det kun er 10% og den ikke larmer eller forurener for meget

  • #13   23. jul 2015 Ja der står ingen steder i loven om hvilken motor du må smide i. Kun at den stadig skal være i forsvarlig stand.

  • #14   23. jul 2015 Jeg er lidt usikker på om du må stige i antallet af cylinder. plus husk at være opmærksom på at hvis din bil er af nyere dato så må motoren ikke være ældre end den den født med

  • #15   23. jul 2015 Nyre dato hvad vil det sige? Min bil er 93 og motoren 86

  • #16   23. jul 2015 Hvor får folk alle de mærkelige regler fra? der står intet i detailforskrifterne om det eller på SKAT´s hjemmeside http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435

  • #17   23. jul 2015 Nu må man jo heller ikke bare smide en V8 motor i en BMW 3 serie bare fordi det er under 20%.
    Mener at modellen skal være lavet med den motor i ellers skal du forbi TÜV etc.


  • #18   23. jul 2015 Anders læs hvad trafikstyrelsen skriver Det har intet med Hvilken motor du smider i at gøre, men hvor meget du forøger ,ed.

  • #19   23. jul 2015 http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_8_3.htm

    Motorskift

    Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.

    Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

    En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning.

    Der bliver aldrig nævnt du ikke må ligge en anden mærke motor i.


  • #20   23. jul 2015 Bremserne kan også spille ind, hvis bremserne er større på den bil motoren tages, fra end på bilen, motoren smides i, så kan den heller ej godkendes, og hvis nogen siger dette ikke passer, så siger jeg bare held og lykke med arbejdet.. smiley

  • #21   23. jul 2015 Kan i snart blive enige? smiley
    Og hvad skal bremser nu blandes ind i det for når der står længere oppe at under 20% regnes bilen for stadig at være i sikkerheds forsvarligt?


  • #23   23. jul 2015 Morten D Alle andre biler skal have konstruktive ændringer (inklusiv tuning eller motorskifte under 20%) dokumenteret at de ikke forurener eller støjer mere, og denne dokumentation skal være i form af et verifikationsdokument fra et akrediteret testcenter (i.e. TüV) og det koster.

    Han behøver ikke Tüv. Han kan få det ved producenten.

    Dokumentation skal bestå af en af flg. muligheder
    - godkendelse i henhold til de krævede bestemmelser,
    - rapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium eller
    - erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant indeholdende måleresultat
    for standmåling med tilhørende motoromdrejningstal.
    Dokumentation afleveres ved syn med henblik på første registrering af bil, der
    ikke er omfattet af en typegodkendelse udstedt på ikrafttrædelsesdatoen eller
    senere.
    Der skal dog ikke afleveres særskilt dokumentation, såfremt der afleveres en
    generel erklæring i form af:
    - Typeattest underskrevet af godkendelsesindehaveren på ikrafttrædelsesdatoen
    eller senere, eller
    - typegodkendelse underskrevet på ikrafttrædelsesdatoen eller senere, som
    er forsynet med erklæring om opfyldelse af gældende krav (fortrykt på
    nyere typegodkendelser).


  • #24   23. jul 2015 OG så skriver trafikstyrelsen også


    Desuden vil en måling
    fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
    dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
    med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektfor
    øgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen
    må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
    at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet
    stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.
    Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med


  • #25   23. jul 2015 Jeg må ærligt indrømme jeg ikke helt forstår hvad jeg skal bruge af dokumentation og ej heller om det over hovedet kan lade sig gøre uden jeg skal betale ny afgift

  • #26   23. jul 2015 Hvis ikke motoren er typegodkendt til bilen så må man ikk 20% eller ej.


  • #29   23. jul 2015 Morten D Så når der står i detailforskrifterne.
    Desuden vil en måling
    fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
    dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
    med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektfor.

    Så er det bare løgn?

    Dette er netop skrevet under luft forurening du er velkommen til selv at tjekke op om det.
    Motor, støj, luftforurening 7.06
    Luftforurening Side 25


  • #31   23. jul 2015 ja men for hulen det sidste i den afsnit omhandler jo ikke kun ældre biler.

    Dette er for ældre biler. Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforure- ningsgodkendelse anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luft- forurening, vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt.


    Dette er generelt for alle biler. Desuden vil en måling fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som dokumentation,"

    Et værksted med en effektprøvestand kan udstede dokumentation for det til syn så du ikke behøver ned til Tüv.


  • #32   23. jul 2015 Nu for at skærer det ud i pap. Når bilen skal testes for at overholde reglerne for forurening, så kræver det ikke at han kører ned til Tüv. Et værksted med en effektprøvestand kan udstede dokumentation for at bilen overholder de regler, Som ejeren kan tage med til syn. Så det kræver ikke Tüv.

  • #33   23. jul 2015 Tror bare jeg køre til den lokale syns mand og spørg hvad der skal til alle de forskellige meninger er kun til at blive forvirret over

  • #34   24. jul 2015 Det er fordi folk blander syn og skat sammen. synsmanden skal have dokumentation for at bilen må køre med motoren. Skat er ligeglade med forurening. De går kun op i om ombygningen er afgiftspligtig

  • #35   24. jul 2015 Så den dokumentation jeg skal have til syns mand er hvor meget min bil har af hk hvor meget den må forurene og hvor meget den må støje og så skal jeg have en måling med den nye motor og så må hk ikke være mere end 20% og forurening og støj må ikke være mere end 3%
    Er det korrekt? Og må den måling blive lavet ved en "baggård tuner" som i kalder dem eller SKAL det være tüv ?


  • #36   24. jul 2015 Det der med røgtæthed går ud fra det er forurening det er det står der ingen ting om vis man slår type godkendelsen op

    profilbillede
  • #38   24. jul 2015 Så skal have en røgtæthed på under 0.2m1 hvad det så betyder men det burde jo også være mulig siden landroveren er godkendt med v8

Kommentér på:
ny motor

Annonce