1.235 visninger
|
Oprettet:
Motorslifte!? Lovligt? {{forumTopicSubject}}
Hey BG.
Vil gerne have en gammel ford taunus.. Men for at få mere spark i, ville jeg gerne sætte en større ford capri motor i..
Men hvordan gøres det lovligt og så det kan synes?
På forhånd tak for hjælpen.
nov 2005
Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.774
Hvad hk og nm
Din bil kan godkendes med
evt kontakt Ford DK
Det burde de have papirer på
Så, ved du hvad du skal ligge efter
feb 2015
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 17
mar 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 3 Svar: 1.136
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 164 Svar: 299
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.622
feb 2015
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 17
Det er en årgang 75 taunus
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 164 Svar: 299
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
feb 2015
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 17
Men hvor får man den slags dokumentation?
nov 2005
Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.774
eller et firma der sælge godkendte,bremser
med godkendelser
nu kender,jeg ikke til nogen
bestemt til Ford.
men til,opel er det et firma i Tyskland
pink power,
De sælge div bremse opgrade Kits til i hverfald Opel.
med tüv godkendelse,
så prøv og hør dem ad,om de har til ford
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Der er nogle ting du skal være opmærksom på ved mulighed nr 2, og det er at du skal sørge for at bilen ikke skifter identitet til en større model. Dvs hvis din Taunus er en 1,6 og du ændrer den til 2,0V6 så risikerer du at skulle betale afgift af en hel Taunus 2,0V6.
Det koster ikke ret meget i afgift at tune sådan en gammel kriger så go for it.
Og der er mange mange motor valgmuligheder.
Mht bremser så skal du have en TüV godkendelse på de nye bremser, så glem Capri bremserne og få nogle ala pink opel power, der må da eksistere noget i England ? Tog lige en hurtig googler, og kan se der er wilwood kits til din taunus derude..
feb 2015
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 17
Men hvordan dokumenterer jeg så motorskiftet? Og at bilen ka holde til det?
Og kan ikke umiddelbart finde noget til ford taunus på den der "wilwood" ?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Spørgsmålet er selvfølgelig hvor meget du har tænkt dig at den skal pumpes op til.
Den største taunus var med en 2,3 V6 med 125hk så lægger du 20% oveni behøver du ikke kunne dokumentere at karosseriet kan holde til 150hk.
Bremserne skal være godkendt til bilen eksempelvis med en TüV eller andet officielt godkendelsespapir.
Alt det her er teoretisk. I praksis går syn og SKAT kun op i om bremserne følger med motorens ydelse. Så hænger de to ting sammen skulle det ikke være noget problem. Om dit bagtøj eksploderer når du ligger fra land er de ligeglade med.
Har selv lavet rigtig meget af sådan noget, og kender da også en der fik en Manta A model fra 71 synet med 230hk selvom den største model originalt kun har 105hk.
Det er en rigtig god ide at du er med hvor det sner med informationer, et godt sted at starte er på dette forum: http://www.retro-ford.co.uk/
En af dem jeg har fundet der har ret så meget (kan forstå delene er de samme på en Cortina Mk3) er burtonpower, de har bla.a de før nævnte bremsekits. De koster dog en arm og et ben, men er det et seriøst projekt du vil lave så koster det selvfølgelig også..
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
feb 2015
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 17
Han sagde at jeg sku holde mig til en større taunus motor?
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 403
Se mere her: https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
feb 2015
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 17
Så jeg skal vel ku dokumentere det.. Og igen, hvor fåes den dokumentation fra? Ka det findes på nettet eller skal jeg ha kontakt til ford eller hvordan?
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 403
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Hvis manden bygger den om så den er magen til en 2,3´er med 125hk og betaler afgift af det må man øge med 20%. Dvs så må der godt komme en 2,8V6 i fra en XR4i med 150hk da det lige nøjagtig går indenfor de 20%. Om bilen reelt har den motor eller ej ved syn eller bedømmelse af SKAT er ligemeget.
Betal afgift på den så den på papiret er en 2,3 så er der ingen problemer overhovedet. Det er tydeligt at synsmanden ikke ved en hat om det, så jeg ville overveje at skifte synsmand.
Et rigtig godt sted at starte med at finde information om hvad man må og ikke må er at ringe til trafikstyrelsen, det har jeg gjort mange gange og de er meget behjælpelige med de forskellige regler.
Jeg ville gøre det sådan her:
1. Lav bilen klar til syn
2. Monter for og bagbremser fra en 2,3 (originale)
3. Tag fat i SKAT, her skal du betale afgift af bilen som var det en 2,3 du importerede dvs 40% af nyprisen ex moms og afgift i 75 (den kostede 8800DM i 1971) så regn med ca 20.000 i afgift.
4. Syn bilen med en 2,8XR4i motor og brug 20% reglen på din nu 2,3 taunus.
5. Kør og hyg dig med at trække fra alle de små GTi biler
feb 2015
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 17
Jeg har fået at vide et andet sted at man tog bilens salgsværdig, og så var afgiften ca 63% af det?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Afgiften på en bil (også veteran som din) er 40% af bilens nypris da den blev handlet ex moms og ex afgift. Bilen kostede ca 45.000.- kr fra ny i 1975 (uden moms og afgift), den nøjagtige pris er vigtig og her kan Ford måske hjælpe dig?
Hvis 20.000 for dig i denne henseende er mange penge så er det med 2,3´eren absolut den bedste løsning for dig. Et sæt wilwood bremser til bilen koster 9.000.- kroner ex forsendelse.
Så mit råd er at bygge den om til en 2,3, betal afgift af en 2,3 og så må du hælde 150hk i den uden nogen rynker et øjenbryn.
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.622
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.622
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.622
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.622
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Hvem testede den for dig ? Er lidt interesseret i emnet selv nemlig da min bror har gang i et projekt som ikke kan godkendes på anden vis..
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.622
Motorslifte!? Lovligt?