{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Motorslifte!? Lovligt?
  • #1   9. feb 2016 Du kan jo starte med og finde,ud af

    Hvad hk og nm
    Din bil kan godkendes med

    evt kontakt Ford DK
    Det burde de have papirer på

    Så, ved du hvad du skal ligge efter


  • #2   9. feb 2016 Fik at vide det kostede omkring 35 kg at få tilsendt en udtalelse fra ford omkring hva bilen må tunes til?

  • #3   9. feb 2016 I med en 6 liters chevy, og så en stor turbo.

  • #4   9. feb 2016 Jeg har en 4,3 v6 til at stå du kan få i:)

  • #5   9. feb 2016 Hvilken årgang er det taunus?

  • #6   9. feb 2016 Det er vældig fint at i byder ind med motorer jeg ka smide i.. smiley men det er ik rigtigt mit problem.. Det er at ku få den synet med det...
    Det er en årgang 75 taunus smiley


  • #7   9. feb 2016 Det kan du godt. Det koster nok lidt i ny afgift, men du skal bare ikke have en motor med mere en 200hk Std. så bliver det dyrt i afgift smiley

  • #9   9. feb 2016 Det er jo også det man skal dokumentere når den får over 20% mere i HK så skal der frem skaffes dokumentation at bilen er i sikkerhedsmæssig stand

  • #10   10. feb 2016 Det havde jeg så tænkt at tage undervognen fra capri'en også, så den bremseevner passer til motoren..
    Men hvor får man den slags dokumentation?


  • #11   10. feb 2016 enten via Ford DK

    eller et firma der sælge godkendte,bremser
    med godkendelser

    nu kender,jeg ikke til nogen
    bestemt til Ford.

    men til,opel er det et firma i Tyskland
    pink power,
    De sælge div bremse opgrade Kits til i hverfald Opel.

    med tüv godkendelse,
    så prøv og hør dem ad,om de har til ford


  • #12   10. feb 2016 Der er to måder at gøre det på. Enten ved at holde det under 20% effektforøgelse (så koster det ikke ny afgift), eller ved at gå all-in og så betale den ekstra afgift.

    Der er nogle ting du skal være opmærksom på ved mulighed nr 2, og det er at du skal sørge for at bilen ikke skifter identitet til en større model. Dvs hvis din Taunus er en 1,6 og du ændrer den til 2,0V6 så risikerer du at skulle betale afgift af en hel Taunus 2,0V6.

    Det koster ikke ret meget i afgift at tune sådan en gammel kriger smiley så go for it.

    Og der er mange mange motor valgmuligheder.

    Mht bremser så skal du have en TüV godkendelse på de nye bremser, så glem Capri bremserne og få nogle ala pink opel power, der må da eksistere noget i England ? Tog lige en hurtig googler, og kan se der er wilwood kits til din taunus derude..


  • #13   10. feb 2016 Okay super smiley
    Men hvordan dokumenterer jeg så motorskiftet? Og at bilen ka holde til det? smiley
    Og kan ikke umiddelbart finde noget til ford taunus på den der "wilwood" ? smiley


  • #14   10. feb 2016 Du tager bare den engelske ebay, eller søger på google.co.uk og kun viser engelske resultater.

    Spørgsmålet er selvfølgelig hvor meget du har tænkt dig at den skal pumpes op til.

    Den største taunus var med en 2,3 V6 med 125hk så lægger du 20% oveni behøver du ikke kunne dokumentere at karosseriet kan holde til 150hk.

    Bremserne skal være godkendt til bilen eksempelvis med en TüV eller andet officielt godkendelsespapir.

    Alt det her er teoretisk. I praksis går syn og SKAT kun op i om bremserne følger med motorens ydelse. Så hænger de to ting sammen skulle det ikke være noget problem. Om dit bagtøj eksploderer når du ligger fra land er de ligeglade med.

    Har selv lavet rigtig meget af sådan noget, og kender da også en der fik en Manta A model fra 71 synet med 230hk selvom den største model originalt kun har 105hk.

    Det er en rigtig god ide at du er med hvor det sner med informationer, et godt sted at starte er på dette forum: http://www.retro-ford.co.uk/

    En af dem jeg har fundet der har ret så meget (kan forstå delene er de samme på en Cortina Mk3) er burtonpower, de har bla.a de før nævnte bremsekits. De koster dog en arm og et ben, men er det et seriøst projekt du vil lave så koster det selvfølgelig også..


  • #15   10. feb 2016 En 2,8 V6 fra en Sierra XR4i har 150 hk og ville i min optik være helt perfekt at kyle i den. Brug bremserne fra en 2,3V6 taunus, så er alt i orden og du skal ikke dokumentere noget, blot betale den afgift der følger med.

  • #16   10. feb 2016 Er i sikre på det? Jeg snakkede med en synsmand der sagde at jeg SKULLE ku dokumentere at taunus ka holde til en 2.8i capri motor? smiley
    Han sagde at jeg sku holde mig til en større taunus motor? smiley


  • #17   10. feb 2016 Husk at 20% reglen ikke har noget at gøre med, om der skal betales ny afgift. Det er ene og alene Skats vurdering. 20% reglen har udelukkende indflydelse på dokumentationen. Er effektforøgelsen over 20% er der øget krav til dokumentation, f.eks. skal man kunne dokumentere, at bilen stadig er sikkerhedsmæssig forsvarlig, at den ikke støjer og forurener mere etc.

    Se mere her: https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx


  • #18   10. feb 2016 #16 det er jo også det der står i #9 og #17 at du skal kunne bevise den er i sikkerhedsmæssig stand til at klare den ombygning.

  • #19   10. feb 2016 Hvis jeg sætter den 2,8i motor i, blir den øget med mere end de 20 %..
    Så jeg skal vel ku dokumentere det.. Og igen, hvor fåes den dokumentation fra? Ka det findes på nettet eller skal jeg ha kontakt til ford eller hvordan?


  • #20   10. feb 2016 Det kan f.eks. være fra Ford. Prøv evt. en af de mange Ford-klubber, de må have nogle fora rundt omkring.

  • #22   10. feb 2016 Nej stop nu lige allesammen.

    Hvis manden bygger den om så den er magen til en 2,3´er med 125hk og betaler afgift af det må man øge med 20%. Dvs så må der godt komme en 2,8V6 i fra en XR4i med 150hk da det lige nøjagtig går indenfor de 20%. Om bilen reelt har den motor eller ej ved syn eller bedømmelse af SKAT er ligemeget.

    Betal afgift på den så den på papiret er en 2,3 så er der ingen problemer overhovedet. Det er tydeligt at synsmanden ikke ved en hat om det, så jeg ville overveje at skifte synsmand.

    Et rigtig godt sted at starte med at finde information om hvad man må og ikke må er at ringe til trafikstyrelsen, det har jeg gjort mange gange og de er meget behjælpelige med de forskellige regler.

    Jeg ville gøre det sådan her:

    1. Lav bilen klar til syn
    2. Monter for og bagbremser fra en 2,3 (originale)
    3. Tag fat i SKAT, her skal du betale afgift af bilen som var det en 2,3 du importerede dvs 40% af nyprisen ex moms og afgift i 75 (den kostede 8800DM i 1971) så regn med ca 20.000 i afgift.
    4. Syn bilen med en 2,8XR4i motor og brug 20% reglen på din nu 2,3 taunus.
    5. Kør og hyg dig med at trække fra alle de små GTi biler


  • #23   10. feb 2016 Koster det så meget at betale afgiften?
    Jeg har fået at vide et andet sted at man tog bilens salgsværdig, og så var afgiften ca 63% af det?


  • #24   10. feb 2016 Jonas K, ikke alle de der kammerater der kender nogen der engang har set et billede af tordenskjold. Der er ikke hold i det.

    Afgiften på en bil (også veteran som din) er 40% af bilens nypris da den blev handlet ex moms og ex afgift. Bilen kostede ca 45.000.- kr fra ny i 1975 (uden moms og afgift), den nøjagtige pris er vigtig og her kan Ford måske hjælpe dig?

    Hvis 20.000 for dig i denne henseende er mange penge så er det med 2,3´eren absolut den bedste løsning for dig. Et sæt wilwood bremser til bilen koster 9.000.- kroner ex forsendelse.

    Så mit råd er at bygge den om til en 2,3, betal afgift af en 2,3 og så må du hælde 150hk i den uden nogen rynker et øjenbryn.


  • #25   10. feb 2016 På min Corolla AE92 fra 89, som var født med 90Hk har jeg fået lavet en ny typegodkendelse. Så nu har den en 20V Blacktop i med 162Hk. Der skulle jeg bevise, at jeg havde bygget den om til AE92 GTi, som er født med en 124Hk motor. Og derved gik det, da jeg kun må effektforøge op til 40%. Så det er 40% på 124, men nu må jeg heller ikke rører en skrue mere på den motor.

  • #26   10. feb 2016 Det er en dyr fornøjelse og afgift kom så bagefter. Men det er jo ren penge maskine for SKAT og INTET med sikkerhed at gøre.

  • #27   10. feb 2016 #26 det er helt korrekt. Der var faktisk en ingeniør der engang skrev en artikel om det med at tune biler kontra kravet om større bremser. Der er ingen sammenhæng. Eksempelvis vil en Taunus med 200hk jo ikke blive hurtigere i topfart. Der er jo hastighedsgrænser i DK så hvis de gamle originale bremser er ok til 130 som er det maksimalt tilladte på motorvej, ja så er de det vel også selvom bilen har 1000hk. 0-100km/t har intet med bremselængde at gøre..

  • #28   10. feb 2016 I testen indgår også at der skal opnås max. hastighed af køretøjet.

  • #29   10. feb 2016 Kenn R var det teknisk institut du var inde hos ?

  • #30   10. feb 2016 Nej, det var et dansk firma der udfører typegodkendelser.

  • #31   10. feb 2016 Det gør TI nu også smiley

    Hvem testede den for dig ? Er lidt interesseret i emnet selv nemlig da min bror har gang i et projekt som ikke kan godkendes på anden vis..


  • #32   11. feb 2016 Så vil jeg først spørger - hvad er budgettet?

Kommentér på:
Motorslifte!? Lovligt?

Annonce