Valg af bil til rally {{forumTopicSubject}}
Hej.
Står inden for de næste 24 timer og skal beslutte hvilke vil jeg vil udfordre mig i i år 2018 Rallysprint.
Bilen skal opbygges fra std de næste 4,5 mdr.
1
Saxo vts årg 2001. Der findes et hav af motor muligheder og ret billigt at komme igang med.
2
Focus mk2 1,6 trend. Årg 2005
Planen var at smide en 2,5st eller 2,0 ecoboost i den . Og evt WRC bodykit
Der fordele og ulemper ved begge biler.
Nogle der har nogle erfaringer de vil dele..
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Emner: 37 Svar: 192
feb 2005
Følger: 33 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 1.703
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
Har du overvejet hvilket regler du vil bygge efter ?
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Saxo er bare ja billig og meget let at skrue i men os et hidsig bæst hvis den er skruet rigtigt
jan 2014
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 11
Så er du igang og kan optimere efter behov og pengepung
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
Hvis jeg var dig ville jeg starte med en Saxo 1600 vts, eller en C2 1600 vts (kan køres med sekventiel gearkasse, mener jeg ikke saxo'en kan uden at ryge i dk klassen)
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Har nemlig trænet lidt i en Saxo med 106 gti motor og den dejlige 1300 gearkasse. Og han har brugt knap 40 på ren motor. Og sys den er en raket. Sys styring er elendig. Den har et dødpunkt hvor man bare sidder et split sek ig tænker hva bremser. Kan godt lide den er lille og handy.. men har os prøvet en Fiesta 1,5 ecoboost. Masser power lidt tung kørsel. Men flyver ikk rundt som den bette..
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 1
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Den Saxo jeg prøvede står en anelse - i begge retninger i cam
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
Camber foran på en fwd skal helst stå ca. -1,5 grad (1grad og 30 min) selvfølgelig alt efter kørestil men kommer også an på hvilke dæk man køre på. Kan kun anbefale Michelin rally dæk selvom de er dyre
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Men tænker ang motor
Skarp knast
Smede stempler / plejl
Lettet Svinghjul
1300 gearkasse
D3 kobling
Quick shift
Justbar knasthjul
R6 benzin pumpe
Og spjældhus på..
God gewind undervogn/ korrekte tårnstivere
Brembo raceline skiver/klodser
Samt hurtig tandstang
Anti Roll bars
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
Lyder fornuftig med moteren
Undervogn bør være af rigtig god kvalitet hvis du vil have nogen chance for at gøre dig i toppen. En alm gevind undervogn til alm. gadebiler dur ikke. Der er muligvis også begrænsninger på hvad du må, afhængig af hvilke regler du bygger efter (meget vigtig at have styr på, der er regler for ALT også f.eks. Om du må køre med spjældhuse på motor)
Hvis du kommer til at køre med gevind undervogn, bør du også undersøge hvor hårde fjedre der er optimalt for din bil (noget siger mig at den størelse bil skal køre med ca. 45 kg/mm fjedre men du må ikke hænge mig op på det, det er kun en fornemmelse :P)
Endelig husk af forstærke svejsninger i forbro og bærearme (og selv resten af bilen) Sam at skifte gummibøsninger i bærearme til kugler (faste led som ikke kan give sig ud over at bærearmen kan bevæge sig op og ned, ude ved bærekuglen)
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Men ja satser på at svejse forbro osv om. Og lave nogle forstærkninger.
Har ikk vildt meget forstand på undervogn. Andet end at jeg kan læse den fra raceland skulle være toppen til Saxo. Da den er let og simpel og justere ind..
så vidt jeg ved må man køre med karburator i alle klasser og det vist kun 2 klasser man må køre med spjæld.
Men er nød til at gå all ind på forstærkning / afstivning af karossen. Da jeg kunne mærke den anden gav sig voldsomt.
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
Hvis du skal have noget af det der virkelig er noget der dur, så er du over i öhlins eller Reiger fjederben. Men så koster det også ca. 25.000,- pr. støddæmper (nye) og ja det var 100.000,- for 4 men det er i den prisklasse de hurtigste 1600 og 2000 køre med (i dm rally hvis man kan kalde det det, mere )
Rigtig god ide at sætte sig grundig ind i undervogn og hjulvinkler, en rallybil skal ikke være hård i undervogn og hoppe hen over veje (for det er = miste vejgreb) det er undervognen der skal absorbere huller ujævnheder osv. Så selve karossen er i ro (til en vis grænse selvf).
God ide at forstærke husk den ikke skal fuldsvejses, men punktsvejses (2-3 cm svejsning) for hver ca. 10-15 cm samling, den skal teoretisk set kunne give sig lidt.
Nogen steder skal der nok svejses lidt ekstra tyk plade oven på f.eks. I toppen af tårne.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Kig evt på www.motorsporten.dk.
Så økonomisk set er det bedst at starte med en færdig bygget. Især da der ofte er projekter til salg fordi folk er gået døde i dem.
http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=65514&title=Job++handel%3A+SOLGT+-+Potent+klubrallybil+med+161+HK+-+205+NM
http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=64827&title=Job++handel%3A+SÆLGES+-+Peugeot+206+S16%2C+årgang%3A+2001%2C+KM%3A+217%2E000
Så man igang for billig penge og har stadig fri mulighed for at sætte sig efter præg.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Den raceland undervogn virkede faktisk overraskende stabil.
Det eneste jeg var lidt bekymret over. Var at jeg kunne mærke karossen gav sig. Og tydeligt se det i et langt sving med fuld hammer. Jeg slog da ejerens tid og så havde den ligesom et dødt punkt det første sek i 3 gear.
Men jeg køre os lidt højgearet og køre den lidt længere ud. + han bruger håndbremsen i sving.. det gør jeg ikk.
Han vil så have en 1800 vts i hans her i vinter..
Jeg har faktisk Cnc fræst hans bærearne i 6860 alu
Det eneste jeg er lidt bange for ved saxo'en er at jeg kommer til at mangle fart.
Hvor en Ford 2,0 ecoboost trods alt har 248hk std med tryk. Og med stage2 levere 342hk
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Det rigtigt nok.. hvis man er helt nystarter er det nok den bedste mulighed. Men i den prisklasse er det næsten std motor osv.
Vi skal højere op ad stigen. De fleste der ligger der inde er klubrally biler. Og det er ikk det jeg vil. Så hvis jeg evt købte sådan en. Vil det kræve en ret omfattende ombygning..
Bygger jeg fra bunden. Ved jeg lige hva jeg har. Og kender hvert er hjørne af bilen. Og håndplukke lige det jeg mener passer i bilen.
+ jeg kører slet slet ikk på samme måde som de fleste andre.
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
1800 er en dum størelse, eftersom at man stadig kommer til at køre med i 2000 klassen
Du kan ikke "bare" plukke de stumper du gerne selv vil have i, eller selv lave bære arme (er jeg meget sikker på), det er kun hvis du bygger en så kaldt dk bil (der må man næsten alt) men den klasse er ikke internationalt godkendt (FIA) du kan dog somregl godt få lov til at køre f.eks tyske rallys, men de har nogen gange svært ved at finde den rigtige klasse at putte dig i, men ender nok i det de nogen gange kalder maxi klassen.
Sådan en Saxo bør ikke have en topfart højere end 180 i 6 gear
Selv en supper 2000 med 300 hk uden turbo har topfart på ca. 180 i 6 gear
Er du sikker på at du kan få godkendt den med stage 2 ?
Max hk på hvilken som helst rallybil, må jo ikke overstige 300 hk ved du nok FIA regl
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Ved heller ikk Hvorfor han vil køre 1800 ..
Plukke// ment selv vælge mærker osv.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Og jo du må gerne smide en 2,5st i en focus. Så længe den er elektronisk begrænset.
Ja har læst det meste af det. Ellers har jeg set onel's rally build guide hvor han forklarer en masse og opbygning klasser osv.
Men valget blev os Saxo 1600 gti med 1300 gear
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Ja det skal nok blive godt. Hele bygge planen bliver gennegået af en gammel rotte som siges af have skruet i rally biler i 25år
jan 2014
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 11
Hvad er dit cirka budget før bil står færdigbygget ?
100k ? Eller mere
jan 2014
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 11
Komplet bil 10.000
Motor 50.000 alt nyt
Gearkasse renoveret dogboks 20.000
Bur 6000
Sæder -seler 7000
Undervogn D2 asphalt 8500
Bremser D2 6 stemplet 8000
Torsionsstænger bag 4000
Udstødning med manifold brugt 2000
Dæk-fælge 10000
Motorstyring 5000
Alle parpier og godkendelser 3000
Så det koster lidt at laver det hele fra bunden af derfor jeg foreslog brugt men hvis man har en god sponsor hjælper det jo på det
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
Har du link til onel's rally guide?
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Dæk/fælge = sponsorer
Har bur liggende til Saxo. Men tror evt jeg vælger et andet.
Motor regner jeg med ca 20-25.000kr
Gear ca 8000kr har en 1300 liggende.
Undervogn ca 12000kr
Udstødning laver jeg selv. Har banan liggende
Sæder/seler 12500kr
Maling / folie = måske en sponsor.
Har ca selv 50k at smide i det.. resten skal jeg se om jeg kan finde sponsor til.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 20
Det er en dvd jeg købte til. biler for alle
Valg af bil til rally