{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.839 visninger | Oprettet:

Valg af bil til rally {{forumTopicSubject}}

Hej.

Står inden for de næste 24 timer og skal beslutte hvilke vil jeg vil udfordre mig i i år 2018 Rallysprint.

Bilen skal opbygges fra std de næste 4,5 mdr.

1
Saxo vts årg 2001. Der findes et hav af motor muligheder og ret billigt at komme igang med.

2
Focus mk2 1,6 trend. Årg 2005
Planen var at smide en 2,5st eller 2,0 ecoboost i den . Og evt WRC bodykit

Der fordele og ulemper ved begge biler.

Nogle der har nogle erfaringer de vil dele..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af bil til rally
  • #1   16. aug 2017 Min gamle kollega har en Hyundai I 30 med baghjulstræk. Bygget op til rallycross

  • #2   16. aug 2017 Ja okay.. men valget står mellem de 2

  • #3   16. aug 2017 min talbot der har jeg evt en toyota silvertop motor med til der har 160hk;-)

  • #4   16. aug 2017 Hvis du ikke har prøvet det før, ville jeg kaste mig over Saxoen. Netop af de årsager du har nævnt... Hvis du er en gammel rotte, så nap da Forden og gå amok smiley

  • #5   16. aug 2017 Har kørt lidt før. Ellers gokart det meste af livet.. har lidt sponsorer som hjælper med stumper osv. Og skrue det ingen problem.

  • #6   16. aug 2017 Bare husk at til rally handler det RIGTIG meget om at have en god undervogn, og gode bremser. Vejgreb og styrevillig betyder sindsyg meget, der kan hentes rigtig mange sekunder på det alene selv med standart motor. Og husk at med en 2,5 eller 2,0 ecoboost ryger du op i den store klasse hvor bla. Porshe gt3 osv. Køre den der hedder over 2000 ccm smiley


  • #7   16. aug 2017 Kommer egentlig lige i tvivl om der er en klasse fra 2000 til 2500 smiley men mener det ikke.

    Har du overvejet hvilket regler du vil bygge efter smiley ?


  • #8   16. aug 2017 Mener os den skifter ved 2000cc men gør ikk så meget .. har en del race erfaring i bagagen. Ikk at jeg siger det vil gå godt smiley men det er drømmen. Og ved jeg kan give den gas.. regner med at bygge den til fia godkendt rally fra starten. Så kan den jo næsten køre det hele. Det fede ved mk2'eren er at jeg ikk behøver bygge den meget om hvis det går godt og jeg kommer til at køre i klasse 2 + de flere HK fra starten

    Saxo er bare ja billig og meget let at skrue i men os et hidsig bæst hvis den er skruet rigtigt


  • #9   16. aug 2017 Alt for dyrt at bygge selv køb noget færdig og brug tiden til at lære bilen at kende feks https://www.dba.dk/andet-citroen-saxo-1600/id-1035279492/

    Så er du igang og kan optimere efter behov og pengepung


  • #10   16. aug 2017 Michael B den bil vil få skam prygl i dk klasse 1300-1599 ccm smiley der er laaang vej til toppen af den klasse med den bil. Men ja det er måske billigere at købe en der er bygget. Men du ved reelt set ikke hvad du får så. Du kan risikere at købe en hvor undervogn, gearkasse, og motor er slidt helt ned.

    Hvis jeg var dig ville jeg starte med en Saxo 1600 vts, eller en C2 1600 vts (kan køres med sekventiel gearkasse, mener jeg ikke saxo'en kan uden at ryge i dk klassen)


  • #11   16. aug 2017 Nemlig. Vil ikk købe en der er bygget. Det som at købe katten i sækken.

    Har nemlig trænet lidt i en Saxo med 106 gti motor og den dejlige 1300 gearkasse. Og han har brugt knap 40 på ren motor. Og sys den er en raket. Sys styring er elendig. Den har et dødpunkt hvor man bare sidder et split sek ig tænker hva bremser. Kan godt lide den er lille og handy.. men har os prøvet en Fiesta 1,5 ecoboost. Masser power lidt tung kørsel. Men flyver ikk rundt som den bette..


  • #12   16. aug 2017 Styring har også meget med indstilling af hjulvinkler at gøre. De skal i grove træk stå modsat af standart mål, for at opnå hurtig styring. En hurtig tandstang vil også ændre på det smiley

  • #13   16. aug 2017 Kig på rallyinfo der er en ford escort mk5 til salg som er næsten race klar

  • #14   16. aug 2017 Er os ret sikker på vi vælger Saxo..

    Den Saxo jeg prøvede står en anelse - i begge retninger i cam


  • #15   16. aug 2017 Toe har også meget at sige smiley
    Camber foran på en fwd skal helst stå ca. -1,5 grad (1grad og 30 min) selvfølgelig alt efter kørestil men kommer også an på hvilke dæk man køre på. Kan kun anbefale Michelin rally dæk selvom de er dyre smiley


  • #16   16. aug 2017 Ja okay.. må jeg lege med når der skal testes.. har kun kørt med toyo

    Men tænker ang motor
    Skarp knast
    Smede stempler / plejl
    Lettet Svinghjul
    1300 gearkasse
    D3 kobling
    Quick shift
    Justbar knasthjul
    R6 benzin pumpe
    Og spjældhus på..

    God gewind undervogn/ korrekte tårnstivere
    Brembo raceline skiver/klodser
    Samt hurtig tandstang
    Anti Roll bars


  • #17   16. aug 2017 Du kan også prøve yhokohama men når de er halvt slidt bider de ikke mere, Michelin bider helt ind til stålet smiley

    Lyder fornuftig med moteren

    Undervogn bør være af rigtig god kvalitet hvis du vil have nogen chance for at gøre dig i toppen. En alm gevind undervogn til alm. gadebiler dur ikke. Der er muligvis også begrænsninger på hvad du må, afhængig af hvilke regler du bygger efter (meget vigtig at have styr på, der er regler for ALT også f.eks. Om du må køre med spjældhuse på motor)

    Hvis du kommer til at køre med gevind undervogn, bør du også undersøge hvor hårde fjedre der er optimalt for din bil (noget siger mig at den størelse bil skal køre med ca. 45 kg/mm fjedre men du må ikke hænge mig op på det, det er kun en fornemmelse :P)

    Endelig husk af forstærke svejsninger i forbro og bærearme (og selv resten af bilen) Sam at skifte gummibøsninger i bærearme til kugler (faste led som ikke kan give sig ud over at bærearmen kan bevæge sig op og ned, ude ved bærekuglen) smiley


  • #18   16. aug 2017 Det da planen at komme så langt som muligt. Får dæk af sponsor. Aftalen er at jeg skal prøve 2 forskellige til at starte med. Og tror der blir avon og Michelin..

    Men ja satser på at svejse forbro osv om. Og lave nogle forstærkninger.

    Har ikk vildt meget forstand på undervogn. Andet end at jeg kan læse den fra raceland skulle være toppen til Saxo. Da den er let og simpel og justere ind..

    så vidt jeg ved må man køre med karburator i alle klasser og det vist kun 2 klasser man må køre med spjæld.

    Men er nød til at gå all ind på forstærkning / afstivning af karossen. Da jeg kunne mærke den anden gav sig voldsomt.


  • #19   16. aug 2017 Okay, men tror godt jeg ved hvad du ender med at vælge smiley hehe

    Hvis du skal have noget af det der virkelig er noget der dur, så er du over i öhlins eller Reiger fjederben. Men så koster det også ca. 25.000,- pr. støddæmper (nye) og ja det var 100.000,- for 4 smiley men det er i den prisklasse de hurtigste 1600 og 2000 køre med (i dm rally hvis man kan kalde det det, mere smiley )

    Rigtig god ide at sætte sig grundig ind i undervogn og hjulvinkler, en rallybil skal ikke være hård i undervogn og hoppe hen over veje (for det er = miste vejgreb) det er undervognen der skal absorbere huller ujævnheder osv. Så selve karossen er i ro (til en vis grænse selvf).

    God ide at forstærke husk den ikke skal fuldsvejses, men punktsvejses (2-3 cm svejsning) for hver ca. 10-15 cm samling, den skal teoretisk set kunne give sig lidt.
    Nogen steder skal der nok svejses lidt ekstra tyk plade oven på f.eks. I toppen af tårne.






  • #20   16. aug 2017 Arbejder lidt med nogle youngtimer biler og dem der ejer dem siger tit at skulle jeg gå igang så skal jeg vælge en der er bygget. Motor gearkasse og undervogn er en udgift man har uanset om man bygger selv eller køber en færdig bygget. Forskellen er at den færdig byggede er godkendt og ofte til en rimelig pris.
    Kig evt på www.motorsporten.dk.
    Så økonomisk set er det bedst at starte med en færdig bygget. Især da der ofte er projekter til salg fordi folk er gået døde i dem.

    http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=65514&title=Job++handel%3A+SOLGT+-+Potent+klubrallybil+med+161+HK+-+205+NM

    http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=64827&title=Job++handel%3A+SÆLGES+-+Peugeot+206+S16%2C+årgang%3A+2001%2C+KM%3A+217%2E000

    Så man igang for billig penge og har stadig fri mulighed for at sætte sig efter præg.



  • #21   16. aug 2017 Ja det blir nok saxo'en

    Den raceland undervogn virkede faktisk overraskende stabil.

    Det eneste jeg var lidt bekymret over. Var at jeg kunne mærke karossen gav sig. Og tydeligt se det i et langt sving med fuld hammer. Jeg slog da ejerens tid smiley og så havde den ligesom et dødt punkt det første sek i 3 gear.

    Men jeg køre os lidt højgearet og køre den lidt længere ud. + han bruger håndbremsen i sving.. det gør jeg ikk.

    Han vil så have en 1800 vts i hans her i vinter..

    Jeg har faktisk Cnc fræst hans bærearne i 6860 alu

    Det eneste jeg er lidt bange for ved saxo'en er at jeg kommer til at mangle fart.

    Hvor en Ford 2,0 ecoboost trods alt har 248hk std med tryk. Og med stage2 levere 342hk


  • #22   16. aug 2017 Sø-propel.

    Det rigtigt nok.. hvis man er helt nystarter er det nok den bedste mulighed. Men i den prisklasse er det næsten std motor osv.

    Vi skal højere op ad stigen. De fleste der ligger der inde er klubrally biler. Og det er ikk det jeg vil. Så hvis jeg evt købte sådan en. Vil det kræve en ret omfattende ombygning..

    Bygger jeg fra bunden. Ved jeg lige hva jeg har. Og kender hvert er hjørne af bilen. Og håndplukke lige det jeg mener passer i bilen.

    + jeg kører slet slet ikk på samme måde som de fleste andre.


  • #23   16. aug 2017 Sikker på at det ikke var bagbroen der gav sig smiley

    1800 er en dum størelse, eftersom at man stadig kommer til at køre med i 2000 klassen smiley

    Du kan ikke "bare" plukke de stumper du gerne selv vil have i, eller selv lave bære arme (er jeg meget sikker på), det er kun hvis du bygger en så kaldt dk bil (der må man næsten alt) men den klasse er ikke internationalt godkendt (FIA) du kan dog somregl godt få lov til at køre f.eks tyske rallys, men de har nogen gange svært ved at finde den rigtige klasse at putte dig i, men ender nok i det de nogen gange kalder maxi klassen.

    Sådan en Saxo bør ikke have en topfart højere end 180 i 6 gear
    Selv en supper 2000 med 300 hk uden turbo har topfart på ca. 180 i 6 gear smiley

    Er du sikker på at du kan få godkendt den med stage 2 smiley ?
    Max hk på hvilken som helst rallybil, må jo ikke overstige 300 hk ved du nok smiley FIA regl


  • #24   16. aug 2017 Nej det jo optrækket man skal bruge.. du må gerne køre med feks 348hk motor. Så skal den bare begrænses til 300 dokumenteret.

    Ved heller ikk Hvorfor han vil køre 1800 ..

    Plukke// ment selv vælge mærker osv. smiley


  • #26   17. aug 2017 Hej ja har grund licens samt kørt 3 løb. Regner med at køre det sidste i år..

    Og jo du må gerne smide en 2,5st i en focus. Så længe den er elektronisk begrænset.

    Ja har læst det meste af det. Ellers har jeg set onel's rally build guide hvor han forklarer en masse og opbygning klasser osv.

    Men valget blev os Saxo 1600 gti med 1300 gear


  • #28   17. aug 2017 Har ikk set nogen. Men fået forklaret det bla i den bygge guide. Der laver de netop en fiesta med en 1,5 ecoboost med tryk på.

    Ja det skal nok blive godt. Hele bygge planen bliver gennegået af en gammel rotte som siges af have skruet i rally biler i 25år


  • #29   17. aug 2017 Lyder som et spændende og seriøst projekt
    Hvad er dit cirka budget før bil står færdigbygget ?
    100k ? Eller mere


  • #30   17. aug 2017 Her et prisoverslag på vores egen Saxo sprint bil
    Komplet bil 10.000
    Motor 50.000 alt nyt
    Gearkasse renoveret dogboks 20.000
    Bur 6000
    Sæder -seler 7000
    Undervogn D2 asphalt 8500
    Bremser D2 6 stemplet 8000
    Torsionsstænger bag 4000
    Udstødning med manifold brugt 2000
    Dæk-fælge 10000
    Motorstyring 5000
    Alle parpier og godkendelser 3000
    Så det koster lidt at laver det hele fra bunden af derfor jeg foreslog brugt men hvis man har en god sponsor hjælper det jo på det


  • #31   17. aug 2017 Klaes H
    Har du link til onel's rally guide?


  • #32   17. aug 2017 Bilen er blevet betalt af sponsorer.

    Dæk/fælge = sponsorer

    Har bur liggende til Saxo. Men tror evt jeg vælger et andet.

    Motor regner jeg med ca 20-25.000kr
    Gear ca 8000kr har en 1300 liggende.
    Undervogn ca 12000kr
    Udstødning laver jeg selv. Har banan liggende
    Sæder/seler 12500kr

    Maling / folie = måske en sponsor.

    Har ca selv 50k at smide i det.. resten skal jeg se om jeg kan finde sponsor til.


  • #33   17. aug 2017 Mathias A

    Det er en dvd jeg købte til. biler for alle


Kommentér på:
Valg af bil til rally

Annonce