610 visninger
|
Oprettet:
Anden olie viskositet på tunet TDI? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min G4 1.9TDI født PD130 skal have lavet service i morgen. Den er blevet opgraderet en del med større turbo osv.
Den er blevet kørt ind til 239hk og 512nm ved 2,3 bar. Hvilket giver en temmelig høj belastning, samt kan hæve olietemperaturen en smule ved længere tids hård belastning. Min kørerstil er vel hvad man kalder aggressive, hård acceleration ret ofte.
Manualen siger Elf Fulltech LLX 5w-30, men bør jeg skifte til en 5w-40 med den forøgede belastning så olien ikke bliver så tynd ved høje temperaturer?
Olieskift hver 15.000km/1 år
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 166
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.362
Tænk på en tykkere olie er sværere at træde igennem (bedre hydrodynamisk smørefilm). Tilgengæld smører en tyk olie dårligere, og er den alt for tyk kan den generere en helt masse varme på grund af dens indre træghed. (Bliver ikke noget du skal tænke på)
Jeg ville nok eksperimentere lidt med evt en 5w40 som du selv siger, men under alle omstændigheder også et lidt kortere serviceinterval.
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 166
Morten F hvilken bil kører du i? Jeg er ikke vildt nervøs for temperaturen, min hårdt skruede G4 GTI kunne nå op på temperaturer nær 120grader, og den skillede aldrig (på 5w40). Når de tester viskositet ved varm olie (tallet efter w) er ved en olie temperatur på 100grader.
Kan være jeg bare skal gå over i en 5w30 vi kommer jo til vintertid, jeg har her i sommeren kørt 5w40.
Men det er nok i sidste ende som en er det nok ligemeget om man kører 5w30 eller 5w40, det nok ikke det der gør den helt store forskel
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Tvivler på du mærker den store forskel, på motorens holdbarhed.
At sætte skifte intervalet ned, tja olierne hvis du vælger elf Fulltech LSX 5W40 det er en osse en longlife, tvivler på additiverne nedbrydes på 15000 km, når olien er beregnet til 30000 km.
Desuden kan man absolut ingenting sige omkring skifte interval og slid på motoren, uden olie analyser og drifts data både før og efter chippen.
Og dem der snakker om en evt gennem trædning af oliefilmen, så det sku ikke noget der gør at din motor holder ret længe, så det havde sku allerede vist sig.
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 166
Den står umiddelbart mellem ELF Evolution 5W30 SXR (ACEA A5/B5), 5W30 LLX (ACEA C3) og 5W40 SXR (ACEA A3/B4)
Men tænker det er vel lidt ligemeget hvilken jeg ender med at snuppe, det er nok ikke det der gør motoren skulle dø hvis det endelig er det skulle ske
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Tja den eneste der er, er at de to første olier er HSHT, men kan ikke se at det skulle betyde noget og have højt tryk og høj temperatur stabilitet.
Jeg havde umiddelbart nok bare holdt mig til den allerede specificerede olie i service bogen.
De seneste grupper af smørolier PAO og PAG har jo et sindssygt viskositets index, så de er meget meget stabile, ellers ville vi slet ikke køre på 0/5W30 olier idag.
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 166
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
C3 er ekstra god til diesel med filter og cat.
Så havde nok gået efter den.
Egentlig var ACEA normerne i gamle dage meget nemme, altså en lavere norm kunne erstattes af en højere norm uden problemer.
Det kan man ikke sige idag, da nogen biler ikke helt kan tåle og få HTHS olie.
Og normer følger ikke det gamle system.
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 166
Født med cat men er fjernet
Bliver sku nok bare LLX olien
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 166
Anden olie viskositet på tunet TDI?