{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
610 visninger | Oprettet:

Anden olie viskositet på tunet TDI? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Min G4 1.9TDI født PD130 skal have lavet service i morgen. Den er blevet opgraderet en del med større turbo osv.
Den er blevet kørt ind til 239hk og 512nm ved 2,3 bar. Hvilket giver en temmelig høj belastning, samt kan hæve olietemperaturen en smule ved længere tids hård belastning. Min kørerstil er vel hvad man kalder aggressive, hård acceleration ret ofte.

Manualen siger Elf Fulltech LLX 5w-30, men bør jeg skifte til en 5w-40 med den forøgede belastning så olien ikke bliver så tynd ved høje temperaturer?

Olieskift hver 15.000km/1 år


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anden olie viskositet på tunet TDI?
  • #1   22. okt 2017 Om det er 5/30 eller 5/40 er nok ikke alt afgørende, jeg havde nok heller sat service intervallet ned, og hvis din olie bliver for varm ville jeg monter en oliekøler for at afhjælpe det.

  • #2   22. okt 2017 Der er standard oliekøler på, olien har aldrig været over 105-110° ved absolut maks belastning og ved almindelig motorvej (lang distance) på 90-95°, landevej ligger den typisk 85-90°

  • #3   23. okt 2017 Igen det betyder minimalt om den hedder 5/30 eller 5/40, hvor langt køre du mellem service

  • #4   23. okt 2017 Pumpet motor. Ja så det bedre at skifte olie oftere. Min gamle HDI kørte samme temperature som din gør og den var standart så intet farligt i det. Kvalitets olie og så service hver 5000km det er en udgift på 500-600kr pr service så here gud. Men du har også 100hk mere end Orginalt så motoren er naturligt mere presset.

  • #5   23. okt 2017 Vil nu nok sige at en lidt federe olie kan være en god ide. Derudover syntes jeg din olietemp er liiige i overkanten, min bil har aldrig været over 95°C når den får tæv tror jeg ikke. Kører dog også 10W60..

    Tænk på en tykkere olie er sværere at træde igennem (bedre hydrodynamisk smørefilm). Tilgengæld smører en tyk olie dårligere, og er den alt for tyk kan den generere en helt masse varme på grund af dens indre træghed. (Bliver ikke noget du skal tænke på)
    Jeg ville nok eksperimentere lidt med evt en 5w40 som du selv siger, men under alle omstændigheder også et lidt kortere serviceinterval.


  • #6   23. okt 2017 Kører altid kvalitets olie, altid enten ELF, TOTAL eller Castrol Edge alt efter hvad der lige er lettest/billigst i stunden hvor service er ved at være på tide.

    Morten F hvilken bil kører du i? Jeg er ikke vildt nervøs for temperaturen, min hårdt skruede G4 GTI kunne nå op på temperaturer nær 120grader, og den skillede aldrig (på 5w40). Når de tester viskositet ved varm olie (tallet efter w) er ved en olie temperatur på 100grader.

    Kan være jeg bare skal gå over i en 5w30 vi kommer jo til vintertid, jeg har her i sommeren kørt 5w40.

    Men det er nok i sidste ende som en er det nok ligemeget om man kører 5w30 eller 5w40, det nok ikke det der gør den helt store forskel smiley


  • #7   23. okt 2017 Hmm der er 2 cst forskel på de to olier, ved 100°C.
    Tvivler på du mærker den store forskel, på motorens holdbarhed.

    At sætte skifte intervalet ned, tja olierne hvis du vælger elf Fulltech LSX 5W40 det er en osse en longlife, tvivler på additiverne nedbrydes på 15000 km, når olien er beregnet til 30000 km.

    Desuden kan man absolut ingenting sige omkring skifte interval og slid på motoren, uden olie analyser og drifts data både før og efter chippen.
    Og dem der snakker om en evt gennem trædning af oliefilmen, så det sku ikke noget der gør at din motor holder ret længe, så det havde sku allerede vist sig.


  • #8   23. okt 2017 CST?

    Den står umiddelbart mellem ELF Evolution 5W30 SXR (ACEA A5/B5), 5W30 LLX (ACEA C3) og 5W40 SXR (ACEA A3/B4)

    Men tænker det er vel lidt ligemeget hvilken jeg ender med at snuppe, det er nok ikke det der gør motoren skulle dø hvis det endelig er det skulle ske


  • #9   23. okt 2017 Cst = Centistokes = viscosistets måleenhed.

    Tja den eneste der er, er at de to første olier er HSHT, men kan ikke se at det skulle betyde noget og have højt tryk og høj temperatur stabilitet.

    Jeg havde umiddelbart nok bare holdt mig til den allerede specificerede olie i service bogen.
    De seneste grupper af smørolier PAO og PAG har jo et sindssygt viskositets index, så de er meget meget stabile, ellers ville vi slet ikke køre på 0/5W30 olier idag.


  • #10   23. okt 2017 Der er nævnt en A3/ olie og 2 C3 olier i specificeringen, men var lidt nysgerrig om jeg skulle tænke på det når nu den er under noget hårdere pres smiley

  • #11   23. okt 2017 Altså det er jo altid målt i forhold til oliens ny spec, og hvor god den er ved partikelfilter og cat.
    C3 er ekstra god til diesel med filter og cat.

    Så havde nok gået efter den.
    Egentlig var ACEA normerne i gamle dage meget nemme, altså en lavere norm kunne erstattes af en højere norm uden problemer.
    Det kan man ikke sige idag, da nogen biler ikke helt kan tåle og få HTHS olie.
    Og normer følger ikke det gamle system.


  • #12   23. okt 2017 Tja, min har hverken cat eller partikelfilter
    Født med cat men er fjernet

    Bliver sku nok bare LLX olien smiley


  • #13   23. okt 2017 SXR olien eller A/B5 normen nævner ikke noget specielt om dpf.

  • #14   25. okt 2017 Der er heller ikke DPF eller KAT ??

Kommentér på:
Anden olie viskositet på tunet TDI?

Annonce