{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

Tuningsbox skadeligt for motor? {{forumTopicSubject}}

Hej der ude, ville lige høre om nogen her inde har hørt noget om at tuningsboxe skulle være skadeligt for motoren på nogen måde,
for efter hvad alle producenterne oplyser skulle det netop ikke være skadeligt..

De skriver samtidigt at man ved montering af en tuningsbox skulle kunne spare op mod 5 - 15 % på brændstofforbruget, dette tvivler jeg dog lidt på da den nye lov som forbyder dem, hovedsageligt er trådt i kraft fordi dieselbiler med tuningsbox eller anden form for chip tuning forurener miljøet for meget..

Men anyway, nogen som har hørt dårligt om de berømte bokse??

På forhånd tak :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tuningsbox skadeligt for motor?
  • #1   31. aug 2007 der er fabkriks garanti på hvis der sker noget med din motor der er forsaget af boxen, men nej har aldrig hørt om at der skulle være sket noget pga en box

  • #2   31. aug 2007 har hørt lidt de kanbrænde noget af i motoren men det passer det med man kan køre lidt længere på literen så boxen kommer på....

    motoren har bedre af og få en anden motorstyrning det er bedre.. og det kan de ik se med mindre de sætter den på rullefælt....


  • #3   31. aug 2007 Du kan kører mere økonomisk med en tunet dieselmotorkontra standard, hvis du vel og mærke kører den pænt, giver du den gas, ja så har du en væsentlig større forurening. Det der kan slå din diesel motor ihjæl er varme, en del tuningsbokse rykker dysse tændings tiden og derved bliver motoren varm. Jeg ville vælge en chip, ikke sagt at motoren har bedre af det, men du får den bygget til netop din motor, dermed mere optimalt..

  • #4   31. aug 2007 og ja hvis du kommer en helt ny bil og så sætter en box på så er der ikk garanti på motoren så det er sur røv hvis der skere noget og de finder ud af den er chippet....

  • #5   31. aug 2007 Hvor mange af dem der har svaret har reelt nogen viden omkring dette emne?

    Boxtuning frarådes af alle seriøse tunere. Grunden til dette er at bilen kommer til at køre med fiktive værdier. Det kan godt ske at det er gennemtestet, men et nødprogram vil miste sin funktion med en box monteret. Alle data der ryger igennem boxen og videre til motorstyringen (EDC'en) er fiktive eller manipulerede af nogle modstande i boxen.

    Alle commonrailbiler kan chippes til mere effekt og moment. Og det kan tydeligt mærkes på denne type biler. Dette gøres rimelig simpelt med et rullefelt og et stykke specialværktøj der kan gå ind via bilen CARB-stik og komme i direkte kontakt med motorstyringen. Man flasher så Eprom'en efter den originale er gemt og så er den chippet.


  • #6   31. aug 2007 Men hvis man bestiller en boks på bilmærke og model, så er den vel tilpasset bilen?
    eller er det bare en model boks med forskellige bilspesifikke stik?

    De skriver bla. at man bare kan afmontere tuningsbox'en hvis der sker noget med bilen, da den sidder imellem rail tryk sensoren og stikket fra sensoren og til ECU. . kan de så stadig spore at den har siddet der ?


  • #7   31. aug 2007 Jeg har tænkt på at når nu boksen på alle biler skal monteres imellem railtryk sensoren og dens originale stik, vil tuningsboksen muligvis give ECU'en et forkert signal så den f.eks. tror at brændstoftrykket er for lavt, på den måde vil ECU'en hæve trykket og større indsprøjtningsmængde vil opnås.. dette vil måske give samme efekt som at skrue en klassisk gammel pumpe op med en skruetrækker ??
    eller er jeg helt galt på den ??


  • #8   31. aug 2007 De fleste nyere boxen har tuningstrin. Altså kan den indstilles fra 0-10 sådan overordnet. Bilspecifik er bare så stikkene passer til motorstyring og sådan.

    Hvis den er monteret mellem railtryk sensoren og ECU'en sørger den også for mere tryk til dyserne. Det er en skidt ting for både pumpe og dyser. Der er nok også en grund til de skriver det som de gør. Der sker i en del tilfælde noget med motoren. Hvis man gransker i motorstyringen vil man kunne se at motoren bruger mere diesel end den bør og derved udlede boxtuning


  • #9   31. aug 2007 Peter, det er helt korrekt antaget i din sidste besked. Men nu kører denne type med 1400-1800 bars tryk hvor den gamle kørte med ca 130-170 bar

  • #10   31. aug 2007 Okay, det lyder som en dårlig idé at begynde på så..
    Men mange tak for de gode råd i hvert fald smiley


Kommentér på:
Tuningsbox skadeligt for motor?

Annonce