{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.287 visninger | Oprettet:

Nicki L
Nicki L
Tilmeldt:
3. dec 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Fabriksgaranti {{forumTopicSubject}}

Hej,

Har du oplevet, at fabriksgarantien på din bil er frafaldet pga en chiptuning?? Eller kender du nogen, der har oplevet det?

Eller har du været ude for, at forsikringsselskabet pga en chiptuning ikke ville betale fuld erstatning på en skade, du har forvoldt??

Hvis du kan hjælpe med noget vil jeg rigtig gerne tale med dig, så mail enten til mig på lykkelir@hotmail.com eller skriv din egen mail eller telefonnummer.

Mange tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fabriksgaranti
  • #1   10. dec 2009 hvad skal du bruge det til??

  • #2   10. dec 2009 Hvordan skal forsikringsselvskabet kunne tjekke at ECUen er blevet chippet?.

  • #3   10. dec 2009 På f.eks. nogle Volvo er ECU'en forseglet. Hvis den chippes, så er forseglingen brudt.

  • #4   10. dec 2009 Jeg har arbejdet i forsikringsbranchen og JA - det kan godt forekomme at der udbetales mindre dækning hvis bilen har været tunet..

    Fx.

    En mand køber en passat diesel, lad os for nemhedens skyld sige den har 100 HK. Han ringer ind og lader den forsikre som en 100 HK diesel passat. Det koster ham lad os for nemhedens skyld sige, 10.000 kr

    Dagen efter køber en han tuningschip så den pludselig har 130 HK lige som topmodellen har. Desværre koster topmodellen 15.000 kr at forsikre.

    Han kører i den i 2 år, og har derved "sparet" 2x5000 kr = 10.000 kr som er forskellen mellem det han har oplyst forsikringsselskabet og det han rent faktisk har.

    En dag kører han galt og totalskader bilen. Taksatoren bemærker at chippen ikke er den originale (og ja, det tjekker de af og til som stikprøvekontrol).

    Den bil der er forulykket er altså teknisk set ikke den samme som er forsikret. Forsikringsselskabet forlanger derfor først og fremmest betaling for det der er sparet - altså forskellem mellem den model der står på papiret og det der rent faktisk køres i. I dette tilfælde 2x5000 kr = 10.000 kr.

    En effektiv måde at inddrage disse penge er derfor ved at udbetale 10.000 kr mindre i erstatning.

    Er det HELT galt, kan man også risikere at forsikringsselskabet siger: "Den bil udgør sådan en stor risiko, at vi aldrig ville have den forsikret." Det kan fx ske, hvis ejeren af før omtalte passat havde tunet den, så den havde 400 HK (overdrivelse fremmer forståelsen).

    Forsikringsselskabet kan derfor argumentere, at havde de vist at det var en 400 HK passat, ja så ville de ikke have rørt den med en ildtang. De kan derfor nægte at udbetale kasko-dækning, hvis de kan bevise at ejeren af bilen har givet dem en risiko som de ville have sagt nej tak til, havde de vist at det var en 400 HK passat.

    Man kan sammenligne det med, at en mand oplyser forsikringsselskabet at han har en lada til en værdi af 4.000 kr., men når uheldet sker, så er ladaen pludselig en Lambogini til 9.000.000 kr... Så naturligt nok vil forsikringsslskabet ikke udbetale i sådan et tilfælde.

    Den teoretiske risiko skal stemme overens med den faktiske risiko.

    DOG kan kasko-dækningen ikke nægtes, hvis bilens nye HK ikke har haft indvirkning på bilens skade. Er der fx udøvet hærværk på bilen når den har holdt parkeret, kan selskabet ikke nægte kasko-dækning selv om bilen har været vold tunet. Risikoen for om der er udøvet hærværk på bilen, er jo den samme risiko uanset antallet af HK.

    I ovenstående tilfæde stemmer den teoretiske risiko overens med den faktiske risiko.

    ANSAVERSDÆKNING kan dog som udgangspunkt ikke nægtes uanset hvor meget bilen så end er tunet, da andre som udgangspunkt ikke skal lide under en bilejers dumhed.


  • Nicki L
    Nicki L Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #5   10. dec 2009 Det skal bruges til et ca. 8 minutters TV-indslag om chiptuning af biler.

    Historien laves som en opgave på Journalisthøjskolen, og den handler om, at man forholdsvis simpelt kan købe ulovligt chiptuningsudstyr (vi arbejder primært med bokstuning) på nettet.

    Det, vi rigtig gerne vil bruge en person herfra til, er at vise gennem et rigtigt menneske, hvilke risici der er forbundet med at chiptune sin bil - altså fx. at fabriksgarantien frafalder eller forsikringen ikke dækker hele ens erstatningsudgift. Det er ikke noget med at hænge nogen ud for at gøre noget ulovligt - tværtimod sætter vi spørgsmålstegn ved den danske lovgivning på området, som tilsyneladende er mere eller mindre ubrugelig. Især i betragtning af, at det i udlandet er fuldt ud lovligt at chiptune sin bil.

    Hvis der er nogen, der har mulighed for at hjælpe, ville det være intet mindre end fremragende.

    Min mail igen; lykkelir@hotmail.com, og ellers må I meget gerne skrive jeres mail eller tlf-nummer.



  • #6   10. dec 2009 Ring da til et forsikringsselskab og få deres udgave af det - a la det jeg skriver - vælg et af de små, som er mere "menneskelige" at snakk med.

    jeg kan varmt anbefale

    Thisted Forsikring
    Aros
    SønderJyske

    alle tre gode at snakke med smiley


  • #7   10. dec 2009 Flot eksempel da Squirrel.
    Men hva hvis man en Peugeot 106 GTI som er opgivet til 120 hk ab fabrik. De er tit og ofte gode for over 130 hk standard.
    Vil forsikring heller ikk eller delvist dække en skade på den ??
    Og for mit eget vedkommende, min Passat har uden noget gjort 128 hk.

    HansPassatTDIHald


  • #8   10. dec 2009 altså - hvis den som standard yder mere end det der er opgivet gør de ikke noget ud af det.. det er kun hvis de fysisk kan se der er mere eller andet end der skal være.. fx turbo eller ny chip... sportsfilter mv. er de også som udgangspunkt ligeglade med... det er især chip og turbo som er let at undersøge.. har endnu ikke hørt om et selskab der har tvunget en total eller delvist skadet bil på rullefelt uden der har været turbo eller chip

Kommentér på:
Fabriksgaranti

Annonce