BMW - Forlæng din levetid på koblingen
6.495 visninger
|
Oprettet:
Hvis du er den heldige ejer af en bmw med hydraulisk kobling, bør du tjekke efter om du har en CDV ventil siddende på slangen mellem hovedcylinderen og slavecylinderen. CDV står for Clutch Delay Valve og det den gør er simpelt at forsinke din indkobling, det gør blot indkobling svært i 1ste gear, selv for en erfaren billist. For ikke at tænke på hvis du kører frisk til så slides koblingen hurtigt, fordi den filer mere! MEN den kan nemt fjernes, på 5 serien e39 er det blot at skrue den af og isætte slangen direkte i slavecylindren. Det varierer fra model til model så hvordan det er på andre kan jeg desværre ikke fortælle men se billederne og så er det bare ud og rode :)
BMW - Forlæng din levetid på koblingen
okt 2007
Følger: 31 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 422
jan 2012
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 37 Svar: 303
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Touring/Europe/328i-M52/LHD/M/1995/october/browse/clutch/clutch_control/
sep 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 93
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
Det er det direkte link, går ud fra din er en sedan da den har 4 døre
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.093
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 71 Svar: 493
Er det samme på en bmw e46? Syntes også godt min kan være lidt "træls" i første gear nemlig..
jul 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 31 Svar: 215
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
det kræver grunden ikke det store, du skal bruge en 11mm fastnøgle og en 14mm eller 17mm fastnøgle, en klemmetang til at sætte på gummislangen lige før det går over i kobberrør der sidder i slavecylinderen, for at forhindre væske i at løbe ud, ved min kom der søle 2 dråber ud. Du starter med at løsne 11mm møtrikken og holder kontra med 14mm. Dernæst løsner du CDV ventilen med 14mm. Derefter isætter du røret direkte i slavecylinderen, kan være lidt tricky da røret skal bøjesen smule for at passe i, men pas på. Start med at skrue den i med fingrene og når den er ved at være stram spænder du den ca 0 grader for at undgå at overspænde, tjek at selv røret ikke kan dreje, i så fald skal der spændes lidt mere. Udluft systemet, og tjek for lækager. God fornøjelse
tjek denne guide http://www.bimmerboard.com/forums/posts/363759
maj 2008
Følger: 120 Følgere: 117 Biler: 6 Emner: 50 Svar: 418
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Denne ventil tillader kun bremsevæsken at rende langsomt retur fra slavecylinderen så den kobler langsomt til, og hvis man kører frisk vil bilen så glide længere tid i koblingen ved hvert gearskifte, og det medfører selvfølgelig mere slid.
Man bør fjerne denne hvis man kører lidt "inspireret"
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 914 Svar: 1.355
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
Det er op til folk selv om de vil beholde den på men jeg har fjernet min og det er altså en forbedring af køreglæden.
jan 2004
Følger: 72 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 517
okt 2006
Følger: 86 Følgere: 82 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 2.537
her kan der læses meget mere om CDV ventilen, og at man istedet skal smide en modded CDV ventil ind istedet for blot at undlade den.
jul 2005
Følger: 97 Følgere: 100 Biler: 4 Emner: 563 Svar: 7.212
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 914 Svar: 1.355
Hvorfor ødelægge bilen - og få den til at være "svær" at få i 1'ste gear!!! fatter jeg ikke!
Hvis koblingen er slidt - så køber jeg sgu' da bare en ny?
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 510
maj 2008
Følger: 120 Følgere: 117 Biler: 6 Emner: 50 Svar: 418
Er det noget man selv kan gøre uden at skulle udlufte ? Og der er ikke noget der går i stykker ved det og alt muligt ? og hvordan bliver den præcis at køre i ? For min den filer meget i første nemlig