{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

W201 - BRABUS 3.6-24

5.587 visninger | Oprettet:

Her er så den vildeste 190er BRABUS med samme motor som der ligger i min egen bil.

Den har lige et skud ekstra power end dens lille bror BRABUS 3.6 med 12 ventilet topstykke der ydet 245Hk uden kat. og 239Hk med kat.

BRABUS 3.6-24 ydet nemlig:
285 HK ved 6200 / min.
382 Nm ved 4400 / min.
0-100 på bare 5,8 sek.
Topfart 272 Km/t. uden begrænsning.
Og dette med Katalysator og standart udstødning.
Uden Katalysator og BRABUS udstødning ydet den hele 302 Hk.

Med dens større og længere 24 ventilet top er det den motor som fylder mest i længden på en 190er ikke engang overgået af den V8 udgave BRABUS også kræerede.

BRABUS 3.6-24 kom ikke i en "S" udgave som dens lille bror gjorde, dette skyldes nok salgs tallet af dens forgænger, men hvem har også brug for en racervogns opsætning til en gadebil, der for det meste befinder sig på Autobahn, hvor denne BRABUS 3.6-24 alligevel giver røv til racer udgaven af lille broren BRABUS 3.6S
Trods det er eneste forskel på 24Veren og 12Veren i "S" udgaven at 24Veren ikke har bur og letvægts sæder, alt andede er som "S" udgaven i 12Veren.

BRABUS gjorde det at man byggede motoren over den oprindelige 190 2.6 med 12 ventiler, men man tog så et 24 ventilet topstykke fra mercedes, modificeret det efter alle kunstens regler med portning, større ventiler andre ventilstyr i stål og en let planing.
Herefter monteret man det så på den opboret blok som havde fået nye smedet stempler fra Kolben Smith special fremstillet og patenteret til BRABUS sammen med en stål krumtap som formodes komme fra diesel maskinen 350SD
Og blue printet plejle stænger.

Men grundet det helt nye 24V topstykke blev bilen ikke voldsom meget dyere fordi BRABUS tog det gamle i bytte som de så udviklede deres AB4 Kit ud fra som blot var et modificeret topstykke med portning skarpere knast hårdere fjedre manuelle løftere osv. som man så solgte til kunder der vile have en lettere tuning af deres 300E eller 190 2.6

BRABUS 3.6-24 gjode sig ganske godt på motorvejen hvor selv mercedes egen porsche bombe 500E skulle være vågen for at få lov at følge med, men selv på toppen kunne 500E ikke få lov at følge med, da den løber ud ved 250 Km/t og mon ikke det har vendt nogle hvide øjne når man i sin 500E har trukket ind til siden og selv ved 250Km/t. har måtte sande at en 190er på mystisk vis har kunne suse forbi med hele 22 Km/t. mere. :o)

Fordelen ved den fine 24 ventilet udgave er at den nyder godt af mercedes variable knast styring der sørger for godt bundtræk samtidig med høj spids ydelse hvilket kan være svært at få ud af en 4 ventil teknik.
Men hele 382Nm allerede ved 4400 / min. på en 7000 omdrejningerns motor og faktisk hele 320Nm. klar allerede nede fra 2600 / min. sander om at denne motor kan hamle op med V8erne fra dens tid.
dette takket være en forøgelse af slaglængden fra 80mm til hele 90mm.

Der findes ikke mange af dem i 190erne, men der er faktisk solgt en større skare af dem til den lidt større 300 serie som jeg selv køre i, dog ser man ikke mange fulde BRABUS ombygninger som min egen, det er ofte blot motoren tyskerne var intereseret i så de kunne ligge og lege med de hårde drenge uden at vise hvilke kort de havde på hånden og hvor de kom fra :o)

Nyd billederne og læs yderligere info under hvert billede.

BRABUS
Mand | 45 år | Oprettet: 2. jun 2004


Kommentér på:
W201 - BRABUS 3.6-24
Annonce