{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Dag 1 - Monterey Car Week

700 visninger | Oprettet:

Et af verdens vildeste biludstillinger, Monterey Car Week, er i fuld gang, og der er masser af mulighed for at prøvekøre biler. I dag har jeg prøvet Maserati GranTurismo Sport, Lexus LC500 og Porsche 911 Turbo S.

De første to havde jeg booket på forhånd, typisk er det vanskeligt at komme til at køre bilerne, hvis ikke man har en invitation og booket på forhånd, men nogle steder kan man godt bare dukke op, og håbe at der er ledige pladser.

Og det var det jeg gjorde ved Porsche, jeg kom på en venteliste, jeg var sådan set ligeglad med hvilken 911 jeg kom til at køre, dog ville jeg foretrække den nye Carrera. Jeg har hørt så meget positivt om dem, at det kunne være sjovt at prøve en.

Efter en times ventetid, hvor jeg kunne spise frokost i Porsche's telt, kom de og sagde at de havde en god og en dårlig nyhed. Den dårlige var, at det ikke var muligt at prøve en Carrera. Den gode var, at en som havde booket en tid i 911 Turbo S ikke var dukket op, så jeg kunne få hans tid, hvis jeg havde lyst. Jo tak!

Dagen startede hos Maserati, jeg havde kun haft mulighed for at booke en Ghibli S Q4, selvom det var den nye 2018 GranTurismo jeg var mest interesseret i at prøve. Jeg var den første som mødte op, jeg ventede faktisk på at de åbnede Villa Maserati, og da der ikke var andre mødt op endnu, fik jeg frit valg blandt alle biler. Så jeg valgte en GranTurismo Sport.

Da det stadig var tidligt om morgenen, var der ikke meget trafik, og det lokale politi sad nok stadig og guffede donuts på stationen, så der var rig mulighed for at rigtigt prøve bilen.

GranTurismo er faktisk mere rummelig end forventet, og ganske behagelig at køre i. V8'eren lyder helt fantastisk, og der er ok kraftoverskud. Men det er mere end kvik sportslig luksus coupe end en sportsvogn. Det havde jeg nok også ventet, men jeg havde nok håbet den ville være lidt sjovere.

Næste stop var Lexus, hvor jeg havde booket en tid til en prøvetur i den nye LC500. Det er en sports coupe med baghjulstræk og en lækker V8 på 5.0 liter. Omdrejningstælleren gik til 9.000 omdr/min, men den redliner omkring 7.000 omdr/min, og ryger i begrænseren omkring 7.200 omdr/min. Det havde jeg lidt svært ved at vænne mig til, jeg er mere vant til at det røde felt kan bruges, og ikke kun er til pynt. Den lyder rigtigt godt, den hverken brøler eller skriger, nærmere noget midt imellem, hvilket virker passende i en bil som denne, der trods de sportslige ambitioner, vægter luksus tungt.

Trods de 471 HK virker den ikke vanvittig hurtig, men den er alligevel underholdende. Jeg vil nok sammenligne den lidt med en BMW M6, eller noget i den stil. Et hæderligt forsøg på at lave en luksus coupe, som også kan bringe smilet frem. Interiøret er underligt, ligesom andre Lexus, men det er vel en smagssag om man synes om det eller ej.

Sidste test kørsel var lidt en joker. Jeg havde allerede en invitation BMW, men den er åben og gælder torsdag til lørdag, så jeg besluttede mig for at gå fra Lexus og over på den anden side af gaden, for at se om Porsche kunne presse end tur ind til mig. Og som skrevet, lykkedes det.

Porsche 911 Turbo S er virkelig en fantastisk bil. Har man kun, som jeg, kørt diverse Carrera modeller, får man virkelig en overraskelse. Det er som om at den kun har modelnavnet, og de overordnede linjer og interiør til fælles.

Motoren trækker solidt uden lag fra omkring 2.000 omdr/min, og selvom jeg har kørt flere biler med ligeså mange, eller flere HK, blev jeg alligevel imponeret over måden de blev leveret på. Super nemt at dosere kræfterne, men med den galskab og vanvid jeg har savnet i Carrera modellerne. Og så er der en knap i drive mode omskifteren, og når man trykker på den, får man 30 sekunder (så vidt jeg husker) med ekstra boost, hurtigere gearskifte, mere responsive speeder etc.

Man mærker alt hvad bilen foretager sig, og den medstyrende bagende føles "rigtig". Jeg synes ellers at medstyrende bagende har virket underligt i andre biler jeg har prøvet. Der er et anti-body-roll system som gør, at bilen ikke krænger, og den føles utrolig plantet.

Jeg havde mulighed for at køre den en tur på en dejligt snoet bjergvej, med masser af mellemhurtige svingkombinationer, og selvom jeg følte at jeg gik til den (instruktøren mindede mig om at fartbøder og lign. måtte jeg selv rode med), var det bare som om jeg kun kradsede lidt i overfladen af hvad bilen er i stand til.

Og drejer man drive mode omskifteren i 0, bliver undervognen komfortabel, gearskifte blødere, og bilen opfører sig som en Carrera, selvom den lige for et øjeblik siden var en racerbil, der bare manglede numrene på dørene.

Fede test kørsler, fin forplejning hos Maserati og Porsche, og appetit til mere i morgen. Fredag står den test kørsel hos McLaren, test kørsler ved Alfa Romeo og BMW, ved dog ikke om jeg når dem begge, og så skal jeg køre Audi R8 V10 på Laguna Seca! Jeg fik en email i går om, at de nok kunne skaffe en plads, og fik det så bekræftet i dag.

Carsten J
Mand | 48 år | Oprettet: 25. jan 2012


Kommentér på:
Dag 1 - Monterey Car Week
Annonce