{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Saab 900 Turbo AERO Cabriolet [Tidl. bil] 1990

15.336 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Tomas H
Mand | 56 år | Oprettet: 11. maj 2007


Saab 900 Turbo AERO Cabriolet

Årgang:
1990
Motor:
R4 2,0 liter 16V, turbo, intercooler, oliekøler. 5-trins manuel gearkasse. Motoren er placeret ovenpå gearkassen. Naturligvis forhjulstræk.
Bilen har fået eftermonteret en 3-vejs katalysator og ændret styreboks i henhold til tyske krav.
Hestekræfter
125 KW (170 hk med katalysator)
Fælge
Originale 15" Aero fælge, er udskiftet med 16" super Aero fælge.
Dæk
Undervogn
AERO undervogn (sænket ifht. alm. 900). Som alle andre SAAB har den naturligvis forhjulstræk. 4 skivebremser.
På denne version virker håndbremsen på baghjulene.
Bilstereo
Pioneer med cd veksler og forstærker.
Styling
Originalt AERO kit omfattende komplet skørtesæt, fælge mm.
Interiør
Lædersæder m el-varme. Træindlægget i instrumentbordet er uoriginalt og vil blive erstattet af det originale.
Ekstra tilbehør
El-spejle, el-ruder, Aircondition, servo, el-kaleche, el-antenne, lædersæder,
Styrker ved bilen
Design.
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Den "oprindelige" SAAB 900 cabriolet blev leveret som både i-model med insprøjtning og som turbo model i forskellige versioner afh. af land. AERO modellen er sjælden, og er topmodellen med den kraftigste turbo motor og fuldt udstyr. Det kan imidlertid være svært at fastslå helt præcist om en model er en ægte Aero (SPG) eller blot en almindelig turbo med eftermonterede skørter. Det kan entusiasterne strides længe om, og der er ikke megen hjælp at finde i SAAB´s optegnelser via stelnumre. Især de sidste årgange kom ofte ud med Aero kit, selv om de var lavtryksturboer med et mere afdæmpet temperament.
Nyprisen i DK var i 1989-90 over 700 tkr., men også i udlandet hvor afgifterne er lavere, var bilen dyr.
Den gamle 900 cabriolet er formentlig den SAAB model der udover den originale 99 turbo har gjort SAAB mest kendt i bredere kredse, og med 900 modellen som den mest solgte model overhovedet er den åbne version efterstræbt. Det er ikke svært at finde en 900 turbo cabriolet (undtagen Aero modellen), og i nogle tilfælde kan priserne synes fornuftige. Der er dog som regel en meget tæt sammenhæng mellem pris og bil, og de virkelig velholdte biler indbringer høje priser. Biler som derimod har reparationer foran sig (detaljerne koster!) eller en tvivlsom historie som kantstensparkeret bybil fra Italien, er væsentlig billigere. I nogle tilfælde står renoveringen ikke i forhold til prisen for en fin bil, som efter min vurdering er det rigtige køb. Det kræver imidlertid tålmodighed at finde en sådan bil, og jeg brugte 1½ år på at finde min, og mange forgæves ture til sydtyskland. Mange af bilerne har høje km tal. da bilens kvalitet tåler dagligt brug.
Den viste bil er original og med fuld servicebog fra ny. Bilen er importeret fra sydtyskland, men dansk reg.
Den gamle cabriolet model som er vist, blev produceret fra 1987-1993 (de allerførste med den gl. lodrette snude), og handles som velholdt brugtbil til højere priser end modellen lige efter. Sidstenævnte lider i visse SAAB kredse under at den forbindes med at være den første nye model i Opel/GM perioden, med de kompromisser det indebar....
SAAB 900 modellen der blev introduceret i 1978/-79 og er den model SAAB har produceret flest af, var en udbygning af den gamle SAAB 99 (1967-84) som var den første af "krumrude" SAAB´erne. SAAB 900 turbo/EMS/GLE modeller fra de første år er meget sjældne, og har visse steder kultstatus på niveau med en 1978 SAAB 99 turbo combi coupe, som må siges at være den helt rigtige turbo model for en SAAB samler. Tidlige 900 modeller er endnu oversete, men er sammen med de sene modeller (1993) nogle af de mest interessante som samleobjekter.

2015: Bilen er solgt i Danmark.

Vil du se flere Saab 900 Turbo AERO Cabriolet til salg? Andre Saab eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Saab 900 Turbo AERO Cabriolet
Annonce