{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Opel Kadett E-CC 1.3S Club 1987

11.365 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Kasper T
Mand | 35 år | Oprettet: 30. maj 2007


Opel Kadett E-CC 1.3S Club

Årgang:
1987
Motor:
I øjeblikket sidder en 16SV motor monteret, med tilhørende F13 gearkasse. Den gamle motor lider desværre af dårlig kompression og jeg vil hellere totalrenovere den originale motor sammen med bilen om nogle år, end fortsat udføre midlertidige reparationer.

Opel smallblock 1300S OHC 8v. 4 cylindret, tværstillet rækkemotor med enkelt overliggende knastaksel, og træk på forreste hjul. Pierburg 2E 3 karburator med el og kølevandsstyret automatchoker. Slagvolumen: 1297 ccm, boring: 75 mm og slaglængde: 73,4mm.

Den originale 4-trins F10 WR4,18 gearkasse er blevet udskiftet med en 5 trins F13 WR3,94 fra en tysk Corsa B. I 2016 gav forrøret op for anden gang i min ejerperiode, hvilket fik mig til at investere i en Lexmaul bananmanifold, der forhåbentlig holder længere.
Hestekræfter
55 kW og 75 hk ved 5800 rpm. 101 Nm ved 4200 rpm. Højst tilrådelige vedvarende antal omdrejninger: 6600 rpm.
Fælge
Sommer: 15" Astra F GSi fælge.

Vinter: 13” Club fælge med centerdel i anthrazit som på GT-modellen.

Lejlighedsvist 14" GSi 'teardrop' alu-fælge. Men de er i uhørt god original stand og stadig på originale dæk, så de kommer kun på ved særlige anledninger.
Dæk
Sommer: 205/55 R15. BF Goodrich for, 195/55 R15 Continental Premium Contact 5 bag

Vinter: 155/80 R13. Dunlop Arctic M3.
Undervogn
- Monroe Sensatrac gas dæmpere for. PolySport bøsninger i forreste bærearmes bagerste ophæng og Powerflex bøsninger i stabilisatorled/kødben. Nye standard gummi bøsninger i forreste bærearmsophæng, da Powerflex' design af disse er dårligt og gnaver i karossen, så dem bør man undgå.
- Monroe Reflex gas dæmpere og Powerflex bøsninger bag.
Bilstereo
Pioneer KEH-M4500 SDK, og Pioneer CDX M30 cd-skifter i bagagerum. Tidstypisk og funktionelt. - Og så afholder det forhåbentlig langfingrede personer fra - igen - at forsøge indbrud i den.

Blaupunkt BEA-80 Equalizer-Booster. 4x20 Watt. Originalt ekstraudstyr, som ikke blev solgt i Danmark, og er meget sjældent. Rammen i midterkonsollen er original, og jeg fik den absolut sidste Opel kunne skaffe..

4 Pioneer TS-G1012i 4" højtalere monteret, i stedet for de originale.
Styling
- Indfarvede Kamei X1 skørter fra en Kadett E GT monteret på standard kofangere.
- Delvist røgfarvede baglygter fra Hella.
Interiør
En temmelig sjælden Club kabine, også kendt under det originale indtræksnavn "Ronda", da dette er en bil med Club udstyrsniveau. Den er meget, meget velholdt uden pletter, huller eller noget som helst. Himlen er nøjagtig som ny. I øvrigt er der monteret en original forlænger af midterkonsollen med lidt aflæggerum i - ikke noget man ser hver dag. Instrumentbordet står også flot, og alle pærerne fungerer – selv i lyskontakten. Originale måtter til sommer og originale gummi-måtter til vinterbrug.
Ekstra tilbehør
- GT instrument med omdrejningstæller
- Originalt centrallåsesystem (også kabelføring!) som er fjernbetjent med et eftermarkedsmodul
- 3-eget GT sportsrat.
- Stænkklapper ved alle hjul
- Lys i handske- og bagagerum samt 12V stik/cigartænder.
- Loftslampe med kortlamper og forsinket slukning. Koblet til centralåsen, så lyset i kabinen tænder 10 sekunder når bilen låses op.

Som en Club-version, kom den fra fabrikken med grøntonede ruder, soltag, sports stålfælge, tågebaglygte, sidebeskyttelseslister og analogt ur i midterkonsol. Jeg har ydermere de originale salgsbrochurer og lidt papirer på bilen.
Styrker ved bilen
Meget pålidelig bil som er billig at eje. De fleste sliddele er efterhånden udskiftet, så der er ingen forestående reparationer.
Svagheder ved bilen
Karburatoren har drillet en del i løbet af mine 5 års ejerperiode, og nogen racer bliver den aldrig.
Bemærkninger
Dette er en af de få Kadetter, der med rette kan beskrives med ordet ”velholdt” – modsat den gennemsnitlige danske Kadett desværre. Langt de fleste eksemplarer af denne model har desværre lidt under ejere, som mistede interessen for at passe på deres bil, da den efter 3-4 år ikke længere kunne betegnes som ny.

Jeg var heldig at finde dette eksemplar i Sønderborg, hvor den har kørt 119.000 km i samme familie, siden den første gang fik plader på 23. oktober 1987. Først med en mand, der ejede den til 1991, og senere har en kvinde overtaget den. Hun har desværre har afleveret de originale MZ-plader i april 2009, hvorefter jeg købte bilen. Selvom den er registreret første gang i 1987, så er den ifølge stelnummeret en 1988 model.

Kadetten er som sagt rigtig velholdt. Dette bekræftes af, at begge de to originale nøgler til bilen aldrig er blevet brugt. I stedet har man fået lavet en ekstra nøgle – hos Opel naturligvis – til normalt brug. Med i købet fulgte også en original Opel lakstift, som tidligere ejere nøjsomt har udbedret de få stenslag bilen har, med. Servicehæfte, instruktionsbog og diverse reklamer fra købet af bilen, fik jeg også med.

Alligevel har jeg poleret lakken op med maskine, og givet den beskyttende lakforsegling og Carnauba voks. Kunststofdele er blevet gen-farvet med speciel plastic-farve i den originale antracit farve, da det er en permanent løsning i stedet for diverse vinylmakeup produkter. Interiøret er gjort lettere rent, selvom det nærmest allerede var klinisk perfekt ved købet. Motorrummet derimod trængte gevaldigt til vask, men står nu ganske fint.

Jeg har købt bilen til daglig transport, da jeg allerede har en anden Kadett E hentet i Tyskland, som er i endnu bedre stand end denne. Det har længe været mit ønske at skåne den for hverdagskørsel, så da denne var til salg, købte jeg den. Men derfor bliver den selvfølgelig stadig passet godt på, i de tidligere ejeres ånd.

9/2012:
Kadett'en er blevet synet og godkendt. Det kostede nye langsgående bremserør, reparation af rusthul i HB inderskærm og i bunden under pedalerne, samt en ny-renoveret bagbro med Powerflex bøsninger og nye Monroe Reflex dæmpere. Nu skulle den gerne være klar til de næste år på vejene.

8-9/2013
Komplet udskiftning af de originale paneler, epoxybehandlet inden på-svejsning. Forreste støddæmpere og tårnlejer udskiftet samt fjedre og fjederben lakeret.

8/2014
Igen er Kadett'en blevet synet. Denne gang i første forsøg, og helt uden anmærkninger. Synsmanden mente endda slet ikke det var nødvendigt at finde hammeren frem, så der blev ikke banket. Alle bøsninger i undervogn for, samt bære- og styrekugler er blevet udskiftet. Derudover er bremser blevet renset og der er lavet service med nye originale Bosch tændingsdele.

10/2015:
Dette år har det ikke været nødvendigt at foretage mig ret meget, da jeg efterhånden er igennem at have udskiftet alle sliddele. De forreste bremserskiver og klodser mangler. Nye ATE er indkøbt, men monteres først inden syn næste år. Kilometertælleren siger efterhånden 161.000, og Kadetten kører stadig som den skal. En anden Kadett GT er indkøbt, så jeg har nye små-projekter at gå i krig med.

09/2016
Endnu engang var Kadett'en forbi synsmanden. I denne omgang blev det desværre ikke til godkendelse i første forsøg, da den gamle reparation under pedalerne viste sig at være lavet oven på andet rustent plade. Denne gang udbedret ved autoriseret Opel-værksted med specifik orientering om at lave et stykke arbejde der kan holde. Bremserne for, samt bremseslanger og rør er udskiftet med nye ATE. Kadett'en har det meste af 2016 ageret pendlerbil fra Jylland til Fyn, 250 km dagligt. Det betyder også at km-tallet i skrivende stund er helt oppe på 190.000. Den bliver vedligeholdt efter alle kunstens regler, men det kan selvfølgelig ses at den bliver flittigt brugt.

09/2017
Kadett'en kørte som dagling pendlerbil indtil juni, hvor den blev afløst af min Caravan. Den nåede at runde 204.000 km inden da, men har siden primært holdt stille i min carport siden. Den er stadig registreret og kommer nu primært ud at køre hyggeture når vejret er til det. Jeg overvejer dog hvorvidt den skal afmeldes og opmagasineres.

9/2018.
I dag bestod Kadett'en sit periodesyn nummer 5 i min ejerperiode, første gang og uden anmærkninger. Det bliver samtidig starten på en tilværelse med status som veteran. Da jeg ikke benytter bilen dagligt længere og kun har kørt godt 2.000 km i den det sidste år, har jeg ladet bilen registrere som veteran i forbindelse med sit syn. Det har kostet to nye tandstangsmanchetter og rensede bremser. Derudover fik den over sommeren skiftet toppakning, hydrauliske løftere, paraplyer, simmerringe ved knastaksel, bundkar og pakning samt diverse småting og lakeret blokken.

9/2019:
Det er ikke blevet til mange km i det forgangne år. Den har vikarieret for min Caravan mens denne fik skiftet skærmkanter. Desværre begyndte motoren at vise træthedstegn og har endeligt givet op i sommeren 2019. Jeg er ikke sikker på årsagen, men 2 cylindre mangler kompression og tænder ikke. I 2020 planlægger jeg at lægge en 16SV motor i den fra mit lager, da tiden endnu ikke er moden til at give Kadett'en den store omgang som den efterhånden godt kunne bruge, og derved samtidig hovedrenovere den originale 13S motor.

8/2020:
Den midlertidige 16SV motor er nu ilagt og Kadett'en bliver igen bevæget en smule. - Hvor har jeg ubevidst savnet soltaget i sommervejret. Km-stand 206.800. 16SV'eren og den tilsvarende tungere gearkasse giver lidt bedre mulighed for at følge den moderne trafik og køre på motorvej uden for mange omdrejninger. Faktisk en dejlig motor der passer godt til Kadett'ens størrelse og trods 3 års stilstand (... og et par års mislighold ved forrige ejer), fik jeg let liv i den med blot nogle nye tændrør og tændkabler.

4/2023
Bremsekalibre renoveret og bremsevæske skiftet. Afdækkede behov for rustreparation i begge inderskærme foran. Generelt trænger den til en renovering efterhånden. Bund og vanger er fine, men den kluntede udskiftning af panelerne jeg fik lavet mens jeg var fattig studerende, utæt soltag og tankmåler samt en efterhånden træt lak betyder at Kadett'en er et godt stykke fra sit glansbillede. Mekanisk er den dog i god form, og vikarierer stadig fra tid til anden for min Caravan.

Stemmer og udfordringer vil jeg gerne frabede mig

Vil du se flere Opel Kadett E-CC 1.3S Club til salg? Andre Opel eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Opel Kadett E-CC 1.3S Club
Annonce