BMW E36 316i Limousine [Tidl. bil] 1997
5.202 visninger
|
Oprettet:
BMW E36 316i Limousine
Årgang:
1997
Motor:
M43B16
1,6 liters motor med knastkæde istedet for en tandrem (Virkelig lækkert)
Bananmanifold fra Schmiedmann. Giver ikke rigtig flere heste, men den trækker mere jævnt og er mere omdrejningsvillig.
1,6 liters motor med knastkæde istedet for en tandrem (Virkelig lækkert)
Bananmanifold fra Schmiedmann. Giver ikke rigtig flere heste, men den trækker mere jævnt og er mere omdrejningsvillig.
Hestekræfter
102 HK v. 5500 omdr.
150 NM v. 3900 omdr.
Redline er ved 6200 omdr.
150 NM v. 3900 omdr.
Redline er ved 6200 omdr.
Fælge
Sommer
Kopi af noget BBS LM - aner intet om hvad mærke det er
Vinter
Originale BMW Style 41 fælge, siddet på bilen siden den forlod samlebåndet i 97'. Et hjul magen til ligger i reservehjulsbrønden.
7 x 15'' - ET 42
Kopi af noget BBS LM - aner intet om hvad mærke det er
Vinter
Originale BMW Style 41 fælge, siddet på bilen siden den forlod samlebåndet i 97'. Et hjul magen til ligger i reservehjulsbrønden.
7 x 15'' - ET 42
Dæk
Sommer
Hankook Ventus V12 Evo 2
225/45 - 17
Kører meget bedre end jeg havde frygtet, og ingen støj. Godt greb i tørt og vådt føre. Ikke så godt som CSC 5, men koster også kun det halve.
Vinter
Continental Winter Contact TS830P
195 - 65 / 15
Kører godt, lavt lydniveau, rimelig holdbare
Hankook Ventus V12 Evo 2
225/45 - 17
Kører meget bedre end jeg havde frygtet, og ingen støj. Godt greb i tørt og vådt føre. Ikke så godt som CSC 5, men koster også kun det halve.
Vinter
Continental Winter Contact TS830P
195 - 65 / 15
Kører godt, lavt lydniveau, rimelig holdbare
Undervogn
Bilstein B12 Pro-Kit
Bestående af:
Bilstein B8 dæmpere for og bag
Eibach Pro-kit sænkningsfjedre (ca. 35mm)
Kører KANON!
PowerFlex bøsninger:
Krængsningsstabilisator for/bag
Bremser foran er opgraderet til 286x22 mm skiver, så det nu er ventileret. Skiver fra Zimmermann, originale BMW klodser.
Tromler bagi er smidt langt væk, og der er istedet monteret svingarme med skiver fra E46 istedet, i størrelse 280x10 mm, ligeledes Zimmermann
Bestående af:
Bilstein B8 dæmpere for og bag
Eibach Pro-kit sænkningsfjedre (ca. 35mm)
Kører KANON!
PowerFlex bøsninger:
Krængsningsstabilisator for/bag
Bremser foran er opgraderet til 286x22 mm skiver, så det nu er ventileret. Skiver fra Zimmermann, originale BMW klodser.
Tromler bagi er smidt langt væk, og der er istedet monteret svingarme med skiver fra E46 istedet, i størrelse 280x10 mm, ligeledes Zimmermann
Bilstereo
Pioneer DEH-X8600 BT - FED Radio, med god lyd.
Morel Millennium 5 5,25'' komponentsæt foran.
Bagerste højttalere er helt fjernet og i bagagerummet er en ukendt 2 x 10'' sub.
Blaupunkt GTA470 forstærker
Morel Millennium 5 5,25'' komponentsæt foran.
Bagerste højttalere er helt fjernet og i bagagerummet er en ukendt 2 x 10'' sub.
Blaupunkt GTA470 forstærker
Styling
Nummerpladeramme bagpå, fra det absolut bedste sted i norden at handle BMW stumper
M-Tech pyntelister
M-rat/gearknop
Bilen har original farve, Avusblå metallic (Farvekode fra bmw hedder 276/5)
M-Tech pyntelister
M-rat/gearknop
Bilen har original farve, Avusblå metallic (Farvekode fra bmw hedder 276/5)
Interiør
Ganske originalt, udover anlæg og telefonholder i gitter.
M-Tech rat (Rigtig dejligt at holde ved)
M gearknop
Armlæn (Eftermonteret, dog originalt)
Sportssæder foran (Eftermonteret)
M-Tech rat (Rigtig dejligt at holde ved)
M gearknop
Armlæn (Eftermonteret, dog originalt)
Sportssæder foran (Eftermonteret)
Ekstra tilbehør
Listen med ekstra tilbehør lyder som følger:
S240A : Læderrat
S243A : Front passagerairbag
S246A : Manuel justerbar ratstamme
S260A : Sideairbags foran
S297A : BMW Style 41 hjul/Multi-spoke
S320A : Fjernet modelbogstaver på bagklap
S401A : Elektrisk soltag
S423A : Bundmåtter velour
S428A : Advarselstrekant + førstehjælpskit
S441A : Rygerpakke (Det ser dog ikke ud til det nogensinde har været brugt)
S498A : Mekanisk justerbare nakkestøtter bag
S510A : Lygteregulering foran
S520A : Tågelygter foran
S556A : Udendørs temperaturmåler
S668A : BMW Reverse RDS radio
S704A : M Sports undervogn
S717A : Comfort edition
S785A : Hvide blinklys
P972A : Komfortpakke
Har fundet ud af at der også er opvarmede sidespejle - dejligt :D
Derudover har jeg tilføjet:
Shortshift
Højttalere + forstærker
Radio
Rat samt gearknop
M dørlister (de originale var færdige, og disse var de eneste jeg kunne få)
Armlæn
Sportssæder foran
Ventilerede bremser foran
Tromler i bag udskiftet til skivebremser (kræver udskiftning af svingarm) pr. 09/08 - 2014
Div. klips, bolte og møtrikker, som man bare skal have til at ligge, når man ejer en BMW af ældre dato.
S240A : Læderrat
S243A : Front passagerairbag
S246A : Manuel justerbar ratstamme
S260A : Sideairbags foran
S297A : BMW Style 41 hjul/Multi-spoke
S320A : Fjernet modelbogstaver på bagklap
S401A : Elektrisk soltag
S423A : Bundmåtter velour
S428A : Advarselstrekant + førstehjælpskit
S441A : Rygerpakke (Det ser dog ikke ud til det nogensinde har været brugt)
S498A : Mekanisk justerbare nakkestøtter bag
S510A : Lygteregulering foran
S520A : Tågelygter foran
S556A : Udendørs temperaturmåler
S668A : BMW Reverse RDS radio
S704A : M Sports undervogn
S717A : Comfort edition
S785A : Hvide blinklys
P972A : Komfortpakke
Har fundet ud af at der også er opvarmede sidespejle - dejligt :D
Derudover har jeg tilføjet:
Shortshift
Højttalere + forstærker
Radio
Rat samt gearknop
M dørlister (de originale var færdige, og disse var de eneste jeg kunne få)
Armlæn
Sportssæder foran
Ventilerede bremser foran
Tromler i bag udskiftet til skivebremser (kræver udskiftning af svingarm) pr. 09/08 - 2014
Div. klips, bolte og møtrikker, som man bare skal have til at ligge, når man ejer en BMW af ældre dato.
Styrker ved bilen
Den er sjov at køre i, specielt efter monteringen af ny undervogn. Den er nem at køre, billig i dele og altid en fornøjelse at sætte sig ud i. Desuden findes der ikke mange tilbage i denne stand, og den får da også en bemærkning i ny og næ.
Svagheder ved bilen
Det ER en gammel bil, uanset hvordan man ser på det. Man skal være obs på div. bøsninger og slanger, og alderen begynder at vise sig nogle steder.
Bemærkninger
Bilen er produceret 08/09 - 1997 på fabrikken i Regensburg, Tyskland.
Importerede bilen fra Tyskland i Februar måned 2013.
Dette er min første bil, og jeg er utrolig glad for den. Kører rigtig godt, har været driftsikker indtil videre, og er kanon sjov i snevejr.
Importerede bilen fra Tyskland i Februar måned 2013.
Dette er min første bil, og jeg er utrolig glad for den. Kører rigtig godt, har været driftsikker indtil videre, og er kanon sjov i snevejr.
BMW E36 316i Limousine
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 79 Biler: 11 Emner: 115 Svar: 465
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
feb 2012
Emner: 1 Svar: 36
Men flot bimmer, de kører nu meget godt trods den lille motor
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Da jeg hentede den i Tyskland stod den total original, intet åbent luftfilter og det får den heller ikke
Men den fik da et komplet serviceeftersyn før syn
mar 2004
Følger: 268 Følgere: 256 Biler: 9 Emner: 127 Svar: 1.013
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.362
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Jeg fik foræret en bog der hedder "So wird's gemacht, hvor det hele er i. At det er på tysk, gør så man lige skal koncentrere sig lidt. Men billeder er der masser af
Men generelt synes jeg faktisk at jeg har fået mere ud af at spørge min lokale BMW guru (Viborg Autoteknik) når der var noget jeg var i tvivl om, og ellers søge nettet tyndt - når bilerne er så gamle og populære, er der altid en der har skrevet om det man søger
jul 2007
Følger: 2 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 219
Bukker ydmygt og takker for info'en.
Jeg vil i første omgang prøve at selv at skifte knasten og de hydraliske løfter samt olierøret, da det tikker for meget til at jeg kan holde det ud.
Derefter vil jeg skifter pakningerne ud på alle sider på motoren, og evt rengøre tomgangsstemplet og udskift slangerne derfra.
Følger du efter Haynes eller Bentley manueller..??
Mvh.
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Men der skal bruges:
Svingarme fra e36 med skiver, eller E46 316-328
Nye bøsninger og hjullejer inkl centermøtrik (anbefaler jeg)
Håndbremsekabler
Håndbremseaktivator (den som aktiverer håndbremsen inden i skiven)
Holder til bremseslange på bærearme
Nye bremseslanger fra karosseri til kaliber
Bremsekaliber og bremseåg
Skiver og klodser + monteringssæt
Håndbremsebakker + monteringssæt
Nye ABS sensorer (du skal ikke regne med du kan hive de gamle ud af de nuværende svingarme)
Et par måneder tidligere skiftede jeg til ventileredes skiver foran, det hjalp også en del på bremseevnen. Det krævede kaliber og bremseåg, samt skiver og klodser.
Tror jeg har brugt ca 6000 ialt på det... Havde min far og jeg ikke selv kunne lave det, havde det kostet et par tusinde mere i arbejdstimer. Bilen skal være rigtig god for at jeg vil mene det kan svare sig. Jeg regner med at beholde bilen i mindst 6 år endnu, derfor lavede jeg den ombygning.
Jeg tror lige det var det
Men gå ind på realoem.com og find hhv. En 316 med tromler og en 320 fx med skiver og sammenlign varenumre - der er mange småting man skal have fat i
jul 2007
Følger: 2 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 219
Er der mulighed for at får opskriften på konverteringen til Skivebremser...??
Har selv en 316i, som jeg vil gerne skifte fra tromle til skiver
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Nu er skivebremserne monteret, og bilen bremser KANON! Det var en stor ombygning der kostede nogle tusinde kroner, et par dage på værkstedet, samt en tur på skadestuen fordi værktøjet slog igen - men nu virker det sku!
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Hehe, du er ikke den eneste. Der er, på hver side af radioen, 2 små huller, et i hvert hjørne sådan set. Man skal have sådan nogle "tænger" man sætter ind i, der udløser de tapper der holder radioen inde. Så kan man hive radioen ud.
Aner ikke hvor de kan skaffes, min far havde dem til at ligge.
jul 2007
Følger: 2 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 219
Må jeg spørger efter løsning til hvordan du har formået at fjerne STOCK radioen ud..?
Har selv en e36 316i '93, hvor i jeg kæmper nu i to dage om at får radioen ud..?
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 68 Biler: 16 Emner: 106 Svar: 360
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 399 Svar: 4.993
Synes det virker okay, når man tænker på hvor fin din bil er ang. rust! Så det er jo også det værd! Du har bil for mange år der!
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Afgiften var på omkring 15.000 i foråret 13'
Nu virker det som mange penge for "kun en 316" men det bliver svært og finde en i lige så god stand - ingen rust i paneler eller skærme på den her
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 399 Svar: 4.993
Stemme smidt
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Dog skal jeg have fundet det meste af en ny forende til den nu... På grund af en gammel knold på 88 der lavede en katastrofeopbremsning da han næsten var over et kryds. En bil kørte op bag i ham og så kom jeg. Oldingen stak af og frasiger sig alt ansvar, men har et par vidner så håber på at jeg kan få bilen lavet for fornuftige penge
sep 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 765
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
De er dog for smalle til at komme fra den her. Derudover, har en 316 sådan lige i underkanten af kræfter til at hive de Conti dæk rundt
Og tak. Er glad for den. Gad godt at have en 323, da de gamle havde sådan en før den blev udskiftet med en 530d, den kørte nu godt
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.516
Ellers en fin første bil, tillykke med den
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Jeg slap med 15k i afgift, hvilket egentlig ikke er galt i forhold til andre vurderinger Skat har lavet.
Den har absolut ikke været billigere at hente på den anden side af hækken, kontra at købe en i DK, men den er bare så meget mere velholdt og i bedre stand
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 283
Af ren nysgerrighed, hvad måtte du så ligge i afgift?