{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.699 visninger | Oprettet:

Knaster {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt en corolla med en skarp knast i og den tidligere ejer oplyste at det var en 286 grader hvordan omsætter man det til alm. viden ?
er det samme skarphed som et barberblad/kniv eller er det et bestemt sted der er skarp som man skal passe på hvis der skal justeres på motoren.

Håber nogen kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knaster
  • #1   16. jan 2007 Ja du skal passe på du ikke skærer dig på knaster ,når du justere ventiler,hvis de er meget skarbe.300 grader er barberskarb,men vil sige at dine 286 grader ikke er mere end end sløv skrallekniv.
    Men du kan jo altid tage dem ud og give dem en tur med den store vinkelsliber.


  • #2   16. jan 2007 Mener det er lige i rundingen, der hvor knasten lægger and til dine løfter. Lige der hvor den åbner ventilerne


  • #3   16. jan 2007 Det er jo noget med hvor lang tid den holder dine ventiler åbne


  • #4   16. jan 2007 Kan man bruge en dremmel til at slibe dem med ?.


  • #5   16. jan 2007 Personligt plejer jeg Hvis knasten er gået han og blevet for skarp over 288... at tage topdækslet af og lade motoren stå ved 2500omd.. og glatter knasten med en dremmel..
    Dem fra silvan er ret gode..!!
    Så er det jo bare at skifte olien så der ikker er fyldt med spåner..
    beregn nu bare at halvdelen af olien mangler (ca 2liter) pga det sprøjter lidt når man bruger den her fremgangsmåde..!!


  • #6   16. jan 2007 Jeg går ikke så meget op i det med hvordan det virker men bare om man kan komme til skade ved at tage bundkaret af for at få justeret den skarpe knast lidt eller slebet lidt med sådan en dremmel ?

  • #7   16. jan 2007 Den sidder vel i toppen den knast. Medmindre det er en stødstangs motor

  • #8   16. jan 2007 286 grader af kansten står ventil åben.. fra start til slut..

  • #9   16. jan 2007 Finn P: du laver ikke pis vel


  • #11   16. jan 2007 En motor omdrejning er 360 grader
    En knast på 288 grader, holder ventilen åben i 288 grader og lukket i resten.


  • #12   16. jan 2007 Det håber jeg da han gør, for ellers vil jeg da aldrig nogensinde råde nogen til at få lavet noget hos ham..

  • #13   16. jan 2007 Finn P: TOTALT godt indlæg smiley

  • #14   16. jan 2007 Det farligste ved at tage bundkar af,er nok at få den i bæret.De giver en kæmpe bule,og dit hår ser meget fedtet ud i 14 dage.
    Havde ikke tænkt på det med dremmel,det virker fint.Har lige testet det på min 285 grader knast.Det skærer papir i meget fine stremler,så vil skyde på den er over 300 grader.
    Bliver lidt i tvivl nu ,det med grader.Er det hvor mange grader den kan holde til,altså temperat


  • #15   16. jan 2007 vil det så sige at man bare sådan ved hjælp af en dremmel kan lave den sparpe knast om til en der endten er skarpere eller bare lidt mere sløv hvis der er det man ønsker?

    PS: er det nødvendligt at skifte alt olien bagefter eller var 2L nok ?


  • #16   16. jan 2007 Ja det er nemt nok.Bare klø på med dremmel og føl dig frem hvor skarb den er.
    Men pas på den ikke bliver for skarb,så går den ikke godt i tomgang.
    God regel er,hvis den skærer lige ind til benet,så hoster den lidt i tomgang.
    2L olie er nok lige rigeligt,du skulle jo nødig drukne lejer.
    Skifte olie??? hvad mener du,jeg fylder bare lidt på når den mangler.


  • #17   16. jan 2007 Ok tak for svar, har bestilt en drimmel online, så jeg må have afmonteret bundkaret imorgen...
    MVh Finn


  • #18   16. jan 2007 Pas i øvrigt på når du skal skrue topstykket på igen - det er noget med NM du skal spænde de skruer med igen for at få det rigtige pres - ligesom når du er på kummen! Hvis du trykker for hårdt så....

    Har hørt om en som spændte så hårdt at det hele sprang og han fik momentnøgle i hovedet - totalt ubehageligt.

    Du kan også købe knaster fra HKS - (Her Kan Slibes) - der kan du slibe noget længere på, og de kan blive rigtigt skarpe - i alt fald op til 286 grader hvor det kniber med at holde på dem mere, da de som Marius også skriver.


  • #20   17. jan 2007 Det har intet med slibning at gøre.

    Det er hvor mange grader i celsius den kan klare, altså over kogepunktet.


    HansPuntoGT2860RSHald


  • #21   17. jan 2007 hahah i lyder godt nok kloge

  • #22   17. jan 2007 og bagefter spændes det hele med blå moment :))
    (blå i hovedet ) så det hele sidder godt sammen , husk knasten må ikke drejes imens overhovedet !
    og ingen smøremidler så går det først galt hehe


  • #23   17. jan 2007 Spøjst... Her kan man se at man går rundt i uvidenhedens opysthed og tror man ved en masse...
    - det jeg mener er; Jeg har altid troet at det med gradtal, var det antal grader som en knast kan holde til, i forbindelse med trykladning!

    Men, ok - det hele giver mening nu - har også ofte undret mig over hvorfor det er at man så siger at olien så ikke må blive mere end godt 120grader, og det samme gørende sig gældende for kølervæsken...
    *det mærkelige er så bare at knasten vel ikke i og for sig er i forbindelse med kølervæsken* - medmindre det selvfølgelig er når slibemetoden som Mogens A foreskriver, og så bruger kølevæske til det; hvor meget man så må varme det op, inden slibningen foregår...

    Hmm, kan ikke helt bestemme mig for om jeg er mere eller mindre forvirret nu...


  • #24   17. jan 2007 HAHAHA det er super det der kan kun sige held og lykke
    med de knaster


  • #25   19. jan 2007 Finn P, det er et super-projekt du har gang i. Men hvis du virkelig skal have gang i den motor skal du ikke tænke dremel og finpudsning. Nye undersøgelser har vist at der er mest ydelse at hente ved en knast med så mange huller, ridser og ujævnheder som muligt. Mit råd til dig: skift dremlen ud med hammer og mejsel. Men mener nu det er bedst at holde motoren slukket under processen, ellers går det galt.

  • #26   20. jan 2007 BEGYNDE AT SLIBE PÅ KNASTEN I TOMGANG UDEN VENTIL DÆKESEL OSV???!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    ER I FULDSTÆNDIG SINDSYGE??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




  • #27   20. jan 2007 Det er sgu et i orden tunnings projekt.. Den corolla skal nok komme til at gå som en drøm! :-))

  • #28   20. jan 2007 Nu har jeg læst tråden her igennem og synes at der er kommet mange gode forslag. Er rigtig fedt at se at folk er villige til at hjælpe en, som ikke har prøvet at rode så meget med motorer før. Stor thumbs up til folk der ikke er bange for at dele ud af deres tunings erfaringer her på BG.

    Jeg har tidligere haft rigtig gode erfaringer med at lave nogle små huller i bundkaret. Det er netop for at undgå at knasterne bliver for varme (Ikke så godt med over 300 graderes knaster, da det kan give meget urolig tomgang).
    Så for at køle knaster som sidder inde bag bundkarret, så skal man bore nogle huller ind i siden af bundkarret.

    Det er vigtigt at du IKKE borer i bunden af dit bundkar, da olien så selvfølgelig vil løbe ud af motoren.
    Hullerne skal være ca 5-7 cm oppe fra bunden og på forsiden, så fartvinden kan komme ind og køle knasten. Jeg brugte en 6mm bor på min, men tror godt at man kan bruge et lidt større. Du behøver selvfølgelig ikke afmontere bundkarret, men hvis du alligevel skal ind og slibe på knasten, så kan du godt gøre det når bundkarret er pillet af.

    Jeg har prøvet at lave før / efter måling på rullefelt på min og der gav det 16 HK. Det er nogle af de billigste HK man kan få.


  • #29   20. jan 2007 HVA FAN ER DET I HAR GANG I? NU VED JEG IKKE OM DET ER ET FOR SJOV INDLÆG DER ER BLEVET LAVET HER.. MEN LAD DOG VÆRE MED AT SIGE TIL MANDEN AT HAN SKAL SLIBE HANS KNASTER MED EN DREMMEL ELLER HVA FAN DET ER I SNAKKER OM,, TA DET DOG SERIØST I STEDET FOR, VED HELLER IKKE HVA DET GÅR UD PÅ AT DER SKAL BORES HULLER I BUNDKARRET.... TA SERIØST AT BLIVE VOKSNE!!!! TIL HAM DER HAR LAVET DETTE INDLÆG LAD VÆRRE MED AT SLIBE DIN KNAST, FYLDE VAND PÅ DIN MOTOR, ELLER BORE HUL I DIT BUNDKAR...

    /BO


  • #31   21. jan 2007 ja ja,,, har lige som fået opfatning af dette indlæg er lavet for sjovt. men hvis det nu havde været en som seriøst ikke vidste noget om det, og han spurgte på den måde, jamen så havde han nok gået hen og gjort de forskellige ting ved sin bil,
    haha god joke.


  • #33   23. jan 2007 nu i er ved det....

    når du spænder TOPDÆKSLET... så brug en momemnt nøgle så du får de rigtige NM udlæst...

    det er FLØJTENDE ligegyldigt om du spænder med een eller 100 nm det afgørende er at du får det udlæst så du kan bogføre din samlede HK/NM uden at skulle på rulle felt

    jeg plejer at snuppe 50 nm på de 12 skruer der er i topdæksel og de 24 i bundkaret + de 200 motoren selv har...

    det er i øvrigt simpelt at se hvormange grader jeres knast er....
    kig på olie temp. føleren.... min står oftest på 70-90 gr. og alle jer med 286 og 300 gr. ... vågn op mand.... i er blevet snydt det kan jeres motor jo ikk holde til.. ..

    nogen hopper sku da også på de værste salgs tips.....

    i har vel også også dæk på bare fordi i fik at vide det støjede mindre når i kommer hjem fra byen midt om natten....

    ja... tsk tsk...


  • #35   23. jan 2007 Hmm, hvad står det "K" egentligt for ??
    Har personligt et par teorier, men nu skal vi jo ikke mobbe manden får meget smiley


  • #36   23. jan 2007 super griner her til fyraften smiley

  • #37   23. jan 2007 jeg syns nu også den med Dremlen er lige voldsom nok metode at bruge direkte på knasterne...
    Ihvertfald mens motoren kører.

    Jeg ville bruge noget korn 200 sandpapir og holde på knasterne i en vinkel af 47,8 Grader, indtil du har slebet 2 mm ind i kansten.. Det burde give det ønskede resultat.

    Det med hullerne i bundkarret har jeg også hørt om før det skulle virke ret godt...!

    Finn: Når du alligevel er igang med tunnig, så prøv at forøge slagvolumen, ved at afmontere topstykket og gøre cylinderene større i omkreds.
    Hvis du gnider cylindervæggen ind i tandpasta, og lader det tørre bliver det nemmere at få mejslen til at tage ved når du hakker stykker af foringen. Du kan ligeledes også udhule stemplerne ved brug af ren saltsyre.


  • #38   23. jan 2007 Ville nok finde nogle der arbejder på et slagteri og få dem til og tage nogle armerede handsker med hjem hvis jeg skulle rode med sådan noget....

  • #39   24. jan 2007 lol

  • #40   24. jan 2007 Ja alle jeres gode råd dur ikke, min motor lyder meget mærkelig lige nu smiley

  • #41   27. jan 2007 He Finn.. Holder stadig smiley

  • #42   31. jan 2007 Det sku de gode råd der bliver smidt afsted her.. smiley

Kommentér på:
Knaster

Annonce