Triumph Spitfire (SOLGT) [Tidl. bil] 1969
26.183 visninger
|
Oprettet:
Triumph Spitfire (SOLGT)
Årgang:
1969
Motor:
1300 Benzin med dobbelt SU karburatorer med KN-Filter
Hestekræfter
75 HK (rigeligt)
Fælge
5,5 x 14" Minator (Minilite replicas)
Anthracite med blankpoleret kant
Tidligere fælge 5 x 13" Brazil
Anthracite med blankpoleret kant
Tidligere fælge 5 x 13" Brazil
Dæk
Toyo Proxes
175/60 for
185/60 bag
Tidligere dæk Michelin
165/70 foran
175/70 bag
175/60 for
185/60 bag
Tidligere dæk Michelin
165/70 foran
175/70 bag
Undervogn
Sænket
Bilstereo
Ingen - kommer heller ikke nogen.
Styling
Spitfire Mrk. III
Dobbelt rustfri udstødning, Rustfri sideskørt, Bagageholder
Dobbelt rustfri udstødning, Rustfri sideskørt, Bagageholder
Interiør
Motolita 12" Trærat
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen blev købt i 2001 hos triumph Sportscars i Herlev. Den var rød og meget udbrændt at se på. Karrosseriet var i dårlig stand, men mekanisk var bilen dog i god form. Flemming Bendixen fra Triumph Sportscars adskildte bilen og udbedrede al rust i bilen, med nye skærme osv.
Herefter gik turen til maleren som lakerede bilen i den originale Royal Blue som det under adskillelsen havde vidst sig at bilen var født med.
Bilen blev leveret på fyn sidst på sommeren 2001 med den nylakerede karrosse på hjul + et hav af papkasser med alle delene som skulle monteres. Herefter skulle der et større sorterings arbejde til for at frasortere de dele som var for dårlige til at blive monteret. Nogle ting blev rengjort og genbrugt, men rigtigt mange nye dele blev bestilt hjem.
Iløbet af vinteren tog bilen form og min kæreste så ikke meget til mig i denne tid. Der var dog visse ting jeg ikke selv ville lave. Bla. el. Elnettet i den gl. dame var ikke forsvarligt at bruge. Der blev derfor monteret nyt elnet i hele bilen. En dyr fornøjelse, men da årsagen til at mange gl. biler går i brand er kortslutning pga. gamle ledninger var der ingen tvivl om beslutningen.
Det var ved at blive forår og det stod efterhånden klart at projektet var ved at blive noget dyrere end jeg havde regnet med. Da jeg ikke er mekaniker blev bilen sendt til Classic Car Odense for montering af sænkingsfjedre og justering af motor så bilen kunne spinde derudaf. Da jeg samtidig havde lidt svært med at gå på kompromis med kvaliteten, blev det til lidt mere end bare en justering af karburatorerne...
Iløbet af sommeren 2002 var bilen ved at være samlet og alle de små detaljer to laaang tid at få gjort klar. Jeg var ved et par messer for at se nogle færdige Spitfires og blev noget forbløffet over at se den miserable stand og kvalitet af restaurering de biler stod i. Det var tydeligt at de mange timer med de små detaljer jeg havde brugt var givet godt ud. Nu var bilen endelig ved at være klar til syn.
Dagen oprandte og stolt trillede jeg ind i synshallen. Pånær lidt oliespild gled den lige igennem. Så blev det tid til at køre og resten af sommeren blev nydt med ture til stranden og specielt aftenturerne med kæresten til Kerteminde med vin og pizza på stranden blev et tilbagevendende fænomen i de følgende mange år.
Den mekaniske stand var som udgangspunkt god, men kunne alligevel godt trænge til en restaurering. Bilen blev derfor løbende renoveret over en årrække hvilket idag betyder at der stort set ikke er en sliddel som ikke er udskiftet. Resultatet kan dog også idag mærkes, da bilen virkeligt kører godt. Det kunne dog også mærkes på pengepungen. 100.000 kr blev brugt, men betyder også at bilen idag er en af de flotteste Spitfires jeg kender til.
Karrosse:
Adskildt af Triumph Sportscars og al rust udbedret. Omlakeret i Royal Blue.
Mekanisk:
Ny gearkasse og nyt komplet bagtøj lavet af Triumph Sportscars.
Motor justeret og vedligeholdt af Bruno Motorsport bla. med ny toppakning, ny strømfordeler osv, ny startermotor, ny dynamo, 2 stk. forkromede KN filtre monteret direkte på de to SU karburatorerne, nye bremser og slanger, osv.
Indvendig:
Nye måtter i bunden af hele bilen, nye sidebeklædninger, ny kaleche, nyt træ rat og gearknop, nyt træinstrumentbord
Udvendig:
Nye forkromede lister, nye håndtag, nye forkromede beslag til bagklap, nyt forkromet benzindæksel, ny original forkofanger, bagkofangere samt andre forkromede dele som ikke blev udskiftet med nye blev omforkromet, rustfri sideskørter fra Rimmerbros, bagageholder fra Marke & Ertel, rustfri dobbelt udstødning monteret af Bruno Motorsport, specialproducerede 5,5 X 14" Anthracite Minator hjul med 185/60 bag og 175/60 for, sænkningsfjedre monteret af Classic Cars
Herefter gik turen til maleren som lakerede bilen i den originale Royal Blue som det under adskillelsen havde vidst sig at bilen var født med.
Bilen blev leveret på fyn sidst på sommeren 2001 med den nylakerede karrosse på hjul + et hav af papkasser med alle delene som skulle monteres. Herefter skulle der et større sorterings arbejde til for at frasortere de dele som var for dårlige til at blive monteret. Nogle ting blev rengjort og genbrugt, men rigtigt mange nye dele blev bestilt hjem.
Iløbet af vinteren tog bilen form og min kæreste så ikke meget til mig i denne tid. Der var dog visse ting jeg ikke selv ville lave. Bla. el. Elnettet i den gl. dame var ikke forsvarligt at bruge. Der blev derfor monteret nyt elnet i hele bilen. En dyr fornøjelse, men da årsagen til at mange gl. biler går i brand er kortslutning pga. gamle ledninger var der ingen tvivl om beslutningen.
Det var ved at blive forår og det stod efterhånden klart at projektet var ved at blive noget dyrere end jeg havde regnet med. Da jeg ikke er mekaniker blev bilen sendt til Classic Car Odense for montering af sænkingsfjedre og justering af motor så bilen kunne spinde derudaf. Da jeg samtidig havde lidt svært med at gå på kompromis med kvaliteten, blev det til lidt mere end bare en justering af karburatorerne...
Iløbet af sommeren 2002 var bilen ved at være samlet og alle de små detaljer to laaang tid at få gjort klar. Jeg var ved et par messer for at se nogle færdige Spitfires og blev noget forbløffet over at se den miserable stand og kvalitet af restaurering de biler stod i. Det var tydeligt at de mange timer med de små detaljer jeg havde brugt var givet godt ud. Nu var bilen endelig ved at være klar til syn.
Dagen oprandte og stolt trillede jeg ind i synshallen. Pånær lidt oliespild gled den lige igennem. Så blev det tid til at køre og resten af sommeren blev nydt med ture til stranden og specielt aftenturerne med kæresten til Kerteminde med vin og pizza på stranden blev et tilbagevendende fænomen i de følgende mange år.
Den mekaniske stand var som udgangspunkt god, men kunne alligevel godt trænge til en restaurering. Bilen blev derfor løbende renoveret over en årrække hvilket idag betyder at der stort set ikke er en sliddel som ikke er udskiftet. Resultatet kan dog også idag mærkes, da bilen virkeligt kører godt. Det kunne dog også mærkes på pengepungen. 100.000 kr blev brugt, men betyder også at bilen idag er en af de flotteste Spitfires jeg kender til.
Karrosse:
Adskildt af Triumph Sportscars og al rust udbedret. Omlakeret i Royal Blue.
Mekanisk:
Ny gearkasse og nyt komplet bagtøj lavet af Triumph Sportscars.
Motor justeret og vedligeholdt af Bruno Motorsport bla. med ny toppakning, ny strømfordeler osv, ny startermotor, ny dynamo, 2 stk. forkromede KN filtre monteret direkte på de to SU karburatorerne, nye bremser og slanger, osv.
Indvendig:
Nye måtter i bunden af hele bilen, nye sidebeklædninger, ny kaleche, nyt træ rat og gearknop, nyt træinstrumentbord
Udvendig:
Nye forkromede lister, nye håndtag, nye forkromede beslag til bagklap, nyt forkromet benzindæksel, ny original forkofanger, bagkofangere samt andre forkromede dele som ikke blev udskiftet med nye blev omforkromet, rustfri sideskørter fra Rimmerbros, bagageholder fra Marke & Ertel, rustfri dobbelt udstødning monteret af Bruno Motorsport, specialproducerede 5,5 X 14" Anthracite Minator hjul med 185/60 bag og 175/60 for, sænkningsfjedre monteret af Classic Cars
Triumph Spitfire (SOLGT)
jul 2008
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 43
For satan den er nice.
Høj fra min side. Kig forbi og smid en stemme på min sorte A5'er
dec 2005
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 1
Hey fed dyt høj har fra....
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 18
Hej De fælge du har til salg hvor meget mynster er der på dem??
Tror du de passer på min Mk2
aug 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 14
prisen på grisen ? svar i min profil.!
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.286
Hey jacob
Hvad ligger vægtafgiften på på sådan en bil? og afgiften?
Den kan jo ikke være så dyr i forsikring.
Og hvad med den foregående restaurering, holder alt som det skal endnu?
Mvh Chris
jan 2004
Følger: 1 Biler: 3
Så er de nye fælge kommet på! Kører fantastisk!
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Svar: 1
Pen Spitfire.
maj 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 149 Svar: 627
ja helt sikkert nogen flotte fælge du har dig der, men leder dog efter nogen trådfælge;) ellers tak
jan 2004
Følger: 1 Biler: 3
Så er foråret snart over os og tankerne begynder igen at svirre omkring den lille bil der har stået helt alene i garagen i mange kolde måneder. Nu er tiden kommet hvor der skal vaskes, poleres, serviceres og ikke mindst ny invisteres i nyt udstyr til bilen. Jeg har derfor bestilt et sæt nye fælge til bilen og får derfor mine nuværende fælge til overs. Det drejer sig om 5x13" BRAZIL sortlakeret i center med sølvkant monteret med helt nye Michelin dæk. se dem her: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8503
Pris 3000 kr hvilket er superbilligt da dækkene alene koster 2200 kr. hvis du er interesseret eller har spørgsmål så email augustinusdk@hotmail.com
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3375 Biler: 56 Annoncer: 23 Emner: 232 Svar: 1.025
Flot Spitfire, høj herfra, jeg har selv det seneste års tid gået og drømt om, at købe en Spitfire bare en fra midt 70'erne... kig forbi mine BMW'ere og smid da gerne nogle stemmer på dem
jan 2004
Følger: 1 Biler: 3
Så er den nye udstødning kommet på!! Skønt, men den gl. havde en federe lyd.
sep 2005
Følger: 1 Biler: 1
Min mail var nede i går derhjemme, så har ikke kunnet læse den...!! men hvis du skriver til mig i dag på alko@lmg.dk inden 15.30 kan jeg svare dig....kan jeg ikke få dit mobil nr.?? Bare send det til min mobil...!! Så kan jeg give dig min adresse der....!!
Mvh Allan
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 6
Flot, flot arbejde... hvis du en dag vil sælge bilen, så kontakt mig venligst... du laver den kvalitet jeg køber og sælger klassiske biler i. Glad bil-hilsen www.cic-auto.com
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 17 Svar: 31
Hvad er hulafstanden egentligt på fælgene?
feb 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1
Hej, er det den originale farve du har fået den lakeret i, og hvilken farvekode er det i så fald?
jan 2004
Følger: 1 Biler: 3
Hej Mikkel,
nej desværre, det kan jeg ikke hjælpe dig med. Men prøv at kontakte:
http://www.classiccar.dk/
Det kan være at han har noget liggende eller kan skaffe det
maj 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 149 Svar: 627
jeg ville lige spørge om du ikke havde en tråd-fælg til en spitfire til at ligge
jan 2004
Følger: 1 Biler: 3
ahhh...straks værre! Fælge til Spitfiren er ikke noget man lige henter ved den lokale dækspecialist. Men de findes faktisk. Dem jeg har på var jeg så heldig sad på bilen da jeg købte den. Det var et sæt rustne, tidligere forkromede Brazilfælge i 13". Jeg sleb dem ned og lakerede dem med så lys en sølv som muligt og herefter sort i midten. Jeg var inspireret af de Fuchs fælge som typisk sidder på Porsche 944.
I DK kender jeg ingen steder andet en Nordisk morris minor som sælger fælge, og det er vidst herre dyrt, og du kan kun vælge trådfælge
Prøv at kigge på følgende side, som jeg uden tvivl tror kan hjælpe dig. Her er eksempler på forskellige fælge som er monteret på spitfire og om de fortsat er i produktion og hvor de så kan købes.
http://www.triumphspitfire.com/tireindex.html
Jeg har været i dialog med www.minilitewheels.com som bla. laver en kopi af den klassiske Minilite fælg. Jeg talte med dem om at montere 15" istedet for 13" og så montere en laver dækprofil. No problem - 15x5.5 som passer lige på bilen. Jeg talte med en DON SIMMONS - bev.minilite@virgin.net
Held og lykke med at finde fælge!
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 17 Svar: 31
Okay, det lyder jo til at overkomme.. Tror ikk jeg vil til at skære i fjedrene, og at sænke den foran ser ud til at være længe nok - Hva angår synshallen er det nu det mindste problem, det er jo en veteranbil og den er nysynet, så det problem kan jeg tage op igen om 8 år
Men så et andet spørgsmål.. Jeg er ret vild med dine fælge/dæk.. Hva er det for nogen, hva koster de, og hvor kan de købes?
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 17 Svar: 31
Hejsa.. Jeg er selv blevet ejer af sådan en lækker bil, og så tænkte jeg på hvad det koster at sænke sådan en røver, og om det er en besværlig process?
jan 2004
Følger: 1 Biler: 3
Hejsa,
Jeg har lagt nogle nye billeder ud. Har netop hentet den fra mekaniker d.d. Jeg har fået nyt kardankryds på, samt olieskift når den nu alligevel var der.
Bilen er på de nye billeder sænket yderligere i fronten, samt nummerpladen er rykket ned under kofangeren nu hvilket er betydeligt pænere. Men...shit hvor skal det gå langsomt henover bump og lign. der er ikke meget frihøjde.
Den kører kanon, glæder mig til en god Spit-sommer!
maj 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 149 Svar: 627
tak for tippet. flot spitfire.
jan 2004
Følger: 1 Biler: 3
Hej med jer og tak for alle de flotte kommentarer. Der er mange der har spurgt til prisen, samt om den er til salg. Bilen er ikke til salg, sorry! Der ligger for meget glæde i den bil til at jeg vil skille mig af med den pt.
Mht. prisen på tilsvarende bil er det jo svært at svare på da man kan købe papkasse projekter fra 15.000 og op til totalrestaurerede eksemplerarer til 150.000. Til 150.000 får man 2.0 rækkesekser ombygning hos http://www.triumphsportscars.dk/ samt en alm. original version for 125.000.
Min egen er i god stand og jeg ville ikke selv sælge den for under 95-100.000 kr. Der er mange biler i prisklassen 50-70.000 kr. som er rigtigt fine biler. Under 50 k, skal man passe på og regne med at skulle ofre rigtigt mange penge på at holde den kørende samt meget rustarbejde. Det kan i min mening bedst betale sig at betale lidt ekstra for at tingene er iorden frem for at skulle lave det bagefter. Jeg selv købte min til 40 k og har lagt min. det dobbelte beløb oveni for at få den til den stand den har idag. Forsikring osv. koster nada. Dansk veteran bil klub forsikrer den med kasko til ca. 800 kr om året + 450 kr i vægtafgift.
Så hvi s der er nogen der har mod på at købe en gl. bil, så spring ud i det. Det kan kun ende med nogle store oplevelser og gode minder!
feb 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1
Fin bil, men hvad er det for en farve?
Er det en royal blue, eller er den sort? (det er lidt svært at se på de ellers fine foto)
mvh.
Henrik
mar 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 274
Havde en m8 der havde en i rød, med en TR6 motor i. Den var fanme fed!
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1
Lækker bil, men du burde skamme dig med det der KN-filter.... Det er sgu ien skam i sådant en klassiker.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 148
Fed fed. 7 fra mig.
jan 2004
Følger: 1
Er du medlem af klubben?
Vi må lige ta` en udfordring
jan 2004
Følger: 1 Biler: 1
Det var en meget fin, og utrolig bra restaurert Triumph...
Topscore herfra, og full respekt for å forlenge livet til en slik original roadster!
Velkommen skal du være!
jan 2004
Følger: 1
Jeg kommer helt til at savne min gamle MK I´er fra 1963
Jeg fik soldt den ved en fejl....