Leasing af biler

Det kan ofte være fristende at lease en ny – eller brugt – bil i stedet for at købe en og betale en masse penge her og nu. Leasing kan da også være en rigtig god løsning i nogle tilfælde, men det er vigtigt at være bevidst om nogle ting, før man træffer sin beslutning. Her kan du få et overblik over, hvilke ting du bør være opmærksom på, og hvilke muligheder du har.

Hvis man gerne vil have mulighed for at få sig en ny og lækker bil hvert andet eller tredje år, er leasing ofte den billigste måde at gøre det på. Der er dog altid et begrænset antal kilometer, man kan køre ifølge ens leasingaftale, og det kan være dyrt at overskride de aftalte kilometertakster. Så nærlæs kontrakten, og vær sikker på, du kan stå inde for alt, hvad der står i den.

Førstegangsydelsen er lav, og man betaler så derefter et aftalt beløb hver måned. Hvis du opsiger kontrakten før tid, kan det dog blive rigtig dyrt, da du ofte vil miste alle de penge, du allerede har betalt. Og selvom eventuelle værkstedsregninger i de fleste tilfælde vil blive dækket, kan du godt blive opkrævet at hæfte for buler eller andre defekter ved tilbagelevering af bilen.

Ingen udbetaling kan være dyrt
Det er også muligt at privatlease en bil uden nogen udbetaling overhovedet. Det kan være fristende – især hvis man ikke kan få det ønskede lån i banken – men det kræver, at man tjekker markedet rigtig godt forinden, da det ellers hurtigt kan blive en dyr fornøjelse.

I mange tilfælde vil omkostningerne af den månedlige ydelse svare til købsprisen af bilen – eller måske endda overgå den. Men når du har købt bilen, står du jo trods alt stadigvæk med en restværdi på 40-50 %, du kan videresælge den for. Hvis du leaser den, har du ingenting, efter at den er tilbageleveret.

Flexleasing
Flexleasing er en leasingmetode, man kan vælge at gøre brug af som både privatperson eller erhvervsdrivende. Kort fortalt går det ud på, at man leaser en bil uden registreringsafgift og derefter betaler registreringsafgiften via en månedlig ydelse.

Du køber altså en bil – sandsynligvis i Tyskland – for et vist beløb. Registreringsafgiften, som normalt skal indbetales til SKAT for at få danske nummerplader, betaler du blot over en månedlig ydelse efter aftale med et leasingselskab. Når leasingperioden er udløbet, kan du forlænge perioden med det givne leasingselskab, men eftersom der ikke er nogen registreringsafgift på bilen, kan du også vælge at videresælge eller bytte bilen i Tyskland, Sverige eller et helt tredje EU-land.

Det er på et hvilket som helst tidspunkt muligt at indregistrere bilen på enten danske eller udenlandske plader, når man flexleaser en bil.

Leasing i Tyskland
En tur over grænsen for at lease en bil har altid været en populær og ofte profitabel løsning. Reglerne for leasing af biler i udlandet har dog ændret sig, så man nu skal betale dansk moms (25 %) og ikke længere kan nøjes med at betale eksempelvis tysk moms (19 %).

Det kan dog stadigvæk godt være værd at undersøge, hvorvidt det kan betale sig eller ej. Desuden kan man stadigvæk slippe af sted med at betale tysk moms, hvis man som erhverv leaser en bil i mindre end 30 dage. Disse regler gælder i alle EU-lande og altså ikke blot Tyskland.

Pas på brugtvogne
Hvis man vil lease en brugt bil, skal man ofte være endnu mere forsigtig end ved leasing af nye biler, da der er ekstra mange faldgruber.

Det er meget vigtigt at sørge for, at man ikke skal betale for uventede besøg på værkstedet, da den brugte bil i stort set alle tilfælde ikke længere har nogen fabriksgaranti. Det er naturligvis også mere sandsynligt, at skader forekommer oftere, eftersom den pågældende bil vil have tilbagelagt en del flere kilometer på landevejene.

Lånebil er desuden en ting, man også skal være opmærksom på i kontrakten. Hvis bilen kommer på værksted, er det ikke nok, at du har sikret dig, at regningen bliver betalt. Du har også brug for en bil, du kan bruge i mellemtiden.

Specielt biler, der er mindre end 4 år gamle, er risikable at lease, da de befinder sig i lidt af en gråzone. Der bliver ofte snydt med kilometertælleren ved denne gruppe af biler, da det først er efter 4 år, at de periodiske eftersyn på bilen begynder. Derfor er det vigtigt at kigge grundigt efter alt, der kan indikere, hvor langt bilen har kørt.

Indlæg om leasing

Annonce